suunnitelma diesel kilpa-autoksi
Valvoja: ffp jäsenet
suunnitelma diesel kilpa-autoksi
Aattelin lähesty tätä kautta asiaa kun itsellä ei ole rakentamispuolesta kummosempia kokemuksia. Autourheiluun ja 6h kestävyysajoon pitäisi saada Tdi diesel rakennettua.
Mistä moottorista ja miten kannattaisi rakentelu aloittaa. Seuraavat säännöt huomioon ottaen.
-Turbo ja cooleri alkperäinen
-suuttimet vapaat kunhan alkup. paikka säilyy
-mahdollisimman nafta pihi
ja se surkein puoli, kovin paljoa ei rahaa voi käyttää kun auto pitää kisan jälkeen myydä pois kiinteällä summalla.
Antakaapa vinkkejä jotka osaatte, iso kiitos etukäteen.
Mistä moottorista ja miten kannattaisi rakentelu aloittaa. Seuraavat säännöt huomioon ottaen.
-Turbo ja cooleri alkperäinen
-suuttimet vapaat kunhan alkup. paikka säilyy
-mahdollisimman nafta pihi
ja se surkein puoli, kovin paljoa ei rahaa voi käyttää kun auto pitää kisan jälkeen myydä pois kiinteällä summalla.
Antakaapa vinkkejä jotka osaatte, iso kiitos etukäteen.
Jos ei tarvi kerran kilvissä olla, käy hakemassa Diettereiltä G3 tai Vento TDI mosalla, miksei vaikka Polokin, jos sopiva löytyy. On kevyitä ja osia saa helposti. Kai siinä 1z:ssa viripotentiaaliakin on.
Tietty ihan TD-koneet taitaa olla halvempia viritettäviä, jos ei niistä ihan älyttömiä oo tarkoitus repiä. TDI:n kevyt virittäminen on tietty vielä helpompi. Uudella ohjelmalla saa jo jonkun verran lisää potkua. Kilpa-auto tietty siitä kiitollinen kohde, ettei tartte miettiä, kestääkö ahdin seuraavat 200 tkm vai 20 tkm.. Sitä voi periaatteessa kiusata ihan vapaasti, kunhan sen kisan ja ehkä seuraavan kestää.
Tietty ihan TD-koneet taitaa olla halvempia viritettäviä, jos ei niistä ihan älyttömiä oo tarkoitus repiä. TDI:n kevyt virittäminen on tietty vielä helpompi. Uudella ohjelmalla saa jo jonkun verran lisää potkua. Kilpa-auto tietty siitä kiitollinen kohde, ettei tartte miettiä, kestääkö ahdin seuraavat 200 tkm vai 20 tkm.. Sitä voi periaatteessa kiusata ihan vapaasti, kunhan sen kisan ja ehkä seuraavan kestää.
Unohda siis kaikki 1Z:t sun muut vanhat vehkeet ja kerralla ostat ALH koneisen vehkeen, suuttimet vaihtamalla voisi vakioturbolla luotettavasti ottaa kisakäytössä ainakin 130Hv/300nm ja pienessä korissa sillä pitäisi tulosta tulla.
Tosin todennäköisesti myös sellainen viritelmä menisi läpi jossa käytetään ALH-peruskonetta ja tuohon on vaihdettu 150hp PD:n 1749VB ahdin, tällä voitaisiin tarpeeksi isoilla suuttimilla hakea luotettavasti 200hv/400Nm.
Itse suosisin ALH-konetta juuri sen takia koska se on yksinkertaisesti halvin/yleisin noista 1.9tdi koneista, joista VNT-ahtimet löytyy valmiiksi.
Jos turboon saa tehdä jotain muutoksia, kuitenkin säilyttämällä siihen alunperin kuuluvat osat, niin uskoisin että jokin ahdinvelho voisi saada tuon 1749V-ahtimen riittämään vähän pidemmällekkin kuin tuohon 130hv.
Tosin todennäköisesti myös sellainen viritelmä menisi läpi jossa käytetään ALH-peruskonetta ja tuohon on vaihdettu 150hp PD:n 1749VB ahdin, tällä voitaisiin tarpeeksi isoilla suuttimilla hakea luotettavasti 200hv/400Nm.
Itse suosisin ALH-konetta juuri sen takia koska se on yksinkertaisesti halvin/yleisin noista 1.9tdi koneista, joista VNT-ahtimet löytyy valmiiksi.
Jos turboon saa tehdä jotain muutoksia, kuitenkin säilyttämällä siihen alunperin kuuluvat osat, niin uskoisin että jokin ahdinvelho voisi saada tuon 1749V-ahtimen riittämään vähän pidemmällekkin kuin tuohon 130hv.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
kisakonetta
Kiitos vastauksista. Tosiaan autonhan joutuu kisan jälkeen myydä 1150€ eteenpäin, mutta ainakin rakenteluvaiheessa siihen upotetaan enemmän rahaa.
Mielestäni ainuat rajoitukset on oma polttoaine tankki, vakio turbo ja cooleri. Moottorinohjauselektroniikka vapaa kunhan kuoret on alkuperäiset, eli ohjelmaa saa muuttaa. 6h rääkki on normi matka mutta jopa 24h ajetaan.
Vuosimalli on vapaa mutta pakollinen :)
Mutta jos autoon halutaan uhreata enmmänkin rahaa on ei myytävien autojen osasto jossa säännöt on samat mutta vuosimalli maksimi on 1990. Onko muutakuin audi 80 tehty tuolloin TDi:llä? Siitä niinkuin lähtetään että kone on tämä uudempi Tdi eikä TD.
Mielestäni ainuat rajoitukset on oma polttoaine tankki, vakio turbo ja cooleri. Moottorinohjauselektroniikka vapaa kunhan kuoret on alkuperäiset, eli ohjelmaa saa muuttaa. 6h rääkki on normi matka mutta jopa 24h ajetaan.
Vuosimalli on vapaa mutta pakollinen :)
Mutta jos autoon halutaan uhreata enmmänkin rahaa on ei myytävien autojen osasto jossa säännöt on samat mutta vuosimalli maksimi on 1990. Onko muutakuin audi 80 tehty tuolloin TDi:llä? Siitä niinkuin lähtetään että kone on tämä uudempi Tdi eikä TD.
Coolerin ei tarvi olla vakio...
kestävyyteen kannattaa panostaa tosiaan kovasti. Esim. ISO cooleri lähes pakollinen. Ja asia mikä pitää huomioida on se että autolla ajataan tunti tolkulla täysillä ja tullaan tankkaukseen missä kone pitää sammuttaa. Eli ei ole aikaa jäähdytellä konetta.. joten jokin sähköinen kiertovesipumppu on myös tarpeen.
Ja vähemmillä tehoillakin pärjää loistavasti kunhan on vääntöä ja alusta on kunnossa.
kestävyyteen kannattaa panostaa tosiaan kovasti. Esim. ISO cooleri lähes pakollinen. Ja asia mikä pitää huomioida on se että autolla ajataan tunti tolkulla täysillä ja tullaan tankkaukseen missä kone pitää sammuttaa. Eli ei ole aikaa jäähdytellä konetta.. joten jokin sähköinen kiertovesipumppu on myös tarpeen.
Ja vähemmillä tehoillakin pärjää loistavasti kunhan on vääntöä ja alusta on kunnossa.
Meinasin ihan unohtaa koko AFN:n. Tiedä sitten mitä hintaeroa on TDI-Audien ja noitten G3:n kesken. Audit on varmaan vanhempia. Mistä vuosimallista lähtien tuota Golffia on saanut AFN:llä?
Edit: Mobilesta näytti löytyvän ainakin '94-mallisia.. Hinnat siinä ~2500€. Audi 80:stä ei taida löytyä tuolla 81kW pannulla, mutta 66kW rekkulat pyörii siinä parin tonnin paikkeilla.
Edit: Mobilesta näytti löytyvän ainakin '94-mallisia.. Hinnat siinä ~2500€. Audi 80:stä ei taida löytyä tuolla 81kW pannulla, mutta 66kW rekkulat pyörii siinä parin tonnin paikkeilla.
hinnat karkaa
Saloonissa vaan rasitteena se vuosimallisääntö eli max.1990. AVK:sta löyty 01 polo mutta siinä vaan 1.9 SDI pannu, joten tekiniikan joutus siihenkin vaihtaan ja hintaa oli kuitenkin jo 1700€:tä. Joten kyllä ne hinnat karkaa, mutta se harrastuksissa on niin mukavaa kun niihin saa menee kaiken rahan siis ihan kaiken :)
se harrastuksissa on niin mukavaa kun niihin saa menee kaiken rahan siis ihan kaiken :)
Niin saa juu nimim. kokemusta on, mutta endurancen myynti/roskapönttö luokkaan ei ole mitään järkeä tehdä 5k€ autoa millä ei siellä sitten edes pärjäisi...
Salooneihinkaan ei kovin järkevää vag tiisseliä saa:
"Turbodieselmoottorilla varustetut autot ovat sallittuja vain alkuperäisinä malleina, mallivuosiltaan 1972-1990. Niissä tulee olla alkuperäinen turbo, alkuperäinen polttoaineen syöttöpumppu, alkuperäinen pakosarja ja alkuperäinen välijäähdytin."
Suosittelen kuitenkin jotain nopeaa ja japanilaista bensa autoa... Esim. Civic jne.
Ovat kevyitä, nopeita ja taloudellisia.
Mutta jos se on diesel oltava nii tee mersusta.
Edit. Tai jos halvalla haluat hyvän niin ostakaa tuo -> KLICK
On nimittäin yli 200hp .. alusta valmiiks kunnossa.
Ovat kevyitä, nopeita ja taloudellisia.
Mutta jos se on diesel oltava nii tee mersusta.
Edit. Tai jos halvalla haluat hyvän niin ostakaa tuo -> KLICK
On nimittäin yli 200hp .. alusta valmiiks kunnossa.
Luulisi, että ehkä halvimmalla TDI-kilpurin tekisi Seatin Ibiza/Cordobasta. Näitähän saa välillä hyvinkin edukkaasti esim. nettiautosta. Painoa sopivan vähän, kevennettynä alle tonni, verrattuna MB:n lotjiin (kaikella kunnioituksella mb-ukot). Konehan on mainioksi todettu AHU ja alustan osaahan saa maniosti. Toki heti alkuun koneen viriosiin menee se jokunen tonni.
ja se surkein puoli, kovin paljoa ei rahaa voi käyttää kun auto pitää kisan jälkeen myydä pois kiinteällä summalla.
Antakaapa vinkkejä jotka osaatte, iso kiitos etukäteen.
Niin tämäkö tarkoittaa sitä että rahaa saa mennä ylimääräistä oikein paljon?
EDIT. Mut oli vähän huono päivä kuitenkin, joten pahoitteluni turhasta avautumisesta kaikille.
Endurancen harrastajana tätä topickia on kyllä luettu ihan ajatuksella aloituspäivämäärästä saakka, tosin ihan joka asiaan ei enää välttämättä ole kiinnostusta puuttua.
Jokainen ymmäärtänee kyllä, että jos moisen summan (1150e) autolla aiot menestyäkin, on yhtälö mahdoton. Tuskinpa selviää edes radalle asti. Koska kyse oli nimenomaan TDI:n saamisesta enduranceen, niin väitän että halvimmalla selviää kun aihioksi valitsee tämän Volkkarin irvikuvan: vanhan seatin räpökin.
Jokainen ymmäärtänee kyllä, että jos moisen summan (1150e) autolla aiot menestyäkin, on yhtälö mahdoton. Tuskinpa selviää edes radalle asti. Koska kyse oli nimenomaan TDI:n saamisesta enduranceen, niin väitän että halvimmalla selviää kun aihioksi valitsee tämän Volkkarin irvikuvan: vanhan seatin räpökin.
Jokainen ymmäärtänee kyllä, että jos moisen summan (1150e) autolla aiot menestyäkin, on yhtälö mahdoton. Tuskinpa selviää edes radalle asti. Koska kyse oli nimenomaan TDI:n saamisesta enduranceen, niin väitän että halvimmalla selviää kun aihioksi valitsee tämän Volkkarin irvikuvan: vanhan seatin räpökin.
Ja näinhän se asia tosiaan on, itse en kauheasti kilpailuja ole seurannut, niin en niistä tiedä, mutta jos kaikki autot on rakennettu ylitse tuolla myyntihinnalla niin sittenhän ei yleensä luulisi olevan kauheasti hätää.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa