2e-e -kaasarin säätöä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

SS
-

2e-e -kaasarin säätöä

ViestiKirjoittaja SS » 27.12.2006 9:26

Vaihdoin vaihteeksi toimivan kaasarin nokalle ja vertailin toimivan ja temppuilevan kaasarin eroja samalla. Huomasin, että kylmäkäynnistyksessä kaasua pumppailevan kaasarin (se temppuileva) ryyppyvivustossa on väljyytä siinä kaasarin päällä. Löytyisiköhän mistään kattavia säätöohjeita kyseiselle kaasarille?

Ruddies-berlin.de on tongittu, sieltä ei ainakaan tuohon ryyppyvivustoon ollut mitään ohjetta.

Lisäksi tuo temppuileva kaasari jättää tyhjäkäynnin korkealle ainakin näillä keleillä. Mistäköhän tuo voisi johtua? Varsinkin tuo kylmäkäynnistystemppuilu tuntuu johtuvan lämpötilasta, tekee tuota vain noin -3...+5 asteen välillä.

Pitkä Pierburg-threadi on luettu läpi, siellä on käsitelty lähinnä noita mekaanisempia kaasareita, tämä on siis sähköisesti ohjattu malli.

Edit: Ryppyvivustolla tarkoitan siinä ryyppyläpän akselilla näkyvissä olevia hiluja.

Jed
-

ViestiKirjoittaja Jed » 7.10.2007 12:42

Huomasin, että kylmäkäynnistyksessä kaasua pumppailevan kaasarin (se temppuileva) ryyppyvivustossa on väljyytä siinä kaasarin päällä.

Sama homma omassani. Johtuisiko satunnainen korkea tyhjäkäynti tuosta?

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 7.10.2007 14:04

^En usko, sain omani toimimaan kun ostin käytetyn varaosakaasarin ja otin siitä muutaman osan (tyhjäkäyntiä säätävä alipaine-elektroniikkapömpeli ja kaasuläpän asentotunnistin). Tai vaihtamalla kokonaan toisen kaasarin.

Molemmissa on vivustoissa välystä, ei tunnu vaikuttavan ongelmaan.

Mulla tyhjäkäynti on edelleen satunnaisesti hieman korkea (~1000rpm) toisella kaasarilla ja toisella taas hieman liian alhainen. En tiedä, mistä johtuu mutta eipä tuolle kai mitään voi, joten en ole antanut asian häiritä.

Joskus vanhalla kaasarilla tyhjäkäynti jäi 3000rpm tienoolle, uudemmalla eikä myöskään tällä osista kasatulla moista ole ilmennyt. Syy on hämärän peitossa. Toki myös sähköjohdot olen tässä välissä käynyt läpi ja asentanut ne suojaputkiin, ehkä siinä osasyy ongelman häviämiseen.

Jed
-

ViestiKirjoittaja Jed » 7.10.2007 19:47

Kuva

Miten tuo mittaus pitäisi tehdä? Läppää kääntämällä siitä minne kaasuvaijeri kiinnittyy? Eli kaasuttimen toiselta puolelta. Tuolla tavalla mulla minimiarvo ei ole pienempi kuin tuo minimi.

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 7.10.2007 19:56

Läppää kääntämällä siitä minne kaasuvaijeri kiinnittyy?
Jep, siis kaasuläppää kääntämällä. Muistaakseni piti vielä mitata keskinavasta kumpaankin napaan, siis 2 mittausta.

Tuolla tavalla mulla minimiarvo ei ole pienempi kuin tuo minimi.
Eli ihan ok.

Jed
-

ViestiKirjoittaja Jed » 7.10.2007 20:03

Siis eikö tuossa sanota, oletusarvot: minimi pienempi kuin 200 ohmia ja maksimi 1,4 - 2,4 kohmia.

Kaasuläppää kääntämällä sain itse minimiarvona 700 ohmiaa, kun läppä kiinni ja maksimi jotain reilu 2 kohmia, kun läppä auki. Eli ei osu minimi oikeaan?

Editttiä. Tuossa tekemässäni mittauksessa säädin rajoittaa läpän liikettä, joten se läppä ei ole ihan kiinni. Saataa siis olla ihan OK.

Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”