Hommasin elämäni esimmäisen blaupunktin autosoittimen, joka osoittautui virheeksi heti ensiaskelilta. Eikö näiden blaupunktin soittimien mukana tule sitä piuhaa joka kytketään auton johtoihin? Sain käsityksen ettei auton johtoja voi suoraa kytkeä tähän soittimeen, vaan siihen vaaditaan se autokohtainen iso sarja joka pitää erikseen ostaa? Aivan uutta pioneerin jälkeen. Eli multa menee soittimelta suoraan kajareille ja akulle jne johdot, ei ole vahvistinta välissä ja auton toi nelos golf gti vm99.
btw, aika järkevästi laitettu toi usb liitäntä tonne takapaneeliin, voi tsiisus millä ilveellä sen nyt saan toho kojelaudan etupuolelle tommosella 30cm johdolla. Mutta joo, kaipa se tästä iloksi muuttu.
Blaupunktin ISO johtosarja
Valvoja: ffp jäsenet
Blaukkari on hyvä valinta :) Soittimessa itsessään on ISO-liittimet, mitään piuhoja ei perinteisesti tule mukana. Jos autossa ei ole ISO-liittimiä vakiona tai joku on ne saksinut pois pitää sellaiset ostaa erikseen. Blaukkarilta saa liitinsarjaa, Motonetista ja Biltemasta luulisi löytyvän myös. Erikseen ostettavia liittimiä Blaukkariin ovat myös RCA ulos - ja sisäänmenot, mutta niitähän ei tarvitse jos ei vahvaria tai AUX in laitetta ole kytkemässä.
USB-jatkokaapeleita saa ostettua tietokonetarvikkeita myyvistä liikkeistä, saa tuotua USB-liitännän vaikka keskikonsoliin.
USB-jatkokaapeleita saa ostettua tietokonetarvikkeita myyvistä liikkeistä, saa tuotua USB-liitännän vaikka keskikonsoliin.
Ok, kiitän. Alko hämää ku tossa blaupunktin asennusohjeessa oli viimisillä sivuilla toi asennusohje ja siin lukee sanatarkasti "älä kytke auton pistoketta radioon". Mutta joo, eli blaupunktin mukana ei tule erillistä iso johtohärdelliä kuten pioneerissa, vaan ne liittimen on sijoitettu suoraan soittimen perään? En ole soitinta vielä autosa käynyt kokeilemassa, mutta kyllä noi näyttää semmosilta että voisi suoraan kytkeä auton piuhat tuohon. Golfissa on normaali iso naaras, eli eiköhön se mene, pitää huomenna kokeilla.
....Tarvitset kuitenkin siihen esimerkiksi Blaupunktin johtosarjan, joka on tehty VAG-autoihin.
Jatkuva virta ja virtalukon takaa tuleva virta ovat väärin päin VW:n ISO-liittimessä, eli "tarvikeradio" ei toimi oikein. + Radio kuluu huonosti, jos työnnät antennin johdon vain suoraan soittimeen.
Tuossa adapterijohtosarjassa on mokkula, joka syöttää virtaa alkuperäiselle antennivahvistimelle, jolloin radio kuuluu normaalisti. Ilman sitä kuuluvuus on heikko.
Jatkuva virta ja virtalukon takaa tuleva virta ovat väärin päin VW:n ISO-liittimessä, eli "tarvikeradio" ei toimi oikein. + Radio kuluu huonosti, jos työnnät antennin johdon vain suoraan soittimeen.
Tuossa adapterijohtosarjassa on mokkula, joka syöttää virtaa alkuperäiselle antennivahvistimelle, jolloin radio kuuluu normaalisti. Ilman sitä kuuluvuus on heikko.
Ja noiden lisäksi blaukkari antaa virtaa siihen diagnostiikkajohtoonkin. Se pitää leikata poikki originaalista ettei radio anna diagnostiikkapistokkeelle 12v (voi rikkoa kuulemma jotain) ja ottaa sitten radion puolelta tulevasta pätkästä virta sille antennivahvistimelle. Näin tein itse ja hyvin toimii. Ainoa mikä jäi puuttumaan on Gala-tieto, koska mistään ei löytynyt ns. täyskytkettyä iso-adapteria. Ei edes merkkiliikkeestä/blaukkarin edustajalta Oulusta. Noh - jaksaa sitä voluumia säätää käsinkin. =)
Ostin siis ihan halpis (5e) adapterin jossa oli virtajohdot jo valmiiksi ristissä ja liitin siihen sitten vanhan soittimen antennivahvistimen.
Ostin siis ihan halpis (5e) adapterin jossa oli virtajohdot jo valmiiksi ristissä ja liitin siihen sitten vanhan soittimen antennivahvistimen.
Joissakin soittimissa ne virtapiuhat pystyy vaihtamaan ristiin jostain soittimen takalevyn jumpperista tms. Kaikista eteen osuneista soittimista vaihto on jollakin tapaa onnistunut, kannattaa lukaista asennusohje tarkkaan läpi. Kyllähän nyt soitin täytyy pystyä asentamaan suoraan jos siinä kerran ISO-liittimet ovat. Ainakin järjellä ajateltuna, mitä järkeä niissä liittimissä muuten on?
Niin, voisi ihmetellä sitäkin miksi VAG:lla on jatkuva ja katkeava virta ristissa, kun kaikkilla muilla on oikein päin... Ja tosiaan antennivahvistimen syöttö tarvitaan joka tapauksessa. Sopiva adapterin saa vaikka Biltemasta, oletin vaan että kirjoittajalla on se jo selviö koska ei ole ensimmäistä mankkaa VAG:hen kytkemässä. Bilteman adapteri katkaisee myös CAN-väylän piuhan automatic.
Itseasiassa olen kytmeässä ensimmäistä soitinta vagiin, siinä on ollut ostohetkestä asti tollanen kivikautinen panasonicin cd soitin ja siinä just hävis kaikki asetukset kun auto oli sammuksissa, eli johtunee juuri tuosta että vageissa on ne virtapiuhat väärinpäin, käänsin toisinpäin niin johan pysy asetukset tallessa. Mutta joo antennivahistimeen ei mene mitään piuhaa, joten käyn ostamassa sen adapterin biltemasta huomenna niin saan ton uudetn blaupunktin toimimaan kunnolla. Ja mitä selitin aloitusviestiäss pioneerista, niin se oli mulla edellisessä autossa joka oli Nissani.
mitenkäs onko kokemusta kellään vielä tuosta blaupunkt Hamburg MP57:sta ja etenkin yhdistääkö se kaikkiin nokialaisiin missä on bluetooth. itsellä on Nokia 6151.
taitaa olla uuden mankan osto edessä kun nykyinen los angelesin moottoripaneeli hajosi. kaikki napit toimii vielä ja moottorikin kuuluu hurisevan mutta paneeli pitää siirtää alas käsipelillä. tämä taas aiheuttaa sen että levy on vaikea saada ulos jos ei pudota paneelia juuri oikealla hetkellä. kannattaako tuommosta enää korjauttaa?
taitaa olla uuden mankan osto edessä kun nykyinen los angelesin moottoripaneeli hajosi. kaikki napit toimii vielä ja moottorikin kuuluu hurisevan mutta paneeli pitää siirtää alas käsipelillä. tämä taas aiheuttaa sen että levy on vaikea saada ulos jos ei pudota paneelia juuri oikealla hetkellä. kannattaako tuommosta enää korjauttaa?
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa