viripaja? vw golf 1.3 -84 pitäs tehdä "sleeper"

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Eder
-
Viestit: 12
Liittynyt: 31.10.2007 15:31

viripaja? vw golf 1.3 -84 pitäs tehdä "sleeper"

ViestiKirjoittaja Eder » 31.10.2007 15:40

ideana olis päällepäin vakio vanha golf mutta pellin alle julmasti yrkyä eli mikä suurin kone mikä mahtuu ja mitä sille voi tehdä?

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 31.10.2007 15:47

Mallisarjan tehokkain + 20%. Ja olikohan moottorin tilavuudessa myös mallisarjan suurin kone + 20%. Sitten alusta vastaamaan tuota mallisarjan tehokkainta. Mikä motti, niin riippuu budjetista. Jos löydät esim. jostakin uudemmasta 1.8 turbo koneen ja sitä virittämään.

Ja olihan tuolla teksti osastossa ennen ohjeet 8v koneen turbottamiseen, mutta niitä ei vielä oo päivitetty tänne uudelle foorumille.

Eder
-
Viestit: 12
Liittynyt: 31.10.2007 15:31

ViestiKirjoittaja Eder » 31.10.2007 16:35

mistähän tommosta konetta ja palveluja, hintoja ym. kannattais kysellä?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.10.2007 16:44

Tulee suhteettoman kalliiksi teettää tollanen.

Eder
-
Viestit: 12
Liittynyt: 31.10.2007 15:31

ViestiKirjoittaja Eder » 31.10.2007 16:47

No ymmärrän kyllä että lelut maksaa mutta harrastaahan ne jotkut veneilyäkin.

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 31.10.2007 16:48

Joo kallis prokuhan tuollainen on, mutta eipä oo määritelty mitään budjetti rajaa. Tietysti, jos pienellä tehonnousulla pärjää, niin GTI:n tekniikkaa. Tietysti alustakin pitää päivittää, niin voi olla fiksumpaa etsiä valmista GTI:tä.

Yksi vaihtoehto on lähteä virittämään 1,6td tai 1,9td konetta. Kyllähän noistakin potkua saa pienellä vaivalla. Tai sitten jotain 1,9TDi konetta pellin alle.

Eli vaihtoehtojahan on paljon, riippuu budjetista, ajan käytöstä sekä siitä mitä pystyy itse tekemään, että mikä näistä vaihtoehdoista on kannattavin.

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 31.10.2007 16:53

Uudempia tekniikoita esim. 1.8 20vt kannattaa kysellä tuolta: www.valko.fi

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 31.10.2007 16:56

Jostain jäänyt mieleen että Pro-mo voisi tehdä tuollaisia juttuja.
http://www.goapr.fi/

Käteistä saa sitten varata +10ke, jos kerran tehoa tarttis julmasti saada.

Eder
-
Viestit: 12
Liittynyt: 31.10.2007 15:31

ViestiKirjoittaja Eder » 31.10.2007 16:56

olisko noin hintahaitaria heittää?
minkälaisilla alustan muutoksilla selviää? (jarrut, jousitus, mutta entä muuta?)

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 31.10.2007 17:05

Alusta pitää vastata tehokkainta mallia, jos tehoa haluat saada reippaasti. Eli jos tuohon 1,3 litraiseen alat rakentamaan, niin sitten tarvii mm. vaihtaa jarrut, laittaa vakaajat eteen ja taakse jne.

Jos laitat alustan vastaamaan G60 alustaa, niin maksimitehot 118kw +20% = 141,6 kw = 192hv. Ratasäädöillä sitten enemmän potkua ja tuo max. 192hv lappuihin.

Jos suht edullista vaihtoehtoa etsit, niin sitten rakentaa tuollaisesta 1,6td:stä. Siitäkin potkua saa jo melko reippaasti vaihtamalla turbon, nestepään, muokkaamalla karaa, tekemällä putkiston ja laittamalla välijäähdyttimen. Esim. Jetmanilla tais olla ainakin jossain vaiheessa 160hv. En sitten tiedä missä tällä hetkellä mennään.

Eder
-
Viestit: 12
Liittynyt: 31.10.2007 15:31

ViestiKirjoittaja Eder » 31.10.2007 17:08

kiitos MikaJ nyt päästiin asiaan, tonne täytyy soitella aamulla.
mietin semmosta kokonaisuutta minkä sais siirrettyä autosta toiseen aina kun suola syö vanhan (ton ikänen vakio golf on lähes ilimanen)

Eder
-
Viestit: 12
Liittynyt: 31.10.2007 15:31

ViestiKirjoittaja Eder » 31.10.2007 17:12

johan 160heppaa vie tommosta kinneriä hullun lailla.
saati sitten 190 mitäs tossa olis vakiona joku 50

Samout
-
Viestit: 933
Liittynyt: 23.7.2003 15:09

ViestiKirjoittaja Samout » 31.10.2007 17:12

Määritteleppä "julmasti yrkyä" hieman tarkemmin. Ennen sitä tässä topicissa on turhaa arvuutella mitään, kun ei tiedä mitkä on tavoitteet. Mielestäni 160hv ei oo "julmasti yrkkyä" vaikka kiisselistä oliskin.

E: Siinähän se tulikin sillä välin kun naputtelin viestiäni. Noihin tavoitteisiin riittää perus tekniikanvaihto jos välttämättä haluat tuohon koppaan väkertää.
Viimeksi muokannut Samout, 31.10.2007 17:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Eder
-
Viestit: 12
Liittynyt: 31.10.2007 15:31

ViestiKirjoittaja Eder » 31.10.2007 17:14

lähes 300% tehonkasvu on "yrkyä"

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 31.10.2007 17:15

Paljonkos tuossa 1.3 litraisessa hirmussa sitten sitä potkua on? Ja paljonko olisi tuon 300% tehonkasvun jälkeen?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 31.10.2007 17:19

No sittenhän laitat siihen vaikka G60-tekniikan (tai ostat jostain valmiin G60-kakkosgolffin) jos tuommoset yrkyt riittää. Jätät viripajat rauhaan, tekevät varmaan mieluummin virityksiä joiden hinnassa on viisi numeroa.

Kun kakkosgolffit ovat niin halpoja niin osta vähintään GT, ei kasva vaihdettavien osien määrä esim. tuossa G60-swapissa niin järjettömäksi.

Ykskolmosen vakiohevoset: 55kpl.

Eder
-
Viestit: 12
Liittynyt: 31.10.2007 15:31

ViestiKirjoittaja Eder » 31.10.2007 17:20

no jos siinä joku 50 heppaa on ja puhutaan 190hp:n mahdollisuuksista niin onhan se 140hp enämpi kun ennen. mutta olishan se villi lelu tommoseen koriin

Eder
-
Viestit: 12
Liittynyt: 31.10.2007 15:31

ViestiKirjoittaja Eder » 31.10.2007 17:23

onko g60 koriltaan samannäkönen?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 31.10.2007 17:24

Ei, on siinä leveemmät muovikaaret lokasuojissa ja varmaan kaikissa? isot puskurit. Mutta siis säästät "tonneja" jos sulle riittää G60 tehot, ja muokkaat siitä G60 Golffista 1.3:sen näköisen.

Eder
-
Viestit: 12
Liittynyt: 31.10.2007 15:31

ViestiKirjoittaja Eder » 31.10.2007 17:27

aivan mainio idea tehdä G60 vakion näkönen

Eder
-
Viestit: 12
Liittynyt: 31.10.2007 15:31

ViestiKirjoittaja Eder » 31.10.2007 17:34

muistaiskohan kukaan artikkelia ym moisista yrityksistä.
tää taitaa vaatia enempi perehtymistä

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 31.10.2007 18:18

Joko muutat sen 1.3 alustan G60 vastaavaksi, eli kaikki akselit uusiks, navat uusiks, jarrusysteemit uusiks, about kaikki uusiks paitti kori ja sisusta, eli tarviit melkeen jonkun luovuttaja-auton eniveis. Ja nykyhinnoilla pääsee parempaan tuntihintaan ku iskee vaan sen g60 kilpiin. Ulkonäöllisiä ongelmia siinä tulee esim. se, että g60 jarrut vaatii 15" vanteet, mutta muuten ulkonäön pystyy muuttaan about mitä tahansa kakkista vastaavaks pienehköllä vaivalla. Nettiautossa ei kauheesti kyllä ole g60 kakkiksia myynnissä, mutta esim. 16v gti golffi saa 2-3ke ja voihan sen vaikka sitten turbottaa (parempi virityskohde kuin g60 imo).

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 31.10.2007 20:50

Niin ja 16V GTI:kin liikkuu vakio 129/139hv:n voimalla jo aivan eri tahtiin kuin 1.3.

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 31.10.2007 22:10

Ja jos ostaa valmiiks viritetyn vapari GTi16V:n jossa esim. nokat vaihdettu, peltisarja, putkisto ja asentaa siihen vaikka megasquirtin. (voi heittää ilmamäärämittarin roskiin ja voi käyttää jyrkkää nokkaa) "Yrkyä" löytyy noin 150-160hv.

Myymällä siitä oletetut isot puskurit, gti sisustan ja ehkäpä jopa muovikaaret saa jonkun verran pieniä seteleitä takaisin.

Tuloksena voi olla hauska pieni kinneri, jolla pysyy ainakin alkuun isompienkin perässä ellei jopa edellä. Varmasti halvin ratkaisu, mun mielestä.

Eikös Donalla ollu joskus n. 170-180hv vapari 16V? Mitäs siihen oli tehty?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.10.2007 22:13

Ja jos ostaa valmiiks viritetyn vapari GTi16V:n jossa esim. nokat vaihdettu, peltisarja, putkisto ja asentaa siihen vaikka megasquirtin. (voi heittää ilmamäärämittarin roskiin ja voi käyttää jyrkkää nokkaa) "Yrkyä" löytyy noin 150-160hv.
Melko hillitylläkin nokalla ja ilman ohjelmoitavaa moottorinohjaustakin pääsee 167 hv tehoon.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 1.11.2007 0:34

mistähän tommosta konetta ja palveluja, hintoja ym. kannattais kysellä?

tää taitaa vaatia enempi perehtymistä

Jos kokee ettei oma tietotaito riitä tehokkaan kakkiksen valmistukseen, kannattaa vakavasti harkita valmiin yksilön ostamista. Valmiin laitteen hankinta tulee myös lähes poikkeuksetta halvemmaksi kuin sellaisen tekeminen.
Auton ulkonäön muuttaminen mieleisekseen onnistuu lyhyemmän rakentelukokemuksen omaavalta kaveriltakin ja varsinkin aloittavalle harrastajalle tuollainen "pienillä muutoksilla mieluinen"-projekti on palkitsevampi kuin täysmittainen, "tyhjästä" aloitettu.

Nettiautostakin löytyy muutama valmis(?) vaihtoehto, esim:
klik (tämä taisi olla jo CeeälLöity pikkupuskimin-ei tarvitse hankkia niitäkään :) )
klik
klik

Itsellänikin on tuollainen pikkuhiljaa edistyvä "1.3:sta urheiluauto"-projekti. Tilanne tällä hetkellä:
Moottori:
mootori killuu kasattuna pukissa
Alusta:
alustasarja, puslat, nivelet yms. hankittu
Jarrut:
isommat jarrut ym. tarvittavat jarruosat hankittu
Kori:
alkuperäisestä poikkeavat korin osat ja valot hankittu, peltityöt ja maalaus tekemättä
Vanteet ja renkaat:
Hankittu
Sisusta:
Ei ole

Se rahakasa mikä tähän mennessä on kulunut...hmm... kyyylllä sillä tuon keltaisen kakkiksen olisi jo lunastanut itselleen.
Onneksi ei tarvise enää kuin rojut moottorin ympärille, hiekkaa ja puhallusta, hissiliimaa, peltiä, maalia, sisustan, testausta &säätöä, katsastuksen jne... :D

Eder
-
Viestit: 12
Liittynyt: 31.10.2007 15:31

ViestiKirjoittaja Eder » 1.11.2007 9:54

kyllähän tässä alkaa yrityksen laajuus pikkuhiljaa valkenemaan. taidan ruveta etsiskelemään ehkäpä tommosta gti:tä ennemmin kun rakentamaan alusta asti.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa