02A ja muutkin välitykset

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Kaasari
-
Viestit: 403
Liittynyt: 16.6.2004 17:05

02A ja muutkin välitykset

ViestiKirjoittaja Kaasari » 27.9.2007 18:03

Pitäis vaihtaa loota G60 Corradoon ja löyty Passatista (2.0 8V) peräisin oleva laatikko mallia CRU. Kyseinen laatikko löytämieni tietojen mukaan on 02A laatikko, onhan?

Sitten kysymys välityksistä: Löysin tällaiset lukemat laatikoille

_________1st___2nd___3rd___4th___5th____R&P_______Notes
ATA====3.778 =2.105 =1.345=0.971=0.795=3.684==Corrado G60
AYL====3.778=2.118=1.429=1.029=0.837=3.684===Corrado G60
CAW====3.77=2.118=1.458=1.034=0.838=3.647===Corrado G60
CRU====3.300=1.944=1.308=0.971=0.755=4.24====B4 Passat ABA

En ennen tätä päivää tiennyt hölkäsen pöläystä välityksistä, joten haluan varmistaa olenko ymmärtänyt oikein. CRU laatikossa välitykset ovat lähes kauttaaltaan pidemmät kuin G60 alunperin? CRU laatikolla kiihtyvyydessä häviää hieman? Miten perävälitys (4.24?) vaikuttaa kokonaisuuteen?

Siispä kaykö tuo CRU g60:n kaveriksi ja millaiseksi yhteiskäytös muodostuu?

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 27.9.2007 21:19

Laatikko sopii suoraan tilalle, mutta kierrokset ajossa tulee nousemaan jonkin verran. Nimenomaan lyhemmät välitykset on Passatin laatikossa.

Kaasari
-
Viestit: 403
Liittynyt: 16.6.2004 17:05

ViestiKirjoittaja Kaasari » 1.10.2007 18:19

Johtuuko tämä juuri tuosta perävälityksestä? Kuinkakohan paljon on eroa tuolla Passatin laatikolla käytännössä, kun tuntuu nuo Corradossa olleet laatikot olevan aika kiven alla?

Onnistuuko minkälaisella työllä perän vaihtaminen, kun mulla on kuoria lukuunottamatta ehjä laatikko Corradossa?

PekeV
-
Viestit: 4
Liittynyt: 19.12.2003 12:30

ViestiKirjoittaja PekeV » 2.10.2007 17:59

Kokonaisvälityshän on perän välitys kertaa vaihteen välitys. Eli alla olevassa taulukossa alemmalla rivillä on laskettuna kokonaisvälitys. Moottorin kierrokset jaettuna kokonaisvälityksellä = vetoakselin pyörimisnopeus. Moottorin vääntömomentti tietyllä kierrosluvulla kertaa kokonaisvälitys = vääntömomentti vetoakselilla. Vääntömomentti vetoakselilla jaettuna pyörän säteellä = vetovoima pyörillä.

1. 2. 3. 4. 5.
ATA 3.778 2.105 1.345 0.971 0.795
13.918 7.755 4.955 3.577 2.929
AYL 3.778 2.118 1.429 1.029 0.837
13.918 7.803 5.264 3.791 3.084
CAW 3.770 2.118 1.458 1.034 0.838
13.749 7.724 5.317 3.771 3.056
CRU 3.300 1.944 1.308 0.971 0.755
13.992 8.243 5.546 4.117 3.201

Yksinkertaista? CRU-laatikossa näyttäisi olevan lyhimmät pykälät. 195/60x15-renkailla 100 km/h:ssa nopeudessa kierrosluku nousee 5.vaihteella ATA->CRU -vaihdossa 2527 rpm -> 2762 rpm noin karkeasti laskien.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa