Coilover ja perus alustasarjan iskaritolpan ero?
Valvoja: ffp jäsenet
Coilover ja perus alustasarjan iskaritolpan ero?
Minkälainen on alustasarjan iskaritolpan paksuudessa ero jos on perinteinen alustasarja tai coilover alustasarja?
Tuo selitetty hieman epäselkeästi mutta koitin selitää lyhyesti.
Tämä saattaa helpottaa ymmärtämään.
Eli tällä hetkellä on autossa perus alustasarja ja renkaan ja iskaritolpan välissä on noin 1cm.
Muuttuukuo tuo väli pienemmäksi kun suunnittelin coilover sarjaa tilalle?
Ja lähinnä senkin takia koska nyt on vanteet oston alla ettei sitten tarvitsisi vaihtaa kapeampiin.
Tuo selitetty hieman epäselkeästi mutta koitin selitää lyhyesti.
Tämä saattaa helpottaa ymmärtämään.
Eli tällä hetkellä on autossa perus alustasarja ja renkaan ja iskaritolpan välissä on noin 1cm.
Muuttuukuo tuo väli pienemmäksi kun suunnittelin coilover sarjaa tilalle?
Ja lähinnä senkin takia koska nyt on vanteet oston alla ettei sitten tarvitsisi vaihtaa kapeampiin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Itellä ainakin tuli coil overit lähemmäs kun vanteen ja tolpan välissä on vielä jousikin, toisin kun orggisalustassa tai kiinteässä alustasarjassa missä jousilautanen jää renkaan yläpuolelle.
Tuo riippuu myös coil overien mallista, madalluksen määrästä ja vanteen halkaisijasta/leveydestä.
Esim: Kuvassa olevan alustan korkeus on säädetty niin että tuolla asetuksella 1.8 Vento madaltui 90mm.
7x16 ET35 pyörillä etutolpan alajousilautanen tuli juuri vanteen reunan kohdalle, tilaa jäi n. 15mm.
KuvaNykyisillä Weitecin säädettävillä jousi jää paljon ylemmäs, vanteen ja renkaan väli on useita senttejä.
Madallusta on enää vain 80mm, mutta lautanen jäisi silti ylemmäksi vaikka jousia ruuvaisi 10mm alas päin.
Jos vanne ottaa tolppaan, niin ainahan sitä voi tuoda ulospäin spacereillä. Onhan noita 9" leveitä vanteitakin nähty coil overeiden kanssa...
Viimeksi muokannut jii_bee, 27.9.2007 15:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
^Toki muttta jos kunnolla tiputtaa niin tuppaa se jousi sinne väliin tulemaan. :)
Itellä otti tolppaan/apujouseen kiinni ?x15" et40 vanne 195/50 kumilla kun kynätolpat laitoin. Säätölautanen on vanteen yläreunan korkeudella joten kumi otti jouseen kiinni. Bilteman 3mm "spaceri" pelasti...:D
En kattonut paljon oli väliä vanhalla alustalla mutta ei se varmaan senttiä hirveesti enempää tule lähemmäs. Ihan mutua tosin. :)
Astraali tai joku muukin varmaan tietää. Minkä kokoisesta mitasta on kyse? 0,5/1/2/5cm?
Itellä otti tolppaan/apujouseen kiinni ?x15" et40 vanne 195/50 kumilla kun kynätolpat laitoin. Säätölautanen on vanteen yläreunan korkeudella joten kumi otti jouseen kiinni. Bilteman 3mm "spaceri" pelasti...:D
En kattonut paljon oli väliä vanhalla alustalla mutta ei se varmaan senttiä hirveesti enempää tule lähemmäs. Ihan mutua tosin. :)
Juu auttaisihan se.
Nyt olen katsellut lähinä 7x17" vanteita, et luokkaa 35-40
muttakun noissa malleissa ei ole oikein näköä (huulta) joten katselin että 8x17 et35 pitäisi mahtua sinne.
Testasin kaverin E30 bemusta 7,5x17 et35 vanteilla 205/40 kumeineen, rakoa teisi jäädä 1-1,5cm (en varma)
Onhan noilla spacereillä mahdollista ottaa sitten ulospäin mutta mitenkäs sellaisen saisi muutoskatsastettua.
Olen jostain saanut sellaisen käsityksen että spacereillä saa muutoskatsastettua vain siinä tapauksessa jos ne ovat pultattavat (min noin 20mm)
ESIM:
Ostan 17x8" vanteet ja laitan alle, tilaa jää vaikka 5mm.
Tahdon autoani alaspäin vielä ja pohdin päissäni että coilover on ratkaisuni.
Jos ei vanteet enään mahdukkaan alle niin on vaihdettava vanteet kaposempiin tai ajeltava traktorilla jossa on KORKEUSsäädettävä alustasatja (haluttu mataluus jäisi pois)
Nyt olen katsellut lähinä 7x17" vanteita, et luokkaa 35-40
muttakun noissa malleissa ei ole oikein näköä (huulta) joten katselin että 8x17 et35 pitäisi mahtua sinne.
Testasin kaverin E30 bemusta 7,5x17 et35 vanteilla 205/40 kumeineen, rakoa teisi jäädä 1-1,5cm (en varma)
Onhan noilla spacereillä mahdollista ottaa sitten ulospäin mutta mitenkäs sellaisen saisi muutoskatsastettua.
Olen jostain saanut sellaisen käsityksen että spacereillä saa muutoskatsastettua vain siinä tapauksessa jos ne ovat pultattavat (min noin 20mm)
ESIM:
Ostan 17x8" vanteet ja laitan alle, tilaa jää vaikka 5mm.
Tahdon autoani alaspäin vielä ja pohdin päissäni että coilover on ratkaisuni.
Jos ei vanteet enään mahdukkaan alle niin on vaihdettava vanteet kaposempiin tai ajeltava traktorilla jossa on KORKEUSsäädettävä alustasatja (haluttu mataluus jäisi pois)
Koska jos nyt ostankin 8" leveät vanteet niin nehän eivät mahtuisikaan coiloversarjan kanssa pyörimään...
Kyllä sinne menee vaikka 10" levee vanne.
Ainut on että menee kaari muokkaukseksi.
8" vanne menee vielä oikealla et:llä ja rengastuksella niin pelkällä kaarien mankeloinnilla. Tosin ei mitään tosi tontitusta onnistu.
Tuossa escmk3:n laitttamassa kuvassa näyttäisi että tuolla asetuksella mikä on coilovereihin laitettu (- jotain centtejä) että tuo jousen alapään tuki ei laskeutuisi edes vanteen kohille, renkaalle tekisi kipeää jos tekisi.
Ja näyttäisi paksuudessa olevan eroa n. 1cm jos katsotaan tuo jousi mukaan, mutta pelkillä iskaritolpilla olisi saman verran.
Ja näyttäisi paksuudessa olevan eroa n. 1cm jos katsotaan tuo jousi mukaan, mutta pelkillä iskaritolpilla olisi saman verran.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 54 vierailijaa