Tuli tuossa vastaan tuollainen -99 mallin VR5 passat josta oli omistajan mukaan paras puhti pois ja kulutus noussut...kulutus luokkaa 14-15l kaupunkiajossa. Omistaja kertoi myös että kun ajaa koneen kunnolla lämpimäksi, esim. n. 40km, niin sen jälkeen kulutus tippuu alemmaksi. Kävin koeajamassa vehjeksen, niin hieman tukkoiselta se tuntui...pari kertaa koeajolla, kesken täyskaasukiihdytyksen, tuntui kuin osa vetävistä hevosista katoaisi. Vikalistalla oli ainoastaan satunnainen herja seoksista, joka ei kuitenkaan tullut koeajolla takaisin. Otti myös silmään tyhjäkäynnin, äkkiseltään korkealta tuntuva, load arvo, joka oli tasaiseen 34%...onko ok? Moottorin lämpötila-anturilta oli myös satunnainen herja, joka sekään ei tullut koeajolla takaisin. Myös päästöarvot ovat omistajan mukaan kohdallaan.
Tässä on tietty vaikka mitä mahdollisuuksia, mutta missä järjestyksessä kannattaisi alkaa vikaa etsimään. Ilman suodatin, tulpat, bensan suodatin, MAF, lambda, katti...?!?! Onko kellään kokemusperäistä tietoa ja parhaita arvauksiakin otetaan vastaan...
VR5 passatista paras kulku pois ja kohonnut bensan kulutus
Valvoja: ffp jäsenet
Lambda säätää +-25% seoksia, joten eikai se nostaisi kulutusta noin korkeaksi. Tulpat ja ilmansuodatin ei paljoa maksa, joten ne voi vaihtaa suoraankin ihan kuluvana osana, joskaan ei oikein uskoisi siitä johtuvan. Jos tossa on käytetty vapaavirtaussuodatinta, voi olla että MAFfi olis kärsiny. Mun mielestä vois olla MAFfivika, mutta eipä sitä oikeen osaa varmaks sanoa. Mun Golffissa oli puhti pois ja kulutus oli roima ja oli ilmanmäärämittarissa vika. Satunnaista nykimistä ja voiman puutetta oireina. Jos katalysaattori on rikki, niin on kyllä koko ajan puhti pois, kun tavarat on putkessa tukkeena. Tietty jos arvot on kauan ollu pielessä, eli oikeen reilusti rikkaalla niin katti voi olla kyllä kärsiny, mutta se ei oo se alkuperänen vikalähde.
Autossa ei ole vapari suodatinta eikä muutakaan vireistystä...tulpat ja ilman- sekä bensan -suodattimet menee vaihtoon joka tapauksessa. Tänään illalla ajetaan Maffista vähän logia jotta pääsee hajulle voisiko vika muhia siellä...paljonko tuollaisessa pitäisi maffin arvot olla, jotain luokkaa 110 (110kw tehoihin korreloituna)?
Noniin, tuli ajettua logia VAG-Scopella. Täyskaasukiihdytyksessä kierrosluku- ja maf-käyrä lähtee nousemaan ihan ok, mutta n. 3600 kierroksen kohdalla tapahtuu selkeä puutuminen, sekä kierroskäyrä että ilmamääräkäyrä loiventuu merkittävästi. n. 5600 kierroksella maf-arvo on n. 77g/s, joka mielestäni on liian alhainen, vai olenko väärässä? Saako näiden tietojen avulla hieman suuntia missä vika piilee...kenties maf?
Ei taida kauheasti jäädä tuohon enää vaihtoehtoja? Kato maffin numero ja tutkaile netistä missä vermeessä olis samallainen mittari niin voisitte koittaa toisen mittarin kanssa. Kuitenkin tuo maffi on aika kallis osa. Mutta ei suinkaan kannata ensimmäistä vastaantullutta ostaa jos hinta on 400e. Itse huomasin, että ilmanmäärämittarin 560e ensimmäinen hinta puolittui kun hiukan kyseli eri paikoista. Marmoritiskillä maksaa varmasti maltaita.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa