Madallusjouset + isot vanteet = prosentit?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Paanu
-
Viestit: 215
Liittynyt: 13.10.2006 13:32

Madallusjouset + isot vanteet = prosentit?

ViestiKirjoittaja Paanu » 27.8.2007 20:15

Kävin tänään muutoskatsastamassa toledoon 18" vanteet, jouset oli jo ennestään leimattu. Operaation jälkeen hämmästelin rekisteriotetta jossa luki: Autoon vaihdettu etu ja takajouset sekä etu ja takavanteet. Vaihdettujen osien osuus: 3.2% Enpä ole ainakaan ennen moista käytäntöä huomannut. Kysyin vielä et jos laitan orkkisjouset ja renkaat, meneekö %:it nolliin. Ei kuulemma mene. Outoa vaiko eikö?

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 27.8.2007 20:18

Ei mulla ainakaan ole koskaan prosentteja tullut alustan/rengastuksen muutoksista.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 27.8.2007 20:24

Tulee niistä, mut ei ennen ainakaan ole noin pieniä prosentteja merkattu. Jossain tais olla juttua tuosta et pikku prosenttejakin ruvetaan merkkaamaan.

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 27.8.2007 20:38

Mulle laittoivat alustasta 2% kun kävin sen muutoskatsastamassa.

Paanu
-
Viestit: 215
Liittynyt: 13.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Paanu » 27.8.2007 20:43

Mä pidin oikein pienen kyselytunnin sen inssin kanssa. Häiritsi vaan se systeemi, ettei niitä prosentteja saa enää nolliin. Ei kuulemma voi todistaa että takaisinvaihdetut jouset ovat juuri ne alkuperäiset... Kuulostaa todella viisaalta?

MrW
-
Viestit: 1045
Liittynyt: 23.7.2003 9:06

ViestiKirjoittaja MrW » 27.8.2007 20:43

^^Heh, mulle tulle alustasta taas yksi prosentti.

Ihailtavaa tämä byrokratia.

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

ViestiKirjoittaja Teukka » 27.8.2007 21:22

Käy kyllä pikkasen hermoon tuo pelleily! "Ei voida todistaa alkuperäisiksi" .....
Entäs se pointti että huonostihan sinne menee muun mallinen iskari/jousi kuin mikä sinne kuuluu?Pitää sit hitto vie vissiin pistä rosentit siitäkin, jos vaihdat uudet vakiot vanhojen tilalle.Eihän nekään ole sit alkuperäiset...

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 27.8.2007 22:02

EI kai toi oo vitsi? Mites kun laitetaan Bilteman tarvikkeet? Sama asia teknisesti. Taitaa tuokin olla yks konsti saada autokantaa uudemmaksi. Tehdään vanhojen kunnostamisesta entistäkin hankalempaa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 27.8.2007 22:07

Eikös pykälissäkin lue että auton toimintaan suoranaisesti vaikuttavat ja kuluvat osat saa vaihtaa ilman prosentteja? Tosin kerran vaihdetun osanhan saa vaihtaa useastikin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.8.2007 22:09

Mutta samankaltaiseen?

Eli merkataanko jostain sport-pakoputkestakin vaihtoprosentit...

Paanu
-
Viestit: 215
Liittynyt: 13.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Paanu » 27.8.2007 22:19

Kysyin myös että miksei iskareita merkitä? Ovat kuulemma kulutusosia, ei merkata. Aika outo logiikka kieltämättä. Mitenköhän sit, jos on säädettävä alusta? edelleen merkataan vaan jouset, ne eivät siis ole kulutusosia, vaan ikuisia...

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 27.8.2007 22:27

Itsellä ainakin lukee että madallussarja,ei siellä jousia ja iskareita eritellä mitenkään.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 27.8.2007 23:21

Mitäs merkitystä sillä nyt on vaikka siellä otteessa muutama prosentti lukisikin.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 28.8.2007 0:33

^No ku tämä ooeeämmä- sunmuu alkuperäisyysvillitys on tätä nykyä sitä kuuminta hottia :)

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 28.8.2007 1:58

Mitäs merkitystä sillä nyt on vaikka siellä otteessa muutama prosentti lukisikin.


Eihän siinä olekaan kuin marginaalinen merkitys, mutta silti. Aika harvalla varmaan on suomiauto jossa prosentit on lähempänä 50% (Tai tuontiauto 33%) jossa ei olisi jo laskettu mukaan alustaa. Mutta tuo saattaa joillekin tuottaa yhtäkkiä pienen ongelman kun prosentit ylittyy 20v harrasteauton rakentamisen/tuonnin jälkeen. Se on potentiaalinen sudenkuoppa.

Samalla se oikeuttaa merkkaamaan muita asioita autossa. Esim autot joissa on esim tuulilasi osana kantavaa rakennetta, eli tuolla perusteella siitäkin pitäis vaihdon yhteydessä laittaa prosentit. Tosin yksittäinen lasi on mainittuna erikseen että sitä ei tarvitse merkata kuten muutkin välittömästi turvallisuuteen vaikuttavat osat (jouset). Vai eikö AKE laske jousia turvallisuuteen vaikuttaviksi? Akellahan kuitenkin sanotaan että täsmälleen samanlaiset osat... eli millä se mitataan että se o täsmälleen sama? Silmämääräisesti? Kauppias sanoo että se on sellainen? Toimintaperiaate? TÜV-paperi?

Spekulaatiota... Mutta kun tällänen hyväksytään mukisematta, joudutaan ens vuonna hyväksymään taas vähän lisää jne. Ja sitten 15v päästä ihmetellään "Miten tässä nyt näin kävi?". Ite ainakin haluan perustelut sille miksi jousista ja vanteista menee prosentit vaikka ne on mainittu kulutusosiksi.

Väsyttää.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 28.8.2007 9:46

Niinpä. Taas alkaa sapettamaan tämä koko paska perseestä oleva valtio..

Oikeesti, kohta kielletään autolla ajaminen kokonaan.. Olkoot ihmiset kotonaan.

Mitenkähän päättäjät saataisiin ymmärtämään että se on hyvä asia monessakin suhteessa kun autoja laitellaan? Vanhoistakin paskoista tulee turvallisempia, samalla kun porukka ostaa kaupasta palikkaa niin raha taas kiertää.

Suomessa tuntuu pääsevän 400tkm ajetulla corollalla, joka syö ölppää 2litraa sadalla, puslista ei edes hajua, helpommin katsastuksesta läpi kuin kovalla rahalla rakennetulla autolla, johon on vaihdettu alustasarja.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 28.8.2007 10:46

toi mitä jiisimula mainitsi on ihan tosi. jos rakennat autoa niin se syynätään oikein tarkkaan... katotaan kaikki mistä voi vaan pomppauttaa mut sit ku vähän vanhempi ihminen vie vakio corollan katastukseen niin se vaan katotaan suunnilleen ettei oo pahastikkaan vikoja.

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 28.8.2007 12:19

Siis tarkentakaas ny onko jollain siis mennyt vanteista prosentteja.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 28.8.2007 14:31

Ei kuulemma voi todistaa että takaisinvaihdetut jouset ovat juuri ne alkuperäiset...


No v****. Sanoo inssille että se alustasarja on alkuperäinen, aina ollut alla tehtaalta lähtien ja rullattu jo 400tkm, eilen vaan pestiin kurat jousien ja iskarien päältä pois. Milläs nekään sitä todistaa että joku osa _ei_ ole alkuperäinen?

Ilmeisesti autoihin ei saa nykyään tehdä mitään muutoksia. Ajetaan ilmeisesti se 90tkm ensimmäiseen remminvaihtoon ja ajetaan suoraan paaliin? Ihmeellinen kertakäyttöyhteiskunta.

Paanu
-
Viestit: 215
Liittynyt: 13.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Paanu » 28.8.2007 14:38

Siis tarkentakaas ny onko jollain siis mennyt vanteista prosentteja.

Kyllä. Ja se oli myös hauska pointti että jos panee vakiojouset takaisin, pitää taas muutoskatsastaa (40 eur), ja silti prosentit jää voimaan. Kohta varmaan pitää muutoskatsastaa aina kesä -ja talvirenkaat erikseen...

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 28.8.2007 14:41

ja aina parin vuoden välein varmuuden vuoksi kanta-autotarkistukseen? Hip-hip-hurraa.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 28.8.2007 14:41

Siis tarkentakaas ny onko jollain siis mennyt vanteista prosentteja.

Yhdessäkään mun autoista ei oo prosetteja noista vanteista ikinä merkattu, noihin molempiin nyt hallussa oleviin autoihin on vaihdettu alustasarjatkin, eikä niistäkään ole mitään merkintöjä otteisiin tehty, ei siis edes muutoskatsastusta vaikka esim. passatin kohdalla mainitsin et korkeus-säädettävä siellä alla nyt on.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 28.8.2007 14:46

^^ Kanta-autotarkastuksia ei enää tehdä/tarvita.

^ Oletkos Vesku tämän vuoden puolella tehnyt näitä muutoskatsastuksia?

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 28.8.2007 15:00

katsastanut kyllä mut en muutoskatsastanut kun eivät ole vaatinut.

Fokzz
-
Viestit: 88
Liittynyt: 11.5.2005 21:56

ViestiKirjoittaja Fokzz » 28.8.2007 16:30

mulle kopsahti kw1:stä 1%.

inssi selitti että on tämä navasta kaareen matka laitettava tuohon otteeseen mutta kun merkihen tähän että alusta on säädettävä niin se kumoaa koko homman. Loistavaa sotkua.. eli vapaat kädet korkeuden säätämiseen.

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 28.8.2007 16:51

Kun ite kävin korkeussäädettävän muutoskatsastamassa, niin inssi merkkas navasta kaareen mitan otteeseen. Sano vielä että jos muuttaa korkeutta ni uudestaan näyttämään. 40€ kerta.

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 28.8.2007 20:51

Paanu kirjoitti:Kyllä. Ja se oli myös hauska pointti että jos panee vakiojouset takaisin, pitää taas muutoskatsastaa (40 eur), ja silti prosentit jää voimaan. Kohta varmaan pitää muutoskatsastaa aina kesä -ja talvirenkaat erikseen...


Juuri tuota kesä talvirengas juttua itsekkin rupesin miettimään että jos sanoo että nämä ovat kesärenkaat jotka auton mukana tulivat. Koska se on täysin mahdollista varsinkin uudessa autossa (koska välillä toinen vannekierros voi maksaa yli 1500€) että auto on ostettu liikkeestä vain yhdellä vanne kierroksella. Ja toinen on sitten ostettu regasliikkeestä uuteen autoon. Eli ei muutakuin surimmasta osasta autoista mitä suomessa on ympärivuotisessa liikenteessä leimaamaan prosentit.
Ja tästäkin varmaan joku voisi kysellä aken virallista kantaa ja sitten ottamaan iltapäivälehtiin yhteyttä :)

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

ViestiKirjoittaja Teukka » 28.8.2007 21:13

Tuokin on vähän merkillistä,että säädettävää alustaa pitäs olla katsastelemassa jos muuttaa säätöjä?
Eikö se nyt luulisi olevan tärkeämpää vaan katsoa että ne osat KUULUU siihen autoon?
Siihen tuo katsastus myöskin pitkälti perustuu,eikö?
Eikö olis parempi niin, että alusta leimataan siihen alimpaan lailliseen säädettyyn korkeuteen ja sitten talveksi saisi korottaa normaalisti VAKIOKSI jos huvittaa.Sehän on se funktio noiden kanssa just on!
Siten olen itse suunnitellut tekeväni jos alustan vaihdan ja niin varmasti moni muukin.
Parashan olisi jos sen saisi leimattua "säädettävänä" jolloin ei merkittäisi mitään tiettyä mittaa.
Tuollainen alusta äkkiä on parempi kuin se tehtaan alusta, mutta nyt se onkin niin paha asia että sitä pitää alkaa kyttäämään.
Sitten vielä tuo että prosentteja ei saisi pois vakion alustan vaihtaessa.....on se ny ^%&kele!

jarge
-
Viestit: 703
Liittynyt: 23.7.2003 9:18

ViestiKirjoittaja jarge » 28.8.2007 21:23

-07 maaliskuussa katsastin autoni, muutoskatsastin alustan samalla, ei prosentteja, vain mittaus kaaresta napaan.. johdonmukaista taas :P

PasiQ
-
Viestit: 127
Liittynyt: 23.7.2003 11:57

ViestiKirjoittaja PasiQ » 29.8.2007 19:16

Eilen kävin katsastamassa (vuosikatsastus + muutoskatsastus), ja alustasarjasta merkattiin 2%. Myös mitan navasta kaareen merkkasi otteeseen.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 29.8.2007 19:38

Löytäskö joku ihan virallisen tiedotteen missä tuosta prosenttien merkkaamisesta olis mainintaa?

laaksot1
-
Viestit: 21
Liittynyt: 27.3.2007 12:01

Alustasarja 2%

ViestiKirjoittaja laaksot1 » 30.8.2007 10:58

Mulle lähettivät oikein jälkeenpäin uuden rek.otteen , mihin oli merkattu vaihdettuja osia 2%, kun alunperin eivät olleet huomanneet sitä madallusjousien muutoskatsastuksessa tehdä. Laki muuttui muistaakseni 2007 alusta tai maaliskussa, jolloin tuli pakolliseksi merkitä noi pienetkin muutokset reksiteriotteeseen. Kaikki katsastajat ei varmaan ole vielä noin toimineet kuitenkaan. Vanteiden prosenteista en tiedä, lienevät luokkaa 1-2%. Tarkempia tietoja löytyy esim. AKE:N sivuilta, uskoisin....

AMI
-
Viestit: 251
Liittynyt: 7.4.2005 18:45

ViestiKirjoittaja AMI » 30.8.2007 15:11

Ei ole todellista Mulle tuli alustasta prosentteja 4, ei voi ymmärtää. Sitten piti muutoskatsastaa uudet renkaat kun laitoin 215 tilalle 205. Saatte uskoa etten enää rahota Lieksan katsastusasemaa.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 30.8.2007 17:06

itellä ei oo mitään, säädettävänä laitto otteeseen mutta laitto myös mitat, sano et laitan tä mitan ny tähä vaikka kummiski ruuvvaat sen maahan kiinni ku konttorilta pois pääset :D

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 30.8.2007 19:22

Sitten piti muutoskatsastaa uudet renkaat kun laitoin 215 tilalle 205. Saatte uskoa etten enää rahota Lieksan katsastusasemaa.


Noh mikäli tuo 215 oli muutoskatsastettu rengaskoko, niin silloin 205:sia ei saa laittaa ilman muutoskatsastusta...

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 30.8.2007 20:19

Niin ja jos 205 oli alkuperäinen rengaskoko josta muutoskatsastus suoritettu 215 kokoon, niin koko hommahan on ihan älytöntä.

AMI
-
Viestit: 251
Liittynyt: 7.4.2005 18:45

ViestiKirjoittaja AMI » 30.8.2007 20:46

Silti oisi voinu kuvitella, että tuo sallitaan. Nyt sitten on korkeus rekisteriotteessa ja ens kerran saa varmasti muutoskatsastaa alustan, kun ei satu samaan korkeuteen. Vaihdetuista valoistakin meinasivat prosentit rätkästä. Onneksi en sanonut, että on öljyt ja suodatin vaihdettu.

Count
-
Viestit: 77
Liittynyt: 20.10.2006 20:05

ViestiKirjoittaja Count » 30.8.2007 23:41

Vaimon golffi katsastettiin kesäkuussa, taakse on vaihdettu Hellan kirkkaat valot - katsuri totesi että jaa, Hellan valot, ne ei teekään muuta kuin hyväksyttyjä ja ei välittänyt sen enempää koko asiasta.
Leuka olisi kyllä loksahtanut jos olisi ryhtynyt niistä prosentteja merkkaamaan.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 30.8.2007 23:58

Onneks tuo kakkis on jo niin vanha ettei katsarilla tainnu kiinnostaa turhuudet, vaikka autossa ns. "puhdas" rek.ote, värikin oli väärä otteessa :)

autosta kuiten löytyy alustaa,isoa puskuria,vannetta ja tuuninki valoja. renkaitakaan tarvinu muutoskatastaa kun meni sopivasti siihen tuuman sisään minkä saa kasvaa vaihtoehtosesta koosta.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 31.8.2007 0:19

periaatteessa eikö se oo sama ku ei ne voi todistaa etteikö niitä olisi ollut vakiona tehtaalla? eli matalempi ja puskurit ja muut vastaavat? näin olen kuullut että voisi onnistua että sanoa että ne on ollu aina siinä? ja HUOM tämä perustuu täysin kuultuun asiaan eikä välttämättä pidä paikkaansa

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 31.8.2007 12:11

sepä se kun katsastusmiehellä ei tunnu olevan todistustaakkaa, vaan se o auton omistajalla. Suomessa muutenkin on vallalla tuo systeemi että kansalaisen pitää todistaa olevansa oikeassa. Muuallahan asia on just toisinpäin.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 31.8.2007 12:12

Eipä tullut mitään prosentteja otteeseen alustasta eikä vanteista mulle ainakaan.

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 6.9.2007 19:01

Tänään kävin konttorilla.
2% tuli alustasarjasta. Tuumas katsari, että tää on uus käytäntö.
En sitten tiedä kuinka uus.

Mooner
-
Viestit: 325
Liittynyt: 23.7.2003 8:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mooner » 6.9.2007 19:12

itte käytin tuossa kesällä muutoskatastamassa alustan ja isot vanteet, ei prosentteja, eikä tarvinnut ees papereita näyttää alustasta eikä kulmiensäätölappuja.

Paanu
-
Viestit: 215
Liittynyt: 13.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Paanu » 6.9.2007 20:08

Tavallaan ehkä olis reilua että käytäntö olis kaikkialla sama, eikä konttorikohtainen. Mutta niin se näköjään menee että yleensä alustasta 2 % ja mulla ainakin vanteista 1.2 %. Hyvä Suomi.

eeki
-
Viestit: 7
Liittynyt: 6.6.2007 23:16

ViestiKirjoittaja eeki » 7.9.2007 9:09

Mitäs merkitystä sillä nyt on vaikka siellä otteessa muutama prosentti lukisikin.

No niinpä. Prosenttien laskenta ei kuitenkaan ole muuttunut - vaihtamalla vaikkapa alustan ja valaisimet on jo saanut aikaiseksi autoonsa muutosprosentteja, nyt ne vaan lukee otteella, sou not. Prosenttiosuudet kuitenkin muuttuivat vajaa vuosi sitten siten että jotain tuning-osia ja tekniikkapalikoita vaihtelemalla saa ihan oikeasti yrittää että pääsee yli 50 prosentin - siinä vaiheessa on sitten jo vaihdettu lähes kaikki muu paitsi kori.

periaatteessa eikö se oo sama ku ei ne voi todistaa etteikö niitä olisi ollut vakiona tehtaalla? eli matalempi ja puskurit ja muut vastaavat? näin olen kuullut että voisi onnistua että sanoa että ne on ollu aina siinä? ja HUOM tämä perustuu täysin kuultuun asiaan eikä välttämättä pidä paikkaansa

Voi vaan olla hankala todistaa että jossain kakkakopassa on ollut lasikuituinen tuningpuskuri ja coiloverit tehtaalta lähtien. :D

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 10.9.2007 0:38

no mutta sepäs se... minusta asia kyl menee näin että enemmin ne katastus sedät pitäis todistaa että se on muutettu jälkeen päin.... niin se olisi tasapuolinen :D ku eihän noissa kakkiksissa mitään tuv hommia ole sillon ollu ku ne on tehtaalta tullu.. ainaskaan tietääkseni....

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 10.9.2007 9:49

Eipä nuo TÜV-jutut liity prosentteihin millään tavalla.

Ihan selvä se on että auton joutuu muutoskatsastamaan jos sitä olennaisesti muuttaa (jo onko joku sitä mieltä että alustasarjalla ja isoilla palloilla ei ole ratkaisevaa merkitystä auton ajettavuudelle?) ja osien vaihtamisesta tulee prosentteja otteeseen. Ihan yhtä lailla ne prosentit on ennenkin mennyt, silloin niitä ei ehkä vähäisissä määrin merkattu, mutta se nyt on aivan samantekevää jos niitä osia on sen 3-4% vaihdettu. Uusilla prosenttisäädöksillä saa tosiaan ihan urakalla vaihtaa osia että se 50% alkaisi lähestyä.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 10.9.2007 10:14

On toista ollu juttua, mutta ilmeisesti liian helppo unohtaa koko asia...
http://www.mintc.fi/scripts/cgiip.exe/W ... annelid=55
Ja minkä takia niitä alustoja niin tarkkaan tutkitaan, just siks ku kaikkien pitää niitä pirun madalluksia laittaa ja kohta seki kai kielletään parin vuoden sisään niinku mersumiesten takia korinvaihdot aikoinaan... Kiitos jo etukäteen :D

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 10.9.2007 10:49

Saas nähä mitenkä sitten autoliikkeet rupee suhtautumaan näihin 'prosenttipommeihin' kun usealla liikkeellä on politiikkana että 0% auto oltava!
Ja toinen homma sitten vak.yhtiöt, eräät kun ovat suoraan sanoneet että jos autossa prosentit ei onnaa kaskon otto ja Tapiola muistaakseni pätkäisi vielä kaskon eräästä autostani juuri tuolla verukkeella (tosin, kiesissä oli 47% vaihdettuja osia mutta silti).

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 10.9.2007 19:24

Helpoimmalla selviää kun ei autoon vaihda yhtään mitään, paaliin vaan jos tulee tilanne eteen.

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 11.9.2007 12:15

^jees ja 100 tkm ajettu auto on paalikamaa. Käsittämätömäksi pelleilyksi mennyt tämä mutta esim espaniassahan ei saa autoa madaltaa minkätakia siellä onkin sitten ihan jäätävästi "madaltavia" korisarjoja.

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 11.9.2007 12:36

Millonkohan antavat prosentteja kun vaihdoin kumiset lattiamatot kankaisiin ja tietysti talvirenkaistakin lykkäävät vielä prosentit kun vauhtiin pääsevät.

Tony_L
-
Viestit: 122
Liittynyt: 4.8.2003 8:36

ViestiKirjoittaja Tony_L » 1.10.2007 21:07

Mä kävin tänään muutoskatsastaa alustan ja ei laittanut mitään prosentteja vain mitat kaaresta vanteen keskelle, eikä maksanut tämä kymmenen minuutin homma kuin 73 eur. Halpaa on.

pr0ton
-
Viestit: 41
Liittynyt: 1.5.2006 23:18

ViestiKirjoittaja pr0ton » 1.10.2007 22:19

Kävin perjantaina muutoskatsastaa jouset. 5min jonossa, 5min katsastus (auto ylös, jousien tyyppinumeron tarkastus, auto alas, mitat keskiöistä kaaren reunaan), 10min kesti uuden rekisteriotteen printtaus ja 73e köyhty. Ei prosentteja.

JanaR
-
Viestit: 95
Liittynyt: 1.6.2005 20:20

ViestiKirjoittaja JanaR » 1.10.2007 22:39

Prosentteja antoivat joo. Alustasta 1% ja penkeistä toinen. Huhheijaa...kumma kun ei rattia merkannu otteesee. Alkaa tosissaan menee överiks toi katsastustouhu.

ra.CE
-
Viestit: 179
Liittynyt: 23.7.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja ra.CE » 2.10.2007 23:44

sama mulla tuli alustasta 1%..itekin ihmettelin mut niin ne siellä konttorilla sano että se on uus systeemi nyt..:)

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 3.10.2007 8:56

Joku sisäinen virkamies mulla on tässä valloilleen pääsemässä, mutta en ihan vieläkään ymmärrä mikä tuossa on muka överiksi menossa. Onhan tuossa aika kova hinta 10 minuutin työlle, mutta jos autoon on jo sovittanut parilla tonnilla fillarit ja alustan niin eiköhän sen 73 euroa voi laskea mukaan samoihin kuluihin. Tuskinpa alkavat autoliikkeetkään paljoa virsuttamaan jostain kolmesta-neljästä muutosprosentista, varsinkin jos samat prosentit ovat jatkossa kaikissa niissä autoissa joihin on alusta ja pyörät vaihdettu.

RT
-
Viestit: 155
Liittynyt: 23.7.2003 9:43

ViestiKirjoittaja RT » 4.10.2007 17:05

Aika tyyristä on pojilla ollut. Oman pirssin alustan ja pyörien muutoskatsastus pari viikkoa sitten maksoi 31 euroa. Inssiä ei pahemmin kiinnostanut syynätä; katsoi madalluksen valmistajan papereista, kysyi rengaskoon minulta, ja laittoi muutokset otteeseen ilman prosenttimerkintöjä.
Ja vaikka niitä prosentteja ei otteessa ole, kyllä se kanta-auton osuus on silti vähentynyt ja numerot voidaan lisätä otteeseen koska vain, jos joku niin haluaa. Jos autoliike alkaa narisemaan prosenteista, niin voi sanoa, että ainakin on laillinen. :)

ra.CE
-
Viestit: 179
Liittynyt: 23.7.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja ra.CE » 4.10.2007 19:26

itellä makso muutoskatsastus viime viikolla 43€..aika kova heittely hinnoissa..

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 5.10.2007 16:45

Itse vedin kivimassalla weitecin jouset mustiksi... siinä niiden katsastukset.
Naurettavaa hommaa, merkkiliikkeissä on joihinki romuihin vaihdettu iskarit/jouset varmaan 3 kertaa takuuaikana, samoin laatikkoja/vetareita, pitäskai nekin merkata otteeseen. Puhumattakaan peltiseppien hommista.

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 5.10.2007 17:21

Kaverini on katsastus miehenä täällä Turussa ja kertoi että AKE:ta tällainen aloite on lähtenyt ja tullut voimaan jossa vuoden vaihteen jälkeen. Ainoa ongelma tässäkin asiassa on se että AKE ei ole määrittänyt merkittävien % määrää kyseisessä tapauksessa ja esim. täällä Turussa ne vaihtelevat 1-2% konttorista riipuen

makevw
-
Viestit: 184
Liittynyt: 30.7.2003 0:01

ViestiKirjoittaja makevw » 10.10.2007 19:42

Mulla maksoi alustan korotuksen muutoskatsastus 35€ täällä Oulussa. Ei mitannut mitään korkeuksia. Merkkas vain sen mitä laput ilmoitti korotukselle. Soitin tosiaan etukäteen ja kyselin hintaa, niin sanoivat tuollainen on se pienempitöinen "urakka" eli halvempi. Mun mielestä kannattas jo käydä "nurisemassa" asiasta jos ovat sen korkeamman hinnan mukaan velottaneet hommasta.


edit: hinta korjattu

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 11.10.2007 21:00

Kuinkas käy jos menee muutoskatsastaa autoon vanteita johon on jo ennestään merkitty vanteet vaihdetuiksi ilman prosentteja? Meneekä prosentit vaikka pykälissä maininta että jo vaihdetut osat saa vaihtaa ilman kanta-auto osuuden muutosta.

kokemuksia?

RT
-
Viestit: 155
Liittynyt: 23.7.2003 9:43

ViestiKirjoittaja RT » 12.10.2007 8:30

AKE:n mukaan muutoskatsastus lähtee aina puhtaalta pöydältä. Jos joskus on jätetty jotain kirjaamatta, se ei tarkoita etteikö sitä enää koskaan merkattaisi. Kanta-auton osuus vähentyy aina kun osia vaihdetaan - jotkut inssit vaan jättävät mielestään vähäpätöiset seikat merkkaamatta, minkä takia saattaa tulla ikäviä yllätyksiä myöhemmin.
Koska lähdetään puhtaalta pöydältä, kannattaa muistaa myös se, että jos auto on muutoskatsastettu vanhojen prosenttisääntöjen mukaan, lasketaan prosentit uusiksi nykyisten sääntöjen mukaan, jos käy muutoskatsastuksessa.

jo vaihdetut osat saa vaihtaa ilman kanta-auto osuuden muutosta

Tuo on vain selventämässä sitä, että prosentit muuttuvat vain kerran per osa. Eli vaikka autoon olisi vaihdettu joskus 80-luvulla esim. moottori ilman prosentteja, ja siihen muutoskatsastetaan nyt erilainen kone, tulee otteeseen prosentit.

Matti83
-
Viestit: 122
Liittynyt: 13.10.2005 18:59

ViestiKirjoittaja Matti83 » 13.10.2007 0:02

minä kävin muutoskatsastamassa omaan autoon vanteet ja alustan niin ei prosentteja...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.10.2007 1:30

Tämä etäisesti liippaa aihetta, eli mitä siitä on seurannut jos on muutoskatsastamattomilla renkailla ajettu?

Ei kai siitä vankilaan viedä eikä autoa takavarikoida? :)

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 13.10.2007 8:08

Eikä kukaan ole vielä tarkentavasti edes mutuillut (kun en ole kerennyt AKE:lle soittamaan) että mitä tapahtuu jos alla vaikka kv-peli jossa prosentit 47%, akselisto ja alusta kanta-autosta ja nyttemmin veivaa alle vaikka KW1/2 säädettävän satsin ja orkkis 14" tahi 15" alujen tilalle 16-17%. Prosentit lähentelee melko rankasti jo 50%:tä, ellei mene yli jos vaikkapa 47%:n sijaa otteessa 49%

(kuten allekirjoittaneella yhdessä, tosin kv-pöytäkirja oli melko sekava kun akselisto/moottori/vaihteisto -osastoilla oli merkintä 'osittain vaihdettu' ;) Noh, pommihan oli tämän 'kuuluisan' Iisalmelaisen BMW-korinvaihtajan kätöstys, tehty neljässä päivässä jne.. auton kun kävi läpi niin yhtäkään palikkaa ei löytynyt kanta-autosta, tai siis jos yhteensopimattomia osia oli 90% autosta ja ne yhteensopivat oli merkitty osittain vaihdetuiksi tai kokonaan vaihdetuiksi kuten kone. Kone B23 -> B25 jossa hilut vaihdettu ja stroukattu, akselistot non-ABS -> ABS, ja kun kerran kone oli vaihdettu niin sääntöjen mukaanhan perä+laatikkokin pitää vaihtaa vaikka kyllä B23:nin passaavat. Tiedä sitten, mutta itse kun autoa tutki niin kyllä ne kaikki palikat oli Saksanmaalta, liekkö vain perinteinen runkonumeron meisto tehty :D Kovakattoisen neljäovisen peltiosatkin kun sopivat huonosti avoautoon.. ;) Mutta se on eri tarina se.

Ja muutoskatsastamattomista renkaista, sakkojahan nuo ovat jakaneet mutta samoten myös huomautuksia sekä kirjoitelleet otteen taakse tarinoita. Melkeempä täysin omasta suhtautumisesta ja melkeempä naama&auto -kertoimesta :D

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 13.10.2007 10:15

'kuuluisan' Iisalmelaisen BMW-korinvaihtajan kätöstys


Jos sen verran OT:ta sallitaan että mikäs heebo tämä on? Juttua/linkkiä jonnekin? Alkoi kiinnostamaan. =D

kotu
-
Viestit: 12
Liittynyt: 15.3.2004 21:56

ViestiKirjoittaja kotu » 13.10.2007 11:52

Itselläni on kesäautona korinvaihto avo jossa prosentit 46.
Auto pitäisi muutoskatsastaa 18" vanteille, joten soittelin lähimmälle katsatuskonttorille ja tiedustelin asiaa.
Vastaus oli niinkin yksinkertainen ja selvä, että renkaiden muutoksesta ei mene prosentteja.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 13.10.2007 12:06

Sebastian, nimeä en nyt tähän hätään muista mutta sanotaanko näin että korinvaihtaja/todistaja/katsuri omasivat saman sukunimen ;)
Ja tehtaillut ~20 BMW kv:tä, AINAKIN. Toissa kesänä vai kolme kesää sitten ratsasivat ko. jannut kv-pelejä urakalla, ainakin kuusi kpl otettiin 'ajosta' kiinni ja samantien konttorille prosentteja laskemaan (kyttäsivät pirulaiset, siis poliisi ja tullinmies, kotinurkilla uhreja), yllättäen jokaisesta löytyi vähintään 65% vaihdettuja osia ja loppuja ei pystytty varmentamaan vaihdetuiksi -> kilvet poiiis (tai silloin oli vielä mahdollisuus maksaa jäätävä uuden auton maahantuontivero mutta ymmärrettävistä syistä sitä ei käsittääkseni kukaan maksanut).

Kun asia tuli julki hankkiuduin omasta avostani eroon äkkiä ennen leimaa. Kuulemma on isolla tietojärjestelmässä 'erityistarkastus vuosikatsastuksen yhteydessä' kun ko. jantterin tekemän pommin katsastaa (muutama oli tuttavapiirissä), kaikista siis käytännössä vaan kerrottu että osat vaihdettu mutta todellisuudessa kanta-autosta ei ole käytetty kuin runkonumero.

Taitaapi olla nykyäänkin vielä ajossa mutta melko raiskatun oloinen on valitettavasti (tai oli jo kolme vuotta sitten), meni hyvä Hartge-tekniikka mukana (pelkkä tekniikka jo monta tonnia, pelkkä putkisto pakosarjoineen 3ke..). Noh, ennen mua oli ns. viimesen päälle hierojalla ja mä pidin kuin kipeetä p*llua mutta sittenhän se meni seuraavalta omistajalta jollekkin teinarille -> tanssimista konepellillä, polkemista kylmällä koneella jnejnejne, ei kestä korkealla viritysasteella oleva peänvee r6 sellaista.

kotu, konttoriltahan tuota on vähän huono kysyä kun tuntuu että jokaisella on oma käytäntö asian suhteen. Suoraan AKE:lle pitäisi pirauttaa.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 13.10.2007 15:21

[OT]Vähän tuntuu siltä, että autonvalmistajille rakennetaan eräänlaista monopolia. Siis sellasta, missä auton omistajalla ei ole oikeutta omaan autoon muuta kuin ajaa, muiden asioiden oikeus kuuluu pelkästään auton valmistajalle, joka voi auton omistajaa laskuttaa näistä vapaasti.
[/OT]


Emmä tota iskarien prosenttihommaa niin pahana pitäis, prosentit ei tosta lisäänny vaikka jälkeepäi vaihtelis iskareita uudelleen. Ainoa on ne muutosmaksut, mutta auton omistamisesta pyritään muutenkin nykyisen ympäristöpolitiikan mukaan tekemään mahdollisimman kallista.

Paanu
-
Viestit: 215
Liittynyt: 13.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Paanu » 13.10.2007 16:06

Mulle ainakin sanottiin nimenomaan että iskareista ei mene prosentteja, kun ovat kulutusosia. Ainoastaan jousista. Ja sekin näemmä vaihtelee, jollain menee 1 %, mulla meni 2.

Marko.l
-
Viestit: 173
Liittynyt: 9.2.2004 19:41

ViestiKirjoittaja Marko.l » 13.10.2007 16:25

Minusta aika kovat prosentit jousista, oli se sitten tuon 1 tai 2 yksikköä. Koko akselisto kun on nykyään 4%" arvoinen"(/kpl).

AH
-
Viestit: 176
Liittynyt: 28.2.2005 17:23

ViestiKirjoittaja AH » 14.10.2007 1:29

Mulle ainakin sanottiin nimenomaan että iskareista ei mene prosentteja, kun ovat kulutusosia. Ainoastaan jousista.

Eikös jousetkin kuitenkin väsähdä ajan mittaan joten nekin voisi tulkita kuluviksi osiksi..?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 14.10.2007 8:25

Ei niistä menekkään nykyään, mikäli vaihdetaan samanlaiset tilalle. Muutoskatsatuksen hinta on sitten jokaisen konttorin itse päätettävissä, "se on nyt vaan tyhmää maksaa liikaa".

Kraaneri
-
Viestit: 7
Liittynyt: 23.8.2007 10:32

ViestiKirjoittaja Kraaneri » 16.10.2007 20:00

K1-Katsastajat (Kokkolassa, entisen Kokko-Sähkön takana) tuuppasivat 1% papereihin suuremmista vanteista ja alustasarjasta. Nelipyöräsuuntauksesta oli paperit, mutteivät olleet liian kiinnostuneita niistä.

D1ablo
-
Viestit: 3
Liittynyt: 21.1.2007 20:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja D1ablo » 16.10.2007 22:45

Samaan asiaan törmäsin itsekin, tosin loppujen lopuksi selvisin ilman prosentteja.
Samat kysymykset, eli millä todistat että ovat alkuperäiset? Sanoin että ovat alkuperäistä vastaavat, jonka jälkeen alkoi kysely jousien "erikoisesta" väristä. Hieman hermostuttuani aloin kuulustelemaan inssiä. "Muistatko nyt varmasti minkä väriset ovat -91 Civicin alkuperäiset jouset?, Miten todistat että nämä eivät ole alkuperäiset? jne.." Hermothan sillä meni, mutta pienellä v*ttuilulla selvisin kuitenkin. Iskareista tai vanteista ei sanottu sanaakaan.

bandit_
-
Viestit: 34
Liittynyt: 16.10.2007 22:20

ViestiKirjoittaja bandit_ » 19.10.2007 21:14

tämäpä ihmeellistä eipä mulle ole koskaan tullut prosentteja kyseisten osien vaihdosta muutoskatsastamaan on joutunut mutta prosentteja ei oo tullut....liekkö laki sitten muuttunut?!

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 19.10.2007 22:02

Tuttua inssiä tänään porisutin niin sanoi tosiaan että akelta tuo ohje on tullut ja samoin kun muutetaan henkilö-auto pakettiautoksi pitäisi poistetuista penkistä merkitä prosentit. Pelleilynä piti itsekkin kun kyseessä ovat kuitenkin kuluvia osia joita vaihdellaan muutenkin. Eivät kuulemma kaikilla konttoreilla merkkaa prosentteja vaikka niin kuuluisi tehdä.

Paanu
-
Viestit: 215
Liittynyt: 13.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Paanu » 19.10.2007 22:23

Ei kai poistetuista osista sentään voi sentään merkitä prosentteja?? Autoa on enää jäljellä 97 %...?

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 20.10.2007 10:08

Liekkö sitten tarkotti sitä kun laitetaan takapenkittömään pakuun penkit takas ja rekisteröidään henkilöautoksi. Empä tiä mutta kuitenkin prosentteja penkeistä.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 20.10.2007 10:46

Kyllä, poistetuista osista menee prosentit.

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 20.10.2007 15:43

Tuota... Tarkoituksena kai tuolla prosenttisäännöstelyllä on, ettei veronkiertomielessä kukaan kasaa autoa täysin uusista osista ja katsasta sitä vanhan auton papereilla. Jos sen sijaan autosta poistaa osia, ei prosentteja voi vähentää, koska esim. juurikin takapenkin poistamalla lopputuloksena olisi vain 98-prosenttinen auto. Eiköhän tuollaisessa tapauksessa vain määritellä uudelleen osuudet sisustan osille? Jos poistat autosta lokasuojat, on lopputulos edelleen 100-prosenttisesti auto, mutta jos vaihdat autosi kaikki koripaneelit uusiin, olet tehokkaasti välttynyt ostamasta uutta autoa vanhan, ruostuneen tilalle. Ju nou?

RT
-
Viestit: 155
Liittynyt: 23.7.2003 9:43

ViestiKirjoittaja RT » 20.10.2007 16:50

pitäisi poistetuista penkistä merkitä prosentit. Pelleilynä piti itsekkin kun kyseessä ovat kuitenkin kuluvia osia joita vaihdellaan muutenkin.

Jos penkki poistetaan, miten sitä voidaan verrata kuluvan osan vaihtamiseen?
Ei kai poistetuista osista sentään voi sentään merkitä prosentteja?? Autoa on enää jäljellä 97 %...?

Jos sen sijaan autosta poistaa osia, ei prosentteja voi vähentää, koska esim. juurikin takapenkin poistamalla lopputuloksena olisi vain 98-prosenttinen auto.

Prosenteilla tarkoitetaan sitä paljonko alkuperäistä ajoneuvoa on jäljellä. On aivan sama vaihdatko osia toisenlaiseksi vai poistatko niitä kokonaan, kanta-auton osuus pienentyy, jolloin otteeseen merkitään muutosprosentit.

Matti83
-
Viestit: 122
Liittynyt: 13.10.2005 18:59

ViestiKirjoittaja Matti83 » 20.10.2007 18:28

PostPosted: 13.10.2007 1:30 Post subject:
Tämä etäisesti liippaa aihetta, eli mitä siitä on seurannut jos on muutoskatsastamattomilla renkailla ajettu?

Ei kai siitä vankilaan viedä eikä autoa takavarikoida? :)

Mun audin poliisit=(ne joilla ei ole muuta tekemistä kun kytätä viattomia auto rakentelijoiden aikaansaannoksia ja vittuilla joka asiasta) laitto ajokieltoon kun oli 3" liian isot vanteet ja renkaat... että näin Joensuussa!!

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 21.10.2007 16:44

RT kirjoitti:Prosenteilla tarkoitetaan sitä paljonko alkuperäistä ajoneuvoa on jäljellä. On aivan sama vaihdatko osia toisenlaiseksi vai poistatko niitä kokonaan, kanta-auton osuus pienentyy, jolloin otteeseen merkitään muutosprosentit.


En kyllä tiedä mikä AKEn virallinen kanta tähän on, mutta mietis nyt. Kanta-autosta ei ehkä ole jäljellä kaikkia osia, mutta jos penkit on poistettu, eikä vaihdettu, niin nimenomaan se kanta-auton OSUUS on edelleen täydet 100%. Pointti koko prosenttisysteemissä on, ettei autoveroa kierretä korvaamalla autosta liikaa osia toisen auton osilla, tai tyystin uusilla osilla. Penkit kun poistaa niin kanta-auton osuus jäljelle jäävästä autosta ei muutu yhtään mihinkään.

(edit) AKEn prosenttitaulukkoa kun katsoo, ja lomaketta johon vaihdetut osat listataan, niin tosiaan siinä listataan kanta-auton osuus sekä VAIHDETTUJEN osien osuus. Toisekseen siellä mainitaan, että istuinten osuus on yhteensä 2%, kaksipaikkaisessa 1%/penkki ja muutoin 0,5%/etupenkki ja 1% koko takapenkille, eli jos autosta takapenkki poistetaan niin ainoa muutos on etupenkkien kasvanut osuus autosta.

chinz
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.9.2005 19:56

ViestiKirjoittaja chinz » 23.10.2007 17:47

Matti83: Niin ja et varmaankaan tiennyt, että ko. muutokset tarvitsevat muutoskatsastuksen..?

Jokainen vastatkoon teoistaan. Mielestäni se on aivan sama katsastaako muutoksia, mutta aiva turha tulla sitten valittamaan, kun tulee noottia.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 23.10.2007 18:46

Aken virallinen kanta on että poistettu osa luonnollisesti pienentää kanta-auton osuutta. On se asetuksissakin mutta en jaksa etsiä.

Paanu
-
Viestit: 215
Liittynyt: 13.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Paanu » 23.10.2007 23:33

Ei kyllä mitenkään mahdu mun olemattomaan oikeustajuuni, että prosentit voi laskea osien poistosta. Jos laskis hypoteettisesti että autosta sais poistettua 51 % osista, lakkaako se olemasta auto? Joo tiedän ettei se ole mahdollista, mutta jos on poistettu esim. 10 %, pitäisikö esim. Käyttömaksun olla saman verran pienempi? Tiedän et tää kuulostaa ihan pölöltä, mut niin kyllä kuulostaa toi AKE:n virallinen kantakin. Tää Suami on hullu maa...


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa