V6 TDI, Väärä nokka laitettu liikkeessä?
Valvoja: ffp jäsenet
V6 TDI, Väärä nokka laitettu liikkeessä?
Tänään alkoi uusi aika uusine haasteineen....
Autona A4 2.5 V6 TDi quattro, johon vaihdettu kone 60 tkm sitten. (takuu loppui 2 kk sitten)
Tarkoituksena oli lisätä vain öljyä koneeseen. Nokkavioista lukeneena tähyilin öljykorkin reiästä sinne nokka-akselille toiveikkaana siitä, että näkisin ehjän nokan ainakin aukon kohdalla. Näin kävikin.
Tämän jälkeen tuli muutama kirosana.
Huomasin rullakeinun irrallaan nokka-akselin alapuolella. No tästä hetkestä eteenpäin aika kului venttiilikoppaa irrottaessa. Viimein toisen puolen kansi on irti ja havainnot varmistavat vain yhden rullakeinun olevan irrallaan.
Nyt pitäisi saada kuva tähän, se kertoisi tilanteen paremmin.
Joko nyt on niin, että en ymmärrä näistä enää yhtikäs mitään tai sitten tuossa kannessa on nokka joka ei sinne kuulu. Nokka-akselissa ovat nokat suunnilleen symmetrisesti niin, että kunkin venttiilin välillä on noin 4cm väli, YHTÄ LUKUUNOTTAMATTA! Nokkaremmiä lähinnä sijaitsevan imuventtiilin kaula on n.2cm sivussa venttiiliin ja nostajaan nähden, täysin muista poiketen!
Kone vaihdettu uuteen paikallisessa Audi/VW huollossa, käsittäen nokat, kannet ja alakerran.
Nokka, joka on em. imuventtiilin kohdalla, ei ole koskaan voinut tavata rullakeinuvipua tällä kokoonpanolla, tämän näkee jo muihin nokkiin vertaamalla.
Mielessä pyörii vain ajatus siitä, mitä merkkiliike aikoo tähän vastata? Mielestäni tässä on selkeä asennusvirhe, tai sitten sitäkin enemmän ymmärtämättömyyttä - ehkä juuri tuo keinuvipu painuu pelkästään nokan aiheuttaman ilmavirtauksen ansiosta- :)
Kuvia noista nokkaremonteista katselleena, kaikissa muissa ne nokat on symmetrisesti siellä.
Ideoita?
Autona A4 2.5 V6 TDi quattro, johon vaihdettu kone 60 tkm sitten. (takuu loppui 2 kk sitten)
Tarkoituksena oli lisätä vain öljyä koneeseen. Nokkavioista lukeneena tähyilin öljykorkin reiästä sinne nokka-akselille toiveikkaana siitä, että näkisin ehjän nokan ainakin aukon kohdalla. Näin kävikin.
Tämän jälkeen tuli muutama kirosana.
Huomasin rullakeinun irrallaan nokka-akselin alapuolella. No tästä hetkestä eteenpäin aika kului venttiilikoppaa irrottaessa. Viimein toisen puolen kansi on irti ja havainnot varmistavat vain yhden rullakeinun olevan irrallaan.
Nyt pitäisi saada kuva tähän, se kertoisi tilanteen paremmin.
Joko nyt on niin, että en ymmärrä näistä enää yhtikäs mitään tai sitten tuossa kannessa on nokka joka ei sinne kuulu. Nokka-akselissa ovat nokat suunnilleen symmetrisesti niin, että kunkin venttiilin välillä on noin 4cm väli, YHTÄ LUKUUNOTTAMATTA! Nokkaremmiä lähinnä sijaitsevan imuventtiilin kaula on n.2cm sivussa venttiiliin ja nostajaan nähden, täysin muista poiketen!
Kone vaihdettu uuteen paikallisessa Audi/VW huollossa, käsittäen nokat, kannet ja alakerran.
Nokka, joka on em. imuventtiilin kohdalla, ei ole koskaan voinut tavata rullakeinuvipua tällä kokoonpanolla, tämän näkee jo muihin nokkiin vertaamalla.
Mielessä pyörii vain ajatus siitä, mitä merkkiliike aikoo tähän vastata? Mielestäni tässä on selkeä asennusvirhe, tai sitten sitäkin enemmän ymmärtämättömyyttä - ehkä juuri tuo keinuvipu painuu pelkästään nokan aiheuttaman ilmavirtauksen ansiosta- :)
Kuvia noista nokkaremonteista katselleena, kaikissa muissa ne nokat on symmetrisesti siellä.
Ideoita?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Uusi päivä kirkastui ja pyöräytin konetta hieman....
Nokka-akselista on särkynyt holkki, siis se kovametallinen osa, joka rullakeinua liikuttaa. Holkki on siirtynyt siis vain sivummalle alkuperäisestä olinpaikastaan.
Kone on vaihdettu heinäkuussa 2005 ja takuu oli siis 2007 heinäkuulle saakka.
Melko paska tuuri..
Nyt kysymys kuuluu: Miten tiukka on takuukäytäntö ja mitä tuollaisen 65tkm ajetun osan olisi pitänyt vielä kestää enne hajoamista?
Onko näin käynyt muille samantyyppisen koneen omistajille?
Nokka-akselista on särkynyt holkki, siis se kovametallinen osa, joka rullakeinua liikuttaa. Holkki on siirtynyt siis vain sivummalle alkuperäisestä olinpaikastaan.
Kone on vaihdettu heinäkuussa 2005 ja takuu oli siis 2007 heinäkuulle saakka.
Melko paska tuuri..
Nyt kysymys kuuluu: Miten tiukka on takuukäytäntö ja mitä tuollaisen 65tkm ajetun osan olisi pitänyt vielä kestää enne hajoamista?
Onko näin käynyt muille samantyyppisen koneen omistajille?
Nyt on merkkiliikkeessäkin käyty.
Alustava mielipide oli, että ei taida takuu kattaa tätä. Tosin päällikkö oli lomalla, joten varmuus tähän saadaan vasta ensi viikolla.
Pitää varmaan kysellä kuluttaja-asiamiehen mielipidettä tuohon. Uudella moottorilla kun on ajettu jo 65tkm! Vois olettaa, että kesto olis pitänyt olla aivan jotain muuta.
Alustava mielipide oli, että ei taida takuu kattaa tätä. Tosin päällikkö oli lomalla, joten varmuus tähän saadaan vasta ensi viikolla.
Pitää varmaan kysellä kuluttaja-asiamiehen mielipidettä tuohon. Uudella moottorilla kun on ajettu jo 65tkm! Vois olettaa, että kesto olis pitänyt olla aivan jotain muuta.
Yllättävä vastaus merkkiliikkeeltä! Aina sama juttu vaikka olisi takuu päällä niin ei korvata mitään. Kannattaa ehdottomasti ottaa kuluttajaneuvojaan yhteyttä ja kysyä heidän mielipidettä.
Itse taistelin uuden auton kanssa puoli vuotta ja seuraava omistaja vielä vuoden, kunnes auto saatiin kuntoon ollen pari kuukautta maahantuojalla "hoidossa"!
Itse taistelin uuden auton kanssa puoli vuotta ja seuraava omistaja vielä vuoden, kunnes auto saatiin kuntoon ollen pari kuukautta maahantuojalla "hoidossa"!
Mulla "paras" kone kesti huimat 1000 kilsaa ja kansi kilahti. Laatu tuotteita! Asenne vaan on vähän huono ja pienten kettuilujen jälkeen vasta päästiin haluttuun tulokseen. Piti soitella maahantuojalle asti, kun siellä ne päätökset kuitenkin tehdään. Pysy tiukkana vaan! Niin ja varmasti on vika tullut jo takuuaikana.
Juu, mutta ei!
Laitoin kuvat paikallisen merkkihuollon välityksellä eteenpäin tapahtumanjälkeen, odottaen, että saan vastauksen siihen, kuuluuko tämän hintaisen moottorin levitä jo 60tkm jälkeen.
Tänään soitin, josko asia olisi edennyt..
Olihan se, mutta kuten saattoi arvata, kahden kuukauden ylitys takuuajassa oli Audille riittävä syy olla osallistumatta edes osakustannuksiin. Vaikka auto itse on vuoden 2001 tuotantoa ja kone vaihdettu JO noin kaksi vuotta sitten, en yhäkään käsitä, miten Audin jälkimarkkinointi/takuuosasto tällaisessa tilanteessa vain kohauttaa olkapäitä ja sanoo, että harmillista kun näin kävi.
En tiedä, kuinka sitten harmittaisi jos ostaisi esim. 57 000 € maksavan uuden A4 3.0 Tdi quattron ja lähes heti takuun päätyttyä auto leviää kun jokisen eväät. Tähän sitten vain sanotaan, että takuu meni ja tämä on aivan normaalia! Ei perkele!
Uusi nokka ei onneksi maksa kuin 320€ (ovh)+n. 50€ rullakeinuun ja hydraulinostimeen. Lähinnä tässä ottaa päähän tuo nuivea suhtautuminen asiaan parin kuukauden takia.
Laitoin kuvat paikallisen merkkihuollon välityksellä eteenpäin tapahtumanjälkeen, odottaen, että saan vastauksen siihen, kuuluuko tämän hintaisen moottorin levitä jo 60tkm jälkeen.
Tänään soitin, josko asia olisi edennyt..
Olihan se, mutta kuten saattoi arvata, kahden kuukauden ylitys takuuajassa oli Audille riittävä syy olla osallistumatta edes osakustannuksiin. Vaikka auto itse on vuoden 2001 tuotantoa ja kone vaihdettu JO noin kaksi vuotta sitten, en yhäkään käsitä, miten Audin jälkimarkkinointi/takuuosasto tällaisessa tilanteessa vain kohauttaa olkapäitä ja sanoo, että harmillista kun näin kävi.
En tiedä, kuinka sitten harmittaisi jos ostaisi esim. 57 000 € maksavan uuden A4 3.0 Tdi quattron ja lähes heti takuun päätyttyä auto leviää kun jokisen eväät. Tähän sitten vain sanotaan, että takuu meni ja tämä on aivan normaalia! Ei perkele!
Uusi nokka ei onneksi maksa kuin 320€ (ovh)+n. 50€ rullakeinuun ja hydraulinostimeen. Lähinnä tässä ottaa päähän tuo nuivea suhtautuminen asiaan parin kuukauden takia.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kuluttajaneuvoja ei voi tossa tapauksessa muuta apua tarjota kuin myötätuntoa.
Moraalisestihan tuollainen on kuluttajan näkökulmasta katsottuna todella kauheata, mutta ajatelkaahan itsenne tuon myyjän asemaan, tuskinpa itsekkään olisitte ihan heti "vain hyvänä jätkänä" valmiita maksamaan takuuajan ulkopuolelta rikki menneitä vehkeitä.
Elämä on
Moraalisestihan tuollainen on kuluttajan näkökulmasta katsottuna todella kauheata, mutta ajatelkaahan itsenne tuon myyjän asemaan, tuskinpa itsekkään olisitte ihan heti "vain hyvänä jätkänä" valmiita maksamaan takuuajan ulkopuolelta rikki menneitä vehkeitä.
Elämä on
-
- -
- Viestit: 148
- Liittynyt: 23.7.2003 8:17
Kinnunen kirjoitti:Kuluttajaneuvoja ei voi tossa tapauksessa muuta apua tarjota kuin myötätuntoa.
Meinaatko, että sillä perusteella, että takuuaika on 2kk ummessa?
Takuuaikahan on puhtaasti valmistajan/myyjän antama "ylimääräinen bonus" mikä ei oikeastaan liity virhevastuuseen, mistä tässä tapauksessa on kyse.
Jos arvotuttaa ja tarmoa on, niin kannattaa laittaa asia vireille, vähintään soittaa ja kysäistä. Suunnilleen kaikelle myytävälle tavaralle löytyy joku oletettu kestoikä, mikähän moottorin on?
Väärä käyttö on aina liikkeen todistettava asia ja siihen tarvitaan kyllä ihan painaviakin todisteita. Ja varsinkin kun tuon moottorin nokka-akselien heikkous on ihan yleisessä tiedossa niin väärään käyttöön tuskin voi tässä tilanteessa vedota.
Ehdottomasti kuluttaja-asiamiehen kautta eteenpäin. Virhevastuu painaa.
Ehdottomasti kuluttaja-asiamiehen kautta eteenpäin. Virhevastuu painaa.
Soitin tuosta jo aikaisemmin kuluttaja-asiamiehelle. Sain vastaukseksi lähinnä vain myötätuntoa, ei paljon muuta. Edes tuo oletettu kesto uudelle moottorille ei tuntunut paljon merkitsevän edes kuluttaja-asiamiehelle. Sanoi vain, että koita neuvotella liikkeen kanssa, jos vaikka suostuisivat hieman joustamaan.
No, toivottavasti joku jättää muuten niin hyvän auton ostamatta ennakkotapausten vuoksi ja ajaa vaikka takuumoottori Foortilla :D
Voihan olla, että oon moottorin väärinkäyttäjä ;)
No, toivottavasti joku jättää muuten niin hyvän auton ostamatta ennakkotapausten vuoksi ja ajaa vaikka takuumoottori Foortilla :D
Voihan olla, että oon moottorin väärinkäyttäjä ;)
Henkinen kaamos jatkuu...
Tilasin viime viikon alussa uuden nokan ja muut pienet hilppeet merkkiliikkeestä. Olinkin jo aikaisemmin kysynyt kolme kertaa, että mikä kone siihen on aikanaan vaihdettu, vaan ei riittänyt. Liike vakuutteli jälkimarkkinointipäällikköä myöten, että sama konetyyppi sinne on laitettu.
