Auto ilman lämmitystä kovilla pakkasilla?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

Auto ilman lämmitystä kovilla pakkasilla?

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 5.11.2007 13:13

Tämmöinen asia on jäänyt mietityttämään.
Miten pahaa auton koneelle tekee jatkuvat kylmäkäynnistykset?
Kun en saa päivän ajaksi ollenkaan autoa lämpiämään, ja kotiin lähtiessä voi olla aika tahmeaa 8 tunnin jälkeen -30 asteen pakkasilla? Lähinnä se kiinnostaa, että tekeekö jatkuvat kylmäkäynnistykset jotain vakavaakin tuhoa, ja lähteeköhän tuo Golffi edes käyntiin noin kylmässä ?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 5.11.2007 13:24

Joskus taannoin oli itselläkin vastaavaa, ettei roikkaa voinu käyttää. Seuraavat asiat kun hoitaa kuntoon, niin ei ainakaan itselläni ollut mitään ongelmia:
    * hyvät laatuöljyt
    * sytytyslaitteet kunnossa
    * akku ja laturi iskussa
    * jäähdytysnesteen kunto
    * ennen liikkeelle lähtöä antaa moottorin käydä hetken kuormittamattomana
    * välttää kovaa kenkimistä moottorin ollessa normaalin käyntilämmön alapuolella

Eikös tuo golf ole jo ruiskupeli? Parempia ne tiettävästi on lähtemään käyntiin kuin kaasarilaitteet? Ainakin silloinen fjordi oli tyyliin "kerrasta tulille tai sitten vasta seuraavana päivänä".

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 5.11.2007 13:37

Jees.
Öljynvaihdossa pitää käyttää, mikälaista öljyä kannattaisi laittaa talveksi?
Akku on uusi, ja jäähdytysnesteet on vaihdettu tänä syksynä.

Eikös tuo golf ole jo ruiskupeli? Parempia ne tiettävästi on lähtemään käyntiin kuin kaasarilaitteet? Ainakin silloinen fjordi oli tyyliin "kerrasta tulille tai sitten vasta seuraavana päivänä".

On ruiskupeli, ja ainakin vielä näillä -15 asteen pakkasilla lähtee loistavasti käyntiin.... Saa nähdä mitä tapahtuu kovemmilla pakkasilla =)

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 5.11.2007 13:54

0w 40 ölppää esim.

Migu
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 24.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja Migu » 5.11.2007 14:44

* ennen liikkeelle lähtöä antaa moottorin käydä hetken kuormittamattomana


Tuosta tuli mieleen, että isän silloisen 1,3 kaasari-Jetan ohjekirjassa suositeltiin lähtemään heti liikkeelle kylmällä koneella. Onko lie yhtä totuutta tässä asiassa?

* välttää kovaa kenkimistä moottorin ollessa normaalin käyntilämmön alapuolella


Oisko tuohon hyvä ohje, että konetta ei saa huudattaa, muttei myöskään liian pienillä kierroksilla vedättää vaan sopivilla kierroksilla ajaa kunnes hieman lämpiää?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 5.11.2007 14:55

Tuosta tuli mieleen, että isän silloisen 1,3 kaasari-Jetan ohjekirjassa suositeltiin lähtemään heti liikkeelle kylmällä koneella. Onko lie yhtä totuutta tässä asiassa?

Heti liikkeelle lähteminenhän nopeuttaa tietysti lämpenemistä. Itse olen ajatellut, että hetken aikaa paikallaan käyttäminen tasoittaa lämpötilaeroja joita syntyy, kun tiukasta pakkasesta lyödään kone tulille.
Oisko tuohon hyvä ohje, että konetta ei saa huudattaa, muttei myöskään liian pienillä kierroksilla vedättää vaan sopivilla kierroksilla ajaa kunnes hieman lämpiää?

Näin ainakin itse teen. Ei revitystä, muttei myöskään vedätystä.

Teekoo00
-
Viestit: 117
Liittynyt: 21.2.2007 21:33

ViestiKirjoittaja Teekoo00 » 5.11.2007 15:37

joskus oisin jostaki lukenu että 1 kylmäkäynnistys pakkasilla vastaa aika montaa kilometriä ajamista

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 5.11.2007 16:59

Itseä vähän myös hirvittää, kun ei ole minkäänlaista lämmitys mahdollisuutta talveksi. Ei tosin ole kyllä vielä lohkolämppäriäkään asennettu, kun osat on vielä tuossa nurkassa.
Onneksi täällä Helsingissä ei ole niin paljon kovia pakkasia kun mitä pohjosenpana. Mutta on niitä kuitenkin jonkin verran.Ja itse en onneksi tarvitse autoa päivittäin, joten kovimmilla pakkasilla voi suosiolla jättää auton rauhaan. Öljyinä tällä hetkellä itsellä on Castrol Magnatec 10-40w, tosin olis taas aika vaihtaa. Mutta tarkoitus olisi pysyä tuossa samassa.
En sitten tiedä onko toi g-lader jotenkin erityisen herkkä pakkasille?

Kyllä ainakin itse teen niin, että kylmänä käynnistäessä antaa hetken käydä ihan vaan tyhjäkäynnillä. Sellaisen käsityksen olen saanut, että heti kierrosten antaminen on aika myrkkyä koneelle. En koskaan suoraan lähde ajamaan.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 5.11.2007 17:03

Onneksi täällä Helsingissä ei ole niin paljon kovia pakkasia kun mitä pohjosenpana. Mutta on niitä kuitenkin jonkin verran.Ja itse en onneksi tarvitse autoa päivittäin, joten kovimmilla pakkasilla voi suosiolla jättää auton rauhaan

Täällä oli viimetalvena pakkasta pahimmillaan yli -40 astetta, ja autoa tarvitsee joka päivä =(

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 5.11.2007 17:22

Sääli on sairautta, 0w - 5w öljyt sisään ja rakaa ajoa. Ei se siitä mihinkään hajoa, ainakin yksi 1.9td 500tkm kestotesti maksimissaan 10w huonoilla öljyillä on tiedossa, jokapäivä ilman lämmitystä käyntiin neljän vuoden aikana.
Viimeksi muokannut MikaJ, 5.11.2007 17:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

janneja
-
Viestit: 189
Liittynyt: 30.12.2004 18:48

ViestiKirjoittaja janneja » 5.11.2007 17:23

Aja niillä tojotoilla, kun on pakkasta, niin vw säilyy :)

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 5.11.2007 17:28

Ei raski Corolloita pilata =)
No ei suinkaan, matkaa tulee 100km päivässä niin saa tojot pysyä pihassa =)

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 5.11.2007 17:47

Onhan nuo keksinnöt aina lähteneet käyntiin, kylmimmästä mitä nissandieselin laitin tulille mettänlaidasta ilman roikkaa oli -25 ja 10w 30 MINERAALEILLA!!! Kyllä ne nuo vanhat moottorit sitä kestää en tiiä uusista..

Roikan nokasta kerran ajelin kun oli -32 mutta alkoi muu auto olemaan jo kankeahko..

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 5.11.2007 19:01

Kaverilla -02 Audi A4 2.5 tdi ja nyt lähtee kolmas talvi ilman minkäänlaista lämmitintä. Kyseessä on siis tuontiauto ja letkulämmitin on kyllä hommattu jo viime syksynä mutta asentamatta on jäänyt. Ei ole minkäänlaisia ongelmia Audissa ollut.

Hanaa vaan ja kun alkaa hajoamaan niin lähinpään autokauppaan vaan.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 5.11.2007 20:08

Leskinen: saakos Kingcabista laatikkoöljyt pyörimään laittamalla alennusvaihteisto vapaalle ja pykälä vaihdelaatikosta päälle? Eikös silleen saisi ainakin vaihdelaatikkoa hieman vetristeltyä.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 5.11.2007 22:03

Tuosta tuli mieleen, että isän silloisen 1,3 kaasari-Jetan ohjekirjassa suositeltiin lähtemään heti liikkeelle kylmällä koneella. Onko lie yhtä totuutta tässä asiassa?


Tai sitten sen vuoksi, ettei käytellä sitä saastehirmua tyhjäkäynnillä.. Ja näin maailma pelastuu.

Jarmo
-
Viestit: 188
Liittynyt: 23.7.2003 8:10

ViestiKirjoittaja Jarmo » 6.11.2007 9:16

Armeija-aikaan II Golffi 1,6:lla ja tunnetulla pierpurgilla kerrasta käyntiin viikon paikallaanolon jälkeen ja pakkasta semmonen hiukan vajaa 30 astetta koko viikon.

Oli perusgolffissakin kohtuullisen jämäkät istuimet ennen kuin alkoivat sulamaan...

Jarok
-
Viestit: 355
Liittynyt: 5.8.2006 1:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarok » 6.11.2007 11:59

Puhumattakaan jousituksesta. Nimimerkillä kakkosgolffin herättäneenä 35 asteen pakkasesta kertaalleen. Alle kahden sekunnin starttauksella käyntiin, mutta oli kuin tiiliskivellä olisi ajanut. Kaikin puolin.

anttigti
-
Viestit: 12
Liittynyt: 30.9.2005 12:48

ViestiKirjoittaja anttigti » 6.11.2007 12:55

Osaakos joku vastata tähän: Onko mitään hyötyä laittaa auto käyntiin, kun autossa on lohkolämmitin päällä? Ja onko tästä mitään haittaa?

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 6.11.2007 17:07

Leskinen: saakos Kingcabista laatikkoöljyt pyörimään laittamalla alennusvaihteisto vapaalle ja pykälä vaihdelaatikosta päälle? Eikös silleen saisi ainakin vaihdelaatikkoa hieman vetristeltyä.


Periaatteessa kyllä.. Pyöriihän laatikko vaikka on vapaalla ja kytkin ylhäälläkin..

Lohkolämmittimestä olen kuullut mututietona että koneen tärinä saattaa vaurioittaa päällä olevaa ja näin herkempää vastusta.. Eikä sen teho muutenkaan siinä vaiheessa mitään tee kun auto on jo käynnissä..

Migu
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 24.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja Migu » 7.11.2007 15:13

Osaakos joku vastata tähän: Onko mitään hyötyä laittaa auto käyntiin, kun autossa on lohkolämmitin päällä? Ja onko tästä mitään haittaa?


Hyöty riippuu lähinnä siitä kauan olet sitä pitänyt lämmityksessä ennen starttia, eikä niin kuin kaverin kerrostalossa eräs mummu, joka laittoi aina vain käynnistyksen ajaksi lämmitysjohdon kiinni. :)


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa