PL-kävi miten sattuu, vika paikannettu!

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

PL-kävi miten sattuu, vika paikannettu!

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 30.9.2007 15:06

Oon tässä muutaman viikon tapellu pirullisen käyntivian kanssa tossa kakkiksessa.

Eli ku kylmänä käynnistää, ni käy ihan ok, mutta joskus liikkeelle lähdettäessä alkaa röpöttämään ilkeästi. Ongelma poistuu koneen lämmettyä. Noh, ei tässä vielä kaikki! Lämpimäks ajon jälkeen, ku sammuttaa ja antaa seistä vaikka 15min, lähtee kyllä käyntiin, mutta käy röpöttäen! Oon koittanu pyöritellä seosruuviaki, mutta ei vaikutusta. Mikä hitto tota vaivaa??

-Imuputket on tarkistettu/uusittu. Ei vuoda.
-Imusarjan tiivisteet uusittu kansiremontin yhteydessä.
-Tyhjäkäyntimoottori on uusi.
-Se alipaine-härveli vesikaukalossa on kunnossa.
-Kylmäkäynnistys suutin on kunnossa. (jos nyt mihinkään tässä asiassa vaikuttaa)

Tuo sytkäpuoli mietityttää kans, ku jakaja on melkeen ääriasennossaan. Muussa asennossa ei toimi laisinkaan!

-Jako on kohillaan.
-Samoin nokat.
-Virranjakaja kansineen ja johtoineen pitäis olla oikein!? (Tähän ois kiva saada vielä varmistus!)
-Hall-anturi on uusi.

Voisko surkealaatunen lambda aiheuttaa moisia oireita?
Mites tuo nokkaketju.... se kun ajanmittaan venyy hieman, ni voiskos se aiheuttaa moisia onkelmia?
Se on nimittäin vaihtokunnossa jo!

Ideoita ja ehdotuksia otetaan vastaan! Tympäsee!!
Viimeksi muokannut GTi-Perttu, 6.10.2007 21:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 30.9.2007 15:13

Ootko tsekkaillu sen lämpöanturin siitä moottorin kylestä? Ohjaa sitä kylmäkäynnistysventtiiliä.. Jos se on jotenkin rikki ja antas välillä väärää tietoa..

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 30.9.2007 15:17

Muistaakseni oon senkin uusinu. Mutta voishan sitä kokeilla ostaa siihen oikeen alkup. anturin. Noista tarvike öp-antureista huonoja kokemuksia.....

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 30.9.2007 15:48

Mulla ainakin tarvikeanturi pelas. Meinaan siis sitä lohkon kylessä vesletkun vieressä olevaa anturia. Mulla ainaki ku ottaa sen liittimen irti, alkaa moottori armottomasti röpöttämään ja pyörii ihan miten sattuu.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 30.9.2007 15:50

Juu, tiedän anturin. Vois vaikka sitä kokeilla ensimmäisenä.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 30.9.2007 15:51

Jep. On ne nämä gti:t ihme pelejä vaan..

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 30.9.2007 17:01

No höpöhöpö, nehän pelaa kun vaan laittaa :P

Itellä ollu tuossa työn alla pari vuotta seissyt 8v gti, tosin ykköskoppainen, mutta siinä oli aikalailla samat oireet. Värkkäilin läpi kaikki sytkäpuolen johdot/liittimet, ja vaihdoin imusarjasta kahden alipaineletkun paikkaa (toinen meni virranjakajaan), niin käytös parani huomattavasti mutta siltiki välillä röpelsi ja tökki ja tyhjis oli miten sattuu. Mutta kun pistin tukkoon yhden huohotusputken, ja samaten imusarjan puolelta, niin jo rupesi käymään kuin kello.

Se on vissiin niitä EGR-hommeleita tai jotain vastaavaa, mikä piti edelliseenki ykkös-Gti:hin tukkia että rupes käymään sievästi.

Liekkö sitten 16v:ssä vastaavia viritelmiä, en tiiä, mutta noilla se otti ja tokeni.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 30.9.2007 19:40

Tossa ei mee jakajalle mitään alipaineletkuja.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 30.9.2007 22:49

Jeps on se PL varmaan "vähän" sähkösempi kuin ykköskoppa :)

Mut mun veikkaus on että syttypuolella se vika on, niinkuin itelläkin tuossa oli. Mitenkäs nakutusanturi, vai oliko se jo tuossa mainittu..? Kun sehän säätää syttyä juuri tuossa PL:ssä.

Itellä kun aikoinaan porsi 16v:stä (PL) virranjakajan stefa, niin eipä siellä jakajassa kyllä muuta ole kun se hall-anturi sisällä, ja about "puolivälissä" se siinä kannessa piti olla. Voihan se nokkaketjukin vaikuttaa kyllä..

E: ai 50e, mistähän mää sen satkun sitten kekkasin.. no jokatapauksessa, nokkaketju tai tuo anturi vaihtoon, ni eiköhän se sillä tokene! jos ei, niin ompahan neki laitettu :)

E2: pilkku tuohon marmoritiskin hintaan väliin, niin saa motonetistä ketjun :D vai katoinkohan senki väärin..
Viimeksi muokannut Jak3, 30.9.2007 23:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 30.9.2007 23:04

Mistäs se nakutusanturi oikeen löytyy?? Onko se se joka on siellä imusarjan alapuolella, hiukan piilossa??

Niin muuten, tuo nokkaketju maksaa marmoritiskillä 89€! Ei ihan ilmanen sekään.
Onneks slamitin Harri hommas mulle ketjun hieman edukkaammin. (Mainos! =) )

Edit: Metkaa kopatessani, löysin ku löysinki sen anturin. Joten nyt tiedän mistä on kyse. Mutta ton hinta on siellä 50€ kinkamilla, jos nyt jotain kiinnostaa.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 4.10.2007 18:16

Nonnii! Kiitos vinkeistä, anturin vaihto autto! Nyt käy OK ku jakaja on siinä noin puolessa välissä.

Mutta säädöt oon tosta kyllä onnistunu sössimään vianetsinnän tuiskeessa! Kysymys kuuluuki; et mites päin sitä seosruuvia pyörittämällä se menee rikkaammalle?

Entä onko se säätöruuvin päälle tuleva tulppa kuinka tärkeä? Vetääkö ilmaa sitä kautta? Haittaako??

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 4.10.2007 19:20

Kallispa on ketju marmoritiskillä...eilen hain omaan koneeseen kyseisen ketjun paikallisesta varaosaliikkeesä ja 8,90 oli hintaa...saksalainen tuote, ja samaa ketjua käytetään A-mallin mersuissa öljypumppua pyörittämään...

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 4.10.2007 19:49

Täällä kyselin varaosaliikkeistä, ni "ei oota" tarjosivat!

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 4.10.2007 21:39

Perttu: oikealle ruuvia kiertämällä menee seos rikkaammalle, vasemmalle laihemmalle. Minulla ei ainakaan ollut mitään suojakuppia siinä :D Tökkäse mittari perään ja säädät arvot kohilleen! Missäs kohti on muuten se nakutusanturi?

E. En ole sitten satavarma tuosta säädöstä, muistaakseni meni noin kun eilen säädettiin omasta seokset..

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 4.10.2007 23:39

Kyllähän se myötäpäivään, eli oikealle rullatessa menee rikkaammalle ja vastapäivään taas laihemmalle. Ihan niinko mopoissakin ja kaasari golffeissa :)

Hyvä homma että pirssi pelaa :) Ei ainakaan omissa kottikärryissä yhessäkään ole ollu mitään korkkia siinä seosruuvin päällä.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 6.10.2007 21:01

Kiitos neuvoista!

Kyllä siinä reiän tukkeena on semmonen sininen tulppa. Oma on jossain kasitien pientareella, ku unohin sen lukkopellin päälle ku lähin tyyppäämään! :/


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 32 vierailijaa