Sinkkikorin ruostekohtien korjaus?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

Sinkkikorin ruostekohtien korjaus?

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 31.10.2007 16:58

Eli kyseessä siis sinkitty kori josta on massat vuosien saatossa esim. helmoista lähteneet kävelemään ja sinkkikin siinä samassa sitten pikkuhiljaa kulunut pois ja pelti on alkanut ruostumaan. Ruoste on vasta pinnassa joten suhteellisen helposti pitäs lähteä pois. Millä tapaa tuo olisi järkevintä käsitellä sitten jotta kestäisi jatkossa? Jotain sinkkimaalia ensin ja sitten varsinainen maali ja massa?

Olisiko esim. tuollaisesta johonkin: http://www.tyokalutekniikka.fi/product. ... uct_id=572

Vinkkejä otetaan vastaan...

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 31.10.2007 17:24

Tollaiset jälkeenpäin laitetut aineet eivät vastaa sitten millään tavalla tehtaan alunperin tehtyä kuumagalvanointia.
Mutta toki tuollainen on melkeinpä ainoa vaihtoehto tässä tapauksessa, itse olen käyttänyt honkkarista ostamaani Zinc *** (joku numerosarja, purkkitavaraa, joka on melko kallista ja levitetään joko ruiskulla tai pensselillä.
Tarkkaa nimeä en muista mutta purkki on keltainen.

Sitten noista spraytuotteista parhaimpia taitaa olla tosiaan CRC ja Wurth, biltemassa myytäväkin on pysynyt oikein hyvin.

Kannattaa maalata niin että ensin pelti aivan puhtaaksi liasta, ruosteesta ja rasvasta, tämän jälkeen sinkkimaali, reilu kuivuminen ja tähän päälle vielä joku maali, esim. epoksimaali.
Tällöin ei ruoste aivan heti tuohon pure ja kestää vähän kulumistakin.
Tietenkin päälle vielä ne perinteiset massat.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 31.10.2007 17:28

Minulle on opetettu että ihan normaalit toimenpiteet tehdään sinkityllekkin kopalle. Eli peltipaljaalle pinnalle happomaali.

Mänis
-
Viestit: 16
Liittynyt: 29.10.2007 10:15

ViestiKirjoittaja Mänis » 31.10.2007 18:17

Ei kannata noita sinkkispraymaaleja vedellä pohjiin jos haluaa että maali pysyy kii. Happaria vaan ja väri päälle.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 31.10.2007 19:21

Mä olen käytellyt eri sinkki-spreita tässä jo useiden vuosien aikana monenlaisiin kohteisiin, vanhoista "ruostekasoista" - ihan uusiinkin autoihin. Eikä ole mitään ongelmia ollut.

Luonnollisesti kaikki pohjatyöt on tullut aina tehtyä huolella,
sellainen mielikuva on jäänyt että ei noista sinkki-paikkauksista ainakaan haittaa ole ollut.


tehtaan alunperin tehtyä kuumagalvanointia.


Kumpaako menetelmää nyt sitten tavataan autoissa käyttää?
Olen ollut luulossa, että sähköllä...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 31.10.2007 20:28

Ainakin kaikki pintapellit sähkösinkitään, korkeintaan yksittäisiä alustan osia saatetaan kuumasinkitä. Kuumasinkitys kun on niin karkeaa, ettei sitä voi näkyviin osiin käyttää.

Zinc *** (joku numerosarja, purkkitavaraa, joka on melko kallista ja levitetään joko ruiskulla tai pensselillä.
Tarkkaa nimeä en muista mutta purkki on keltainen.
Zinc182 lienee kyseessä.

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 31.10.2007 21:45

Joo mistäs tollasia happomaaleja sitten kannattaa kysellä? Ja minkä merkkisiä eli löytyykö ihan rautakaupan hyllystä vai jostain erikoispuljusta? Toi Zinc *** taitaa olla sellanen keltamusta purkki... oli vissiin motonetissäkin sitä kun pari päivää sitten katselin... tässä nyt on kantaa puolelle ja toiselle... tietenkään ei sinkkimaali sitä alkuperäistä sinkitystä vastaa mutta pääasia on että saataisiin pinnasta kestävä ettei tarvi taas vuoden päästä olla hinkkaamassa ruosteita pois ja maalaamassa uudelleen...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 24 vierailijaa