Golf III ajovaloautomatiikka kytkentäkaavio
Valvoja: ffp jäsenet
Golf III ajovaloautomatiikka kytkentäkaavio
FFP:n "vanhassa" versiossa oli kytkentäkaavio ajovaloautomatiikalle joka toimisi kun valokytkin on 0-asennossa. Nyt sivu on kadonnut, ja teksti ei ole siirretty uuteen sivustoon, eikä taida olla jonosakaan. Mahtaako jollakin vielä olla kytkentäkaavio tallessa?
Normaalistihan autoissa on eri piirit vasemman ja oikean puolen valoille, jotta mahd. oikosulku ei pimentäisi kaikkia valoja. Tuossa on nyt sekä parkit että myös takavalot saman piuhan takana. Kannattaisi varmaan käyttää vasemmalle ja oikealle omaa relettään.
Omassa Golffissa oli releytetyt valot, jotka ovat ihan must automallissa, jossa häviöt ovat aika hurjia. Otin laturilta ohjauksen yhdelle releelle, joka ohjaa molempia lähivaloreleitä, johtojen väliin diodit myötäsuuntaan. Lähivaloreleitä voisi periaatteessa ohjata suoraan laturin D+ -liittimeltä, mutta laturin herääminen kärsii tuosta kuormasta. Sopivaan väliin voi halutessaan asentaa kytkimen, jotta valot saa pois päältä, kun auto on käynnissä. Lähivaloreleen ulostulosta diodien kautta molemmille parkeille sähköt. Tässä systeemissä mittarivalot eivät myöskään syty. Pimeän tullen pitää voi kääntää valot päälle kytkimestä normaalisti, jolloin mittarivalotkin ovat mukana.
Tuossa topikissa on esitetty alennetulla jännitteellä toteutettu automaatti, jota voi soveltaa omalla vastuulla, koska kytkentää pitäisi olla ns. hyväksyttyä mallia.
Omassa Golffissa oli releytetyt valot, jotka ovat ihan must automallissa, jossa häviöt ovat aika hurjia. Otin laturilta ohjauksen yhdelle releelle, joka ohjaa molempia lähivaloreleitä, johtojen väliin diodit myötäsuuntaan. Lähivaloreleitä voisi periaatteessa ohjata suoraan laturin D+ -liittimeltä, mutta laturin herääminen kärsii tuosta kuormasta. Sopivaan väliin voi halutessaan asentaa kytkimen, jotta valot saa pois päältä, kun auto on käynnissä. Lähivaloreleen ulostulosta diodien kautta molemmille parkeille sähköt. Tässä systeemissä mittarivalot eivät myöskään syty. Pimeän tullen pitää voi kääntää valot päälle kytkimestä normaalisti, jolloin mittarivalotkin ovat mukana.
Tuossa topikissa on esitetty alennetulla jännitteellä toteutettu automaatti, jota voi soveltaa omalla vastuulla, koska kytkentää pitäisi olla ns. hyväksyttyä mallia.
Voi toki ollakin, että sieltä löytyy haaroitus ennen sulakerasiaa. Piirit kannattaa pitää joka tapauksessa erillään, sillä parkkien/takavalojen pimenemistä ei välttämättä huomaa pitkään aikaan.
Omassa kolmosessa jännitehäviö akulta lampun kannalle oli 1.3V, mikä tarkoittaa valotehon putoamista normiarvostaan kahteen kolmasosaan -se on paljon se.
Olen useampaankin autoon toteuttanut valoautomaatin juuri tuolla laturiohjauksella, näin lampuilla on aina "täysi" jännite, jolloin polttimoiden käyttöikä periaatteessa pitenee.
Omassa kolmosessa jännitehäviö akulta lampun kannalle oli 1.3V, mikä tarkoittaa valotehon putoamista normiarvostaan kahteen kolmasosaan -se on paljon se.
Olen useampaankin autoon toteuttanut valoautomaatin juuri tuolla laturiohjauksella, näin lampuilla on aina "täysi" jännite, jolloin polttimoiden käyttöikä periaatteessa pitenee.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa