VW hieman vanhemmat dieselit (Vento, Golf jne.)

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Zeni
-
Viestit: 14
Liittynyt: 26.9.2007 22:24

VW hieman vanhemmat dieselit (Vento, Golf jne.)

ViestiKirjoittaja Zeni » 26.9.2007 22:36

En ollut varma kumpaan foorumiin kysymys olisi kuulunut, tänne vai diesel osioon mutta modet varmaan tarvittaessa siirtää.

Eli tarkoitus olisi vaihtaa dieseliin ihan käytännön syistä ja nuo volkkarin dieselit on "kehuttu" luotettaviksi ja tuntuvat parhaiten vastaavan hinta-laatu-kilometri suhdettakin.

1.9 TD konetta olen katsellut ja Golffia tai Ventoa. Onko noissa koneissa eri vuosimalleissa eroja tms. huomioon otettavaa ? Mitä eroa on GTD Golfilla tavan dieseliin nähden? Ilmeisesti katsomani Golfit ovat 3-koppaisia (vm.95). Ilmeisesti Poloa ei saa TD koneella. Paljonko tuollainen 1.9SDI häviää TD koneelle kulkupuolella tai kulutuksessa ?

Kaikkea saa kertoa autojen kestävyydestä, ongelmista, tyyppivioista jne jne. Hyvät ja huonot puolet. ABS:siä ei noihin taida saada ? Venton mittari ilmeisesti pyörähtää ympäri 300tkm kohdalla (?) Koskeeko tämä myös Golffia ?

Haen siis pieni kulutuksista ja luotettavaa käyttöautoa. Golfin suhteen korimalli voi olla mikä tahansa 3/5/farmari joten sekin on huomioitavaa. Kriteerit eivät siis ole kovinkaan tarkat. Tietenkin muitakin tuohon hintaluokkaan (max.6000euroa) saa ehdottaa.


Jos jollain sattuu olemaan tietoa miten paljon lisälämmittimen asennus maksaa niin senkin kuuntelen mielelläni. Itsellä kun ei ole tolppapaikkaa ja täytyy startata tuosta -30asteen pakkasillakin niin olisi hyvä jotain lämmitystä lohkolle saada. Ei ainakaan ole näkynyt myynnissä vastaavia joissa tuollainen jo valmiina olisi.

Kiitoksia jo etukäteen jos joku jaksaa vastata.

Arzi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.11.2006 10:50

ViestiKirjoittaja Arzi » 26.9.2007 22:47

Venton mittari ilmeisesti pyörähtää ympäri 300tkm kohdalla (?) Koskeeko tämä myös Golffia ?
Pyörähtää tai sitten ei pyörähdä. Omassani on mittarissa kaikki hieman yli 330 tuhatta kilsaa ja samaten kaverilla melkein 400 tonnia. Muutaman Golfin ja Venton olen myös nähnyt joissa on pyörähtänyt.

Tuossa 1.9TD:ssä ei taida olla mitään suurempia murheita, kunhan hihnan vaihdon yhteydessä on vaihdettu myös kampiakselin pultti. Joku viisaampi voisi vahvistaa tämän.

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 27.9.2007 7:35

Ei nyt jaksa tyhjentävää vastausta kirjoittaa, mutta muutamia huomioita.

- TD koneen (AAZ )akileen kantapää on se kuningaspultti, eli kampiakselin pultti. Jakohihnaremontit on syytä tehdä ajallaan, asiansa varmasti osaavalla korjaamolla ja mielellään ihan vierestä katsoa että kunkkupultti vaihdetaan ja vedetään oikeaan momenttiin. Liian skeptinen ei tässä voi olla.

- Omassa -94 TD passatissa on ABSit, joten ei se "tuon ikäisistä" ainakaan ole kiinni.

- SDI häviää TD:lle satanolla ja SDI:llä ajamalla saat sääliviä ja nauravia katseita ;)

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 27.9.2007 19:11

SDI kuluttaa 2 litraa löpöä vähemmän satasella,ja silläkin saa ylinopeussakot.
Noissa kolmos koppasissa vaan ei taida noita SDI koneita paljon olla.

Ei noi AAZ:n 75 heppaakaan noista mitään raketteja tee.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 27.9.2007 19:17

Aika hyvin jos pääset alle kolmen litran SDi:llä. :) AAZ ei oo tykki, mutta siitä sentään tarvittaessa saa sen verran voimaa ettei vituta ajaa ihan koko ajan. :) Jälkimmäinen on toki makuasia.

Arzi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.11.2006 10:50

ViestiKirjoittaja Arzi » 27.9.2007 19:38

SDI kuluttaa 2 litraa löpöä vähemmän satasella,ja silläkin saa ylinopeussakot.

Vähälläpä se sitten kulkee. Täytynee vaihtaa sellaiseen sitten, kun tuo AAZ vie sekalaisessa sen 5,5-5,7l/100km kesää talvea ja maantiellä pääsee viiden pintaan helposti.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 27.9.2007 20:05

SDI vie lehdenjaossa 5,2 satasella,Ventolla ei alle 7 litran päässy,talvella yli 8 litraa.

Niin ja kilsoja 80 th/vuodessa,että jotain koemusta noista kulutuksista.

Itse ainakin tykkään enemmän tosta SDI:stä mm.parempi alavääntö.

Arzi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.11.2006 10:50

ViestiKirjoittaja Arzi » 27.9.2007 21:26

Voihan se tietenkin tuollaisessa jatkuvassa kiihdyttelyssä ja jarruttelussa syödä noinkin paljon. AAZ:sta on itselläni kokemusta kohta 250 tuhannen kilometrin ajalta ja kulutus on pysynyt alle kuuden, paitsi jos on vedetty peräkärryä enemmän. SDI:stä ei sen kummemmin ole kokemusta. Yhden reilun 20 kilsan lenkin olen SDI IV Golfilla ajanut ja ainakin siinä se kone tuntui laiskalta AAZ Ventoon verrattuna.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 28.9.2007 11:38

Itse katselin ton ikäluokan passattia,taitaa olla kovempi peltisiä

Zeni
-
Viestit: 14
Liittynyt: 26.9.2007 22:24

ViestiKirjoittaja Zeni » 28.9.2007 13:50

Noissa 1.9TD koneissa ei sitten ole eroja esim. vuosimallin tms. perusteella ?

Mitenkä noiden alustan kunto jne jne. Onko erityisiä ongelmia esim. ruosteen tai kulumisen kanssa ?

Passat olisi muuten kiva, mutta niissä tuo hinta-kilometri suhde ei kohtaa yhtä hyvin.

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 29.9.2007 11:44

1.9TD on aina AAZ. Pumpuissa saattaa olla eroja.

Passatit käsittääkseni varsin kovapeltisiä, myös pohjasta. Tosin oma pulkka on saksasta aikanaan uitettu, joten senkin suhteen varmasti siistimpi.

qnarkill
-
Viestit: 614
Liittynyt: 28.7.2003 18:04

ViestiKirjoittaja qnarkill » 29.9.2007 13:00

Työkaverilla meni juuri aaz:sta kunkkupultti ja reilu 1000e löysi uuden omistajan.

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 29.9.2007 22:18

^Niin, ei siitä turhaan puhuta. Ei aiheuta murheita, kun pultille antaa sen ansaitseman huomion.

turtsi
-
Viestit: 36
Liittynyt: 10.12.2006 16:40

ViestiKirjoittaja turtsi » 30.9.2007 17:01

Lainataan vähän topiccia, työmatka pitenee ja opiskelija budjetilla pitäisi diesel auto saada, mikä on järkevä vaihtoehto 3000 luokassa.
Kattelin nettiautosta niin ainoita reilut kakssataa ajettuja tossa hinta luokassa oli Skoda Felicia vm 97-98 milläköhän tekniikalla noi on kun on niin paljon halvempia kuin vw ja Seat...
Ai niin ja diesel veron ei tarttis olla kauhee eli pikku auto riittää kun yksin ajan enimmäkseen:)

Triton
-
Viestit: 178
Liittynyt: 23.7.2003 12:32

ViestiKirjoittaja Triton » 30.9.2007 17:51

Jos haluaa ruosteettoman halvan dieselin, niin melkein peugeot 306td. Hyvällä tuurilla tuolla summalla saa farkun jonka pystyy rekisteröimään pakuksi.

luukkonen
-
Viestit: 101
Liittynyt: 23.10.2006 20:20

ViestiKirjoittaja luukkonen » 30.9.2007 21:24

Tosin noi 306:et ruostuu kontin pohjasta herkästi, mutta ei muuten... Kone kestää ikuisuuden ja siitä löytyy jo vakiona kivasti voimaa (n.90hv ja n.vajaa200nm) ja pikku kutittelulla helposti lisää, vaikka se ei ole se tärkein tässä tapauksessa...

Volkkarismi on sairaus
-
Viestit: 115
Liittynyt: 3.11.2006 0:31

ViestiKirjoittaja Volkkarismi on sairaus » 13.10.2007 3:16

Tuo on aika kumma tuo mittarin "pyörähtäminen". Kaikki sanoo, että se on se 300k km, Mutta omasta Ventosta se nollas vasta 400k km jälkeen... Täytyy kyllä kaiken AAZ paskan kokeneena neuvoa, että kuningaspultti on KUNINGAS syystä, siitä jos ei pidä huolta, saa ongelmia. Toinen on kansi, se kyllä kestää keittämistä ja halkeamista (ainaki mulla) aika hyvin, mutta jos ostat kyseisen, kannen kunnon saa helposti selville seisottamalla autoa tyhjäkäynnillä paikallaan tai ottamalla pari kisakierrosta. Jos vaihtelee alilämmöstä kiehuntaan helposti, on syytä epäillä, että kansi on susi. Paras keino selvittää, on raskas lumisade toisen auton perässä, se näyttää onko kansi kunnossa vai ei, sillä resukansi ei sitä kestä. Ja sitten laturi kannattaa tarkistaa, onko kunnolla kiinni ja ehjä, resu laturi alkaa pätkimään remmejä ja ei ole hauskaa. Ja ne turbon laakerit, jos turbo vinkuu kylmänä, on laakerit melko varmasti luvattoman väljät. Silti nämä kaikki kokeneena auto vei minne käskettiin, ja jos piti korjata, riitti kaks kättä ja leatherman, eli TD Vento on melko varmasti ainoa ydinsodan kestävä ajoneuvo Kuplan ja Kakkiksen kans...

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 13.10.2007 10:22

Jos haluaa ajaa todella halvalla ja varmasti, niin ostaa tuosta meikäläiseltä tuon paku kakkiksen ;) Vaikka on rullattu jo yli 500t (kopalla) niin silti porskuttaa niinku vw ihmedieselin pitää, just eilen heitin pikku roadtripin Lapissa (300km), niin naftaa meni suunnilleen 15ltr vaikka tuli tehtyä ohituksiakin, kokoajan 120 lasissa ja perkeleen moinen vastatuuli. Jopa ylämäessäkin tuolla pystyy ohittamaan, vaikkei ole kun ne huimat 55hv :)

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 14.10.2007 13:17

Äitellä on tollanen Skoda Felisia 1.9D rekisteröitynä pakuksi. Helvetin halpaa ajoa, tekniikka on niin yksinkertasta et kaiken voi vähiin päin korjailla ja huoltaa itse! Moottori vääntää niin saatanasti et melkonen kuski saa olla et sen saa sammuun, mut muuta se kone ei sit teekkään kuin väännä. "Tehoista" ei kannata puhua mitää... Kerra oli hyvä ku äite valitteli isälle et ei kuje toi skoda ni isä oli käyny kurkkaamassa, ni oli ollu lattiamatto kaasupolkimen ja sen lattiassa olevan rajottimen välissä :D Kulutus tollasella autolla on siinä 5-6 litraa... Äänetkin on sellaset kunnon dieselin paukutukset varsinkin ku talvella pistää käyntiin...

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 14.10.2007 17:36

Valaiskaapa nyt vähän kun tämä sama asia tulee aina silloin tällöin esille:
Millä perustein sdi vääntää alhaalla paremmin kun tdi, vääntö käyriä tms. peliin kiitoksia!
Muistaakseni tdi vääntää jo melko muhkeasti 1200-1400 rpm/min

Heze
-
Viestit: 479
Liittynyt: 23.7.2003 12:14

ViestiKirjoittaja Heze » 15.10.2007 0:36

200nm tyhjäkäynnillä 90hv, 210nm maksimi.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 16.10.2007 19:41

^ eli ei mitenkään sdi väännä alhaalta paremmin...

Arzi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.11.2006 10:50

ViestiKirjoittaja Arzi » 16.10.2007 23:49

Ehkä se vain tuntuu, että SDi vääntää alhaalta paremmin, kun siitä puuttuu "turbopotku" vaan se puurtaa tasaisesti koko kierrosalueen läpi. Ahdetussa kyllä huomaa kun turbo tulee kunnolla mukaan.

Volkkarismi on sairaus
-
Viestit: 115
Liittynyt: 3.11.2006 0:31

ViestiKirjoittaja Volkkarismi on sairaus » 20.10.2007 2:01

Tästä mittarin nollauksesta hiukan lisätietoa. Käsittääkseni vain VDO:n mittarit nollaa 300-400km jälkeen, mutta Motometerin ei. Varma en ole, mutta mikäli mittarissa ei lue total kilometrien päällä, se on pyörähtäny, ellei ole softalla sutkattu ja se taas menee petoksen puolelle... Huoltokirja=VAGin raamattu.

ari gta
-
Viestit: 52
Liittynyt: 15.5.2007 21:07

ViestiKirjoittaja ari gta » 21.10.2007 23:41

On niitä TDI koneita vanhoissakin-kaverilleni tuli saksasta vm.94.Golf. TDi padalla.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa