Olin ajelemassa Felicia -97 farkkua, kunnes yhtäkkiä auto ei enää alistunu tulemaan ohjatuks. Kuskin puoleinen ulompi vetonivel sano poks, ihan kokonaan.
Auto mulle uusi joten en tekniikkaan oo paljoa perehtyny. Saakos tähän vehkeeseen nyt hankittua jostain pelkästään tuon nivelen vai meneekö koko akseli uusiks? Ja mitenköhän tuo homma mahtais tuossa parkkipaikalla onnistua? Muita vinkkejä vaihtoon?
Skoda Felician vetoakseli
Valvoja: ffp jäsenet
Kakkiksessa onnistuu ainakin pelkän napamutterin ja iskarin alapään pulttien irroituksella ulomman nivelen vaihto. Been there twice. Mutta ei se nyt kovasti vaikeuta menoa, jos joudut sen ottamaan irti sisäpäästäkin. Kunhan hommaat sopivan kokoisen XZN-hylsyn jostain ensin.
Ja parkkipaikalla (tai no oikeastaan rivitalossa kotioven edessä, ihan sama). Tunkilla kun vaan saa etunurkan ylös sen verran että mahtuu moukaroimaan nivelen irti akselista, niin riittää.
Ja parkkipaikalla (tai no oikeastaan rivitalossa kotioven edessä, ihan sama). Tunkilla kun vaan saa etunurkan ylös sen verran että mahtuu moukaroimaan nivelen irti akselista, niin riittää.
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Lähteehän se nykäisemälläkin
Juu kyllä lähtee, kunhan nykäiset ensin 6kpl aika hyvästä aineesta tehtyä 8mm pulttia poikki sisemmän nivelen kiinnityksestä, tai sokkarenkaan satut saamaan hajalle, helpompi kuitenkin ensin irroittaa vaihteiston kyljessä olevasta vetolaipasta ne 6kpl pultteja ja sit. Myös alapallo alatukivarresta 13- millin avaimella 3 pulttia pois, tai sit pultilla lukittu tappi, ja ohjausvarsi on hyvä irroittaa, niin saa tilaa temmeltää.
Peuqeotin/renaultin/Sitikan etuvetoisissa autoissa irroitus vähän toisenlainen vaihteiston kyljestä.
Paikoillaan ilman irroittamatta akselia vaihteiston kyljestä ulompi nivel ei oikein helposti akselista irtoa, mut kyllä nivel irtoaa kun akseli on kiinni hyvässä ruuvipuristimessa, vetovasaralla helppoakin. Sisempi nivel irtoaa ihan käsin, kun ottaa rengassokan akselin sisäpäästä pois.
Kerran omassa Audissa kyllä ulompi vetonivel irtos vetoakselista, kun lähdin ajamaan, ilman että alapallo oli lukittu, en kuitenkaan suosittele tätä menetelmää. Kulkusuunnan suhteen saattaa tulla mielenkiintoista vaihtelua. Pysähtyminen lisäksi luku sinänsä.
VM -96 jälkeen on hieman kirjavuutta VAG yhtymän kulkineissa johon myös Skoda ja Seat kuuluu. Mutta kaikissa 020 ja a2, -laatikkoisissa on rakenne samanlainen.
Peuqeotin/renaultin/Sitikan etuvetoisissa autoissa irroitus vähän toisenlainen vaihteiston kyljestä.
Paikoillaan ilman irroittamatta akselia vaihteiston kyljestä ulompi nivel ei oikein helposti akselista irtoa, mut kyllä nivel irtoaa kun akseli on kiinni hyvässä ruuvipuristimessa, vetovasaralla helppoakin. Sisempi nivel irtoaa ihan käsin, kun ottaa rengassokan akselin sisäpäästä pois.
Kerran omassa Audissa kyllä ulompi vetonivel irtos vetoakselista, kun lähdin ajamaan, ilman että alapallo oli lukittu, en kuitenkaan suosittele tätä menetelmää. Kulkusuunnan suhteen saattaa tulla mielenkiintoista vaihtelua. Pysähtyminen lisäksi luku sinänsä.
VM -96 jälkeen on hieman kirjavuutta VAG yhtymän kulkineissa johon myös Skoda ja Seat kuuluu. Mutta kaikissa 020 ja a2, -laatikkoisissa on rakenne samanlainen.
Onko uudemmissa sokkarenkaat todellakin niin paljon tiukemmassa, että tarvitsee laittaa koko akseli ruuvipenkkiin että pääsee niveltä väkertämään irti?
Kahdesta kakkiksesta olen ulomman nivelen saanut ihan vaan parin kilon moskalla herkistelemällä. Tietenkin kannattaa pitää akselista kiinni, ettei irtoa sisänivelestä. Ja vielä mielellään se ulompi nivelkin suorassa, ettei iskut mene suoraan laakereille.
Mutta kuten sanottua, Fellaation nivelremontista en tiedä mitään, kunhan spekuloin :D
Kahdesta kakkiksesta olen ulomman nivelen saanut ihan vaan parin kilon moskalla herkistelemällä. Tietenkin kannattaa pitää akselista kiinni, ettei irtoa sisänivelestä. Ja vielä mielellään se ulompi nivelkin suorassa, ettei iskut mene suoraan laakereille.
Mutta kuten sanottua, Fellaation nivelremontista en tiedä mitään, kunhan spekuloin :D
Joo sain tossa viime viikolla homman hoidettua. Vaihto onnistu aika helposti. Ainut ongelma mikä tuli oli ku iskarin alapään pultti meni poikki ja sen irrotukseen meni paljolti aikaa.
Vanhaa vetoniveltä ei ollu ongelmaa saada irti ku se tosiaan oli menny kahteen osaan ni sai piheillä ottaa vaan sokan irti ja vetää loppu nivel pois.
Uuden vetonivelen paikalle laittoki onnistu helposti sen jälkeen ku tajus, että sokkarengas joka tuli uuden mukana oli liian paksu ja ei sopinu uraan tarpeeks syvälle. Fixukselta saa muuten uuen nivelen hintaan 37e.
Kiitoksia kaikille neuvoista.
Vanhaa vetoniveltä ei ollu ongelmaa saada irti ku se tosiaan oli menny kahteen osaan ni sai piheillä ottaa vaan sokan irti ja vetää loppu nivel pois.
Uuden vetonivelen paikalle laittoki onnistu helposti sen jälkeen ku tajus, että sokkarengas joka tuli uuden mukana oli liian paksu ja ei sopinu uraan tarpeeks syvälle. Fixukselta saa muuten uuen nivelen hintaan 37e.
Kiitoksia kaikille neuvoista.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 22 vierailijaa