Vesiohenteiset automaalit 2007
Valvoja: ffp jäsenet
Vesiohenteiset automaalit 2007
Mitä mieltä olette siitä kun nyt vuoden 2007 alusta alkaen automaalit muuttuvat vesiohenteisiksi?
Kyselin tätä maali asiaa yhdestä automaalaamosta sähköpostilla ja he vastasivat näin:
"Liuotinvärien maahantuonti loppuu vuoden 2007 alussa.
Näitä maaleja ei tämänhetkisen tiedon mukaan enää saa sen
jälkeen, kun varastot loppuvat.
Liuotinvärien maahantuonti on sallittua jatkossa vain EU maiden
ulkopuolelle."
Kyselin tätä maali asiaa yhdestä automaalaamosta sähköpostilla ja he vastasivat näin:
"Liuotinvärien maahantuonti loppuu vuoden 2007 alussa.
Näitä maaleja ei tämänhetkisen tiedon mukaan enää saa sen
jälkeen, kun varastot loppuvat.
Liuotinvärien maahantuonti on sallittua jatkossa vain EU maiden
ulkopuolelle."
^Jep, ja vaikutan myös täällä FFP:llä... Sen verran läheisesti kyseiseen asiaan olen kytköksissä, että uskoisin parhaiten pystyväni vastaamaan kysymyksiin :)
Maahantuonti jatkuu - vuonna 2007 saa tuoda vielä liukkarituotteita jotka on valmistettu vuoden 2006 puolella. Käytännössä on arvioitu että suurinpiirtein puoleksi vuodeksi on vielä varastoja euroopassa jäljellä, mutta sitten alkaa olemaan aika hiljaista liukkarivärien suhteen.
VOC-asetus koskee kaikkea maahantuontia, eli myös tarvikepuljujen valikoimia.
Hirveästi mutu-juttuja ei muuten vesiväreistä kannata levitellä. Käytännössä vesipohjaisilla tuotteilla pystyy maalaamaan mitä tahansa kuten ennenkin. Oikeat tekniikat hallitseva maalari aikaansaa "vesiväreillä" parempaa jälkeä kuin liukkareilla.
Liuotinvärien maahantuonti loppuu vuoden 2007 alussa.
Maahantuonti jatkuu - vuonna 2007 saa tuoda vielä liukkarituotteita jotka on valmistettu vuoden 2006 puolella. Käytännössä on arvioitu että suurinpiirtein puoleksi vuodeksi on vielä varastoja euroopassa jäljellä, mutta sitten alkaa olemaan aika hiljaista liukkarivärien suhteen.
Entäs paikkamaalit? Siis nämä joita saa jokaisesta autotarvikepuljusta?
VOC-asetus koskee kaikkea maahantuontia, eli myös tarvikepuljujen valikoimia.
Hirveästi mutu-juttuja ei muuten vesiväreistä kannata levitellä. Käytännössä vesipohjaisilla tuotteilla pystyy maalaamaan mitä tahansa kuten ennenkin. Oikeat tekniikat hallitseva maalari aikaansaa "vesiväreillä" parempaa jälkeä kuin liukkareilla.
Laitetaan nyt vielä koko tuo HSD:lle kirjoittamani juttu tännekin, kaikki kun eivät jaksa kuitenkaan klikata linkkiä:
Taajuus @ Holysmoke.fi kirjoitti:Tuli mieleen avata aiheelle topic, kun ainakin Tuxoa tuntui ircin puolella asia kiinnostavan. Koska itse olen automaalialalla maahantuontipuolella, tiedän suht paljon kyseisestä säädöksestä.
VOC-lainsäädäntö tarkoittaa siis lyhyesti sitä että EU:n viranomaiset haluavat vähentää nyt rankalla kädellä automaalaamoiden ilmoille päästämiä liuotinpäästöjä. Koko laki on pitkä ja monimutkainen, enkä siihen tarkasti ole itsekään tutustunut. Koitan siis selitellä asioita maalaisjärjellä.
Kaikilla automaalituotteilla on tuotetiedoissaan VOC-arvo, joka kertoo paljonko orgaanisia haihtuvia liuotinaineita se sisältää. Perinteiset automaalit sisältävät niitä melko lailla, kuten jokainen maalien kanssa lutrannut ja päänsä pehmittänyt tietää
VOCien vähentäminen on ollut kiikarissa jo vuosikausia, joten automaaliala on siihen reagoinut hyvissä ajoin. Vesipohjaisten maalien kehittäminen huippuunsa on ollut pääasiallinen huomion kohde. "Vesiväreissä" ei siis ole lainkaan orgaanisia liuottimia, vaan haihtuvana aineena toimii vesi. Muuten itse väripigmentti on lähestulkoon entisiä maaleja vastaavaa. Ensimmäiset vesivärisarjat eivät yltäneet peittokyvyltään tai sävytarkkuudeltaan vanhanaikaisten maalien tasalle, mutta nykyään kehitys on vienyt ne niin pitkälle että vesivärit hakkaavat ominaisuuksiltaan liuotinmaalit. Silti vanhat uskomukset vesiväreistä edelleen istuvat tiukassa etenkin vanhemman kaartin maalareilla. Suurin vesivärien ongelma on hitaampi kuivuminen, jota ratkaistaan ainakin PPG:n puolella maalauskammioon asennettavalla Express kuivausjärjestelmällä - tämä järjestelmä puhaltaa puhdistettua kuivaa ilmaa kammion lämmityksen lisäksi ja tehostaa vesivärien kuivumisen liuotinmaalien tasolle.
VOC-lakeja on vatvottu kauan ja monilta osin pykälät ovat vieläkin tulkinnanvaraisia, mutta yksinkertaisuudessaan vuosi 2007 tulee olemaan liuotinmaalien kuolema perinteisille automaalaamoille. Ensi vuoden aikana maahantuojat saavat myydä vielä perinteisiä tuotteita varastonsa tyhjäksi, käytännössä niin kauan kuin tuotteiden valmistuspäivämäärä on 2006 puolella. 2007 valmistettuja VOC-lainsäädännön arvot ylittäviä tuotteita ei saa enää maahantuoda eikä myydä.
Ratkaisu ongelmaan maalien osalta ovat vesivärit, kunhan viimeisetkin maalaamot saadaan käännytettyä uuden tekniikan puolelle - ja sehän on pikkupakko, kun muutakaan vaihtoehtoa ei ole. Muissa tuoteissa ratkaisuksi tulevat ns. low-VOC tuotteet, esimerkiksi lakkoihin. Low-VOCit nimensä mukaisesti alittavat VOC arvoiltaan lainsäädännön määräämät rajat. Ikävä kyllä, nämä tuotteet ovat myös perinteisiä kalliimpia.
Siinä alustusta, jos jotakuta asia kiinnostaa enemmän, koitan tähän ilmestyneisiin kysymyksiin vastailla parhaan tietoni mukaisesti.
Ei koske raskaankaluston tuotteita, mutta eivät ne kyllä ominaisuuksiltaan normaaliin automaalikäyttöön sovellu. Vaikka LY3D Tornadorot löytyy teollisuuspuolen kartoistakin, aika karua jälkeä sillä passatin maalauksessa tulisi :)
Turha on kovin toiveikkaana odotella raskaankaluston kaavoihin henkilöautojen sävyjä, joita ei käytettäisi raskaassa kalustossakin...
Käytännön kokemuksia vesivärimaalauksesta "teeseitse" miehillä on minun korviini kantautunut vasta vähän, mutta kyllä homma kuulemma ainakin PPG:n Envirobasella onnistuu. Kuivumisajat ovat hieman liukkareita pidempiä, joten asettaa vaatimuksia maalaustilan ilmanpuhtaudelle (ettei roskia ole pinta heti täynnä).
Ammattikäytössä käytetään lähes poikkeuksetta Express-laitteiston kaltaisia ilmanliikuttimia maalauskammiossa, jotka nopeuttavat kuivumisprosessia. Mutta tämä on lähinnä työskentelyaikojen nopeuttamisen ja maalaamon tehokkuuden sanelema pakko - vaikka vesiväripinta kuivuisikin ongelmitta ilman apulaitteita, ei ammattimaalaamossa ole aikaa odotella pidempään kuin ennen. Aika on rahaa.
Turha on kovin toiveikkaana odotella raskaankaluston kaavoihin henkilöautojen sävyjä, joita ei käytettäisi raskaassa kalustossakin...
Käytännön kokemuksia vesivärimaalauksesta "teeseitse" miehillä on minun korviini kantautunut vasta vähän, mutta kyllä homma kuulemma ainakin PPG:n Envirobasella onnistuu. Kuivumisajat ovat hieman liukkareita pidempiä, joten asettaa vaatimuksia maalaustilan ilmanpuhtaudelle (ettei roskia ole pinta heti täynnä).
Ammattikäytössä käytetään lähes poikkeuksetta Express-laitteiston kaltaisia ilmanliikuttimia maalauskammiossa, jotka nopeuttavat kuivumisprosessia. Mutta tämä on lähinnä työskentelyaikojen nopeuttamisen ja maalaamon tehokkuuden sanelema pakko - vaikka vesiväripinta kuivuisikin ongelmitta ilman apulaitteita, ei ammattimaalaamossa ole aikaa odotella pidempään kuin ennen. Aika on rahaa.
Miten käynee esimerkiksi Mastonin spray- ja pensselipullojen kanssa? Ei nimittäin ole tähän mennessä osunut silmiin yhtään vesiliukoista paikkamaalia...Entäs paikkamaalit? Siis nämä joita saa jokaisesta autotarvikepuljusta?
VOC-asetus koskee kaikkea maahantuontia, eli myös tarvikepuljujen valikoimia.
Miten käynee esimerkiksi Mastonin spray- ja pensselipullojen kanssa? Ei nimittäin ole tähän mennessä osunut silmiin yhtään vesiliukoista paikkamaalia...
En osaa vastata Mastonin maahantuonnin puolesta, mutta VOC-asetusten oletan koskettavan niitä aivan yhtä lailla.
Vesipohjaisia spraytuotteita on saatavilla, meillekin (PPG) on jo tullut esitäytettyjä spraypulloja joihin voidaan pumpata Envirobasea. Käyttökokemuksia tosin vielä toistaiseksi vähän.
eikä pensselipullossakaan vesivärin myynti ole ongelma - vaatii tietysti päällensä lakkasivellyksen myös, kuten muutkin pelkät basecoatit.
^Totta, jos ylimaalauksesta on kyse. Silloin RAL sävy onkin aika varma valinta, takuulla standardinmukainen :). Mutta korjausmaalaukseen RAL sävyt ja sitä kautta teollisuusmaalit eivät ole ratkaisu.
RAL kartastosta löytyy ainakin 9006 White Aluminium.
Silti tuo kommentti särähtää pahasti silmääni - joku pöllömpi voi kuvitella että RAL sävyillä saisi aikaiseksi suurimman osan henkilöautosävyistä. Mikä ei kyllä todellakaan pidä paikkaansa.
RAL kartastosta löytyy ainakin 9006 White Aluminium.
Kyllä niistä RAL-väreistä melko montaa sorttia pystyy sotkemaan.
Silti tuo kommentti särähtää pahasti silmääni - joku pöllömpi voi kuvitella että RAL sävyillä saisi aikaiseksi suurimman osan henkilöautosävyistä. Mikä ei kyllä todellakaan pidä paikkaansa.
-
- -
- Viestit: 40
- Liittynyt: 25.3.2004 20:03
Vesivärit ovat basecoatteja (sävypohja), eli vaativat aina lakan päällensä. Suorakiilto-vesivärejä ei ole keksittykään.
VOC asetukset koskevat myös lakkoja - mutta sillä saralla tuotekehitys on tuonut tullessaan low-VOC lakat, joka alittavat vaaditut päästöarvot. Ovat hieman kalliimpia myös, ikävä kyllä.
VOC asetukset koskevat myös lakkoja - mutta sillä saralla tuotekehitys on tuonut tullessaan low-VOC lakat, joka alittavat vaaditut päästöarvot. Ovat hieman kalliimpia myös, ikävä kyllä.
<puolimainontaa>
Asiasta kiinnostuneiden kannattaa lukaista juuri tänään sivuillemme julkaistu Envirobase Upgrade lanseeraustiedote.
Lakkojen osalta lisätietoa esim D8141 Deltron Progress UHS Kirkaslakka.
</puolimainontaa>
Asiasta kiinnostuneiden kannattaa lukaista juuri tänään sivuillemme julkaistu Envirobase Upgrade lanseeraustiedote.
Lakkojen osalta lisätietoa esim D8141 Deltron Progress UHS Kirkaslakka.
</puolimainontaa>
No mikäs niissä RAL-sävytetyissä teollisuusmaaleissa, tuossa viimekuussa tempastiin kakkis uuteen loistoon RAL-kartastosta löytyvällä keltaisella ja muuten ihan ok mutta maalia meni yht. 6 litraa (ohennettuna). Halpaa, ja ihan omiaan käyttöautoon tollanen :)
Viimeksi muokannut Jak3, 7.9.2007 10:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Liuotinpohjaisia maaleja on edelleen saatavilla. Osittain viime vuoden puolella valmistettuja ja osittain SED-luvan alla.
"RAL-maaleja" ei edelleenkään ole olemassa (geesh). RAL on väristandardi, jossa on tietty määrä standardin mukaisia värimalleja. RAL värejä voidaan yleensä tehdä mistä tahansa sekoitussarjasta, mutta koska raskaankaluston puolella RAL-standardia käytetään eniten, ovat ne usein raskaankaluston maaleja.
Periaatteessa raskaskalustomaaleja koskevat samat VOC lainsäädännöt... Mutta raskaskalustomaalausten suhteen tilanne on höllempi, koska sitä kalustoa melko vähän korjausmaalataan ja käytännössä suurin osa maalauksesta on uustuotantoa. Lähes kaikki maalaamot voivat siis osoittaa tekevänsä uustuotantoa ja SED luvalla saavat liukkarikamaakin.
Niin, eli on niitä raskaskalustomaalejakin tarjolla edelleen liukkarina.
"RAL-maaleja" ei edelleenkään ole olemassa (geesh). RAL on väristandardi, jossa on tietty määrä standardin mukaisia värimalleja. RAL värejä voidaan yleensä tehdä mistä tahansa sekoitussarjasta, mutta koska raskaankaluston puolella RAL-standardia käytetään eniten, ovat ne usein raskaankaluston maaleja.
Periaatteessa raskaskalustomaaleja koskevat samat VOC lainsäädännöt... Mutta raskaskalustomaalausten suhteen tilanne on höllempi, koska sitä kalustoa melko vähän korjausmaalataan ja käytännössä suurin osa maalauksesta on uustuotantoa. Lähes kaikki maalaamot voivat siis osoittaa tekevänsä uustuotantoa ja SED luvalla saavat liukkarikamaakin.
Niin, eli on niitä raskaskalustomaalejakin tarjolla edelleen liukkarina.
-
- -
- Viestit: 149
- Liittynyt: 23.1.2006 17:31
Onko joku maalannut omaa autoaan vesiohenteisella omassa tallissa?
eipä ole omassa tallissa tullu maalattua, eikä tuu. 4 vuotta spies heckerin vesiväreillä maalanneena voin sanoa että ei kannata edes yrittää kotitallissa, ellei sitten löydy todella tehokasta lämmitystä ja ilmanvaihtoa. mut jos ei mikään kiire ole niin aamulla kun käyt värin ruiskuttamassa niin siinä iltapäivällä voit jo ruveta lakkaa sekottelee :D
enkä vaihtais vesimassoi takas liukkareihin vaikka olis mahollist, sen verran mukavia ovat käyttää.
Onko joku maalannut omaa autoaan vesiohenteisella omassa tallissa?
eipä ole omassa tallissa tullu maalattua, eikä tuu. 4 vuotta spies heckerin vesiväreillä maalanneena voin sanoa että ei kannata edes yrittää kotitallissa, ellei sitten löydy todella tehokasta lämmitystä ja ilmanvaihtoa. mut jos ei mikään kiire ole niin aamulla kun käyt värin ruiskuttamassa niin siinä iltapäivällä voit jo ruveta lakkaa sekottelee :D
enkä vaihtais vesimassoi takas liukkareihin vaikka olis mahollist, sen verran mukavia ovat käyttää.
Oletko mahd. automaalari :) Mikäs kiire siinä maalamisessa muutenkaan on.
Ja mites lämmintä sitten pitäisi olla tallissa että maalaaminen onnistuisi kunnolla.
"RAL on kansainvälinen LIC ja commercial standardi - monikos teistä muuten autoaan RAL sävyihin maalailee? :D "
Mulla on jo 2 autoa ral sävyssä, ja kolmas tulee keväällä, jossa on kahta RAL sävyä :)
Ja kaikki maalattu Polyuretaanimaaleilla... Osa kiiltävällä, osa puolikiiltävällä ja taitaa viimeisestä tulla matta...
Mulla on jo 2 autoa ral sävyssä, ja kolmas tulee keväällä, jossa on kahta RAL sävyä :)
Ja kaikki maalattu Polyuretaanimaaleilla... Osa kiiltävällä, osa puolikiiltävällä ja taitaa viimeisestä tulla matta...
Käsittääkseni tärkeää on myös reipas ilmavaihto/kuivaus. Eli koska kyseessä on vesiohenteinen maali, ilmankosteus hidastaa kuivumista. Onneksi vielä saa liukkarimaaleja, kohta taitaa loppua sekin leikki normi akryylipuolella.
No sanotaan näin että tallissa on neljä satasta puhallinta odottamassa asentamista eli ilmanvaihto ei ole ongelma. Mutta mikä olisi tarvittava lämpötila.
-
- -
- Viestit: 83
- Liittynyt: 13.1.2006 8:35
muutama tullut malailtua vesiväreillä "autotallissa". kuivuminen todella kestää min. 3-4 tuntia ennen kuin lakkaa pääsee laittamaan. todella paljon mukavampi ruiskuttaa, ei pöllyä lähellekkään yhtäpaljon kuin liuottimelliset. jäljessä ei eroa. menee vaan kokopäivä maalaamiseen. vähän ärsyttää kun talli on 20km kotoa.
sen voin sanoa että värikooodien ja värien saatavuuden kannalta vesiväreihin siirtyminen ei aiheuta mitään ongelmia ja tuskin ne museokatsastajatkaan alkaa ottamaan maalista mitään koepaloja. sama se on niille millä värillä se on maalattu kuhan voit todistaa sen, että värisävy on alkuperäinen. kotimaalarille huomattavasti hankalampi maalata, mutta saahan sitä liuotinväriä vielä kouvolanseudulta varmaan vuoden verran.
Spray ja "sivellinpullo" (eli ne pienet paikkamaalit) tarpeiden täyttämiseen on edelleen laillista maahantuoda liukkarimaaleja.
Eli ei ongelma.
Suurempi ongelma on se etteivät nämä uudet säädökset ole oikein kunnolla kaikkien maahantuojien ja myyjienkään tietoisuudessa, eli paljon mutu-tietoa liikkuu. Ei oikein tiedetä mitä ja kuka saa ja mitä ei.
EDIT: Uskallan muuten väittää tällä(kin) foorumilla omaavani eniten tietoa VOC-asetuksen käytännön seurauksista, ellei sitten joku ole töissä virastossa joka VOC-asetusta on vääntänyt :D
Eli ei ongelma.
Suurempi ongelma on se etteivät nämä uudet säädökset ole oikein kunnolla kaikkien maahantuojien ja myyjienkään tietoisuudessa, eli paljon mutu-tietoa liikkuu. Ei oikein tiedetä mitä ja kuka saa ja mitä ei.
EDIT: Uskallan muuten väittää tällä(kin) foorumilla omaavani eniten tietoa VOC-asetuksen käytännön seurauksista, ellei sitten joku ole töissä virastossa joka VOC-asetusta on vääntänyt :D
No jos MAALAUSTEN hinnat ovat kolminkertaistuneet, aika räväkästi vetää maalaamo välistä.
PPG:n maalit (joita edustaa firma jossa minä työskentelen) eivät merkittävästi kalliimpia ole vesiväreinäkään. Suurin kustannuskasvu on tullut lakoissa, koska low-VOC lakat ovat selkeästi kalliimpia kuin perinteiset. Tosin niidenkin hinnoittelua on nyt saatu kehitettyä ja hyötysuhde on parempi, kunhan vaan vanhankantaiset maalaritkin oppivat oikein käyttämään.
PPG:n maalit (joita edustaa firma jossa minä työskentelen) eivät merkittävästi kalliimpia ole vesiväreinäkään. Suurin kustannuskasvu on tullut lakoissa, koska low-VOC lakat ovat selkeästi kalliimpia kuin perinteiset. Tosin niidenkin hinnoittelua on nyt saatu kehitettyä ja hyötysuhde on parempi, kunhan vaan vanhankantaiset maalaritkin oppivat oikein käyttämään.
Tainnu maalarit nostaa taksojaan, kun se on taiteenala mikä ei kaikilta käytä.. Hyvä laittaa uusien maalien piikkiin se hinnannousu.
Itsekin meinasin alkuun maalauttaa tuon kakkiksen ammattilaisella, mutta ei saatana raski laittaa auton maalaukseen nelinumeroista summa kun koko romukaan ole sen arvoinen. Joten maalattiin sitten halvalla litkulla omalla pihalla :)
Itsekin meinasin alkuun maalauttaa tuon kakkiksen ammattilaisella, mutta ei saatana raski laittaa auton maalaukseen nelinumeroista summa kun koko romukaan ole sen arvoinen. Joten maalattiin sitten halvalla litkulla omalla pihalla :)
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 24 vierailijaa