Tilasin samalta "merkkiliikkeeltä" uudet osat. Olisi pitänyt arvata jo tilatessa, että sekin kusee. Ei siellä enää sama AKE tyypin motti ollutkaan, vaan vuoden 2003 jälkeen ilmestynyt BAU tai joku muu. Hyvä niin, parempia kai niiden pitäis olla. Mutta.....
Kyllä otti päähän mennä perjantaina hakemaan "merkkiliikkeen" varaosatiskiltä väärät osat, jotka ovat siihen runkonumeron perusteella tilanneet. Sattumalta olin sen verran varautunut, että avasin nokka-akselipaketin ja siellähän se uusi, sopimaton nokka jo olikin, lisämausteena tavallinen keinuvipu, ei rullakeinu.
Autoon ei siis olekkaan vaihdettu saman konetyypin kansia, muista osista en tiedä, mutta EI TIEDÄ "MERKKILIIKEKKÄÄN". Tässä vaiheessa ihmettelin, että jos tuolla samassa paikassa käy takapuskurin naarmua näyttämässä, niin jo ensimmäisenä siellä kysytään paljonko sillä sun autolla on nyt ajettu - tämähän on hieno ajatus -
MUTTA VOI "#&&*, jos siellä vaihdetaan moottori, niin ei katsota tarpeelliseksi laittaa merkintää siitä, mitä tyyppiä tuo uusi kone mahtoi olla! Voi että ihmistä osas tuon jälkeen harmittaa.
Jälkimarkkinointipäällikkö vakuutteli vielä varaosatiskilläkin, että kyllä nämä osat sinne käyvät ja kehotti mittaamaan ennen asennusta, että laakerikaulat vaan ovat oikeankokoiset. Lainaten: "ei se haittaa, vaikka ne toiset nokat on putkesta tehtyjä, joissa on holkit ja tämä sinulle tilattu on valua. Tämä uusi akseli on varmaankin vaan tehty jo uudesta ja kestävemmästä materiaalista. Ei sitä tiedä mitä ne näissä nykyään käyttää" (ei tiedä ei) :D
Selvittelyn jälkeen tiskillä ollut varaosamyyjäkin jo sanoi, että ei ne sinne sovi. Nokat jäi sinne.
Päätä särkee...
Tilasin viime viikon alussa uuden nokan ja muut pienet hilppeet merkkiliikkeestä. Olinkin jo aikaisemmin kysynyt kolme kertaa, että mikä kone siihen on aikanaan vaihdettu, vaan ei riittänyt. Liike vakuutteli jälkimarkkinointipäällikköä myöten, että sama konetyyppi sinne on laitettu.
Tilasin samalta "merkkiliikkeeltä" uudet osat. Olisi pitänyt arvata jo tilatessa, että sekin kusee. Ei siellä enää sama AKE tyypin motti ollutkaan, vaan vuoden 2003 jälkeen ilmestynyt BAU tai joku muu. Hyvä niin, parempia kai niiden pitäis olla. Mutta.....
Kyllä otti päähän mennä perjantaina hakemaan "merkkiliikkeen" varaosatiskiltä väärät osat, jotka ovat siihen runkonumeron perusteella tilanneet. Sattumalta olin sen verran varautunut, että avasin nokka-akselipaketin ja siellähän se uusi, sopimaton nokka jo olikin, lisämausteena tavallinen keinuvipu, ei rullakeinu.
Autoon ei siis olekkaan vaihdettu saman konetyypin kansia, muista osista en tiedä, mutta EI TIEDÄ "MERKKILIIKEKKÄÄN". Tässä vaiheessa ihmettelin, että jos tuolla samassa paikassa käy takapuskurin naarmua näyttämässä, niin jo ensimmäisenä siellä kysytään paljonko sillä sun autolla on nyt ajettu - tämähän on hieno ajatus -
MUTTA VOI "#&&*, jos siellä vaihdetaan moottori, niin ei katsota tarpeelliseksi laittaa merkintää siitä, mitä tyyppiä tuo uusi kone mahtoi olla! Voi että ihmistä osas tuon jälkeen harmittaa.
Jälkimarkkinointipäällikkö vakuutteli vielä varaosatiskilläkin, että kyllä nämä osat sinne käyvät ja kehotti mittaamaan ennen asennusta, että laakerikaulat vaan ovat oikeankokoiset. Lainaten: "ei se haittaa, vaikka ne toiset nokat on putkesta tehtyjä, joissa on holkit ja tämä sinulle tilattu on valua. Tämä uusi akseli on varmaankin vaan tehty jo uudesta ja kestävemmästä materiaalista. Ei sitä tiedä mitä ne näissä nykyään käyttää" (ei tiedä ei) :D
Selvittelyn jälkeen tiskillä ollut varaosamyyjäkin jo sanoi, että ei ne sinne sovi. Nokat jäi sinne.
Päätä särkee...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 18 vierailijaa