Auto ilman lämmitystä kovilla pakkasilla?
Valvoja: ffp jäsenet
Auto ilman lämmitystä kovilla pakkasilla?
Tämmöinen asia on jäänyt mietityttämään.
Miten pahaa auton koneelle tekee jatkuvat kylmäkäynnistykset?
Kun en saa päivän ajaksi ollenkaan autoa lämpiämään, ja kotiin lähtiessä voi olla aika tahmeaa 8 tunnin jälkeen -30 asteen pakkasilla? Lähinnä se kiinnostaa, että tekeekö jatkuvat kylmäkäynnistykset jotain vakavaakin tuhoa, ja lähteeköhän tuo Golffi edes käyntiin noin kylmässä ?
Miten pahaa auton koneelle tekee jatkuvat kylmäkäynnistykset?
Kun en saa päivän ajaksi ollenkaan autoa lämpiämään, ja kotiin lähtiessä voi olla aika tahmeaa 8 tunnin jälkeen -30 asteen pakkasilla? Lähinnä se kiinnostaa, että tekeekö jatkuvat kylmäkäynnistykset jotain vakavaakin tuhoa, ja lähteeköhän tuo Golffi edes käyntiin noin kylmässä ?
Joskus taannoin oli itselläkin vastaavaa, ettei roikkaa voinu käyttää. Seuraavat asiat kun hoitaa kuntoon, niin ei ainakaan itselläni ollut mitään ongelmia:
Eikös tuo golf ole jo ruiskupeli? Parempia ne tiettävästi on lähtemään käyntiin kuin kaasarilaitteet? Ainakin silloinen fjordi oli tyyliin "kerrasta tulille tai sitten vasta seuraavana päivänä".
- * hyvät laatuöljyt
* sytytyslaitteet kunnossa
* akku ja laturi iskussa
* jäähdytysnesteen kunto
* ennen liikkeelle lähtöä antaa moottorin käydä hetken kuormittamattomana
* välttää kovaa kenkimistä moottorin ollessa normaalin käyntilämmön alapuolella
Eikös tuo golf ole jo ruiskupeli? Parempia ne tiettävästi on lähtemään käyntiin kuin kaasarilaitteet? Ainakin silloinen fjordi oli tyyliin "kerrasta tulille tai sitten vasta seuraavana päivänä".
Jees.
Öljynvaihdossa pitää käyttää, mikälaista öljyä kannattaisi laittaa talveksi?
Akku on uusi, ja jäähdytysnesteet on vaihdettu tänä syksynä.
On ruiskupeli, ja ainakin vielä näillä -15 asteen pakkasilla lähtee loistavasti käyntiin.... Saa nähdä mitä tapahtuu kovemmilla pakkasilla =)
Öljynvaihdossa pitää käyttää, mikälaista öljyä kannattaisi laittaa talveksi?
Akku on uusi, ja jäähdytysnesteet on vaihdettu tänä syksynä.
Eikös tuo golf ole jo ruiskupeli? Parempia ne tiettävästi on lähtemään käyntiin kuin kaasarilaitteet? Ainakin silloinen fjordi oli tyyliin "kerrasta tulille tai sitten vasta seuraavana päivänä".
On ruiskupeli, ja ainakin vielä näillä -15 asteen pakkasilla lähtee loistavasti käyntiin.... Saa nähdä mitä tapahtuu kovemmilla pakkasilla =)
* ennen liikkeelle lähtöä antaa moottorin käydä hetken kuormittamattomana
Tuosta tuli mieleen, että isän silloisen 1,3 kaasari-Jetan ohjekirjassa suositeltiin lähtemään heti liikkeelle kylmällä koneella. Onko lie yhtä totuutta tässä asiassa?
* välttää kovaa kenkimistä moottorin ollessa normaalin käyntilämmön alapuolella
Oisko tuohon hyvä ohje, että konetta ei saa huudattaa, muttei myöskään liian pienillä kierroksilla vedättää vaan sopivilla kierroksilla ajaa kunnes hieman lämpiää?
Tuosta tuli mieleen, että isän silloisen 1,3 kaasari-Jetan ohjekirjassa suositeltiin lähtemään heti liikkeelle kylmällä koneella. Onko lie yhtä totuutta tässä asiassa?
Heti liikkeelle lähteminenhän nopeuttaa tietysti lämpenemistä. Itse olen ajatellut, että hetken aikaa paikallaan käyttäminen tasoittaa lämpötilaeroja joita syntyy, kun tiukasta pakkasesta lyödään kone tulille.
Oisko tuohon hyvä ohje, että konetta ei saa huudattaa, muttei myöskään liian pienillä kierroksilla vedättää vaan sopivilla kierroksilla ajaa kunnes hieman lämpiää?
Näin ainakin itse teen. Ei revitystä, muttei myöskään vedätystä.
Itseä vähän myös hirvittää, kun ei ole minkäänlaista lämmitys mahdollisuutta talveksi. Ei tosin ole kyllä vielä lohkolämppäriäkään asennettu, kun osat on vielä tuossa nurkassa.
Onneksi täällä Helsingissä ei ole niin paljon kovia pakkasia kun mitä pohjosenpana. Mutta on niitä kuitenkin jonkin verran.Ja itse en onneksi tarvitse autoa päivittäin, joten kovimmilla pakkasilla voi suosiolla jättää auton rauhaan. Öljyinä tällä hetkellä itsellä on Castrol Magnatec 10-40w, tosin olis taas aika vaihtaa. Mutta tarkoitus olisi pysyä tuossa samassa.
En sitten tiedä onko toi g-lader jotenkin erityisen herkkä pakkasille?
Kyllä ainakin itse teen niin, että kylmänä käynnistäessä antaa hetken käydä ihan vaan tyhjäkäynnillä. Sellaisen käsityksen olen saanut, että heti kierrosten antaminen on aika myrkkyä koneelle. En koskaan suoraan lähde ajamaan.
Onneksi täällä Helsingissä ei ole niin paljon kovia pakkasia kun mitä pohjosenpana. Mutta on niitä kuitenkin jonkin verran.Ja itse en onneksi tarvitse autoa päivittäin, joten kovimmilla pakkasilla voi suosiolla jättää auton rauhaan. Öljyinä tällä hetkellä itsellä on Castrol Magnatec 10-40w, tosin olis taas aika vaihtaa. Mutta tarkoitus olisi pysyä tuossa samassa.
En sitten tiedä onko toi g-lader jotenkin erityisen herkkä pakkasille?
Kyllä ainakin itse teen niin, että kylmänä käynnistäessä antaa hetken käydä ihan vaan tyhjäkäynnillä. Sellaisen käsityksen olen saanut, että heti kierrosten antaminen on aika myrkkyä koneelle. En koskaan suoraan lähde ajamaan.
Onneksi täällä Helsingissä ei ole niin paljon kovia pakkasia kun mitä pohjosenpana. Mutta on niitä kuitenkin jonkin verran.Ja itse en onneksi tarvitse autoa päivittäin, joten kovimmilla pakkasilla voi suosiolla jättää auton rauhaan
Täällä oli viimetalvena pakkasta pahimmillaan yli -40 astetta, ja autoa tarvitsee joka päivä =(
Sääli on sairautta, 0w - 5w öljyt sisään ja rakaa ajoa. Ei se siitä mihinkään hajoa, ainakin yksi 1.9td 500tkm kestotesti maksimissaan 10w huonoilla öljyillä on tiedossa, jokapäivä ilman lämmitystä käyntiin neljän vuoden aikana.
Viimeksi muokannut MikaJ, 5.11.2007 17:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onhan nuo keksinnöt aina lähteneet käyntiin, kylmimmästä mitä nissandieselin laitin tulille mettänlaidasta ilman roikkaa oli -25 ja 10w 30 MINERAALEILLA!!! Kyllä ne nuo vanhat moottorit sitä kestää en tiiä uusista..
Roikan nokasta kerran ajelin kun oli -32 mutta alkoi muu auto olemaan jo kankeahko..
Roikan nokasta kerran ajelin kun oli -32 mutta alkoi muu auto olemaan jo kankeahko..
Kaverilla -02 Audi A4 2.5 tdi ja nyt lähtee kolmas talvi ilman minkäänlaista lämmitintä. Kyseessä on siis tuontiauto ja letkulämmitin on kyllä hommattu jo viime syksynä mutta asentamatta on jäänyt. Ei ole minkäänlaisia ongelmia Audissa ollut.
Hanaa vaan ja kun alkaa hajoamaan niin lähinpään autokauppaan vaan.
Hanaa vaan ja kun alkaa hajoamaan niin lähinpään autokauppaan vaan.
Leskinen: saakos Kingcabista laatikkoöljyt pyörimään laittamalla alennusvaihteisto vapaalle ja pykälä vaihdelaatikosta päälle? Eikös silleen saisi ainakin vaihdelaatikkoa hieman vetristeltyä.
Periaatteessa kyllä.. Pyöriihän laatikko vaikka on vapaalla ja kytkin ylhäälläkin..
Lohkolämmittimestä olen kuullut mututietona että koneen tärinä saattaa vaurioittaa päällä olevaa ja näin herkempää vastusta.. Eikä sen teho muutenkaan siinä vaiheessa mitään tee kun auto on jo käynnissä..
Osaakos joku vastata tähän: Onko mitään hyötyä laittaa auto käyntiin, kun autossa on lohkolämmitin päällä? Ja onko tästä mitään haittaa?
Hyöty riippuu lähinnä siitä kauan olet sitä pitänyt lämmityksessä ennen starttia, eikä niin kuin kaverin kerrostalossa eräs mummu, joka laittoi aina vain käynnistyksen ajaksi lämmitysjohdon kiinni. :)
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa