Lämmöt nousee ja veto hyytyy (Golf 3 1.6)
Valvoja: ffp jäsenet
Lämmöt nousee ja veto hyytyy (Golf 3 1.6)
Tuli tuossa vastaan kummallinen ongelma.
Ajoin sellaiset 230km yhdellä lyhyellä tauolla siten, että loppumatkasta oli viitisen kilometriä tietyöpätkää, jossa joutui köröttelemään hiljaa.
Ihan viimeisellä kilometrillä ongelmat alkoivat. Aivan yhtäkkiä tasaisella kaasulla ajettaessa auto hyytyy. Kierrokset putoavat tyhjäkäynnin tuntumaan vaikka kaasu on samalla tasolla ja samalla vauhti hiipuu. Kun kytkimen laittaa pohjaan ja antaa sitten lisää kaasua niin kone kiertää normaalisti. Huomasin lämpöjen nousseen mittarin mukaan melkein 110 asteeseen. Jatkoin ajamista ja sama toistui uudelleen. Pääsin jälleen vähän matkaa ja pysäytin sitten tien laitaan ihmettelemään moottori sammutettuna. Flekti ei siinä vaiheessa pyörinyt, mutta jäähdytinnesteen pinta oli samassa kuin ennenkin ja kiehumista ei kuulunut/näkynyt. Käynnistin moottorin ja se lähti hienosti käyntiin. Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulunut. Olin siinä vaiheessa jo melkein perillä, joten päätin ajella varovasti sinne. Hyytymistä tapahtui vielä pariin kertaan ja sitten olinkin perillä. Pysäytin moottorin ja flekti jäi pyörimään.
Jätin auton siihen jäähtymään ja tulin muutaman tunnin päästä takaisin kokeilemaan käyntiä. Auto lähti taas ongelmitta käyntiin ja kävi tasaisesti. Heitin sillä pienen lenkin ja kaikki tuntui olevan ok.
Seuraavana päivänä ajoin saman matkan takaisin ja taas loppumatkan kaupunkiosuudella lämmöt lähtivät nousemaan melkein 110 asteeseen. Hyytymistä ei kuitenkaan tapahtunut.
Mitähän ihmettä tuo voisi olla? Ei kai kone voi leipoa kiinni ja lähteä vaivatta käyntiin uudestaan?
Ajoin sellaiset 230km yhdellä lyhyellä tauolla siten, että loppumatkasta oli viitisen kilometriä tietyöpätkää, jossa joutui köröttelemään hiljaa.
Ihan viimeisellä kilometrillä ongelmat alkoivat. Aivan yhtäkkiä tasaisella kaasulla ajettaessa auto hyytyy. Kierrokset putoavat tyhjäkäynnin tuntumaan vaikka kaasu on samalla tasolla ja samalla vauhti hiipuu. Kun kytkimen laittaa pohjaan ja antaa sitten lisää kaasua niin kone kiertää normaalisti. Huomasin lämpöjen nousseen mittarin mukaan melkein 110 asteeseen. Jatkoin ajamista ja sama toistui uudelleen. Pääsin jälleen vähän matkaa ja pysäytin sitten tien laitaan ihmettelemään moottori sammutettuna. Flekti ei siinä vaiheessa pyörinyt, mutta jäähdytinnesteen pinta oli samassa kuin ennenkin ja kiehumista ei kuulunut/näkynyt. Käynnistin moottorin ja se lähti hienosti käyntiin. Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulunut. Olin siinä vaiheessa jo melkein perillä, joten päätin ajella varovasti sinne. Hyytymistä tapahtui vielä pariin kertaan ja sitten olinkin perillä. Pysäytin moottorin ja flekti jäi pyörimään.
Jätin auton siihen jäähtymään ja tulin muutaman tunnin päästä takaisin kokeilemaan käyntiä. Auto lähti taas ongelmitta käyntiin ja kävi tasaisesti. Heitin sillä pienen lenkin ja kaikki tuntui olevan ok.
Seuraavana päivänä ajoin saman matkan takaisin ja taas loppumatkan kaupunkiosuudella lämmöt lähtivät nousemaan melkein 110 asteeseen. Hyytymistä ei kuitenkaan tapahtunut.
Mitähän ihmettä tuo voisi olla? Ei kai kone voi leipoa kiinni ja lähteä vaivatta käyntiin uudestaan?
Kone on ABU.
Miten ihmeessä hyytyminen voi olla satunnaista, jos se johtuisi polttoaineen saatavuudesta?
Sellaisen havainnon olen tehnyt, että lämmöt pyörivät helposti yli 90 asteen maantieajossa mutta laskevat ajoitellen jopa alle 90*C:n.
1.4 ABD:lla ei sellaista tapahtunut oikeastaan koskaan, vaan lämmöt pysyvät tasaisesti 90 asteessa, kunhan ne ensin nousevat sinne.
Miten ihmeessä hyytyminen voi olla satunnaista, jos se johtuisi polttoaineen saatavuudesta?
Sellaisen havainnon olen tehnyt, että lämmöt pyörivät helposti yli 90 asteen maantieajossa mutta laskevat ajoitellen jopa alle 90*C:n.
1.4 ABD:lla ei sellaista tapahtunut oikeastaan koskaan, vaan lämmöt pysyvät tasaisesti 90 asteessa, kunhan ne ensin nousevat sinne.
http://www.autowiki.fi/index.php/Motronic
Anturit kertoo väärää tietoa ja polttoainetta vähennetään (tutki liittimet ja sulje kosketushäiriöt listalta pois).
Anturit kertoo väärää tietoa ja polttoainetta vähennetään (tutki liittimet ja sulje kosketushäiriöt listalta pois).
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... ght=hyytyy
* Ilmamäärämittari (MAF)
* kaasuläpän asentotunnistin
* Nokka-akselin asentotunnistin
* Imuilman lämpötila-anturi
* Nakutusanturi
* Moottorin pyörimisnopeusanturi
* Moottorin lämpötila-anturi
* Lambda-anturi
* Akun jännite
* Ilmamäärämittari (MAF)
* kaasuläpän asentotunnistin
* Nokka-akselin asentotunnistin
* Imuilman lämpötila-anturi
* Nakutusanturi
* Moottorin pyörimisnopeusanturi
* Moottorin lämpötila-anturi
* Lambda-anturi
* Akun jännite
Hyytymistä ei ole viime aikoina tapahtunut, mutta lämmöt nousevat mittarin mukaan edelleen ihan reippaasti.
Kaupunkipyörityksessä mentiin eilen hetkessä noin 100C saakka. Sitten noin tunnin pysähdyksen jälkeen moottoritiellä >120km/h nopeudessa sama juttu, eli viisari pysyi koko ajan n. 97-103 lukemissa. Lämmöt laskivat heti kun mentiin 80 nopeuteen.
Ei ilmeisesti ihan normaalia? Lisäksi TRE-HML-TRE välillä kulutus oli peräti 9,5l /100km pyörä kattotelineellä..
Kulkemisessa ei siis ollut mitään ongelmaa.
Kaupunkipyörityksessä mentiin eilen hetkessä noin 100C saakka. Sitten noin tunnin pysähdyksen jälkeen moottoritiellä >120km/h nopeudessa sama juttu, eli viisari pysyi koko ajan n. 97-103 lukemissa. Lämmöt laskivat heti kun mentiin 80 nopeuteen.
Ei ilmeisesti ihan normaalia? Lisäksi TRE-HML-TRE välillä kulutus oli peräti 9,5l /100km pyörä kattotelineellä..
Kulkemisessa ei siis ollut mitään ongelmaa.
Eikö kellään olis mitään vinkkiä tähän ropleemaan?
Voisko olla anturivika vai joku häikkä jäähdytyksessä?
Autosta on saattanu joskus mennä nesteet sekaisin, kun paisuntasäiliö on aikamoisen sotkuinen. Vai mistä kertoo sellainen tumma mönjä säiliön sisäpinnalla?
Nyt nesteet ovat kuitenkin puhtaat, mutta koneeseen on näköjään laitettu G12 punaiset vedet. Voisiko jäähdytin olla jotenkin tukossa, kun tuolla tavalla nostaa lämpöjä?
Missä sijaitsevat lämpötila-anturi ja flektin anturi?
Voisko olla anturivika vai joku häikkä jäähdytyksessä?
Autosta on saattanu joskus mennä nesteet sekaisin, kun paisuntasäiliö on aikamoisen sotkuinen. Vai mistä kertoo sellainen tumma mönjä säiliön sisäpinnalla?
Nyt nesteet ovat kuitenkin puhtaat, mutta koneeseen on näköjään laitettu G12 punaiset vedet. Voisiko jäähdytin olla jotenkin tukossa, kun tuolla tavalla nostaa lämpöjä?
Missä sijaitsevat lämpötila-anturi ja flektin anturi?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa