Polo -94. Käynti kumma/ei käy kaikilla?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

MPE
-
Viestit: 16
Liittynyt: 18.10.2007 16:54

Polo -94. Käynti kumma/ei käy kaikilla?

ViestiKirjoittaja MPE » 18.10.2007 17:13

Vuoden 1994 Polo 1.3i yksipisteruisku.
Matkaa taittunut 180 000 ilman ongelmia.
2 kk sitten alkoi 100 km vauhdissa olla satunnaista
nykimistä kun painoi reippaammin kaasua.
Ongelma satunnainen eli ei toimenpiteitä.

Nyt: kaupunkiajossa alkoi käydä oudosti, nyki,
sammui, ja startti oli hankalaa.
Ei kilinää eikä kolinaa eikä rahinaa moottorista. Hitaampi käynti ja epäsäännöllinen?
Huomasin että kun irroitin 1. ja 2. tulpan sytkäpiuhan
virranjakajasta, niin käyntiääni muuttui (meinas sammua).
Mutta 3. tai 4. piuhan irrotus ei tehnyt MITÄÄN muutosta.
Voiko siis jopa 2 sylinteriä olla pimeenä, ja silti päästään
100 km vauhtiin edelleen?
Onko tuo sytkäjohtojen irroitus+käyntiääni edes varma keino todeta pimee sylinteri?
Onko joku varmempi?

Hankalinta on juuri tuo hidas ajo ja startit. Muuten joutuu ajaa kovemmilla kierroksilla kun ennen.

Öljyt vaihdettu 10,000 välein. Huollettu ok.

Akku: on potkua
Korkeammat kierrokset: ei kuulu "soraääniä", tasaista, heikompi teho.
Tyhjäkäynti: "kuulostaa dieseliltä", hankalinta.

Tehdyt toimet:
Tulpat vaihtoon (1-3 savunharmaat. 4. tulppa pinttynyt
mustaan palaneeseen öljyyn.), vaihdoin sytytyskaapelit,
tulpat, virranj. kannen, pyörijän. (Kustannus vain 40e).
Kokeilin että virranjakajan päässä tulee kipinää joka johtoon
ja samaten testasin että 4. johdon tulppapäähän tulee kipinää.
Hall anturi vaihdettu viime kesä. Kannessa on uusi tiiviste
vuoden vanha sekin.

Ongelma pysyi samana, hiukan käynnistyvyys parani.

Aiemmissa forumeissa oli joku keksinyt että hänen Polonsa
bensiinipummppu "vuoti öljyä pakosarjaan päälle". Jos näin
on niin voisiko vuotaa vain 4. sylinteriin vai pitäiskö
kaikkien tulppien olla öljyisiä.

Viimeiseksi: jos tässä on palanut venttiili niin onko mitään
keinoa poissulkea se.

Jos joku keksii ratkaisun niin tarjoon pullakahvit.

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 19.10.2007 12:07

Sytytyspuola/ohjausyksikkö?

Startissa ja alakierroksilla ei anna riittävän vahvaa kipinää (pari sylinteriä pimeänä kuten alussa olit todennut), mutta yläkierroksilla kipinää tulee (kulkee normaalisti 100km/h).

Pimeän sylinterin voi todeta juurikin nyppäämällä tulpanjohdon pois, varsinaisen sylinterin/venttiillin vaurion puristuspainemittauksella tai ohivuotomittauksella.

Tuossa on sähköinen bensapumppu todennäköisesti bensatankin läheisyydessä, eikä sylinterinkannen yhteydessä mekaanista bensapummpua, joten sen vuotamisen voi poissulkea.

MPE
-
Viestit: 16
Liittynyt: 18.10.2007 16:54

puola tsekattu

ViestiKirjoittaja MPE » 19.10.2007 21:48

mittasin puolan vastukset, ne olivat normaalit (ainakin 2v vanhemman 1-puisteruiskun arvoille: 1,5 ja 3190).

Ohjausyksikkö.. lienee hankalampi pala. VW paja ehkä sitte.

MPE
-
Viestit: 16
Liittynyt: 18.10.2007 16:54

selvishän se vika...

ViestiKirjoittaja MPE » 16.11.2007 19:57

Viimeinen sylinteri oli tosiaan pimeänä ja venttiilistä puuttui pala.

pitkään makoili Polo pajalla, venttiilejä vaihdettiin, ja kantta oikaistiin,
ja viikkorahat meni korjauksiin.

No oli kai vielä vaivan väärti, 190 ooo ajettu....
Ja tulihan uusittua toki esim. tulpan letkutkin.. Entiset oli jo melko jäykkiä.

Pitääkö tuollaisen korjauksen jälkeen muuten tehdä n. 1000 km varovaisempi
"sisäänajo" ja oliko ensimmäinen tulppien vaihto ja öljynvaihto jo 500 km jälkeen rempasta.

Jakke K
-
Viestit: 25
Liittynyt: 6.2.2006 14:38

ViestiKirjoittaja Jakke K » 16.11.2007 21:31

Vaihda myös ne tulpan letkut.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 23 vierailijaa