viripaja? vw golf 1.3 -84 pitäs tehdä "sleeper"
Valvoja: ffp jäsenet
viripaja? vw golf 1.3 -84 pitäs tehdä "sleeper"
ideana olis päällepäin vakio vanha golf mutta pellin alle julmasti yrkyä eli mikä suurin kone mikä mahtuu ja mitä sille voi tehdä?
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Mallisarjan tehokkain + 20%. Ja olikohan moottorin tilavuudessa myös mallisarjan suurin kone + 20%. Sitten alusta vastaamaan tuota mallisarjan tehokkainta. Mikä motti, niin riippuu budjetista. Jos löydät esim. jostakin uudemmasta 1.8 turbo koneen ja sitä virittämään.
Ja olihan tuolla teksti osastossa ennen ohjeet 8v koneen turbottamiseen, mutta niitä ei vielä oo päivitetty tänne uudelle foorumille.
Ja olihan tuolla teksti osastossa ennen ohjeet 8v koneen turbottamiseen, mutta niitä ei vielä oo päivitetty tänne uudelle foorumille.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Joo kallis prokuhan tuollainen on, mutta eipä oo määritelty mitään budjetti rajaa. Tietysti, jos pienellä tehonnousulla pärjää, niin GTI:n tekniikkaa. Tietysti alustakin pitää päivittää, niin voi olla fiksumpaa etsiä valmista GTI:tä.
Yksi vaihtoehto on lähteä virittämään 1,6td tai 1,9td konetta. Kyllähän noistakin potkua saa pienellä vaivalla. Tai sitten jotain 1,9TDi konetta pellin alle.
Eli vaihtoehtojahan on paljon, riippuu budjetista, ajan käytöstä sekä siitä mitä pystyy itse tekemään, että mikä näistä vaihtoehdoista on kannattavin.
Yksi vaihtoehto on lähteä virittämään 1,6td tai 1,9td konetta. Kyllähän noistakin potkua saa pienellä vaivalla. Tai sitten jotain 1,9TDi konetta pellin alle.
Eli vaihtoehtojahan on paljon, riippuu budjetista, ajan käytöstä sekä siitä mitä pystyy itse tekemään, että mikä näistä vaihtoehdoista on kannattavin.
Uudempia tekniikoita esim. 1.8 20vt kannattaa kysellä tuolta: www.valko.fi
Jostain jäänyt mieleen että Pro-mo voisi tehdä tuollaisia juttuja.
http://www.goapr.fi/
Käteistä saa sitten varata +10ke, jos kerran tehoa tarttis julmasti saada.
http://www.goapr.fi/
Käteistä saa sitten varata +10ke, jos kerran tehoa tarttis julmasti saada.
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Alusta pitää vastata tehokkainta mallia, jos tehoa haluat saada reippaasti. Eli jos tuohon 1,3 litraiseen alat rakentamaan, niin sitten tarvii mm. vaihtaa jarrut, laittaa vakaajat eteen ja taakse jne.
Jos laitat alustan vastaamaan G60 alustaa, niin maksimitehot 118kw +20% = 141,6 kw = 192hv. Ratasäädöillä sitten enemmän potkua ja tuo max. 192hv lappuihin.
Jos suht edullista vaihtoehtoa etsit, niin sitten rakentaa tuollaisesta 1,6td:stä. Siitäkin potkua saa jo melko reippaasti vaihtamalla turbon, nestepään, muokkaamalla karaa, tekemällä putkiston ja laittamalla välijäähdyttimen. Esim. Jetmanilla tais olla ainakin jossain vaiheessa 160hv. En sitten tiedä missä tällä hetkellä mennään.
Jos laitat alustan vastaamaan G60 alustaa, niin maksimitehot 118kw +20% = 141,6 kw = 192hv. Ratasäädöillä sitten enemmän potkua ja tuo max. 192hv lappuihin.
Jos suht edullista vaihtoehtoa etsit, niin sitten rakentaa tuollaisesta 1,6td:stä. Siitäkin potkua saa jo melko reippaasti vaihtamalla turbon, nestepään, muokkaamalla karaa, tekemällä putkiston ja laittamalla välijäähdyttimen. Esim. Jetmanilla tais olla ainakin jossain vaiheessa 160hv. En sitten tiedä missä tällä hetkellä mennään.
Määritteleppä "julmasti yrkyä" hieman tarkemmin. Ennen sitä tässä topicissa on turhaa arvuutella mitään, kun ei tiedä mitkä on tavoitteet. Mielestäni 160hv ei oo "julmasti yrkkyä" vaikka kiisselistä oliskin.
E: Siinähän se tulikin sillä välin kun naputtelin viestiäni. Noihin tavoitteisiin riittää perus tekniikanvaihto jos välttämättä haluat tuohon koppaan väkertää.
E: Siinähän se tulikin sillä välin kun naputtelin viestiäni. Noihin tavoitteisiin riittää perus tekniikanvaihto jos välttämättä haluat tuohon koppaan väkertää.
Viimeksi muokannut Samout, 31.10.2007 17:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
No sittenhän laitat siihen vaikka G60-tekniikan (tai ostat jostain valmiin G60-kakkosgolffin) jos tuommoset yrkyt riittää. Jätät viripajat rauhaan, tekevät varmaan mieluummin virityksiä joiden hinnassa on viisi numeroa.
Kun kakkosgolffit ovat niin halpoja niin osta vähintään GT, ei kasva vaihdettavien osien määrä esim. tuossa G60-swapissa niin järjettömäksi.
Ykskolmosen vakiohevoset: 55kpl.
Kun kakkosgolffit ovat niin halpoja niin osta vähintään GT, ei kasva vaihdettavien osien määrä esim. tuossa G60-swapissa niin järjettömäksi.
Ykskolmosen vakiohevoset: 55kpl.
Joko muutat sen 1.3 alustan G60 vastaavaksi, eli kaikki akselit uusiks, navat uusiks, jarrusysteemit uusiks, about kaikki uusiks paitti kori ja sisusta, eli tarviit melkeen jonkun luovuttaja-auton eniveis. Ja nykyhinnoilla pääsee parempaan tuntihintaan ku iskee vaan sen g60 kilpiin. Ulkonäöllisiä ongelmia siinä tulee esim. se, että g60 jarrut vaatii 15" vanteet, mutta muuten ulkonäön pystyy muuttaan about mitä tahansa kakkista vastaavaks pienehköllä vaivalla. Nettiautossa ei kauheesti kyllä ole g60 kakkiksia myynnissä, mutta esim. 16v gti golffi saa 2-3ke ja voihan sen vaikka sitten turbottaa (parempi virityskohde kuin g60 imo).
Ja jos ostaa valmiiks viritetyn vapari GTi16V:n jossa esim. nokat vaihdettu, peltisarja, putkisto ja asentaa siihen vaikka megasquirtin. (voi heittää ilmamäärämittarin roskiin ja voi käyttää jyrkkää nokkaa) "Yrkyä" löytyy noin 150-160hv.
Myymällä siitä oletetut isot puskurit, gti sisustan ja ehkäpä jopa muovikaaret saa jonkun verran pieniä seteleitä takaisin.
Tuloksena voi olla hauska pieni kinneri, jolla pysyy ainakin alkuun isompienkin perässä ellei jopa edellä. Varmasti halvin ratkaisu, mun mielestä.
Eikös Donalla ollu joskus n. 170-180hv vapari 16V? Mitäs siihen oli tehty?
Myymällä siitä oletetut isot puskurit, gti sisustan ja ehkäpä jopa muovikaaret saa jonkun verran pieniä seteleitä takaisin.
Tuloksena voi olla hauska pieni kinneri, jolla pysyy ainakin alkuun isompienkin perässä ellei jopa edellä. Varmasti halvin ratkaisu, mun mielestä.
Eikös Donalla ollu joskus n. 170-180hv vapari 16V? Mitäs siihen oli tehty?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Melko hillitylläkin nokalla ja ilman ohjelmoitavaa moottorinohjaustakin pääsee 167 hv tehoon.Ja jos ostaa valmiiks viritetyn vapari GTi16V:n jossa esim. nokat vaihdettu, peltisarja, putkisto ja asentaa siihen vaikka megasquirtin. (voi heittää ilmamäärämittarin roskiin ja voi käyttää jyrkkää nokkaa) "Yrkyä" löytyy noin 150-160hv.
mistähän tommosta konetta ja palveluja, hintoja ym. kannattais kysellä?
tää taitaa vaatia enempi perehtymistä
Jos kokee ettei oma tietotaito riitä tehokkaan kakkiksen valmistukseen, kannattaa vakavasti harkita valmiin yksilön ostamista. Valmiin laitteen hankinta tulee myös lähes poikkeuksetta halvemmaksi kuin sellaisen tekeminen.
Auton ulkonäön muuttaminen mieleisekseen onnistuu lyhyemmän rakentelukokemuksen omaavalta kaveriltakin ja varsinkin aloittavalle harrastajalle tuollainen "pienillä muutoksilla mieluinen"-projekti on palkitsevampi kuin täysmittainen, "tyhjästä" aloitettu.
Nettiautostakin löytyy muutama valmis(?) vaihtoehto, esim:
klik (tämä taisi olla jo CeeälLöity pikkupuskimin-ei tarvitse hankkia niitäkään :) )
klik
klik
Itsellänikin on tuollainen pikkuhiljaa edistyvä "1.3:sta urheiluauto"-projekti. Tilanne tällä hetkellä:
Moottori:
mootori killuu kasattuna pukissa
Alusta:
alustasarja, puslat, nivelet yms. hankittu
Jarrut:
isommat jarrut ym. tarvittavat jarruosat hankittu
Kori:
alkuperäisestä poikkeavat korin osat ja valot hankittu, peltityöt ja maalaus tekemättä
Vanteet ja renkaat:
Hankittu
Sisusta:
Ei ole
Se rahakasa mikä tähän mennessä on kulunut...hmm... kyyylllä sillä tuon keltaisen kakkiksen olisi jo lunastanut itselleen.
Onneksi ei tarvise enää kuin rojut moottorin ympärille, hiekkaa ja puhallusta, hissiliimaa, peltiä, maalia, sisustan, testausta &säätöä, katsastuksen jne... :D
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 20 vierailijaa