imusarjasta..
Valvoja: ffp jäsenet
imusarjasta..
1.9tdi octavia, imusarja mielestäni tajuttoman pieni!?!?!? mitäs jo teettäis suuremman? :D
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
eikös toi oikeanpuoleinen ole nimenomaan vakiosta..
En ole nähnyt missään dyno tuloksia sarjojen välillä, mutta epäilen että ihan hirveitä tehon lisäyksiä ei ole noiden kahden imusarjan välillä.
Maksimissaan muutama hevosvoima tuon PD imarin eduksi je sekin pääosin suuremman tuloputken ja rauhallisemman (ei niin turbulenttisen) imuilman tulon kanteen ansiosta.. ilma kerkiää paremmin rauhoittumaan, kun on pidempi matka ennen kantta.
yhtä typerä "short side" noissa molemmissa on. joskin sekin on varsin riittävä käytetyillä nostoilla.
En ole nähnyt missään dyno tuloksia sarjojen välillä, mutta epäilen että ihan hirveitä tehon lisäyksiä ei ole noiden kahden imusarjan välillä.
Maksimissaan muutama hevosvoima tuon PD imarin eduksi je sekin pääosin suuremman tuloputken ja rauhallisemman (ei niin turbulenttisen) imuilman tulon kanteen ansiosta.. ilma kerkiää paremmin rauhoittumaan, kun on pidempi matka ennen kantta.
yhtä typerä "short side" noissa molemmissa on. joskin sekin on varsin riittävä käytetyillä nostoilla.
Niin en tiedä sitten mikä on minkäkin vaikutus ,mutta semmoinen on hytinä että vetää noin 400~500kierrosta ylemmäs teho päällä. Todella selkeästi mukavampi käskeä;)
Olikos se nyt Showmies vain Oltzu kenellä oli sdi:n imusarja koneessa ja se kiersi 4400rpm asti "voima" päällä ja huipputeho oli jo käytössä huomattavasti aiemmin..
Eikä tuo kuva kerro ihan kaikkea vaikka tarkka onkin, mielestäni ero on luonossa suurempi..
Olikos se nyt Showmies vain Oltzu kenellä oli sdi:n imusarja koneessa ja se kiersi 4400rpm asti "voima" päällä ja huipputeho oli jo käytössä huomattavasti aiemmin..
Eikä tuo kuva kerro ihan kaikkea vaikka tarkka onkin, mielestäni ero on luonossa suurempi..
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Paras olisi, jos haetaan voimaa sinne yläkierroksille, tehä imusarja, jossa olisi 4 kiihytyssuppiloa, ja hitsata kartion muotoinen painekotelo ympärille. Mulla kuviakin sellaisesta, pitääkin illalla kotikoneelta ne kaivaa...
Viimeksi muokannut Trompi, 3.3.2006 12:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
transporterin sarjahan on juuri sellainen.. voi illalla laittaa muutaman foton hitsatusta mallista
Kartion muotoisen painekotelon etuja en oikein näe dieselin kanssa, kun paineen nousu painekotelossa tai maffin antama ruiskutusmäärä virtausmäärän hetkellisen kohoamisen johdosta kammion täyttyessä ei ole ongelma niinkuin usein bensavehkeessä.
En vaan ymmärrä ahdetussa dieselkoneessa tuollaisen pitkän kanavan hyötyjä kuin paremman tulokulman muodossa, koska massahitautta ei voida / tarvitse kuitenkaan hyödyntää.. varsinkaan kun eroa ei löydy edes virtauspenkissä.
tosin virtauspenkki ei ole mikään dynamometri =)
ennemmin kyllä itse panostaisin noissa enemmän piristetyissä vehkeissä pakopuolen toimintaan.
Kartion muotoisen painekotelon etuja en oikein näe dieselin kanssa, kun paineen nousu painekotelossa tai maffin antama ruiskutusmäärä virtausmäärän hetkellisen kohoamisen johdosta kammion täyttyessä ei ole ongelma niinkuin usein bensavehkeessä.
En vaan ymmärrä ahdetussa dieselkoneessa tuollaisen pitkän kanavan hyötyjä kuin paremman tulokulman muodossa, koska massahitautta ei voida / tarvitse kuitenkaan hyödyntää.. varsinkaan kun eroa ei löydy edes virtauspenkissä.
tosin virtauspenkki ei ole mikään dynamometri =)
ennemmin kyllä itse panostaisin noissa enemmän piristetyissä vehkeissä pakopuolen toimintaan.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Itse meinasin askarrella paskarrella 3 tuumaisesta rosterista tuon kissasta taaksepäin putkiston. Enemmän etuahan siitä kyllä sais jos downpipenkin vääntäis siitä, mutten ole mistään löytänyt 3 tuumaista joustopätkää niin se vähän rajoittaa. Takavaimentimeksi teen sellaisen pienen läpivirtaavan pöntön. Tai no se onkin melkein jo tehtykkin :) Tuleepahan harjoiteltua TIG hitsausta :D
Tässä linkki TDIClubille, jossa itse tehty imusarja : KLICK KLICK
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
onko sulla vakooja ankka joitain tavoitteita virityksen suhteen?
mun mielestä toi transportterin sarja on paremman mallinen kuin tuon hepun tekemä linkin takana.
sisällä on tosi nätit ja isot venturit runnereille ja runnerit on venytetty plenumiin aika isolle matkalle. lisäksi runnerit tulevat kanteen paremmassa kulmassa kuin linkin takana tehty sarja.
..muutenkin toi sälli kyllä puhuu ihan potaskaa:
"There is some truth to the fact that there is NO benefit from porting the exhaust side of the 8V TDI head."
" It flows 55 cfm more per runner than the stock manifold."
Mitä hemmetin hyötyä on MAINOSTAA 55cmf enemmän virtaava imusarjaa kanteen joka virtaa rakentajan virtautusten mukaan portattuna 108cfm.
Tosin eipä toi paljoa imusarjan kanssa kokonaisvirtauksia mainostakkaan.
omien mittauksieni mukaan vakio virtaa 106cmf ja tuolla kaverilla ~102cfm.. porttaamani kansi virtasi imusarjan KANSSA 126.6cfm, ilman imusarjaa 133cfm ja tuo heppu on portannut pelkän kannen vistaamaan ~108cfm ??
http://forums.tdiclub.com/showthread.ph ... 062&page=5
mikään sarja ei jarruttanut virtauksia ennen 8mm YHTÄÄN ja 10mm tuo 130pd imari kuittasi virtauksista 4cfm, eli jos vaikka ajatellaan hypoteettisesti että tuo hepun imari ei jarruttaisi kuin 2cfm niin se olisi 2cfm parempi kuin Transportterin imusarja 10mm+ nostoilla =)
eihän munkaan mielipiteet totuuksia ole, mutta kyllä hieman kannattaa kyseenalaistaa noita ameriikan juttuja.
..huh tulihan taas viikon paineet ulos.
mun mielestä toi transportterin sarja on paremman mallinen kuin tuon hepun tekemä linkin takana.
sisällä on tosi nätit ja isot venturit runnereille ja runnerit on venytetty plenumiin aika isolle matkalle. lisäksi runnerit tulevat kanteen paremmassa kulmassa kuin linkin takana tehty sarja.
..muutenkin toi sälli kyllä puhuu ihan potaskaa:
"There is some truth to the fact that there is NO benefit from porting the exhaust side of the 8V TDI head."
" It flows 55 cfm more per runner than the stock manifold."
Mitä hemmetin hyötyä on MAINOSTAA 55cmf enemmän virtaava imusarjaa kanteen joka virtaa rakentajan virtautusten mukaan portattuna 108cfm.
Tosin eipä toi paljoa imusarjan kanssa kokonaisvirtauksia mainostakkaan.
omien mittauksieni mukaan vakio virtaa 106cmf ja tuolla kaverilla ~102cfm.. porttaamani kansi virtasi imusarjan KANSSA 126.6cfm, ilman imusarjaa 133cfm ja tuo heppu on portannut pelkän kannen vistaamaan ~108cfm ??
http://forums.tdiclub.com/showthread.ph ... 062&page=5
mikään sarja ei jarruttanut virtauksia ennen 8mm YHTÄÄN ja 10mm tuo 130pd imari kuittasi virtauksista 4cfm, eli jos vaikka ajatellaan hypoteettisesti että tuo hepun imari ei jarruttaisi kuin 2cfm niin se olisi 2cfm parempi kuin Transportterin imusarja 10mm+ nostoilla =)
eihän munkaan mielipiteet totuuksia ole, mutta kyllä hieman kannattaa kyseenalaistaa noita ameriikan juttuja.
..huh tulihan taas viikon paineet ulos.
Viimeksi muokannut 68Corvette, 12.4.2007 14:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Pitäis varmaan jollain mittoa esim alipaineita putkesta ja verrata tötterön vaikutuksia virtauspenkissä?
Voihan se olla että tuolla on kyytiä niin vähän ettei tuollaista venturi ilmiötä juurikaan synny.
Voihan se olla että tuolla on kyytiä niin vähän ettei tuollaista venturi ilmiötä juurikaan synny.
Viimeksi muokannut 68Corvette, 12.4.2007 14:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HEH eipä ole kukaan vielä suomentanutota. voi myös lukea PsyDuck = Pokemon :D ei mulla mitään varsinaisia tavoitteita. lisää vaan ja "kohtuullisilla" kuluilla. Noi kuvat mitä pistit näyttivät aika hyviltä, eli jotain tollasita jos se vaan lisää tehoja. lisää tosiaan laitetaa uus välijäähdytin ja imupuolen putkia suurennetaan sen mukaan. pakokaasujen kierrätin suljetaa laipalla ja putkea mahdollisesti uusitaan.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Kokeiles piruuttaan ottaa letku irti EGR:ltä..
Minä taas kokeilin ja kone ei lämmennyt -20 asteessa oiekein kunnolla, normaalisti lämpenee matka ajossa 70 asteeseen ~7km matkalla ja täyteen lämpöönsä ~12km matkalla riippumatta ulko lämpötilasta =O
egr letku poistettuna ei lämmennyt yli 80 asteiseksi 40km matkalla ja 70 asteen saavutti ~12km matkalla.. kakkoselle ei voinut puhallusta laittaa ollenkaa, kun alkoi tippumaan heti.
kaupungissa ajaessani huomasin että lämpötila alkoi tippumaan liikenne valoissa, egr kytkettynä se ei tipu.
imusarja ei ehkä ole se ihan ensimmäinen kohde.
Arvioisin että tuohon skodaasi saa aika pienellä jo sen 178hp / 380nm:
11mm nestepää, RACE520, 150pd imuputki, 150pd ahdin, vapaavirtaus pönttö taakse.
Veikkaan että tolla kokoonpanolla menee lastun kanssa yli 200hp ja vääntöä ei kannata ottaa koneesta yli 450nm jos ei halua vaihtaa 6-loviseen.
jos meinaat jättää vakio ahtimen, niin esim PP502 suuttimilla ja muuten samanlaisella kokoonpanolla + vakio eculla saat ~160hp / 340nm, ilman nestepäätä tehot jäänevät ~143hp / 320nm maastoon.
jos on reilun 200hp tavoittett, niin sitten lisäksi 12mm nestepää, portattu kansi ja vnt20 niin eiköhän sieltä se 240hp pullahda ulos.
vakiosta saat pelkällä lastulla ~120hp / 320nm.. vakio kytkin kestää ~300nm.
"kohtuullinen kulu" voi riippua aika paljon elämän tilanteesta?
Minä taas kokeilin ja kone ei lämmennyt -20 asteessa oiekein kunnolla, normaalisti lämpenee matka ajossa 70 asteeseen ~7km matkalla ja täyteen lämpöönsä ~12km matkalla riippumatta ulko lämpötilasta =O
egr letku poistettuna ei lämmennyt yli 80 asteiseksi 40km matkalla ja 70 asteen saavutti ~12km matkalla.. kakkoselle ei voinut puhallusta laittaa ollenkaa, kun alkoi tippumaan heti.
kaupungissa ajaessani huomasin että lämpötila alkoi tippumaan liikenne valoissa, egr kytkettynä se ei tipu.
imusarja ei ehkä ole se ihan ensimmäinen kohde.
Arvioisin että tuohon skodaasi saa aika pienellä jo sen 178hp / 380nm:
11mm nestepää, RACE520, 150pd imuputki, 150pd ahdin, vapaavirtaus pönttö taakse.
Veikkaan että tolla kokoonpanolla menee lastun kanssa yli 200hp ja vääntöä ei kannata ottaa koneesta yli 450nm jos ei halua vaihtaa 6-loviseen.
jos meinaat jättää vakio ahtimen, niin esim PP502 suuttimilla ja muuten samanlaisella kokoonpanolla + vakio eculla saat ~160hp / 340nm, ilman nestepäätä tehot jäänevät ~143hp / 320nm maastoon.
jos on reilun 200hp tavoittett, niin sitten lisäksi 12mm nestepää, portattu kansi ja vnt20 niin eiköhän sieltä se 240hp pullahda ulos.
vakiosta saat pelkällä lastulla ~120hp / 320nm.. vakio kytkin kestää ~300nm.
"kohtuullinen kulu" voi riippua aika paljon elämän tilanteesta?
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Nyt rupes tulemaan toivottua tekstiä :) mut pikku vika osa meni hieman yli ymmärryksen :D eli jos vähän vielä tarkentaisit?
Toi noin 150hp kuulostaa aika vakuuttavan hyvältä.
Pitää varmaa harkita Webastoo autoo jos ei lämpene riittävästi lohkolämppäril (harvemmi silti varmaa yli 20 pakkasta täällä Porin suunnalla)
Toi noin 150hp kuulostaa aika vakuuttavan hyvältä.
Pitää varmaa harkita Webastoo autoo jos ei lämpene riittävästi lohkolämppäril (harvemmi silti varmaa yli 20 pakkasta täällä Porin suunnalla)
Niinhän se on, että talvella palellaan ja kesällä hikoillaan. Omassa "neekerimallissa" kun ei ole ilmastointia. EGR on tosiaan poissa kokonaan ja -20 asteen pakkasilla on turha kuvitella moottorin lämpöjen nousevan lähellekkään 80 astetta. Ei kun karvahattua syvempään niin tarkenoo... -15 asteen lämmössä auto on sitten jo ihan lämmin kun ajelee parikymmentä kilometria maantieajoa.
Imusarjan vaihdon myötä kone piristyi yläkierroksilla huomattavasti. Ennen sai vaihtaa suurempaa vaihdetta pykälään jo 4000 kierroksen kohdalla ja nyt kiertää yli 4500 ilman merkittävää hyytymistä. Ilmanputsarin koteloon piti kairata 50mm lisäreikä suodattimen alapuolelle kun alkuperäinen putki putsarikotelosta keulalle oli melkoisen ahdas. Tosin nyt maffi antaa yli 1200 lukemia melkein koko kierrosalueen, eli maffin runko alkaa ahdistamaan. Muutoinhan tuo imuputki on halkaisijaltaan 60mm maffilta turbolle. Pitää muistaa myös, että Karala on säätänyt ECU:n niin, että syöttö alkaa putoamaan 4000rpm:n kohdalla, joten ihan kaikkea hyötyä imusarjasta ei vielä saa irti.
Kunhan uudet palikat on paikoillaan, niin pääsee testaamaan vaikutusta vielä paremmin. Harmi vaan kun takapiha on niin lyhyt, ettei pääse kokeilemaan viitosvaihteella auton kulkua yli 4000 kierroksella/min. Nelosella ainakin kiertää 4700 kierrosta helposti.
Imusarjan vaihdon myötä kone piristyi yläkierroksilla huomattavasti. Ennen sai vaihtaa suurempaa vaihdetta pykälään jo 4000 kierroksen kohdalla ja nyt kiertää yli 4500 ilman merkittävää hyytymistä. Ilmanputsarin koteloon piti kairata 50mm lisäreikä suodattimen alapuolelle kun alkuperäinen putki putsarikotelosta keulalle oli melkoisen ahdas. Tosin nyt maffi antaa yli 1200 lukemia melkein koko kierrosalueen, eli maffin runko alkaa ahdistamaan. Muutoinhan tuo imuputki on halkaisijaltaan 60mm maffilta turbolle. Pitää muistaa myös, että Karala on säätänyt ECU:n niin, että syöttö alkaa putoamaan 4000rpm:n kohdalla, joten ihan kaikkea hyötyä imusarjasta ei vielä saa irti.
Kunhan uudet palikat on paikoillaan, niin pääsee testaamaan vaikutusta vielä paremmin. Harmi vaan kun takapiha on niin lyhyt, ettei pääse kokeilemaan viitosvaihteella auton kulkua yli 4000 kierroksella/min. Nelosella ainakin kiertää 4700 kierrosta helposti.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Mulla on ollut tosiaan maksimi tehot ~4200 kohdalla jonka jälkeen vakio softa leikkaa syötön pois.
Saas nähdä miten sitä voi ohjelmalla jatkaa vakio imusarjan kanssa.
Oli tossa mullakin 4500rpm vielä 120hp, mites oltsulla?
Tottahan on kyllä sekin ettei virtauspenkki ole mikään moottori ja kyyti tuolla imukanavassa on hieman eri luokkaa live tilanteessa.
spy_duck:
PP502 suuttimilla pääset ~140hp.
+11mm nestepää ~155hp.
(näillä eväillä vakio ahdin huuttaa jo hoosiannaa ja savun määrä on ihan miehekäs.. kytkin sutii jo pelkillä suuttimilla)
Jos olet ahdinta vaihtamassa, niin:
RACE502 ~160hp
+ 11mm ~180hp
tai
+12mm ~190-200 (en osaa sanoa)
Ohjelman avulla noihin saa aina xx määrän tehoa.
En osaa sanoa mitä imusarja tai pakosarja muutokset vaikuttavat ulosantiin, internetistä löytyy aiheista niin vähän mittauksia.
http://www.kermatdi.com/servlet/the-tem ... stockpower
http://www.kermatdi.com/servlet/the-tem ... te=race520
764 = PP502:
http://www.kermatdi.com/servlet/the-tem ... =powerplus
Saas nähdä miten sitä voi ohjelmalla jatkaa vakio imusarjan kanssa.
Oli tossa mullakin 4500rpm vielä 120hp, mites oltsulla?
Tottahan on kyllä sekin ettei virtauspenkki ole mikään moottori ja kyyti tuolla imukanavassa on hieman eri luokkaa live tilanteessa.
spy_duck:
PP502 suuttimilla pääset ~140hp.
+11mm nestepää ~155hp.
(näillä eväillä vakio ahdin huuttaa jo hoosiannaa ja savun määrä on ihan miehekäs.. kytkin sutii jo pelkillä suuttimilla)
Jos olet ahdinta vaihtamassa, niin:
RACE502 ~160hp
+ 11mm ~180hp
tai
+12mm ~190-200 (en osaa sanoa)
Ohjelman avulla noihin saa aina xx määrän tehoa.
En osaa sanoa mitä imusarja tai pakosarja muutokset vaikuttavat ulosantiin, internetistä löytyy aiheista niin vähän mittauksia.
http://www.kermatdi.com/servlet/the-tem ... stockpower
http://www.kermatdi.com/servlet/the-tem ... te=race520
764 = PP502:
http://www.kermatdi.com/servlet/the-tem ... =powerplus
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Oli tossa mullakin 4500rpm vielä 120hp, mites oltsulla?
Vastaan Oltzun puolesta koska tulokset ovat minulla. Kuten on jo aikaisemmin mainittu, niin syöttö ja ahdot laskevat ECU:n pyyntinä jo 4200rpm jälkeen reilusti mutta siitä huolimatta tehoja ylemmillä kierroksilla on seuraavasti:
4000rpm = 184hv
4100rpm = 184hv
4200rpm = 181hv
4300rpm = 176hv
4400rpm = 171hv
4500rpm = 163hv
Max. teho 192hv tuli 3700rpm. Yli 4500rpm ei ole mitattu.
Alkuperäisellä imusarjalla ei mittauksia löydy yli 4200rpm, koska tehoa leikkautui samalla ohjelmalla 4200rpm => 4300rpm 25hv pois...Jokainen voi päätellä imusarjan vaikutuksia ihan näin mittausten pohjalta. Käytännön suorituskyvyssä eron huomaa tietenkin parhaiten. Yläkierroksille tuli sellaiset +500rpm käyttöaluetta lisää.
Tuo SDI-imusarja on mitoiltaan sellainen, että pulssihuiput=resonoinnit sattuvat 2200/3500/4800rpm alueelle, riippuu monennen asteen pulssista resonanssi lasketaan. Ahdin ei poista 4-tahtikoneen toimintaperiaatteesta johtuvaa pulssimaista virtausta imukanavistosta. Päinvastoin, imuventtiilin sulkeutuessa ja virtauksen törmätessä venttiiliin, turboon päin lähtevä pulssi on vastaavasti kertaluokkaa voimakkaampi johtuen puhtaasti massavirtauksesta. Sama "massavirtaustulppa" pitää saada taas liikkeelle venttiilin avautuessa ja se vaatii ylimääräistä työtä = hukattua tehoa.
Jos elämä olisikin yhtä tasaista virtauspenkin virtausta, niin imusarjat olisivat palanen kakkua. Vaparissa ja ahdetussa moottorissa runnereiden osalta pätee aika pitkälle samat lainalaisuudet mutta ero tulee plenumissa. Vaparissa pulssiahtamisen takia nyrkkisääntönähän on 0.6 x iskutilavuus (vaihtelee kuitenkin käytännössä ja on vain mitoituslaskennan lähtökohta). Ahdetussa bensiinikäyttöisessä testimoottorissa tehopenkissä ovat tulokset olleet mielenkiintoisia. Virtaus ja mittausteknisesti symmetrisen imusarjan plenumin tilavuutta on kasvatettu ja seurattu eri sylinterien välisiä seoksia. Seokset ovat tasaantuneet vasta kun plenumin tilavuus on ollut yli 2 X iskutilavuus. Yhtenä asiaa selittävänä tekijänä on juuri tuo paluupulssin voimakkuus. Korostan edelleenkin, että testi-imusarja on todellakin symmetrinen kanavien sijoittelun ja plenumiin tulokanavan suhteen. Testimoottorissa pääsee myös seuraamaan palamisrintamaa kameran avulla ja sama ilmiö koskee myös palorintaman etenemistä.
En puhu SDI-imusarjan puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin ;-)
.
Laskeeko teho neljän tonnin jälkeen "luontojaan" nuin, tarkoitan, että vaikka syöttö on "täysillä", vai onko lasku tehty ohjelmalla.
Kiinnostaisi kovasti, että jos lasku on ohjelman mukainen, niin pysyykö pakopaineet ja -lämmöt myös kurissa tuona aikana.
Mitenkäs ahtopaine, onko yli puolentoista kilon.
Mulla on kierrokset "pakotettu" samalla keinon.
Ehken siksi ei teho suhteessa laskekkaan nuin paljoa, vaan vielä 4500rpm ollaan ihan kahdensadan tuntumassa.
Mutta siinä onkin sen ainut hyvä puoli.
Pakopaineet ja lämmöt hyppää kovasti.
Vaikka ahdin on vielä varmasti vähintäänkin riittävä.
Jukka:
Varsinaiseen tehonmuodostumiseen ei coolerilla ole mitään käytännön merkitystä
Teho nousee vaan, kun saadaan enemmän polttoainetta poltettua.
Cooleri suojelee moottoria pitempiaikaisessa rasituksessa tulevassa lämpökuormituksessa.
Nämä meidän kiihdyttelyt on niin lyhykäisiä, ettei coolerin koolla ole niin suurta merkitystä.
Ahtopainemittarista näet, että kaikki tavan ajelut hoituu naurettavan pienillä paineilla, joissa vielä alkuperäinenkin cooleri riittää.
Toki mitä isompi se on sen parempi.
.
Laskeeko teho neljän tonnin jälkeen "luontojaan" nuin, tarkoitan, että vaikka syöttö on "täysillä", vai onko lasku tehty ohjelmalla.
Kiinnostaisi kovasti, että jos lasku on ohjelman mukainen, niin pysyykö pakopaineet ja -lämmöt myös kurissa tuona aikana.
Mitenkäs ahtopaine, onko yli puolentoista kilon.
Mulla on kierrokset "pakotettu" samalla keinon.
Ehken siksi ei teho suhteessa laskekkaan nuin paljoa, vaan vielä 4500rpm ollaan ihan kahdensadan tuntumassa.
Mutta siinä onkin sen ainut hyvä puoli.
Pakopaineet ja lämmöt hyppää kovasti.
Vaikka ahdin on vielä varmasti vähintäänkin riittävä.
Jukka:
Varsinaiseen tehonmuodostumiseen ei coolerilla ole mitään käytännön merkitystä
Teho nousee vaan, kun saadaan enemmän polttoainetta poltettua.
Cooleri suojelee moottoria pitempiaikaisessa rasituksessa tulevassa lämpökuormituksessa.
Nämä meidän kiihdyttelyt on niin lyhykäisiä, ettei coolerin koolla ole niin suurta merkitystä.
Ahtopainemittarista näet, että kaikki tavan ajelut hoituu naurettavan pienillä paineilla, joissa vielä alkuperäinenkin cooleri riittää.
Toki mitä isompi se on sen parempi.
.
Laskeeko teho neljän tonnin jälkeen "luontojaan" nuin, tarkoitan, että vaikka syöttö on "täysillä", vai onko lasku tehty ohjelmalla.
Kiinnostaisi kovasti, että jos lasku on ohjelman mukainen, niin pysyykö pakopaineet ja -lämmöt myös kurissa tuona aikana.
Mitenkäs ahtopaine, onko yli puolentoista kilon.
Syötöt ja ahtopaineen pyynnit laskevat Karalan jäljiltä tuon 4200rpm jälkeen huomattavasti. Teho laskee suhteessa hieman enemmän mitä syötöt ja paineet mutta suurta eroa ei ole.
Nykyisellä hybridillä ahtopaineet laskevat 1.7bar => 1.4bar tuntumaan tuon pyynnön laskun takia. Hyvä että laskee, koska pakopaineet ja lämpötilat karkaavat liian ylös eli
- lämpötila 930 astetta
- pakopaine 2.7bar max. piikki
Asiaa ollaan korjaamassa uudella kannella, "pulssimitoitetulla" pakosarjalla ja isommalla ahtimella.
Juu
Samoja murheita tuntuu olevan.
Ehken se "hallittu" alasajo on se paras ratkaisu.
Varsinaisen kierroskestävyyden suhteen olen tavattoman pessimistinen nyt.
Toivottavasti te kuitenkin onnistutte.
Täälläpä se varmaan sitten näkyy ja kuuluu.
Ahdinasiaa olettekin varmaan miettineet.
Sanonpa kuitenkin jotain.
Ahtopainehan teillä pitäisi riittää yli kahdensadan horsen. Eikös niin.
Pakopaineista yksi juttu.
Vnt-ahtimessa ei riitä, että pelkästään pakopuoli on (riittävän) avara.
Myös kompressorisiiven täytyisi olla niin tehokas, että se kykenee kunnolla tuottamaan halutun paineen ja tuoton.
Muuten sitä avaraa pakopuolta ei moottori pysty hyödyntämään. Ahtopaineen ohjaussiivet eivät pääse avautumaan koskaan, jos kompurasiipi on niin tehoton, että se joutuu kierroksilla koko ajan punnertamaan kaikkensa, pystyäkseen pitämään halutun ahtopaineen. Tällöin syntyy aivan väärä kuva ahtimen "riittävyydestä", kun mitataan suuria pakopaineita, vaikka vika onkin toisella puollella.
Uudessa bemarin kaksilitraisessa on gt17-ahdin ja vakioahtopaine 1,7 bar.
Mikan mukaan tuotto riittää helposti kahteensataan.
Sellaisen sisukset jos olisi mahdollista jostain saada.
Mahtaisi olla "justiin" nuihin teidän autoihinne.
.
Samoja murheita tuntuu olevan.
Ehken se "hallittu" alasajo on se paras ratkaisu.
Varsinaisen kierroskestävyyden suhteen olen tavattoman pessimistinen nyt.
Toivottavasti te kuitenkin onnistutte.
Täälläpä se varmaan sitten näkyy ja kuuluu.
Ahdinasiaa olettekin varmaan miettineet.
Sanonpa kuitenkin jotain.
Ahtopainehan teillä pitäisi riittää yli kahdensadan horsen. Eikös niin.
Pakopaineista yksi juttu.
Vnt-ahtimessa ei riitä, että pelkästään pakopuoli on (riittävän) avara.
Myös kompressorisiiven täytyisi olla niin tehokas, että se kykenee kunnolla tuottamaan halutun paineen ja tuoton.
Muuten sitä avaraa pakopuolta ei moottori pysty hyödyntämään. Ahtopaineen ohjaussiivet eivät pääse avautumaan koskaan, jos kompurasiipi on niin tehoton, että se joutuu kierroksilla koko ajan punnertamaan kaikkensa, pystyäkseen pitämään halutun ahtopaineen. Tällöin syntyy aivan väärä kuva ahtimen "riittävyydestä", kun mitataan suuria pakopaineita, vaikka vika onkin toisella puollella.
Uudessa bemarin kaksilitraisessa on gt17-ahdin ja vakioahtopaine 1,7 bar.
Mikan mukaan tuotto riittää helposti kahteensataan.
Sellaisen sisukset jos olisi mahdollista jostain saada.
Mahtaisi olla "justiin" nuihin teidän autoihinne.
.
Tuikku, tuo ahtimen kompressoripuoli on tosiaankin merkitsevä. Sen kun saisi valittua sellaiseksi, että halutuun tehoon tarvittava ilmamäärä/paine saavutettaisiin simpukkadiagrammin huipulla tai sen välittömässä läheisyydessä olisi asia hallinnassa. Pakopuoli mitotettaisiin kompressorisiiven tarpeiden mukaan ja ahdin olisi täydellinen. Valitettavasti saatavilla olevat osat rajoittavat asiaa käytännössä. Tuo Bemarin ahdin olisi varmaan melko sopiva meidän tarpeisiin.
Hienoimpaan ahtimen räätälöintiin olen törmännyt Ken Duttweilerin (se kymmeniä maailman ennätyksiä turbolla NHRA:ssa tehtaillut) pajalla Richard Leen toimesta. On vain sen verran arvokas puulaaki, että näihin käyttöautoihin ei ole varaa moisia kilkkeitä hommata.
Hienoimpaan ahtimen räätälöintiin olen törmännyt Ken Duttweilerin (se kymmeniä maailman ennätyksiä turbolla NHRA:ssa tehtaillut) pajalla Richard Leen toimesta. On vain sen verran arvokas puulaaki, että näihin käyttöautoihin ei ole varaa moisia kilkkeitä hommata.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Ehkä oli vähän turha verrata tuohon oltsun vehkeeseen.. vertailin hieman pyyntejä:
outo homma.. mulla tippuu 4200->4300 ~7hp ja 4200->4400 ~25hp, mutta toisaalta ahdot ovat aika paljon pienemmät ja IQ arvoja ei ole vertailuun..
4000rpm meillä on 6hp eroa.
Mulla on vankka uskomus että näissä TDI vehkeissä ei juurikaan pulssi ahtamisella saavuteta tuloksia.. perustelisin sillä että kanavat ovat suhteessa venttiileihin isoja (pieni virtausnopeus) ja koneiden kierrosnopeudet ovat pieniä jolloin pulssitkin jäävät heikoiksi.. myös virtauspenkissä olen mitannut että imukanavat ovat TODELLA laiskoja.
Koska ahdetussa ei ilmaa varsinaisesti tarvitse imeä liikenteeseen ja näin pienillä kierroksilla ja isoilla paineilla joita käytämme saadaan varsin hyvin sylinterit täyteen sekä imuventtiili menee niin aikaisin kiinni ettei massahitauta pääse oikein hydyntämään.. itse keskittyisin ennemminkin paine erojen tasaukseen (imukanava vs sylinteri) ja maksimaalisen ahtopaineen saamiseen venttiilin taakse, eli isoihin kanaviin.. kunhan kannen perus kanavaa ei juurikaan suurenneta, niin veikkaisin että swirlin vaikutus ei pienen, oikein portattuna jopa päin vastoin.
(pulssi ahtamisella on mittailtu parhaillaan maksimaalisella virtausnopeudella 122m/s ~0.5bar ahtoja "NACA report 247")
millä venttiilin nostoilla paluupulssi on mitattu?
Uskoisin että suurin hyöty tulee nimenomaan paremmasta tulokulmasta kanteen joka vähentää turbulensseja.
Pakosarjasta uskoisin että hyötysuhdetta saa nostettua aika paljonkin kunhan saa tyhjennyspulssit osumaan kohdalleen.. tai edes saa hyödynnettyä massahitautta eikä vaan sullota pakokaasua painetta vasten loppu tahdissa.
Koodi: Valitse kaikki
rpm oltsu Mä
3700 1.23 0.95
4100 1.16 0.94
4300 1.07 0.85
outo homma.. mulla tippuu 4200->4300 ~7hp ja 4200->4400 ~25hp, mutta toisaalta ahdot ovat aika paljon pienemmät ja IQ arvoja ei ole vertailuun..
4000rpm meillä on 6hp eroa.
Mulla on vankka uskomus että näissä TDI vehkeissä ei juurikaan pulssi ahtamisella saavuteta tuloksia.. perustelisin sillä että kanavat ovat suhteessa venttiileihin isoja (pieni virtausnopeus) ja koneiden kierrosnopeudet ovat pieniä jolloin pulssitkin jäävät heikoiksi.. myös virtauspenkissä olen mitannut että imukanavat ovat TODELLA laiskoja.
Koska ahdetussa ei ilmaa varsinaisesti tarvitse imeä liikenteeseen ja näin pienillä kierroksilla ja isoilla paineilla joita käytämme saadaan varsin hyvin sylinterit täyteen sekä imuventtiili menee niin aikaisin kiinni ettei massahitauta pääse oikein hydyntämään.. itse keskittyisin ennemminkin paine erojen tasaukseen (imukanava vs sylinteri) ja maksimaalisen ahtopaineen saamiseen venttiilin taakse, eli isoihin kanaviin.. kunhan kannen perus kanavaa ei juurikaan suurenneta, niin veikkaisin että swirlin vaikutus ei pienen, oikein portattuna jopa päin vastoin.
(pulssi ahtamisella on mittailtu parhaillaan maksimaalisella virtausnopeudella 122m/s ~0.5bar ahtoja "NACA report 247")
millä venttiilin nostoilla paluupulssi on mitattu?
Uskoisin että suurin hyöty tulee nimenomaan paremmasta tulokulmasta kanteen joka vähentää turbulensseja.
Pakosarjasta uskoisin että hyötysuhdetta saa nostettua aika paljonkin kunhan saa tyhjennyspulssit osumaan kohdalleen.. tai edes saa hyödynnettyä massahitautta eikä vaan sullota pakokaasua painetta vasten loppu tahdissa.
Viimeksi muokannut 68Corvette, 5.3.2006 20:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Jos sulla ei ole mitään suurempia ahtojen nostoja vakioon nähden ei lämpötilat varmastikkaan hirveästi muutu, virtauksien parantumista ja muitahan ei lämpöeroilla saada mitattua.. saabin cooleri ei sitten kestä ahtoja kovin paljoa mikälisiis ymmärsin oikein ja sulla on nyt 9000 turbon muovipäätyinen cooleri. Itsellä lensi aikanaan 1.2-1.3barilla jo bensa-autossani päädyt mäkeen ja säikäytti pahemman kerran..
Kesäkuumalla tuo ero on varmasti selkeämpi, ainakin "lastutetussa"/ muuten viritetyssä..
Kesäkuumalla tuo ero on varmasti selkeämpi, ainakin "lastutetussa"/ muuten viritetyssä..
Quottaan itseäni
"Olen kuullut huhupuhetta että Jäähdytinhuolto Raatikainen pystyisi tekemään orkkis paikalle vastaavan kokoisen mutta tehokkaamman välijäähdyttimen.
Asiaa ei ole vielä pahemmin selvitelty mutta muutama on jo ilmaissut kiinnostuksensa kimppaostoon."
Kellään kontakteja Raatikaiselle? Sais tän homman etenee?
"Olen kuullut huhupuhetta että Jäähdytinhuolto Raatikainen pystyisi tekemään orkkis paikalle vastaavan kokoisen mutta tehokkaamman välijäähdyttimen.
Asiaa ei ole vielä pahemmin selvitelty mutta muutama on jo ilmaissut kiinnostuksensa kimppaostoon."
Kellään kontakteja Raatikaiselle? Sais tän homman etenee?
-
- -
- Viestit: 503
- Liittynyt: 30.7.2003 15:43
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/tdi/P2180010.JPG
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/tdi/P2180012.JPG
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/tdi/P2180014.JPG
onkos tuo imusarja minkä 68Corvette edellä mainitsi niin mistä transportterin koneesta??kutos koneesta tuo sarja peräisin vai?käytetäänkö transporttereissa samaa konetta kun volvon 2.4d kutos konetta?
yhen pajan jantteri suositteli mulle 1.6td:hen kutos koneen jotain transportterin imusarjaa tai volvon imusarjaa kun paremmasta imusarjasta puhe tuli??prkl kun en enää muista mitä se oikein tarkalleen ottaen selitti:/ mutta asia jäi vaivaamaan!ilmeisestihän tuon laipat käy tohon 1.6:n kanteen suoraan!?
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/tdi/P2180012.JPG
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/tdi/P2180014.JPG
onkos tuo imusarja minkä 68Corvette edellä mainitsi niin mistä transportterin koneesta??kutos koneesta tuo sarja peräisin vai?käytetäänkö transporttereissa samaa konetta kun volvon 2.4d kutos konetta?
yhen pajan jantteri suositteli mulle 1.6td:hen kutos koneen jotain transportterin imusarjaa tai volvon imusarjaa kun paremmasta imusarjasta puhe tuli??prkl kun en enää muista mitä se oikein tarkalleen ottaen selitti:/ mutta asia jäi vaivaamaan!ilmeisestihän tuon laipat käy tohon 1.6:n kanteen suoraan!?
-
- -
- Viestit: 503
- Liittynyt: 30.7.2003 15:43
Elikkäs päästäänkö tosiaan vakio turbolla ja vakio ohjelmalla noiden PP502 suuttimien ja 11mm nestepään kanssa tonne 140-150 hp:n lukemille???
Meinaan itsellä on vakio 90hv AGR-moottorilla oleva golffi ja tehoja kaivattaisiin lisää. Evryn olen jo laittanut paikoilleen ja tulos oli yllättävä, mutta hieman lisää voimaa olisi poikaa vielä. Ahtimen vaihtoon ei kuitenkaan ole tarkoitus lähteä!
Meinaan itsellä on vakio 90hv AGR-moottorilla oleva golffi ja tehoja kaivattaisiin lisää. Evryn olen jo laittanut paikoilleen ja tulos oli yllättävä, mutta hieman lisää voimaa olisi poikaa vielä. Ahtimen vaihtoon ei kuitenkaan ole tarkoitus lähteä!
hatemi: jos vaan löydät jostain nuita imusarjoja niin ilmoittele mulle. minä pystyn niitä tekemään.. lähtö vaan muuttuu isommaks joka ei varmaan haittaa koska supistajia löytyy liitäntään.. eivät ole kalliita romiksella.. pitänee ite soitella ja kävästä muutamassa kysymässä josko olis.. montakohan olis imusarjasta kiinnostuneita.. käsi ylös
_o/
edittiä: tdi clubin puolella joku väkästelee tämmöistä:
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=134879&highlight=intake
edittiä: tdi clubin puolella joku väkästelee tämmöistä:
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=134879&highlight=intake
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Kuukkeli löytää, tossa on MikaJ sivuilta kuva imusarja kanavan kokoerosta.
En sitten kyllä todellakaan tiedä onko TDI:ssä ja bensoissa saman kokoinen kanava
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/moottori/imusarja.html
En sitten kyllä todellakaan tiedä onko TDI:ssä ja bensoissa saman kokoinen kanava
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/moottori/imusarja.html
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Kiilloitettu pinta pelkälle ilmalle, nyt on ollut juttua myös joissakin tietyissä kohdissa sellaisesta pinnasta joka muistuttaa golfpalloa. En lähde sitä sen enempää spekuloimaan kun en mikään ammattilainen ole lähelläkään.
Mutta imusarjassahan kuitenkin varmasti kaikki on sitä mieltä että mitä laminaarimpi ilmavirta saadaan kanteen asti ohjattua, niin sen parempi.
Siellähän virtauksen elämää sitten pistää hurjalle kierteelle swirli.
Mutta imusarjassahan kuitenkin varmasti kaikki on sitä mieltä että mitä laminaarimpi ilmavirta saadaan kanteen asti ohjattua, niin sen parempi.
Siellähän virtauksen elämää sitten pistää hurjalle kierteelle swirli.
Nostetaanpas topicia....
Nyt pitää saada jotain lievitystä. Vit..aa kun ahtimesta on siivet jumissa! Eli imusarjan vaihtoa pohdiskelin... Samallahan tuon vaihtais, kun täytyy nykyinen kuitenkin ottaa ahtimen irroituksen vuoksi pois...
Onko noita SDI:n imusarjoja montaakin erilaista? Olisi tiedossa yksi kpl -97 Golfista, mutta pikaisesti katsottuna näytti siltä että siinä olisi ollut kaasuläppä?? Sarja pötkötteli siellä lohkon ja tulipellin välissä vähän samaan tapaan kuin TDI:ssäkin, vaikka jostain on jäänyt sellainen mielikuva, että pitäisi kaartua venakopan yli eteenpäin??? Ahtoputkea ajatellen yhde oli kyllä oikeaan suuntaan, eikä hintakaan ollut paha...
Nyt pitää saada jotain lievitystä. Vit..aa kun ahtimesta on siivet jumissa! Eli imusarjan vaihtoa pohdiskelin... Samallahan tuon vaihtais, kun täytyy nykyinen kuitenkin ottaa ahtimen irroituksen vuoksi pois...
Onko noita SDI:n imusarjoja montaakin erilaista? Olisi tiedossa yksi kpl -97 Golfista, mutta pikaisesti katsottuna näytti siltä että siinä olisi ollut kaasuläppä?? Sarja pötkötteli siellä lohkon ja tulipellin välissä vähän samaan tapaan kuin TDI:ssäkin, vaikka jostain on jäänyt sellainen mielikuva, että pitäisi kaartua venakopan yli eteenpäin??? Ahtoputkea ajatellen yhde oli kyllä oikeaan suuntaan, eikä hintakaan ollut paha...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa