Ongelma potilaana 1.8 ABS Venton jäähdytinjärjest. Ratkennut

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

Ongelma potilaana 1.8 ABS Venton jäähdytinjärjest. Ratkennut

ViestiKirjoittaja Murre » 24.9.2007 0:20

Herätys kaikki viisaat ja tietäväiset =D

Potilaana olisi tuttavan 1.8 ABS -94 Vento joka oireilee.

Aluksi meni vesipumppu ja se vaihdettiin jollain tuttavani toimesta!?! Tämän jälkeen auto toimi normaalisti, kunnes sisälle loppui lämmön tuotto. Ja hetki siitä eteenpäin auto keitti... Yritin ilmailla jäähdytin järjestelmää, mutta paine kasvoi aina niin suureksi, että repäistiin kansi irti ja kiikutettiin Tammer-Dieseliin.
Tammer-Dieselistäkään ei tullut mitään ilmoitusta halkeiluista!

Kasattuani auton, yritin ilmailla jäähdytin järjestelmää, mutta edelleen sama ongelma.
Paine kasvaa järjestelmässä ja lämmöt n.100-110C, mutta paisuntasäiliön korkki EI paineita poista/eikä vuoda! Ylävesiletkussa tuntuu olevan nestettä, kuten alavesi letkussakin.
Korkin kun avaa, niin nesteet tulevat ulos.
Jos autoa käyttää tyhjäkäynnillä korkin ollessa auki, niin nesteet kuplivat ulos.

Sisälle EI tule lämmintä edelleenkään!

Syylärin huuhtelin myös vastakkaiseen suuntaan, että oikeaan kiertosuuntaan.

Kaikki anturit, termari ja vesipumppu on vaihdettu.

Olisiko enään mahdollisesti tuo paisarin korkki viallinen, syyläri/sisätilan kenno tukossa?!? Ilmattu on jo yritetty useamman kerran :(

Ihmetyttää vaan, että tämä yksilö ei ole koskaan tätä ongelmaa tehnyt, vaikka kansipahveja on menny jo kolmannen kerran. Aina kuitenkin ilmattua on saanut hyvin!

Nyt siis tarvitaan hyviä ehdotuksia...
E: Searchia on kyllä käytetty...
Viimeksi muokannut Murre, 24.9.2007 22:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 24.9.2007 0:23

Lisätäkseni piti vielä, että jonkin verran siellä on oltava ilmaa, koska muutaman kerran lämpöjen ollessa 100C ei edes flekti lähteny pyöriin.
Mutta joka tapauksessa letkuja on siihen tahtiin paineltu, että sormissa tuntuu :)

-Tonza-
-
Viestit: 448
Liittynyt: 23.7.2003 8:15

ViestiKirjoittaja -Tonza- » 24.9.2007 10:14

Jos kylmänä kuplii paisarissa, niin taitaa päästä moottorin puristukset paisariin.
Mulla ABS-koneisessa golffissa neste vaan sievästi lirisee paisariin tyhjäkäynnillä.

opa
-
Viestit: 491
Liittynyt: 23.7.2003 21:32

ViestiKirjoittaja opa » 24.9.2007 13:55

No itse tossa jokin aika sitten tappelin samaisen ongelman kanssa. ( 1.8 adz kone ) kun vesipumpun vaihdoin.
Letkujen puristelusta huolimatta jätti jonnekki lohkon uumeniin vitullisen ilmataskun eikä meinannut millään tulla sieltä ulos.
Ei auttanut ku pitää auto käynnissä ja letku kerrallaan ujuttaa ilmaa ja vettä ulos et sai letkuista ilmat pihalle.
Sisäkenno oli yx joka pitkään piti ilmataskua.
Itsellä ongelma oli siinä et mittarin mukaan lämmöt 90 kymmenessä ja silti tuppas keittämään.Kyllä se sit jossain vaiheessa ku anto keittää ni imasi paisarin tyhjäksi mut työn ja tuskan takana oli toi ilman pois saaminen.
yx konsti on et lyöt paisarin vettä täyteen ja sit ajelemaan jollain kakkosvaihteella konetta lämpimäksi jos sattuis sit ku termari aukee ni imasemaan nesteitä sielt säiliöstä.

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 24.9.2007 16:29

Onko sulla vesipumpun hihna oikein paikoillaan?, eli pyörittää pumppua hampailla, Ei selällä. ts. hihna pitää mennä pumpun pyörän alta.

Ei mulla ainakaan mitään ongelmaa ollu ilmata ABS ventoa..

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 24.9.2007 17:24

Ei tuossa itselläkään ole koskaan ollu ongelmia ilmata ADZ konetta. Säiliöön vettä ja lämppäristä säädin lämpimään laitaan.

Kerran oli vanhemmassa ibizassa (-88) samanlaista ongelmaa. pitkään mietittiin että mikä on ja siinä oli samanlainen ohut letku syylärin yläpäästä paisuntasäiliöön.
Tässä letkussa oli pieni tukos ja sen kun poisti niin oli ku ois hana avattu. Lähti sen verran hyvin ilmat poistumaan ja nesteet kiertämään.

Niin ja kannattaa tarkastaa tuo että se moniurahihna menee oikein siinä vesipumpulla niin pääsee pumppu oikeinpäin pyörimäään..

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 24.9.2007 18:22

Nyt vaihdettu paisarin korkki...EI auttanut!



Onko sulla vesipumpun hihna oikein paikoillaan?, eli pyörittää pumppua hampailla, Ei selällä. ts. hihna pitää mennä pumpun pyörän alta.

Olen aikoinaan omistanut tämän kyseisen yksilön ja tuo moottori on tuttu kuin omat taskut :D Ja on toiminut ihmellisen hyvin, jos ei muutamaa aiempaa kansipahvia mukaan lue.. Nyt mittarissa n. 310tkm ;)

Mutta saattaa muuten olla niin, että vitutuksessa olen saattanut laittaa sen hihnan menemään nyt sitten juuri siten, että se pyörittää pumppua selällä. Eli väärään suuntaan! Sitä en kiellä :(

Mutta meen kohta uudelleen hallille ihmettelemään, niin tarkastan asian.

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 24.9.2007 21:40

Keväällä velipoika vaihtoi golffiinsa vesipumpun (abs motti) niin ei ainakaan mikään motonetin vesipumpuista käynyt.
pumpun siivet olivat liian kapeat. (siis siiven ympärysmitta oli sama, mutta pienempi "lapa")
Ja oli ihan samoja ongelmia kunnes purki pumpun uudestaan ja huomasi asian.
edit. niin ja oikeata pumppua ei saanut kuin marmoritiskiltä.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 24.9.2007 22:52

Tämän yksilön pumppu oli kuulemma hankittu Motonetista...

Ja samalla huomasin seuraavan asian! Pumpun vaihtaja oli asentanut tuon moniurahihnan juuri väärin, eli selkä puoli pyörän puolella ja minä menin vitutuksessani siihen lankaan kun sen siihen laitoin samalla tavalla :( Ois pitäny pitää silmät auki ja ajatella!!

Nyt toimii, kun pääsin kaverin Autodatasta tarkastamaan asian :)

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 24.9.2007 22:54

Tän topicin saa laittaa lukkoon!


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 22 vierailijaa