Kävin katsastuskonttorilla tämän vuotuisella auton ihmettelyreissulla. Katsastusmies sai K-arvoksi aina yli 4, vaikka huudatti konetta muistaakseni kuusi kertaa. Mitenkä saan päästöarvot kohilleen ja auton leimaan?
Hieman pohjatietoa: autolla ajetaan lyhyttä työmatkaa (mittarissa 230tkm), EGR:ä ei ole tulpattu, ilmansuodatin vaihdettu n. vuosi sitten ja pakoputkessa on pieni ylimääräinen reikä(jota katsastusmies ei huomannut/noteerannut). Lieneekö nuilla asioilla paljonkin merkitystä päästöarvoihin.
Kuinka saan aaz koneen päästöarvot alemmas?
Valvoja: ffp jäsenet
ilmansuodatin vaihtoon. sitten etsit sopivan hiljaisen tienpätkän ja tietysti käyntilämpimällä koneella kiihdytät 2-vaihteella kaasupohjassa kiekat punarajalle, sitten hölläät kaasun niin että moottorijarrutuksella kiekat johonkin 4 tonniin. tätä jatketaan niin monta kertaa että suojaavaa savuverhoa taakse ei enää muodostu ;)
Parikin kikkaa voi tehdä,
Toinen on että käännät yksin kertaisesti syöttöä pienemmäksi ruuvista ja samalla nostat tyhjäkäynnin sopivaksi.
Lisäksi kun ottaa ahdonalaisen syötön pois eli pumpulle menevä paineletku irti.
Kannattaa käyttää autoa jossain dieselpajassa jossa on päästömittausvehkeet, ja säätää auto siellä, ja viedä kuitti vain katsastuskonttorille.
Toinen on että käännät yksin kertaisesti syöttöä pienemmäksi ruuvista ja samalla nostat tyhjäkäynnin sopivaksi.
Lisäksi kun ottaa ahdonalaisen syötön pois eli pumpulle menevä paineletku irti.
Kannattaa käyttää autoa jossain dieselpajassa jossa on päästömittausvehkeet, ja säätää auto siellä, ja viedä kuitti vain katsastuskonttorille.
Ja aihetta lainaan sen verran että jos joku tuollaisen "yhteistyökykyisen" pajan tietää pääkaupunkiseudulla, jossa onnistuu mittaus ja tarvittaessa ruuvaus... Ilmoitelkoot.
Minä meinasin nauraa paskat itsestäni pihalle kun VV-Auto Vantaa ilmoitti tyynesti ettei heiltä löydy tarvittavia mittalaitteita :D
Minä meinasin nauraa paskat itsestäni pihalle kun VV-Auto Vantaa ilmoitti tyynesti ettei heiltä löydy tarvittavia mittalaitteita :D
Itse vienyt omaa ventoa leimalle seuraavasti;
*Syöttöruuvia varttikierros alle sen, mitä vakiona oli.
*Kierrokset rajoitin muistaaksein jotenkin, että meni yli 5100, mutta ei tappiin asti.
*Kakkosella ja kolmosella lappu lattiassa jonkun matkaa ennen leimalle menoa(ja tietenkin se jälkikäyttö)
Ja muiden dieseleitä tullut leimattua, niin ennen leimaa tosiaankin katsonut vain putken päähän kun polkaisee, ja kun paljon mitään ei näy, niin leimalle. Ja aina ovat päästöistä läpi menneet.
Ja putken vuotaminen ei ole ainakaan minulla tuottanut murheita, kunhan ei vain inssi näe :D
*Syöttöruuvia varttikierros alle sen, mitä vakiona oli.
*Kierrokset rajoitin muistaaksein jotenkin, että meni yli 5100, mutta ei tappiin asti.
*Kakkosella ja kolmosella lappu lattiassa jonkun matkaa ennen leimalle menoa(ja tietenkin se jälkikäyttö)
Ja muiden dieseleitä tullut leimattua, niin ennen leimaa tosiaankin katsonut vain putken päähän kun polkaisee, ja kun paljon mitään ei näy, niin leimalle. Ja aina ovat päästöistä läpi menneet.
Ja putken vuotaminen ei ole ainakaan minulla tuottanut murheita, kunhan ei vain inssi näe :D
taas on vuosi vierähtänyt ja sama ongelma on edessä
Vuosi sitten kyselin pakokaasupäästöjen perään ja sainkin ventoni katsastettua yllä esitetyillä "tempuilla". Kerran pääsin ajamaan golfia, jossa oli samanlainen moottori kuin mulla ja ihmettelin sen ripeämpää kulkua. Golfin omistajan avustuksella totesimme, ettei ventossani ole ahtopaineita juuri mitään, joten mahtaneekohan savutuksen syy ollakin tuo.
Olen yrittänyt etsiä asiaan liittyviä jutusteluja täältä ja löysinkin mm. tämän.
En ole saanut selville oman autoni vikaa. Tuossa jutussa mainittu kierreakseli liikkuu heti kaasua painettaessa noin sentin ja akselin jaksaa "työntää sisäänpäin" käsin juuri tuon samaisen sentin verran, jos tangossa olevan vivun irrottaa. EGR:ään en ole koskenut, sekinhän tietysti voi vuotaa ja päästää paineet "pihalle".
Olen myös kuullut, että moottorin päällä (letkussa) olevalla anturilla olis jotain vaikutusta ahtopaineisiin. Mistähän lähtisin haarukoimaan asiaa eteenpäin.
ps. syöttöihin en halua koskea, koska käytin pumpun (kalliissa) huollossa, enkä halua menettää takuuta, kun ne äijät laitto kaikkiin ruuveihin sinetit...
Olen yrittänyt etsiä asiaan liittyviä jutusteluja täältä ja löysinkin mm. tämän.
En ole saanut selville oman autoni vikaa. Tuossa jutussa mainittu kierreakseli liikkuu heti kaasua painettaessa noin sentin ja akselin jaksaa "työntää sisäänpäin" käsin juuri tuon samaisen sentin verran, jos tangossa olevan vivun irrottaa. EGR:ään en ole koskenut, sekinhän tietysti voi vuotaa ja päästää paineet "pihalle".
Olen myös kuullut, että moottorin päällä (letkussa) olevalla anturilla olis jotain vaikutusta ahtopaineisiin. Mistähän lähtisin haarukoimaan asiaa eteenpäin.
ps. syöttöihin en halua koskea, koska käytin pumpun (kalliissa) huollossa, enkä halua menettää takuuta, kun ne äijät laitto kaikkiin ruuveihin sinetit...
Minulla oli just sama vika ku ostin golffin, 2000rpm/0.1bar ja 4000rpm/0.3bar, ei auttanut
ku jatkaa ahtopainekellon akselia muutama sentti hitsaamalla ruuvi väliin,
vaikka oli ihan tappiin säädettynä ei sulkenut hukkaporttia täysin että ois alkanu kasvattaan painetta, sit vaan ahtopainekaraan viisto ja kylläpä tuli heti ihan eri auto ajaa...:)
ku jatkaa ahtopainekellon akselia muutama sentti hitsaamalla ruuvi väliin,
vaikka oli ihan tappiin säädettynä ei sulkenut hukkaporttia täysin että ois alkanu kasvattaan painetta, sit vaan ahtopainekaraan viisto ja kylläpä tuli heti ihan eri auto ajaa...:)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 19 vierailijaa