Navigaattorit kojelaudalta pois
Valvoja: ffp jäsenet
Navigaattorit kojelaudalta pois
Tämä nyt olis pitäny arvata jotenkin. Lisää järkeviä lakeja.
http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=6659
Samoin ihmetyttää tuo viimeinen kappale viihdekeskuksista. Eikös se ole jo nykyäänkin laitonta katsella ajaessaan sitä? Siellä on kabinetissa katsottu liikaa pimpmyridea ilmeisesti. Eiköhän kielletä jälkiasennussoittimet samantien.
http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=6659
Samoin ihmetyttää tuo viimeinen kappale viihdekeskuksista. Eikös se ole jo nykyäänkin laitonta katsella ajaessaan sitä? Siellä on kabinetissa katsottu liikaa pimpmyridea ilmeisesti. Eiköhän kielletä jälkiasennussoittimet samantien.
.Kielletyksi voi tulla ainakin jälkeenpäin autoon asennettavien paikannuslaitteiden sijoittaminen kojelaudalle
Eli sijoittakaa se irrallinen navi vaikka hansikaslokeroon ja ajelkaa sitten ohjeiden mukaan kun ei ole häiriö tekiöitä koelaudalla!
Eräiden uutistietojen mukaan on sattunut tieltä ajoja, jotka ovat johtuneet kuljettajan liiallisesta luottamisesta navigaattoriin.
Navissa heleä ääninen nainen sanoo että käänny oikealle nyt ja autoilija kääntyy ohjeen mukaisesti päätyen ojaan, kielletään navin käyttö kaikilta kun tuo yksi pölhö totteli ohjeita sokeasti!
Jos sen navin sijoittaa keskikonsoliin, onko se sitten parempi paikka, kun katse ei ole tielle päinkään reittiä haettaessa.
Aiemmin oli kaikkien TV- näyttöjen sijoittaminen kojetauluun kielletty, sitten ne sallittiinkin. Eivät sitten kai haittaa kuljettajan keskittymistä. Muistelen, että radion RDS -näyttökään ei aikanaan sallinut scrollaavia mainoksia.
Aiemmin oli kaikkien TV- näyttöjen sijoittaminen kojetauluun kielletty, sitten ne sallittiinkin. Eivät sitten kai haittaa kuljettajan keskittymistä. Muistelen, että radion RDS -näyttökään ei aikanaan sallinut scrollaavia mainoksia.
Taidanki heti mennä ostamaan paikallisesta halpakaupasta sellasen tuulilasiin kiinnitettävän lehtiön pidikkeen, ehkä kaksikin jos ei ole kalliita ja niitä on saatavilla. Nehän ei vielä ole kiellettyjä, eikä näkökentässä, kun sijoittaa sen tuulilasissa olevan halkeaman alapuolelle.... Vitun holhousyhteiskunta..
Navi ei kyllä oikein sijoitettuna haittaa juuri mitään siinä ikkunassa. III Golffissa navi on taustapeilin kohdalla, ihan alareunassa ja samallalailla näkee muut tienkäyttäjät kuin ilman navia. Ajo-ohjeet ja tiedot näkee nopealla vilaisulla, ei tarvitse mistään keskikonsolista kurkkia. Kyllähän nytkin moni ajaa ulos mankkaa katellessa, navi alkaa aiheuttaa samaa jos se ei saa olla tuulilasilla. Ei siihen naviin pidä sokeasti luottaa, kyllä niissäkin on virheitä. On käsketty kääntymään pellolle ym =)
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Ei jumalauta, eiköhän se karttojen selailu ajon aikana ole paljon vaarallisempaa kuin navigaattorin katsominen joka sijaitsee tuulilasissa. Itse henkilökohtaisesti pidän tommosesta navista huomattavasti enemmän joka sijaitsee tuulilasissa kuin siellä jossakin alhaalla keskikonsolilla, juuri sen vuoksi ettei se vie liika huomiota pois liikenteestä. Enemmän se taustapelili haittaa näkyvyyttä pitkällä kuskilla, taino 185senttiselläkin iv golffissa, saa aina päätä taittaa alemmas risteyksissä. Eikä se taustapelili ole edesä pakollinen, joten se laittomaksi!
Vai haetaankohan tuossa sitä ettei navia saa räplää ajon aikana? Voisi olla aika kova idea joku eu lakisäädäntö että navigaattorin näyttö on "lukittu" ajon aikana, eli navigaattori katsoo että, vauhti nolla, näyttö toimii kosketuksesta. Tuollainenkin voisi olla melko ärsyttävä seikka, varsinki keskimääräistä paremalle kuskille :) (joita tietysti kaikki ffp :set ovat).
Mutta joo, eihän tuossa lakiehdotuksessa ole mitään järkeä, ei kovin kaukana ole se että kiellettäisin jälkiasennusradiot. Ompahan taas uusia lakeja rikottaviksi.
Vai haetaankohan tuossa sitä ettei navia saa räplää ajon aikana? Voisi olla aika kova idea joku eu lakisäädäntö että navigaattorin näyttö on "lukittu" ajon aikana, eli navigaattori katsoo että, vauhti nolla, näyttö toimii kosketuksesta. Tuollainenkin voisi olla melko ärsyttävä seikka, varsinki keskimääräistä paremalle kuskille :) (joita tietysti kaikki ffp :set ovat).
Mutta joo, eihän tuossa lakiehdotuksessa ole mitään järkeä, ei kovin kaukana ole se että kiellettäisin jälkiasennusradiot. Ompahan taas uusia lakeja rikottaviksi.
^Näin se on ainakin mulla asennettuna, kaikin puolin paras vaihtoehto.
Eiköhän tämänkin idioottimaisen laikiehdotuksen syynä ole naveihin asennettavat peltipoliisi koordinaatit, helppo naamioida kielto liikenneturvallisuuden alle.
On kyllä taas niin saatanan naurettavaa touhua.
Siitä ei ole puhuttu mitään kun papparaiset ajaa motaria väärään suuntaa ja aiheuttaa kuolemia....
Eiköhän tämänkin idioottimaisen laikiehdotuksen syynä ole naveihin asennettavat peltipoliisi koordinaatit, helppo naamioida kielto liikenneturvallisuuden alle.
On kyllä taas niin saatanan naurettavaa touhua.
Siitä ei ole puhuttu mitään kun papparaiset ajaa motaria väärään suuntaa ja aiheuttaa kuolemia....
-
- -
- Viestit: 262
- Liittynyt: 23.9.2005 8:23
Rauhottukaapas nyt vähän. Hieman karannut juttu alkuperäisestä, eihän tuossa puhuta muusta kuin näkökentässä (keskellä tuulilasia olevat isot navien näytöt) olevista navigaattoreista ja minusta on ainakin ihan hyvä että niistä herätellään keskustelua. Sen verran idioottimaisia asennuksia näkee tuolla liikenteessä että ei ihmekään että aiheesta puhutaan, vielä kun niitä käyttää ihmiset jotka luottaa siihen naviin sokeasti niin onhan siinä aika iso onnettomuuksien riski. Ilmeisesti täällä on aika monella navit asennettu juuri noin kun tämä aiheuttaa näin suuren metelin...
Se on sitten eri asia pitääkö aiheesta erikseen alkaa lakeja muuttamaan, kieltäähän nykyinenkin laki tuollaiset asennukset.
Se on sitten eri asia pitääkö aiheesta erikseen alkaa lakeja muuttamaan, kieltäähän nykyinenkin laki tuollaiset asennukset.
Täällä Oulussa näkee noita navigaattoriuskovaisia todella paljon, yleensä ajamassa yksisuuntaista väärään suuntaan tai sitten kokonaan henkilöautoliikenteeltä suljetulla reitillä. :)
Mutta itse aiheeseen, todella typerää asentaa navigaattori keskelle näkökenttää. Paljon olen nähnyt juuri sellaisia, että navigaattori on asennettu keskelle kojelautaa, juuri näkökenttään. Helpon luettavuuden takia kaiketi, mutta samalla vaarantaen muuta liikennettä. Sopivin paikka moiselle härpättimelle löytyy minusta ratin vasemmalta puolelta. Sinne kun sen sopivaan kohtaan äikäsee, niin hyvin on luettavissa, eikä ole estämässä näkyvyyttä.
Mutta se, että ihan lakia lähdetään muuttelemaan tuon takia, eikä esimerkiksi järjestetä mitään valistuskampanjaa, on äärimmäisen typerää myös. Onhan se nyt kumma juttu, jos kansalaisia pitää valistaa lakimuutoksin, eli heti alkuunsa otetaan se järein keino käyttöön.
Mutta itse aiheeseen, todella typerää asentaa navigaattori keskelle näkökenttää. Paljon olen nähnyt juuri sellaisia, että navigaattori on asennettu keskelle kojelautaa, juuri näkökenttään. Helpon luettavuuden takia kaiketi, mutta samalla vaarantaen muuta liikennettä. Sopivin paikka moiselle härpättimelle löytyy minusta ratin vasemmalta puolelta. Sinne kun sen sopivaan kohtaan äikäsee, niin hyvin on luettavissa, eikä ole estämässä näkyvyyttä.
Mutta se, että ihan lakia lähdetään muuttelemaan tuon takia, eikä esimerkiksi järjestetä mitään valistuskampanjaa, on äärimmäisen typerää myös. Onhan se nyt kumma juttu, jos kansalaisia pitää valistaa lakimuutoksin, eli heti alkuunsa otetaan se järein keino käyttöön.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
xXx
Jos koelaudalla ei saa olla navigaarea niin mitäs jos sen asentaisi lasiin mutta auton ulkopuolelle =) Hyvinhän se siinä imukupin kanssa pitää ainakin siihen asti kun alkaa satamaan =)
Osassa naveja on niin huono jalusta, ettei niitä saa järevästi asennettua muualle kuin keskelle tuulilasia. Noita näkee liikenteessä satunnaisesti.
Mulla on käytössä TT One ja ainoa paikka johon sen kakkosgolfissa saa järkevästi kiinni on lasin vasen alanurkka. Se onkin paras paikka, sillä se ei peitä lainkaan näkyvyyttä.
Jos navi olisi kiinni jossain muualla kuin näkökentässä tuulilasilla, täytyisi navigaattoria kohti erikseen vilkuilla. Kaipa se jossain lasin reunassa vähiten häiritsee kun ei tarvitse kääntää katsetta kokonaan tiestä pois. Eri asia sitten on, jos alkaa ajossa osoitetta syöttämään. Sitä vartenhan joissakin naveissa on lukitus, kosketusnäyttö ei toimi kun ollaan liikenteessä.
Tuollaisten lakien kyhäily on yhtä tyhjän kanssa, kai nyt poliisilla on parempaakin tekemistä kuin alkaa navigaattoreiden paikkaa kyttäämään. Vai valvottaisiinko noitakin kameroilla, jokaisesta autosta kuva ja softa tunnistamaan automaattisesti navigaattorin paikka tuulilasilla :D
Mulla on käytössä TT One ja ainoa paikka johon sen kakkosgolfissa saa järkevästi kiinni on lasin vasen alanurkka. Se onkin paras paikka, sillä se ei peitä lainkaan näkyvyyttä.
Jos navi olisi kiinni jossain muualla kuin näkökentässä tuulilasilla, täytyisi navigaattoria kohti erikseen vilkuilla. Kaipa se jossain lasin reunassa vähiten häiritsee kun ei tarvitse kääntää katsetta kokonaan tiestä pois. Eri asia sitten on, jos alkaa ajossa osoitetta syöttämään. Sitä vartenhan joissakin naveissa on lukitus, kosketusnäyttö ei toimi kun ollaan liikenteessä.
Tuollaisten lakien kyhäily on yhtä tyhjän kanssa, kai nyt poliisilla on parempaakin tekemistä kuin alkaa navigaattoreiden paikkaa kyttäämään. Vai valvottaisiinko noitakin kameroilla, jokaisesta autosta kuva ja softa tunnistamaan automaattisesti navigaattorin paikka tuulilasilla :D
Tuo saattaa olla joskus aika hankalaa, joissakin malleissa akkua ei riitä tunniksikaan ja latausaika saattaa olla useamman tunnin. Mulla tuo navi on aina esillä yksinkertaisesti siitä syystä, että siitä näkee näppärästi tarkan nopeuden, nopeuskameroiden paikat sun muut. Ja vieraassa kaupungissa löytää näppärästi oikean ketjun huoltikset yms. Harvoin sitä oikeasti paikasta toiseen ajaessa tarvitsee, mutta kun tuohon tottuu niin ilman ei enää osaa olla.Se harva kerta ku ite turvaudun navigaattoriin, niin laitan sen ilman telinettä mittarisyvennykseen, siis ratin taakse. Tosin pitää olla akku täysi, mutta sitähän voi latailla aina tauoilla.
Juu nimenomaan, noin siis uutisoitiin radiouutisissa jo alkuviikosta kun täällä alettiin vouhkaamaan jostain navigaattorikiellosta. Tuo kieltouutinenhan oli alunperin lähtöisin lehtien uutisoinneista, muun muassa tuon tämän threadin ekan linkin otsikko oli "Ministeriö aikoo häätää navigaattorit".Radiouutisissa navigaattoriasia oli muodossa "tutkitaan navigaattoreiden vaikutusta liikenneturvallisuuteen" tai jotain sinnepäin.
no eikös tossa justuksen laittamassa linkissä juuri noin se asia ilmaista..
E: Toisin sanoen iltapäivälehtien vouhkaamista koko juttu, tulkattu tahallaan väärin ministeriön tiedotteita jotta saadaan kohu-uutisisia :)
Tänään 26.10.07, ihmettelin jonkin farkkuooppelin kuljettajan ajotapaa:
1. ajoi kuin maanomistaja
2. vilkku ei "toiminut" kumpaankaan suuntaan
3. ajo oli luokkaa epävarmaa ja vähän "sinnnepäin"
4. matka taittui "niska jäykkänä peileihin katsomatta"
No, matka kulki Kehä III:lta minnekkäs muualle, kuin Vantaan IKEA:an! Oikein piti tuosta takaikkunasta pilkottavasta navigaattorista käydä erikseen nappaamassa parkkipaikalla kuva ja laittaa muidenkin hämmästeltäväksi! Ja kyllä: kuljettajan penkiltä nousi nainen!
Ja mikähän keltainen merkki sieltä takaa pilkottaakaan?
Tässä siis oikea: "malli esimerkki"; kuinka navi istuu aivan keskelle tuulilasia!
Liekkö auton ajelehtiminen pitkin kaistaa-ramppeja, johtuukin vain heikosta signaalista... :)
1. ajoi kuin maanomistaja
2. vilkku ei "toiminut" kumpaankaan suuntaan
3. ajo oli luokkaa epävarmaa ja vähän "sinnnepäin"
4. matka taittui "niska jäykkänä peileihin katsomatta"
No, matka kulki Kehä III:lta minnekkäs muualle, kuin Vantaan IKEA:an! Oikein piti tuosta takaikkunasta pilkottavasta navigaattorista käydä erikseen nappaamassa parkkipaikalla kuva ja laittaa muidenkin hämmästeltäväksi! Ja kyllä: kuljettajan penkiltä nousi nainen!

Ja mikähän keltainen merkki sieltä takaa pilkottaakaan?
Siis onhan se nyt OIKEASTI vähän hölmöä asennella niitä naveja niin, että ne peittävät näkyvyyttä ulos. Paras paikka olisi kaiketi jossain ratin vasemmalla puolella A-pilarin edessä, siis niin, että näkyvyys ulos ei heikkene.
Tässä siis oikea: "malli esimerkki"; kuinka navi istuu aivan keskelle tuulilasia!
ihmiset jotka luottaa siihen naviin sokeasti
Liekkö auton ajelehtiminen pitkin kaistaa-ramppeja, johtuukin vain heikosta signaalista... :)
Kaikenlisäks se näyttää aivan hölmältä jos sen gps :n asentaa keskelle tuulilasia niiku faijalla on tapana. Itsekin kyllä laitan sen navin tuulilasiin leveyssuunnassa keskelle mutta aivan alareunaan, eihän siitä tuu mitään että yrittää sörkkiä vasemmalla kädellä osoitetta siihen naviin jos se on tuulilasin vasemmas reunas.
^
Miksikäs sitä navia tarvitsee vasemmalla kädellä näppäillä, kun kuitenkin kaikki reittihaut tehdään paikallaan ollessa?
Mitä navin sijoitukseen tulee, niin tuollaisen postikortin kokoisen käikättimen taakse jää esim. fillaristi piiloon aika herkästi mikäli vehje on sijoitettu liian esille (jokainen voi empiirisesti kokeilla minkä kokoinen kulkine jää katveeseen vaikkapa nykyautojen paksun a-pilarin taakse).
Olen ajanut navin ohjaamana niin Keski-Euroopassa, kuin Suomessakin ja todennut pärjääväni yhtä hyvin, tai jopa paremmin, käyttäessäni paperikarttaa. Itse ainakin mielummin katson reitin etukäteen kartasta ja ajan perille muistinvaraisesti. Ainakin itsellä säilyy tarkkaavaisuus huomattavasti paremmin liikenteessä kun ei kokoajan tule vilkuiltua navin näyttöä. Näin mm. kaistojen valinnat ym. sujuvat huomattavasti luontevammin, kun reitin osaa ennakoida. Ja taitaa aika moni navin omistajista ajaa ruutu päällä samoja matkoja joita ovat jo vuosia ajaneet ilmankin (töihin, mökille ym.), mutta kaipa sitä aina tarvitaan uusia leluja vaikka tarve olisi vähäinen/olematon.
Miksikäs sitä navia tarvitsee vasemmalla kädellä näppäillä, kun kuitenkin kaikki reittihaut tehdään paikallaan ollessa?
Mitä navin sijoitukseen tulee, niin tuollaisen postikortin kokoisen käikättimen taakse jää esim. fillaristi piiloon aika herkästi mikäli vehje on sijoitettu liian esille (jokainen voi empiirisesti kokeilla minkä kokoinen kulkine jää katveeseen vaikkapa nykyautojen paksun a-pilarin taakse).
Olen ajanut navin ohjaamana niin Keski-Euroopassa, kuin Suomessakin ja todennut pärjääväni yhtä hyvin, tai jopa paremmin, käyttäessäni paperikarttaa. Itse ainakin mielummin katson reitin etukäteen kartasta ja ajan perille muistinvaraisesti. Ainakin itsellä säilyy tarkkaavaisuus huomattavasti paremmin liikenteessä kun ei kokoajan tule vilkuiltua navin näyttöä. Näin mm. kaistojen valinnat ym. sujuvat huomattavasti luontevammin, kun reitin osaa ennakoida. Ja taitaa aika moni navin omistajista ajaa ruutu päällä samoja matkoja joita ovat jo vuosia ajaneet ilmankin (töihin, mökille ym.), mutta kaipa sitä aina tarvitaan uusia leluja vaikka tarve olisi vähäinen/olematon.
Myöskään televisiota ei saa ajon aikana katsoa, vaikka autoon olisikin asennettu televisionäyttö. Lainsäädännössä kielletään myös kojelaudalle asennettavat laitteet.
Niin.. tuossahan lukee jo että nehän on jo perjaatteessa kielletty (koska se haittaa näkyvyyttä ulos ;) niin turhahan sitä on uudestaan kieltää.
Noiden navigaattoreiden mukaan pitäisi laitattaa sellainen ohje mihin se olisi parasta asentaa niin ettei se häiritsisi näkökenttää ja poliisit voisivat ratsioiden aikana valvoa vaikka ja antaa kehoituksia parantaa sitä navin paikkaa.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 19 vierailijaa