Golf 3 jarrujen kitinä ym.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

-jarkko-

Golf 3 jarrujen kitinä ym.

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 23.6.2007 19:47

Kolmosfarkkua vaivaa jarrujen kitinä jarrupoljinta painettaessa sekä käkkäriä nyppiessä. Sama juttu paikallaan ja liikkeessä. Eli jarrupoljinta painaessa vingahtaa kuin olis kissa polkimen alla (mutta ei ole) sama ääni kuuluu käsijarrusta ja ääni kuuluu auton ulkopuolelta.

Toinen ropleema on kun jarrua painaa paikallaan tyhjäkäynnillä niin tyhjäkäynti muuttuu röpötykseksi.
Viimeksi muokannut -jarkko-, 12.8.2007 18:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 23.6.2007 20:33

Kolmosfarkkua vaivaa jarrujen kitinä jarrupoljinta painettaessa sekä käkkäriä nyppiessä. Sama juttu paikallaan ja liikkeessä. Eli jarrupoljinta painaessa vingahtaa kuin olis kissa polkimen alla (mutta ei ole) sama ääni kuuluu käsijarrusta ja ääni kuuluu auton ulkopuolelta.

Sulla on rummut takana ? Ota takajarrut auki ja hio hieman sitä jarrujen taustalevyä siitä, mistä jarrukengät ottavat taustalevyyn. Samalla hieman rasvaa siihen liukupintaan, niin ei kilju enään...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 23.6.2007 21:57

Rummut takana joo ja ei abs -jarruja. Mutta mites kun ääni kuuluu myös edestä?
Täytyy tarkistaa kuinka lopussa käsijarrun säätö on jos pitää taaksekkin kengät vaihtaa kun ei tuossa kovin hääppöiset jarrut ole (tai sitten olen tottunut mersun levyihin). Mites tuo röpötys tyhjäkäynnillä jarrua painettaessa?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 23.6.2007 22:20

Samaa ongelmaa takarummuissa. Otin rummut auki noin vuosi sitten, putsasin ne kohdat taustalevyssä joihin kenkä ottaa kiinni ja rasvasin vaseliinilla. Ääni hävisi hetkeksi, mutta nyt kitisee taas :(

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 24.6.2007 0:23

Mites tuo röpötys tyhjäkäynnillä jarrua painettaessa?


Imusarjalta tuleva jarrutehostimen alipaineletku kenties heikossa kunnossa?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 15.9.2007 21:19

Palataan asiaan. Nyt on ihmeen pitkä liike jarrupolkimessa ennenkuin ottaa, jos pumppaa niin ottaa heti. Ilmasin etujarrut mutta ei muuttunut mitenkään.

Etujarrusatulat liikkuu mutta navat pyörii tahmeasti, taitaa jarrut maata päällä.
Keväällä katsastus inssi moitti jarrulevyjä lähelle alimittaiseksi mutta mun mielestä noi on vielä ihan hyvät ja paloissakin on pintaa puolet jäljellä, mikä on etujarrulevyn alin paksuus?

Alipainevuotoja ei ole ja letkutkin on kunnossa. Takajarrukengistä ei tietoa kun ei ole ollut mulla koskaan auki.

Ei ole ABS eikä tuuletetut levyt.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 18.9.2007 9:49

Voisko tuossa olla takajarrukengät loppu jospa siksi on tyhjää jarrupolkimessa? Käsijarru ottaa turhan ylhäällä, onko tuossa automaattisäätö vai kuinka toimii?

Clayman
-
Viestit: 233
Liittynyt: 12.4.2006 8:12

ViestiKirjoittaja Clayman » 18.9.2007 12:43

Joo, sielä on automaattisäätö, mutta ei ainakaan mulla toimi vaikka tekis mitä, vaan täytyy pyöränpultinreiästä painaa ruuvarilla sitä kiilaa.

Toinen yleinen vika on se, että joku pässi kiristää käppärin vaijerit niin kireelle, ettei säätö edes pääse pelaamaan. Käsijarrukahvahan rupee nousemaan ylemmäs, kun kengät jää kauemmas -> kiristetään vaijeria, joka on virhe. Ja mulla tuo kahvakin nousee aika ylös vaikka säädöt on aivan oikein.

Luultavasti sulla on vaan tuossa automaattisäädössä löysää, sillon saaa kyllä nopeesti pumppaamalla polkimen kovaksi. Voihan ne kengät toki olla loppukin...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 18.9.2007 13:54

Ok, pidän perjantain vapaata töistä niin ehtii tutkailemaan.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 18.9.2007 15:07

Mulla on hieman samantapaista oiretta, tiukemman jarrutuksen jälkeen jarrut aluavat yleensä ottaa ylempää ja myös pumppaus saattaa moista aiheuttaa. Normaalisti jarrut ottavat kiinni melko alhaalta, katsastusmies ja yksi huoltomies ovat asiaa kommentoineet.

Mitään vikaa en kuitenkaan ole löytänyt, yksi teoria olisi sen käsijarrun säätökiilan lipsuminen. Saako noita kiiloja muuten ostettua erikseen?

Tarvike-jarrukenkäsarjoissa kun tulevat mukana kaikki muut osat paitsi nuo kiilat :(

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 21.9.2007 18:00

No joo, tulipa pekkaspäivä vietettyä ja volsun alla maatessa. Taakse on kengät hiljattain vaihdettu, pintaa hyvin ja rummutkin ok. Automaattisäätöä ihmettelin ja selvisi nyt jälkeenpäin tätä topiccia luettaessa.

Edessä oli pelkääjän puolelta alempi liukutappi jumissa, muut ok mutta rasvasin kuitenkin kaikki kun kerran auki on. Levyt ja palat ok.

Alipaineletkut ok ja ilmattiin kaikki. Jarrut ottaa nyt hieman paremmin mutta ei mielestäni "pure" kunnolla eli lukkojarrutus ei onnistu ellei polkimella seiso koko painolla (ventolla kun jarruttaa hieman äkäisemmin niin on nenä ratissa).

Lisäksi kuskinpuolella rattia kääntäessä hirveä kitinä mutta alkuperä jäi selvittämättä. On joko alapallonivel,raidetangon pää tai hammastanko. Klappia ei ole.
Vika selvinnee kun hajoaa.

Clayman
-
Viestit: 233
Liittynyt: 12.4.2006 8:12

ViestiKirjoittaja Clayman » 24.9.2007 14:48

Tjoo, meilläkin tuntus ventossa olevan tehokkaammat jarrut, mutta siinä 2-litrases onkin levyt takanakin ja edessä ainakin jäähdytetyt, en muista oliko isommat.

Kohtuu lujaa saa painaa kyllä kummassakin, ennenkö kuivalla asfaltilla lukkoon saa...

silli
-
Viestit: 3
Liittynyt: 25.9.2007 18:46

Golf 1.8 ykspisteruisku - 93

ViestiKirjoittaja silli » 25.9.2007 19:07

Mittarilukema 232 000km. Moottori lähtee käymään helposti. N. 30s kuluttua sammuu ja tämän jälkeen ei enää lähde helposti käymään. Pottoaine tulee hyvin tankilta ruiskulle. Sytytysessäkään ei ole häikkää(tulpista tulee hyvin kipinää). Ainetta tulee myös sylinteriin hyvin, melkeinpä liian hyvin(eli auto käy vähän rikkaalla seoksella). Seuraavaksi olisi tarkoitus katsoa miten ruisku suihkuttaa eli suihkuttaako miten satttuu, jos se suihkuttaa miten sattuu on pa-paine väärä. Lambda-anturi on vaihdettu 2005, mutta asentaja sanoi, ettei auto sammuisi jos anturi olisi viallinen. Päädyttiin ratkaisuun, ettei ruisku vuoda ilmaa(tarkistettiin pohja).
Onko teille sattunut vastaavaa tai olisiko antaa vinkkiä miten edetä vian määrityksessä ja paljonko uusi ruisku maksaa jos tilanne onkin niin toivoton?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 25.9.2007 19:19

Kuinkahan tämä aihe liittyy otsikkoon?

silli
-
Viestit: 3
Liittynyt: 25.9.2007 18:46

silli

ViestiKirjoittaja silli » 25.9.2007 19:22

sori. tulin väärään sektoriin

Jartza
-
Viestit: 28
Liittynyt: 31.7.2003 23:26

-

ViestiKirjoittaja Jartza » 28.1.2008 13:35

> Joo, sielä on automaattisäätö, mutta ei ainakaan mulla toimi vaikka tekis mitä, vaan täytyy pyöränpultinreiästä painaa ruuvarilla sitä kiilaa.

-Voisko joku selventää tätä asiaa? Missä kohdassa jarrukilpeä kiila on.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.1.2008 14:18

Kiila näkyy pultinreiästä, se on ylhäällä etuviistossa, siis suunnilleen klo 10 suunnalla. Kun sieltä pultinreiästä katselee, niin näkyy kiila jonka alapäästä lähtee jousi suoraan alas. Kun kiila liikkuu alas, jarrukenkien välys pienenee. Kiila on siis jarrukengän ja sylinterin pään välissä.

Jartza
-
Viestit: 28
Liittynyt: 31.7.2003 23:26

-

ViestiKirjoittaja Jartza » 28.1.2008 19:42

-Kiitos eritään selkeästä vastauksesta.

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero P » 28.1.2008 22:11

Saako noita kiiloja muuten ostettua erikseen?

Kyllä niitä kiiloja on saanut ainakin tarvikeosana. Tai sai ainakin vielä -02.

joksa_
-
Viestit: 91
Liittynyt: 24.10.2007 11:37

ViestiKirjoittaja joksa_ » 10.2.2008 10:10

tuossa ylempänä joku mainitsi että ei saisi kiristää skäbärin vaijjeria vaan pitäs sitä automaatti kiristystä hyväks käyttää, kässäri otti kohtuullisesti kiinni, avasin jarrurummur kun vasen puoli rohisi aina jarruttaessa, jouduin vapauttamaan jarrupalat pyöränpultin reiästä kun ei rumpu tullut muuten pois, kaikki näytti olevan kunnossa joten heitin kaikki kiinni, nyt kässäri ottikin sitten vasta ylimmässä asennossa kiinni, ajelin hetken jarruja pumppaillen ja kässäriä edes takas mutta mikään ei muuttunut joten kiristin vaijjerin ohjeiden mukaan, teinkö siis väärin?

PS. rohina ei lakannut, mikä vois mätätä, uudet rummut ja palat?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 10.2.2008 12:26

Kyllä sen hetken käytön jälkeen olisi pitänyt säätyä, reipasta jarrun painamista vaan ja kässärin nykimistä samalla. Parin päivän ajelujen jälkeen säätö on yleensä palautunut mulla normaaliksi.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 28.4.2008 9:56

Kumpaakin golffia vaivaa jarrujen kitinä ajossa. Se on jo häiritsevän kovaa, ulkopuolisetkin jo kiinnittää siihen huomiota ja se kitinä kuuluu sisällekkin melko kovaa. Eli kummassakin jarrut kitisevät ajossa koko ajan. Kakkiksessa kitinä loppuu kun jarrua painaa, mutta kolmoskoppasessa kitisee silloinkin, ja vielä pahemmin. Kolmoskoppaisessa myös paikallaan polkiessa jarrut päästelee melko vittumaisia kitinä/vonkuna/kissapolkimen alla ääniä, hävettää jo käyttää jarruja kun ohikulkijat töllöttää... Jarrulevyt ja palat ovat kummassakin uudet, ja kolmoskoppaisessa on takana uudet rummut ja kengät. Kakkiksessa pelkät kengät on ilmeisesti vaihdettu. Mistähän tuo helvetin kitinä tulee?

Kolmoskoppaisessa on vielä semmoinenkin ongelma, että poljin hiipuu lattiaan kun sitä pitää pohjassa. Jarrut tuntuvat aika tehottomiltakin, ja poljin on semmonen "kumimainen", ei siis ole kova. Mistähän tämä johtuu?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 28.4.2008 13:54

Jos poljin menee lattiaan ja ilmaa ei ole, niin jostain vuotaa. Joko pääsylinterin kumit tai sitten putkista, letkuista, sylintereistä tai satuloista.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 28.4.2008 15:57

EscMk3 kirjoitti:Mistähän tuo helvetin kitinä tulee

Ota takajarrut auki ja hio hieman sitä jarrujen taustalevyä siitä, mistä jarrukengät ottavat taustalevyyn. Samalla hieman rasvaa siihen liukupintaan, niin ei kilju enään...

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 28.4.2008 21:38

Ääni tuntuu tulevan edestä, vian paikantamisessa laitoin kakkikseen pikkuisen WD40:ä jarrukilven ja jarrulevyn väliin ja vikinä hävisikin siksi aikaa mitä tuo öljy pysyi mukana. Mutta nyt se taas kitisee, mikähän tuon aiheuttaa? Pitää nosturille melkein päästä katselemaan :/ Ja renkaita kääntäessä esim mutkassa ajaessa ääni häviää kummassakin??

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 28.4.2008 21:52

Mk3:ssa vingahtaa takajarru aina kun nostaa poljinta jarrutuksen jälkeen, mutta eipä jaksa tuommosien takia vaivautua rumpua purkamaan. Vinkukoot perkle, tietääpä että jotain sentään tapahtuu siellä rumpujen sisällä :)

Katoppa escmk3 että onko ne pienet peltilirvakkeet paikoillaa siinä jarrupalan ja satulan välimaastossa? Siinä autossa oli tehty jarrurempat muutenki ammattitaidolla niin tiiä vaikka ne puuttus kokonaan.. takana oli tosiaan edellinen laittanu uudet kengät ja asennussarjan, mutta ne automaattisäätö kiilat puuttu kokonaan! Lisäksi toinen jarrusylinteri vuoti niin piti vaihtaa uus. Etupää on täysin edellisten jäliltä. Saattaa ne jarrukilvetki hankailla ja läristä siellä, kokeile kopistella josko auttas.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 12.7.2008 18:45

Noniin... kävin tänään tuon vuotavan jarrusylinterin kimppuun (tai ainakin tarkoituksena oli). Sanokaas nyt millä pirun keinolla saan kenkien alapäät irti ja sen palautusjousen pois? Älkää vaan sanoko, että jarrukilven takapuolelta pitää löysätä alhaalta ne kaksi mutteria mitkä on ruostuneet ihan pyöreiksi? :I

Hommaa ei yhtään helpota se, että koko rummun sisusta on ihan jarrunestetöhnässä eikä koko konseptista oikein saa mitään tolkkua, toiseltapuolelta ei lähtenyt rumpu irti lainkaan. Pitää löysätä varmaan käsijarruvaijerin säätömuttereita niin saa ne kengät hiukan kauemmas rummusta.

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero P » 13.7.2008 9:47

Sen automaattisäädön kiilan ku nostat esim. ruuvimeisselillä ylöspäin ni saat rummun irti.
Katto toiselta puolen mallia millä kohtaa se kiila on.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 16.8.2008 20:11

Täytyy kans alkaa farkun jarruja korjaamaan kun polkimessa alkaa olla reilusti tyhjää ja käsijarrukin ottaa turhan ylhäällä. Ajossa kääntyessä takaa kuuluu KLONK -ääni joka muistuttaa jousen liikkumiselta mutta alla ihmetellessä ei mikään ole irti/rikki.
Noh onhan tuo jo pari kuukautta toiminutkin suhkoot hyvin ilman ongelmia.....

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 17.8.2008 9:07

Ootkos taka-akselin isot puslat jo tarkistanut ?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 17.8.2008 10:08

Sanokaas nyt millä pirun keinolla saan kenkien alapäät irti ja sen palautusjousen pois? Älkää vaan sanoko, että jarrukilven takapuolelta pitää löysätä alhaalta ne kaksi mutteria mitkä on ruostuneet ihan pyöreiksi? :I
Nostat vaikka koko kenkäpaketin ylöspäin, pois paikoiltaan. Ruuvarilla kampeamalla lähtee. Tai sitten kampeat ne alapäät yli niistä stoppareista, tuohon on monta tapaa. Hyvästä, isosta ruuvarista on paljon apua.

Toki jarrukengät täytyy ensin irrottaa taustakilvestä, kummassakin kengässä on keskellä kaksi tappia, joiden ympärillä jousi. Jousen päällä on laippa, jota 90 astetta pyöräyttämällä paketti aukeaa.

Jos koko paketti on jarrunesteessä, kannattaa hommata kokonaan uudet hilut rumpuun.

Sen automaattisäädön kiilan ku nostat esim. ruuvimeisselillä ylöspäin ni saat rummun irti.
Katto toiselta puolen mallia millä kohtaa se kiila on.
Kerrotakoot, että kiila on etupuolella yläviistossa, sylinperin pään ja etummaisen jarrukengän välissä. Pultinreiästä ruuvarilla kampeamalla tuon saa ylös.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 17.8.2008 13:48

Ootkos taka-akselin isot puslat jo tarkistanut ?

Kyllä tuolla alla on ihmetelty, puslissa on halkeamia mutta vielä niin pieniä että ei ne merkkaa mitään (vahdattiin nosturilla asentajan kanssa kun pyöränkulmia ihmeteltiin).
Pakoputki hieman heiluu mutta ei osu mihinkään ja tuo hemmetin KLONK kuuluu vaikka hiljaa peruutan pois pihasta ja samalla käännän.
Tuli tuossa ajeltua pari päivää ilman stereoita ja voi hitto mitä uskomatonta meteliä tuo pitää, kitisee,natisee klonksuu koko paska.

En tiiä, alkaa tympimään koko laite mutta kun ei tuosta enää mitään saa eli samaa myykö kuusankoskelle vai jobbarille.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa