Sään vaikutus auton kulkuun..?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

naukja2
-
Viestit: 77
Liittynyt: 26.12.2006 18:02

Sään vaikutus auton kulkuun..?

ViestiKirjoittaja naukja2 » 30.10.2007 19:13

Olettekos muuten panneet merkille, kuinka paljon vaikuttaa positiivisesti auton vetoon tällainen kostea, kolea ja rikashappinen sää?
Huomaa ihan pers dynolla, että auto vetää paljon reippaammin, etenkin ylemmillä kierroksilla, kuin kesällä kuivilla ja lämpimillä säillä.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 30.10.2007 19:35

Omalla persdynolla oon huomannu, että koleana aamuna voimaa tuntuu olevan vaikka edellä mateleville jakaa. Iltapäivällä jos sattuu ilma lämpeemään vaikka tuonne parinkympin tietämiin, niin huomaa selvästi eron aamun huimiin lukemiin.
Tässä nykysessä TDI:ssä ilman lämpötila/-paine/-kosteus ei tunnu vaikuttavan samallalailla kuin -91 GTD:ssä, jossa oli keulankokonen välijäähy.

paaton
-
Viestit: 82
Liittynyt: 14.4.2005 20:16

ViestiKirjoittaja paaton » 30.10.2007 19:45

Kyllä huomaa. Ehdin jo ajatella kohonneita ahtoja, mutta siinäpä se syy...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.10.2007 19:46

rikashappinen sää
Eikö hapen määrä ilmassa ole jokseenkin vakio?

paaton
-
Viestit: 82
Liittynyt: 14.4.2005 20:16

ViestiKirjoittaja paaton » 30.10.2007 19:51

rikashappinen sää

Eikö hapen määrä ilmassa ole jokseenkin vakio?


Pakkasella teho eron huomasi selvästi ilman cooleria olevassa autossa, mutta jotain se tuo kosteuskin vaikuttaa.

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 30.10.2007 19:51

Eikö hapen määrä ilmassa ole jokseenkin vakio?


Älä nyt väitä vastaan, jos kavereiden perse huomaa eron auton kulussa, niin kaippa se aika hyvin tuon hapenmääränkin mittaa :)

Mutta joo, kyllä omakin Goloffi aikoinaan paremmin kulki, kun oli vähän viileämpää.

epepee
-
Viestit: 24
Liittynyt: 24.10.2006 16:06

ViestiKirjoittaja epepee » 30.10.2007 19:54

onhanse juu, mutta ilman tiheys ei ole vakio...

kylmempi ilma -> tiheys korkeampi -> samassa tilavuudessa enemmän happea -> enemmän vetoja.... ehkä :)

Golffari90
-
Viestit: 138
Liittynyt: 30.8.2007 23:05

ViestiKirjoittaja Golffari90 » 30.10.2007 20:28

Ite oon huomannu saman kevarissa ja mopoilussa et se kiertää paremmin ja kulkee paremmin mitä kylmempi/kosteempi se ilma on. Ite oon ainaki sitä mieltä et noi vehkeet pelaa paremmin kylmissä olosuhteissa ku kuumana kesäpäivänä.

Miten muute noi dieseleihin asennettavat vesiruiskut auttaa? oisko sillä yhteyksiä tuohon kosteaan ilmaan ja tehoihin?

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 31.10.2007 7:16

Kosteudesta en tiedä, mutta tokihan kylmä ilma turbokoneen kulkua parantaa. Sen takiahan me coolereitakin asennellaan, muistattekos? :D

juusova_
-
Viestit: 46
Liittynyt: 15.5.2004 16:50

ViestiKirjoittaja juusova_ » 31.10.2007 9:12

Juup enempi happiatomeja kylmässä ilmassa...

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 31.10.2007 10:46

Ainakin itseltä katoaa viimeinenkin voimasavun haitura kun lämpötila pippuu alta 10asteen.
Ja samaan synssyyn alkaa tulemaan pito ongelmia kiindytettäessä.
Hyvin huomaa etenkin vakio välijäähyllä...

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 31.10.2007 11:51

Kyllä niitä vetoja tulee lisää, kun alkaa kelin kylmetessä kytkin luistamaan :)

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 31.10.2007 12:06

jarrut tuntuvat ottavan paremmin kostealla kelillä :D
leoneissa tais olla toistepäi :p

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 31.10.2007 16:53

Samat on huomiot täälläkin ja vakio jäähyllä ero vielä selkeämpi. - 20 pakkaskeli- vetoa paremmin ilman savua, vois helposti kuvitella 5 hp-10 hp enemmän. + 20 vedot vähenii ja savu sankkeni. Isolmmalla jäähyllä ei ero tunnu enää niin selkeälle....


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa