Kävin herkistelemässä takajarruja pitempään vaivanneen laahailu/epätasapaino-ongelman takia. Vikapaikaksi osoittautui jarrupalojen ja satulan kannakkeen väliset liukupinnat. Palat olivat jumineet kiinni tosissaan ja eivät lähteneet irti satulan irrotuksen jälkeen ilman isompaa voimankäyttöä. Ultimatevw:stä lueskelin jälkikäteen samasta ratkaisusta ongelmaan.
Purkaessa epäilyksen alla olivat kakkoskuupasta tutut käsijärrusysteemit, mutta ne näyttivät olevan ihan kunnossa. Toimivat käsin herkästi.
Jos joku samaan hommaan alkaa niin tässä oman puuhastelun kulku:
1. Pyörä pois
2.Vaijeri pois kääntämällä käsijarrun vipua satulasta ja meisselillä vaijerin varmistussokka pois. Tämän jälkeen vaijeri lähteekin vetämällä irti.
3. Liukutappien pultit auki (2 kpl). 13mm oli väljä, käytin 1/2" avainta. Tapista on hyvä pitää kiinni 15mm kiintarilla, ettei kumit pyöri mukana. Huom. kannakkeen 8mm kuusiokoloihin ei ole tarvetta koskea.
4. Satula ja palat irti naputtelemalla. Liukutappien pultit pitää olla irti.
5. Tässä vaiheessa kannattaa kokeilla, että liukutapit liikkuvat hereästi ja tarkastaa että männän ja liukutappien suojakumit on ehjät.
6. Puhdistin kannakkeiden ja palojen liukupinnat puukolla rapsuttamalla ja pesin liukupinnoille tulevat rosterilirpakkeet liuottimella ja rapsuttelin puhtaaksi.
7. Kokeilin käsijarruvivun toimintaa käsin ja mäntää sai samalla hiukan liikkeelle. Huom! Jos käsijarruvipua lypsää joutuu mäntää todennäköisesti painamaan takaisin.
8. Oikeata jarrumäntätyökalua ei ollut käytettävissä, joten puristin satulan pienipäisellä puusepän puristimella pinteeseen ja pyöräyttelin mäntää aina kiristysten välillä rälläkän avaimella. Aluksi mäntä ei tahtonut liikkua, mutta kun muisti kiristää maltillisesti ja pyöritellä välillä homma alkoi luistaa.
9. Lopuksi vaan kasaan Haynesin metodilla. Eli kaikki irrotetut osat vastaavasti paikoilleen.
Laahaus häipyi ja käsijarru kuulosti toimivan satulan vivusta käsin käyttämällä kun pyörä ilmassa koitti. Toki rullilla jarruja ei ole vielä ajettu, mutta perän levottumuus jarruttaessa kuitenkin hävisi.
Neloskuupan takajarrujen herkistelyä
Valvoja: ffp jäsenet
sitä kannattaa pitää sitä käppärin vaijeria irti jonkun aikaa satulasta että mäntä varmasti palautuu kunnolla. takana kun se satula ei liiku niin usein kun edessä. ite ajelin pari päivää takajarrujen herkistyksen jälkeen ilman käppäriä ja jarruttelin vähän kovemmin ja poljin varmuudeksi poljinta pohjaan asti valoissakin. nyt käppäri pitää paljon tehokkaammin mitä aikasemmin. nyt myös käppäri palautuu molemmissa satuloissa ihan siihen vivun rajoittimeen asti. monessa vagissa on näkynyt semmoista että toisen satulan vaijeri ei palaudu ihan rajoittimeen asti.
kävin rullilla ajamassa jarrut ja otti takana käppäri jo aika tasaiseen.
älkää sitten säätäkö niitä käppärin vaijereita liian tiukoiksi. siitä seuraa että käppärin vivut ei liiku niin paljon kun normaalisti ja alkavat jumittua, josta sitten seuraa aikanaan koko satulan vaihto. säätäkää ne niin että satulan herkistyksen jälkeen annetaan mäntien palautua kunnolla mielellään niin että käppärin vaijerit on irti. sitten säädetään vaijeri sellaiselle tiukkuudelle että kahvan ollessa lepoasennossa satuloiden vivut pysyvät vielä juuri ja juuri kiinni leporajoittimissaan. monesti käppäriä riuhdotaan ennenkun mäntä on palautunut ja vipu jää sillon vähän kantamaan.
jarrut pysyy siten kunnossa vaan käyttämällä, joten myös automaagisella vaihteistolla varustettuja autoja kannattaa käyttää käpäriä jatkuvasti.
kävin rullilla ajamassa jarrut ja otti takana käppäri jo aika tasaiseen.
älkää sitten säätäkö niitä käppärin vaijereita liian tiukoiksi. siitä seuraa että käppärin vivut ei liiku niin paljon kun normaalisti ja alkavat jumittua, josta sitten seuraa aikanaan koko satulan vaihto. säätäkää ne niin että satulan herkistyksen jälkeen annetaan mäntien palautua kunnolla mielellään niin että käppärin vaijerit on irti. sitten säädetään vaijeri sellaiselle tiukkuudelle että kahvan ollessa lepoasennossa satuloiden vivut pysyvät vielä juuri ja juuri kiinni leporajoittimissaan. monesti käppäriä riuhdotaan ennenkun mäntä on palautunut ja vipu jää sillon vähän kantamaan.
jarrut pysyy siten kunnossa vaan käyttämällä, joten myös automaagisella vaihteistolla varustettuja autoja kannattaa käyttää käpäriä jatkuvasti.
-
- -
- Viestit: 342
- Liittynyt: 13.1.2007 20:10
Mulla pomppasi IV Golffi katsastuksessa juuri kun oikean puolen käsijarru ei ottanut juuri ollenkaan kiinni. Takajarrujen ero oli luokkaa ~20%. Auton alla kun katsoi niin käsijarrun vipu siellä jarruissa oli lähes kokonaan kiinni vaikka käsijarru ei edes ollut päällä.
Mitäköhän tuolle pitää tehdä että saa käsijarrun taas ottamaan? Riittääköhän pelkkä palojen vaihto?
Mitäköhän tuolle pitää tehdä että saa käsijarrun taas ottamaan? Riittääköhän pelkkä palojen vaihto?
Sama ongelma myös itsellä neloskoppasessa katsastuksessa. Vasemman puolen käsijarrussa ei ollenkaan tehoa. Jarrut on herkistelty, mutta ainakin näin pakkasilla käsijarru jumittaa. Takajarruissa on normaali teho rullilla, mutta käsijarru ei vain ota. Linkku kyllä toimii kun käsijarrua käyttää. Onko tosiaan niin, ettei jarrusatulaa pysty korjaamaan käsijarrun osalta, vaan se on suosiolla vaihdettava uuteen? Näin ainakin väittää alfamerin korjausopas.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 342
- Liittynyt: 13.1.2007 20:10
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa