Epätasainen käynti (Passat 3B)

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

MarkusR
-
Viestit: 221
Liittynyt: 6.12.2003 13:22

Epätasainen käynti (Passat 3B)

ViestiKirjoittaja MarkusR » 19.9.2007 21:43

Auto on siis V5 Passat ja ongelma on sellainen kun auton käynnistää, niin kone käy todella raskaasti ja liikkeelle lähtiessä ei ole oikein tehot tallella.
Ei tee kuitenkaan joka kerta vaan silloin tällöin.
Kävin ajelemassa tuossa 30km:n lenkin ja oli kova vesi sade silloin auto nyki tasaisesti koko välin. Yleensä ei kuitenkaan nyi kun hetken.

Vikakoodit kävin lukemassa:
Siellä MAF oli antanut jonku herjan, mutta korjaamolla sanoi, että varmaan johtuu siitä kun käytin maf:in johtoa irti kun se nyki tuon reissun aikana. Ei muuten ollu sillä mitään vaikutusta.

Sitten tuli joku seos raja ylittynyt tai jotaki vastaavaa. No siihen korjaaja sanoi että, voi johtua alipaine letkuista. No vaihdoin yhden melko hauraan letkun uuteen.

Tänään laitoin auton käymään ja teki sen taas annoin käydä ja suihkuttelin alipaineletkuihin starttispräytä, mutta ei mitään vaikutusta.

Vihjeitä vain antamaan mitä kannattais tehdä.
Viimeksi muokannut MarkusR, 26.11.2007 19:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

M.H.
-
Viestit: 289
Liittynyt: 20.11.2003 0:41

ViestiKirjoittaja M.H. » 20.9.2007 9:47

Tuleeko sateella auton sisään (apparin puoli) vettä?

MarkusR
-
Viestit: 221
Liittynyt: 6.12.2003 13:22

ViestiKirjoittaja MarkusR » 20.9.2007 9:53

En ole kyllä huomannu että missään sisällä olis vettä ollut.

JouniH
-
Viestit: 199
Liittynyt: 26.11.2003 18:08

ViestiKirjoittaja JouniH » 20.9.2007 10:06

Voisiko silti olla ilmamassamittari paskana? lambda? Tietääkö kukaan varmuudella minkälainen vikakoodi noista tulee? Mites tulpat? Joskus kuullu, että jos on "vääränlaisen" tai jotku halvat tulpat niin auto tekee tuota.

MarkusR
-
Viestit: 221
Liittynyt: 6.12.2003 13:22

ViestiKirjoittaja MarkusR » 20.9.2007 10:45

Paikalla alkuperäiset tulpat vaihdettu noin 10 000 sitten. Muistaakseni vaihtoväli nuissa oli 60 000 tkm.

Korjaamolla sanoi lambdan olevan kunnossa, mutta jos putkistossa on vuoto ennen anturia niin vaikuttaa anturin toimintaan tietenkin. Ainakaan putkistosta ei kuulu mitään erikoista joka viittaisi vuotoon.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 20.9.2007 11:29

Pakoputken voi testata yksinkertaisesti laittamalla käden putken eteen kun auto käy. Jos alkaa kuulumaan pihinää jostain matkan varrelta niin sieltä vuotaa.

MarkusR
-
Viestit: 221
Liittynyt: 6.12.2003 13:22

ViestiKirjoittaja MarkusR » 20.9.2007 12:07

Miten tuo lämpötila-anturi jättääkö se jälkeä vikamuistiin jos on viallinen. Voiko se vaikuttaa tuohon nykimiseen?

Tuleeko kaasuläpästä kans oma vikakoodi? Ja jos sitä puhdistaa, niin millainen sen säätö oikein on?
Viimeksi muokannut MarkusR, 4.10.2007 16:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MarkusR
-
Viestit: 221
Liittynyt: 6.12.2003 13:22

ViestiKirjoittaja MarkusR » 21.9.2007 12:06

Vika ei ole selvinnyt ja autoa on käytetty kahdessa eri korjaamossa, jossa on katottu vikakoodeja, mutta mitään ei ole löytynyt.

Olen vaihtanut bensasuodattimen ja uudet tulpanjohdot tulee ensiviikolla.
Kysymys kuuluukin, että mitä tämän jälkeen jos vika/tehottomuus jatkuu?

Tänään töistä lähtiessä auto käiv jälleen huonosti ja epäilys onkin, ettei auto käy aina kaikilla pytyillä. Sen takia johdot menee vaihtoon ja myös tulpat.

Viasta vielä vähän kuvausta:
-Koneen käynnistää kierrokset nousee 1000rpm ja vähän ajan päästä laskee noin 700rpm ja koko auto "tärisee" vähän.
-Liikkeelle lähtö on melko vaivanloista ja kun alkaa kiihdyttämään esim 3 vaihteella reilulla kaasulla niin tehot tulee takaisin vasta noin 4500rpm:n kohdalla.
-Kone alkaa lämmetä enemmän niin kulkukin alkaa tasoittumaan normaaliin suuntaan.

MarkusR
-
Viestit: 221
Liittynyt: 6.12.2003 13:22

ViestiKirjoittaja MarkusR » 4.10.2007 16:21

Apua ja tietoa kaivataan.

caravelle
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 6.10.2007 21:53

ViestiKirjoittaja caravelle » 8.10.2007 20:29

Vika voi olla öljypumpussa, ks alla oleva linkki. Viallinen öljypumppu nostaa kylmäkäynnistyksen yhteydessä moottorin öljynpaineen erittäin korkeaksi ja korkea paine estää venttiileitä liikkumasta normaalisti. Huonolla onnella korkea paine voi rikkoa jotain.Vikaa on esiintynyt VR6 ja VR5 koneissa. Omassa VR6 Caravellessa öljypumppu menee tällä viikolla vaihtoon.

http://findarticles.com/p/articles/mi_q ... i_n9299340

MarkusR
-
Viestit: 221
Liittynyt: 6.12.2003 13:22

ViestiKirjoittaja MarkusR » 9.10.2007 18:36

Auto käyny koko iltapäivän huonosti.
Kun konepellin aukasee ja kone on lämmin tyhjäkäynti kuulostaa normilta, mutta kun lähtee ajamaan niin on tukkosen olonen.
Tulpanjohtoja revin yksitellen pois eipä juuri käynnissä huomaa kummosta eroa kaikki antaa kipinää, mutta kun nostaa johdon aivan ylös niin alkaa kuulumaan sellainen naputus, mutta sekään ei kuulu joka johdon kohdalla. Mistä se johtuu?

Minkä hintasia nuo öljypumput on?
Pitäiskö sen pumpun vika näkyä vikakoodeissa? Ilmeisesti vai.

mvee
-
Viestit: 63
Liittynyt: 25.1.2007 16:55

ViestiKirjoittaja mvee » 9.10.2007 18:49

Katoppa nyt vielä ensimmäisenä myös tuon lämpötila-anturin antamat lukemat vag-comilla(ei ole sama asia kuin vikakoodi). Ja mieluiten vielä kylmällä koneella.
En vielä lähtis mitään öljypummpua tilaamaan. Katsot vaan ensin kaiken tiedon mitä vag-com näyttää,eli mitä auto pyytää ja mitkä toteutuu. Jos ei tuolla tavalla löydy niin ehkä vasta sitten sitä öljypumppua tilailemaan jos se kerta voi oireilla tuohon tapaan.
EDIT:tiä vielä sen verran että voit kokeilla muuttuuko koneen käytös paremmaksi, jos vaan nypällät sen lämpötila-anturin pistokkeen irti ja starttaa uudestaan?

MarkusR
-
Viestit: 221
Liittynyt: 6.12.2003 13:22

ViestiKirjoittaja MarkusR » 9.10.2007 18:55

Ainoa huono puoli tässä on, kun ei ole itsellä käytössä vag-comia. Vois tutkia rauhassa vähän enemmänkin.
Pitää vissiin viedä korjaamolle ja odottaa siellä, että kone on aivan kylmä ja alkaa sit vasta tietoja tutkimaan.

mvee
-
Viestit: 63
Liittynyt: 25.1.2007 16:55

ViestiKirjoittaja mvee » 9.10.2007 19:09

Joo tai annat koneen viilentyä ja sitten nykäiset sen pistokkeen irti. Kyllä sen heti huomaa oliko muutosta, jos se on siis pahasti "särki".
Samalla tavalla teki nimittäin emännän 1.4 polo.
Alkuun kävi tosi pienillä kierroksilla tyhjäkäyntiä ja oli tosi tehottoman oloinen(kylmänä sekä kuumana). Noh eräänä päivänä muija soitti minulle töihin että "tää ei nyt lähe käyntiin".
Katottiin sitten vag-com:illa tietoja kun auto oli seissyt 2 päivää tallissa niin lämpötila-anturi kertoi koneen olevan +133asteinen, joten nyppäsin pistokkeen irti niin heti lähti käyntiin. Kävin sitten seuraavana päivänä ostamassa uuden anturin, jonka vaihdon jälkeen koneen käytös+teho palautui normaaliksi.

MarkusR
-
Viestit: 221
Liittynyt: 6.12.2003 13:22

ViestiKirjoittaja MarkusR » 9.10.2007 20:35

Kahtaisko joku kattoa etkasta missä tuo anturi sijaitsee?
Ja varaosanumeroa?

MarkusR
-
Viestit: 221
Liittynyt: 6.12.2003 13:22

ViestiKirjoittaja MarkusR » 10.10.2007 16:32

Tänään ajoin suoraan töistä vika päällä korjaamolle ja auto koneeseen kiinni yksi koodi oli sinne tullut 00561.
Tämä sama tuli muistaakseni aikasemmin merkkiliikkeessäkin.

Koodi sisältää vain aika paljon mahdollisuuksia:

-Alhainen polttoainetaso
-Polttoainepaine/-pumppu
-Vuoto imu-/pakopuolella
-Sytytyskatko
-Ilmassan mittaimen hehkulangan puhdistuspalaminen
-Lämmitetty happitunnistin
-Haihtuvien päästöjen tyhjennysventtiili
-Ruiskutus suutin(suuttimet)
-Liikaa polttoainetta moottoriöljyssä
Nämä kaikki tiedot on Autodatasta

Mistähän kannattais aloittaa?

Imupuolta on tutkittu jo jonku verran starttispräyn avulla ja tosiaan tällä viikolla pitäis saada uudet tulpat ja johdot.

MarkusR
-
Viestit: 221
Liittynyt: 6.12.2003 13:22

ViestiKirjoittaja MarkusR » 2.11.2007 15:30

Tuli sitten vaihdettua nyt tulpat ja johdot.
Siinä samalla huomasin kun auto oli käynnissä ja laittoi käden puolan läheisyyteen niin sähkärinhän siitä sai, joka ei kuitenkaan käsittääkseni kuulu asiaan?
Onko siinä enää muuta mahdollisuutta, kuin puolassa jonkulainen halkeama, josta sitten lyö läpi?
Sinne nimittäin näkee vain peilin avulla ja sillä ei nyt ainakaan mitään selvää vikaa nähny.

Auttakaa viisaammat!

MarkusR
-
Viestit: 221
Liittynyt: 6.12.2003 13:22

ViestiKirjoittaja MarkusR » 8.11.2007 20:08

No niin puola vaihdettu ja läpi lyönnit loppui. Vanhassa puolassa oli useampi hiushalkeama.
Toivottavasti nykiminen johtui nyt sitten tästä.

MarkusR
-
Viestit: 221
Liittynyt: 6.12.2003 13:22

ViestiKirjoittaja MarkusR » 12.11.2007 15:53

No ei prkl loppunut nykiminen. Puola ei kuitenkaan enään lyö läpi.
Antaakaahan joku vinkkejä mitä sitten kannattais tutkia ?

MarkusR
-
Viestit: 221
Liittynyt: 6.12.2003 13:22

ViestiKirjoittaja MarkusR » 26.11.2007 14:02

Tänään tuli sitten auto katsastettua ja päästöissä HC-pitoisuus heitteli jonkin verran.
Tyhjäkäynti 88ppm ja Kierroksilla 45ppm. Mikä tai mitkä kaikki tähän vaikuttaa? Jos se nykimisenkin syy voisi johtua tästä?

PeeAaa
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 4.12.2007 21:48

Passatin nykiminen

ViestiKirjoittaja PeeAaa » 4.12.2007 22:00

Mulla tossa omassa passatissa samaa vikaa että nykii ja tehot kateissa. On automaatti ja kuullu että vois olla turbiini vika mut kun koneen käynti on kanssa epätasainen ja huono. Jos vaan vinkkejä löytyy niin ne kelpaa.

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 4.12.2007 22:28

Onko koneessa suora sytytys vai jakajallinnen,, katsoppa lampulla ajotusta

PoRToS
-
Viestit: 45
Liittynyt: 23.11.2006 23:19

ViestiKirjoittaja PoRToS » 5.12.2007 10:05

Tämä on kyllä LONG shot, mutta koitetaan:

Itse jouduin vaihtamaan autooni lähivalot toissa viikolla ja jouduin sitä tehdessä purkamaan ilmanoton putken siitä ilmasuodattimen päältä. Kun putki irtosi, niin löysin suodattimen putkesta sieltä suodattimen laidalta noin 5-10 senttiä hyönteisiä yms. mössöä, joka lähes täysin tukki sen ilmanoton sieltä putkesta ilmansuodatinkoteloon. Nämä kaverit vaan imurilla veks. Käsittämätön rakenne, että siellä putkessa on joku "esisuodatin" tuolla tavalla joka tukkeutuu sitten.

Autossa oli ennen tuota ongelmaa tyhjäkäynnin kanssa, se kakoi ja melkein välillä jopa saattoi sammuttaa auton, kostealla kelillä ongelma oli pahempi. Merkkihuoltokaan ei löytänyt mitään ongelmaa vaikka koitti tutkia. Nyt ongelmaa ei ole enää esiintynyt.

Ja täytyy sanoa, että ihmetellä vaan pitää, että miten täysin merkkihuolletussa autossa tuollainen on mahdollista. Ei olleet nimittäin alimmat kerrokset ihan tuoreita, maatuneita olivat.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa