Suuri talvirengaskeskustelu 2007
Valvoja: ffp jäsenet
Suuri talvirengaskeskustelu 2007
Mitä olette laittamassa autoonne alle, kun ilmat kylmenee? Ehdotuksia, kokemuksia, hintoja, halpoja myyjiä, testituloksia...?
Itse hätäinen kun olen, tuin tänään isänmaatani ostamalla Nokian Hakkis 5 koossa 225/45/17. Alennusprosentti mystisestä ovh-hinnasta -50% eli siihen liikkeiden normi myyntihintaan ostin 885 eur töineen. Ei varmaankaan se hinta/laatu suhteeltaan paras valinta, mutta tuttu ja turvallinen. Kitkat olisin ostanut, mutta emäntäkin tuota autoa aina välillä ajelee niin nastat joutu pitkin hampain ottamaan. Contin renkaita tykänny kesällä käyttää, mutta nykyisin tuo hintapolitiikka noissa kesätassuissa käsittämätön, niin alla pyörii 225/40/18 Nexenit reilusti alta puoleen hintaan ja erittäin tyytyväinen olen. Kesärenkaat kauppasi http://www.mdcomprex.com/
Itse hätäinen kun olen, tuin tänään isänmaatani ostamalla Nokian Hakkis 5 koossa 225/45/17. Alennusprosentti mystisestä ovh-hinnasta -50% eli siihen liikkeiden normi myyntihintaan ostin 885 eur töineen. Ei varmaankaan se hinta/laatu suhteeltaan paras valinta, mutta tuttu ja turvallinen. Kitkat olisin ostanut, mutta emäntäkin tuota autoa aina välillä ajelee niin nastat joutu pitkin hampain ottamaan. Contin renkaita tykänny kesällä käyttää, mutta nykyisin tuo hintapolitiikka noissa kesätassuissa käsittämätön, niin alla pyörii 225/40/18 Nexenit reilusti alta puoleen hintaan ja erittäin tyytyväinen olen. Kesärenkaat kauppasi http://www.mdcomprex.com/
renkaista...
Talveksi tulee Continentalin kitkat (15").
Tähän sitten kysymys, joka koskee hinnat alkaen kitkoja koossa 225/45/17
Kellään kokemuksia rengas-online:ssä myynnissä olevista Triangle & Federal renkaista?
Tähän sitten kysymys, joka koskee hinnat alkaen kitkoja koossa 225/45/17
Kellään kokemuksia rengas-online:ssä myynnissä olevista Triangle & Federal renkaista?
Nokia Hakkapeliitta 4 185/55r15 koossa tulee alle.
Pakko pitää nastarenkaita, kun joudun ajeleen paljon noita mutkaisia ja jäisiä pikkuteitä. Yhdet Continentalin kitkat oli alla, mukavat renkaat ja lumella pitävät. Siinä vaiheessa myin helvettiin kun puhtaalla jäällä auto vain liukui rekkaa kohti, eikä pystynyt tekemään mitään. Nastalla on edes jotain mahdollisuuksia, vaikka nuo nykynastat aika onnettomia onkin.
Pakko pitää nastarenkaita, kun joudun ajeleen paljon noita mutkaisia ja jäisiä pikkuteitä. Yhdet Continentalin kitkat oli alla, mukavat renkaat ja lumella pitävät. Siinä vaiheessa myin helvettiin kun puhtaalla jäällä auto vain liukui rekkaa kohti, eikä pystynyt tekemään mitään. Nastalla on edes jotain mahdollisuuksia, vaikka nuo nykynastat aika onnettomia onkin.
..
Nokian Wr on tulossa alle, koossa 195/55/16, ja hinta ero vastaaviin rsi:hin oli n. puolet..
saas nähdä pärjääkö moisilla suomen talvessa.
jos pintaa vertaa scandinavian kitkoihin on ero selkeä mutta jos muistelee aikoja kun ajeli talvet pinnatuilla nastakumeilla joissa ei ollut nastoja niin eiköhän noi ne pese ja niilläkin pärjäsi :)
onkos muilla kokemuksia noista euroopan kitkoista suomen talvessa ?
saas nähdä pärjääkö moisilla suomen talvessa.
jos pintaa vertaa scandinavian kitkoihin on ero selkeä mutta jos muistelee aikoja kun ajeli talvet pinnatuilla nastakumeilla joissa ei ollut nastoja niin eiköhän noi ne pese ja niilläkin pärjäsi :)
onkos muilla kokemuksia noista euroopan kitkoista suomen talvessa ?
onkos muilla kokemuksia noista euroopan kitkoista suomen talvessa ?
Ite ajelin Continentalin TS810 Sport 18" renkailla viime talven. 80% päivistä paras koskaan ajamani talvirengas pääkaupunkiseudun talveen (etenkin viime talvena kun oli mitä oli). Mutta sitten ne loput 20% ja retket esim. lappiin oli hiukan eri juttu. Sohjossa ja jäällä aivan olematon pito, etenkin sivusuunnassa. Ei toisaalta ollut ongelma kun tiesi asian ja sovitteli ajotyyliä sen mukaan (tai survo menemään ohituskaistalla 1,5km ESP valoa katsellen).
Seuraavaksi palataan takaisin CVC3/RSi linjalle ja tuumaa pienemmällä vannekoolla.
eilen tuli velipojan kitkat saksasta. goodyear ultra grip 7+, otettiin T-luokan renkaat että pitoakin olisi. onko noita kukaan kokeillut? edelliset bridgestonet oli aika hyvät pidoltaan mutta aika hirveesti veteli asfaltilla. laitetaan 3bg pasuunan alle.
sitten toinen juttu on tuo oma octavia. siinä ei ole esp:tä, eikä passatin vertaa painoakaan. millainen tuo on kitkoilla? ajetaan aika paljon kaupungissa ja pitkiä matkoja jonkun verran tuolla jumalan selän takana. kitkat saisi ihan kohtuullisella hinnalla tuolta rengasonlinesta kun taas nastat tuntuu olevan aika kalliita oikeestaan joka paikassa. sillä mietin että kannattaako alkaa kokeilemaan, että miten kitkat tuon alla toimii?
sitten toinen juttu on tuo oma octavia. siinä ei ole esp:tä, eikä passatin vertaa painoakaan. millainen tuo on kitkoilla? ajetaan aika paljon kaupungissa ja pitkiä matkoja jonkun verran tuolla jumalan selän takana. kitkat saisi ihan kohtuullisella hinnalla tuolta rengasonlinesta kun taas nastat tuntuu olevan aika kalliita oikeestaan joka paikassa. sillä mietin että kannattaako alkaa kokeilemaan, että miten kitkat tuon alla toimii?
Vanhassa Audissa (quattro) oli Nokian Wr:t alla (205/50x15) ja ekan talven pärjäsi ok, mut seuraavana talvena rupes olemaan jo niin liukkaat et rupes kaipailemaan jo kunnon talvirenkaita alle.
Tuo varmaan pitää kyllä paikkansa... Ite en ole kerennyt talvea kauempaa samoilla kitkoilla ajelemaan kun on auto aina vaihtunut. :)
eilen tuli velipojan kitkat saksasta. goodyear ultra grip 7+, otettiin T-luokan renkaat että pitoakin olisi.
Kyllä noilla ei tee suomen talvessa yhtään mitään.
Miksi pitää ostaa noita Saksan malliin/nopean ajon renkaita, kun olisi olemassa ihan oikeitakin tänne suomen oloihin.
Renkaat on kuitenkin se ainoa kohta joka ottaa autosta tiehen kiinni. Sitten ihmetellään keula rutussa, että kyllä sain halvalla hyvät renkaat.
useimmat suomen renkaat taitaa kyllä olla nopeusluokaltaan juuri tuo T eli jotain 180kmh. sillä ne tilattiinkin kun löytyi tarpeeksi alhainen nopeusluokka eli erittäin suurella todennäköisyydellä samoja renkaita mitä pohjoismaihin myydään. monilla puljuilla vaan on myynnissä ultragrip 6 tai joskus jopa 7 mutta ei oo näkyny tuota 7 plussaa. kyllä noissa oli pehmeempi kumi mitä omissa 2 talvea ajetuissa noranzoissa mitä tänään niitä tarkemmin kattelin.
Muutaman nastarengas kauden jälkeen alle tulee 205/55/16 Nokia Rsi-kitkat, vanhemmalla Nokian Q:lla ajelin aikaan ja toivottavasti näilläkin pärjää. Mieli tekis laittaa tehdas 17" aluille talvinakit mutta kokeillaan nyt ensin tuuman pienempää kokoa ja mietitään nasta/kitka vaihtoehtoa uudelleen.
Huomasin tänään kaupan lehtihyllyssä TM:n tai tuulilasin jossa kannen mukaan suuri talvirengastesti. Lehti jäi kuitenkin kiireiden vuosi selaamatta/ostamatta, olikohan mukana Goodyearin UG Extreme uutuusrengas? Ajelen talven vanhemmalla UG500:lla ja kaikenkaikkiaan loistava rengas. Hinta kohtuulinen kun kysyin tarjousta 225/45/17 renkaasta, isukki oli kuulemma vastaavat tilannu mutta perus 15":na eikä noista luonnollisestikkaan ole kokemusta auton alla.
Huomasin tänään kaupan lehtihyllyssä TM:n tai tuulilasin jossa kannen mukaan suuri talvirengastesti. Lehti jäi kuitenkin kiireiden vuosi selaamatta/ostamatta, olikohan mukana Goodyearin UG Extreme uutuusrengas? Ajelen talven vanhemmalla UG500:lla ja kaikenkaikkiaan loistava rengas. Hinta kohtuulinen kun kysyin tarjousta 225/45/17 renkaasta, isukki oli kuulemma vastaavat tilannu mutta perus 15":na eikä noista luonnollisestikkaan ole kokemusta auton alla.
^^ai. no ei nuo onneksi paljon kovemmat kuitenkaan ole kun ne kaksi hitaampaa luokkaa. hitain varmasti pitää mutta alkaa olla sen ~110 kmh maksimin ansiosta jo aika rajoilla motarinopeuksissa.
edit: piti käydä lunttaamassa. T=190 ja Q=160. ei nyt mikään kovin suuri ero, kestääpähän paremmin ajella kun lunta tulee kuitenkin vasta joulun jälkeen...
edit2: joo eli näin ne meni kokonaisuudessaan:
N 140km/h
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
Z yli 240km/h
W 270
Y 300
edit: piti käydä lunttaamassa. T=190 ja Q=160. ei nyt mikään kovin suuri ero, kestääpähän paremmin ajella kun lunta tulee kuitenkin vasta joulun jälkeen...
edit2: joo eli näin ne meni kokonaisuudessaan:
N 140km/h
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
Z yli 240km/h
W 270
Y 300
aika lailla sai kuuklettaa mut löytyhän noista jotain tietoa/tuloksia:
ei nuo näköjään sitten aivan onnettomat ole. mutta paremmin tietää sitten talvella.
Kitkarenkaat 205/55 R16 (Tuulilasi syyskuu 2006)
1. Nokian Hakkapeliitta RSi (arvosana 9+)
2. Gislaved SoftFrost 2 (9,0)
3. Nokian Hakkapeliitta RSi 225/45 R17 (9-)
4. Michelin X-Ice (8,5)
5. Goodyear Ultra Grip 7 (T –nop. luokka) (8+)
5. Hankook Icebear W604 (8+)
5. Falken Espia EP-3 (8+)
8. Fulda Kristall Montero (T –nop. luokka) (7,5)
ei nuo näköjään sitten aivan onnettomat ole. mutta paremmin tietää sitten talvella.
Mullapa ei tähän muuta sanomista ole kuin että aito ja oikea nastarengas takaa sen oikean pidon talvella ja piste.
Eiköhän näitä nasta-kitka topicceja ole jo ihan riittävästi. Toiset tykkää nastoista ja toiset kitkoista, piste. Etelässä ainakin nastojen huonoin puoli on että turhaan kuluttaa sulaa asfalttia ja rikkoo tuulilaseja....
Mikä niissä kitkoissa niin jännittää?
Mulla ollut auton alla Nokian HKPL 2 nastat, Nokian Q:t, nyt Nokian RSi:t. En ole vielä kekannut mitään eriskummallisen hyvää niistä nastoista..
Ehkä se peilijää jonka päällä vettä eikä jyvästäkään hiekkaa.. Miten usein sitten tälläistä tietä joutuu reippaammin ajelemaan? Liukasta tuossa on oli alla nastat taikka kitkat. KOKEILKAA niitä kitkoja ihan rohkeesti. - Joskus taisi joku rengasliike mainostaakin että jos kitkat ei miellytä, vaihdetaan alle nastarenkaat ilman lisäkuluja.
Meikäläisen kokemukset pääosin Pori - Turku seutuvilta, eli helvetisti suolattua tietä, vähän lunta.
Mulla ollut auton alla Nokian HKPL 2 nastat, Nokian Q:t, nyt Nokian RSi:t. En ole vielä kekannut mitään eriskummallisen hyvää niistä nastoista..
Ehkä se peilijää jonka päällä vettä eikä jyvästäkään hiekkaa.. Miten usein sitten tälläistä tietä joutuu reippaammin ajelemaan? Liukasta tuossa on oli alla nastat taikka kitkat. KOKEILKAA niitä kitkoja ihan rohkeesti. - Joskus taisi joku rengasliike mainostaakin että jos kitkat ei miellytä, vaihdetaan alle nastarenkaat ilman lisäkuluja.
Meikäläisen kokemukset pääosin Pori - Turku seutuvilta, eli helvetisti suolattua tietä, vähän lunta.
Mikä niissä kitkoissa niin jännittää?
Mulla ollut auton alla Nokian HKPL 2 nastat, Nokian Q:t, nyt Nokian RSi:t. En ole vielä kekannut mitään eriskummallisen hyvää niistä nastoista..
Ehkä se peilijää jonka päällä vettä eikä jyvästäkään hiekkaa.. Miten usein sitten tälläistä tietä joutuu reippaammin ajelemaan? Liukasta tuossa on oli alla nastat taikka kitkat. KOKEILKAA niitä kitkoja ihan rohkeesti. - Joskus taisi joku rengasliike mainostaakin että jos kitkat ei miellytä, vaihdetaan alle nastarenkaat ilman lisäkuluja.
Täysin samaa mieltä muttei nyt viitsi enempää lietsoa nasta-kitka sotaa... ;)
Kokemuksen mukaan H-luokan Saksankitkoilla vielä pärjää Suomen pakkasissa, Mutta vain maksimissaan kaksi talvea kunnes kovettuu, ja sitä ennenkin tietenkään pito ei ole mikään kunnon talvirenkaan vastaava. W-luokan talvikumejakin tuli kokeiltua kun auton mukana sellaiset viimeeksi tuli, eihän noissa ole mitään kesärenkaasta poikkeavaa enään.
Uusimmassa Tekniikan maailmassa nastarengas testin voitti Nokian Hakkapeliitta 5, viimeisimmäksi tuli Kingstar W411. Kitka puolella taasen voitto meni Continental ContiViking Contact 3 ja jumboksi jäi Pirellin Icestorm yllättäen. Nokian RSI pärjäsi vielä hyvin, ollen kolmas, vaikka ei enää uusinta uutta olekaan. Merkkirenkaat näytti pärjäävän jälleen hyvin.
Murre kirjoitti:Tulevalle talvelle on jo varastossa odottelemassa TSW Nogarot + Nokian RSi 225/40*18". Ensimmäistä kertaa siis talveksi tulossa isommat kitkat, saa nähädä kuinka käy :) ?
Hienon näköinen talvisetti. ;)
tepi kirjoitti:Kitka puolella taasen voitto meni Continental ContiViking Contact 3...
Onpa yllätys. :) Huippurengas toi kyl onkin.
joo tänään päätin että tämä tuleva talvi saa olla eka talvi kun kokeilen kitkoja tuossa omassa autossa. alle pyöräytetään kaksi talvea ajetut pikkuveikan blizzakit. syykin on. nykyiset noranzat on kahden edellisen talven aikana heikentäneet pitoaan huomattavasti ja vaikka kaikki nastat onkin tallella niin ovat enää lähinnä koristeina koska asfaltti on syönyt niistä jo sen varsinaisen tartuntaosan pois. kumikin alkaa olla kovaa kun kesärenkaassa. blizzakit taas piti viime talvena vielä oikeestaan ällistyttävän hyvin mitä tuolla jääteillä käytiin ettimässä niitten rajoja.
Hieman pettymys tuo TM:n testitulos: koska kehitys kitkarenkaissa on niin nopeaa, olisi luullut, että vanhojen mallien haastajiksi olisi noussut uusia malleja.
CVC3:n hyvä tulos ei juuri yllättänyt, oli se sen verran hyvä rengas jo aikoinaan markkinoille tullessaan. Pirellin Icestom -kitkasta sanottua:
CVC3:n hyvä tulos ei juuri yllättänyt, oli se sen verran hyvä rengas jo aikoinaan markkinoille tullessaan. Pirellin Icestom -kitkasta sanottua:
Pirelli oli todellinen yllätys. On vaikea ymmärtää, miten tunnetusti osaavan rengasvalmistajan kannattaa myydä tällaista tuotetta pohjoismaiseen talveen. Hämmästyttävää on myös se, että renkaaseen on onnistuttu kehittämään pelkkiä huonoja ominaisuuksia. Kaikkein heikommillakin kilpailijoilla edes jokin osa-alue toimii, mutta Pirellissä ei mikään. Sen tulos on eräs rengashistoriamme heikoimmista. Olemme täysin ymmällämme.
En nyt muista mitkä ne on. Tulivat tuon auton mukana ostaessa. Entinen omistaja on niillä kyllä ihan menestyksekkäästi rullaillut. Ovat vaan nyt 250km päässä, enkä muista millä profiililla ne on ja mitkä. Jotkut vanhemmat hakkapeliitat kuitenkin.
Voin sitä kokoa ja mallia kertoa kunhan saan sen tässä tietää.
edit. Juu, eli soittelin tuossa isäukolle niin Nokian NRS-T se rengas olikin. Tai siis taitaapi siinä hakkapeliittakin lukea. En nyt ihan perillä ole noista Nokian kumeista. Koko noilla kummeilla on 205/50/16
Voin sitä kokoa ja mallia kertoa kunhan saan sen tässä tietää.
edit. Juu, eli soittelin tuossa isäukolle niin Nokian NRS-T se rengas olikin. Tai siis taitaapi siinä hakkapeliittakin lukea. En nyt ihan perillä ole noista Nokian kumeista. Koko noilla kummeilla on 205/50/16
Rengaskauppiaisiin voi kyllä aina luottaa ihan siinä missä kiinteistövälittäjiinkin!
Sain nokian vitoset tänään ja kun huomasin vasta kotona, että kolmessa kumissa valmistusviikko DOT 0706. Ei jumalauta, kun kysyin vielä ostaessa, onko kumit varmasti tuoreita kun sesonki ei ole vielä alkanut ja vastaus oli että tottakai. Sain sitten puolitoista vuotta vanhat ja ainoa järkevä tapa taitaa olla kuskata kumit takaisin. Ihmettelen vaan, miten noita vitosia on voitu 06 alkuvuodesta edes tehdä!!
Sain nokian vitoset tänään ja kun huomasin vasta kotona, että kolmessa kumissa valmistusviikko DOT 0706. Ei jumalauta, kun kysyin vielä ostaessa, onko kumit varmasti tuoreita kun sesonki ei ole vielä alkanut ja vastaus oli että tottakai. Sain sitten puolitoista vuotta vanhat ja ainoa järkevä tapa taitaa olla kuskata kumit takaisin. Ihmettelen vaan, miten noita vitosia on voitu 06 alkuvuodesta edes tehdä!!
Noniin, onhan nuo Q:t vannetukussa halpoja kun on tehty 0404...:/ Mahtaako toimia mitenkään noin vanhat kumit? Tuskin kuitenkaan palautus/vaihto mahdollista tai ainakaan kovin helppoa.
aina on parempi jos on mahdollisimman tuoreet koska kumi kovettuu säilytyksessäkin. mutta siihen en osaa sanoa kuin hyvin toimii... kyllä ne varmasti kesänakkeja paremmin pitää ;) :D
Kitka pitää hyvin lumella ja epätasaisella jäälläkin, ainoastaan ihan tasaisella jäällä nasta on parempi. Minulla tulee pyörimään nastat alla, kun kilometrejä tulee paljon ja täällä pohjoisessa ei pahemmin sulaa tietäkään ole, niin nasta on järkevä valinta. Eteläsuomessa sulilla teillä ajellessa kitkarengas on varmasti varteenotettava vaihtoehto.
Itseasiassa tuo ajattelu että pohjoisessa ei pärjäisi kitkoilla menee siinä ihan pieleen. Paremmin niillä pohjoisessa pärjää kuin etelässä koska:
- jääkerros tiellä ei ole kiillottunut vaan on karkea jolloin pitoa riittää
- lumisia teitä riittää jolloin pito on samaa tasoa kuin nastarenkaalla
Itse olen 5 talvea ajanut kitkoilla etelä-suomessa ja aika paljon pohjoisessakin. Viime talven nastoilla koska auton ed. omistaja oli ostanut nastarenkaat. Vaikka Oulun seutu on itseasiassa kaikkein huonointa seutua ajella kitkarenkailla kun rannikkoilmasto tekee välillä tiet todella liukkaiksi niin ajattelin kuitenkin ostaa kitkat kun ei tuota nastojen rapinaa jaksa kuunnella.
Matti: KM-däckissä tämänpäivän hinnat allelaitettuna: Michelin 500€ ja Bridgestone 440€ sis ALV :)
- jääkerros tiellä ei ole kiillottunut vaan on karkea jolloin pitoa riittää
- lumisia teitä riittää jolloin pito on samaa tasoa kuin nastarenkaalla
Itse olen 5 talvea ajanut kitkoilla etelä-suomessa ja aika paljon pohjoisessakin. Viime talven nastoilla koska auton ed. omistaja oli ostanut nastarenkaat. Vaikka Oulun seutu on itseasiassa kaikkein huonointa seutua ajella kitkarenkailla kun rannikkoilmasto tekee välillä tiet todella liukkaiksi niin ajattelin kuitenkin ostaa kitkat kun ei tuota nastojen rapinaa jaksa kuunnella.
Matti: KM-däckissä tämänpäivän hinnat allelaitettuna: Michelin 500€ ja Bridgestone 440€ sis ALV :)
Useimmiten jopa paremmin kun on lamellia enemmän.- lumisia teitä riittää jolloin pito on samaa tasoa kuin nastarenkaalla
RSi:llä rullailen, yksi talvi noilla on ajettu joten pintaa ja pitoa piisaa. Koko on mahtava 175/70R13 ;) Eipä ole suurta valittamista ollut, kitkoissa ajattelin pysytellä jatkossakin.
Sain nokian vitoset tänään ja kun huomasin vasta kotona, että kolmessa kumissa valmistusviikko DOT 0706. Ei jumalauta, kun kysyin vielä ostaessa, onko kumit varmasti tuoreita kun sesonki ei ole vielä alkanut ja vastaus oli että tottakai. Sain sitten puolitoista vuotta vanhat ja ainoa järkevä tapa taitaa olla kuskata kumit takaisin. Ihmettelen vaan, miten noita vitosia on voitu 06 alkuvuodesta edes tehdä!!
Kyllä ne vaan niitä tekee :(
Niinpä. Hommahan nyt vaan menee niin, että KYSYIN vielä ostaessa, että onhan renkaat tuoretta paistoa eikä mitään varastoa. Maksoin siis tuoreista eli tottakai ryhdyn hankalaksi asiakkaaksi. Muutenkin ihmetyttää, että yhteen renkaaseen tuli 70 grammaa painoa, vaikka vannekin on tehtaan Skodan tehtaan jäljiltä uusi ja ajettu autoliikkeestä kotiin.
Kun saan edustajan kiinni, kysyn mitä nuo noitten renkaiden kanssa meinaa tehdä.
Kun saan edustajan kiinni, kysyn mitä nuo noitten renkaiden kanssa meinaa tehdä.
Renkaan iästä ei oikein voi päätellä mitään. Yleensähän ei suositella yli viisi vuotta vanhoilla renkailla ajamista. Renkaan materiaali vanhenee myös varastoitaessa, mutta paljon hitaammin kuin käytössä, jossa renkaaseen vaikuttaa kulutus ja monenlaiset epäsuotuisat ilmasto-olot, jotka varastossa voidaan välttää.
Aina ei kuitenkaan tiedä, millaiset varasto-olosuhteet ovat. Oikealla varastoinnilla vanhakin rengas voi olla uuden veroinen kun taas edellisen sesongin rengas väärissä olosuhteissa säilytettynä voi olla huomattavasti ikäänsä vanhempi.
Talvirenkaissa ainakin pätee sääntö, että osta aina uusinta sukupolvea oleva malli (joka ei ole ehtinyt vanheta varastossa) ja vaihda uuteen puoliksi kuluneena (jolloin vanhan saa kiertoon edes jollakin hinnalla).
Aina ei kuitenkaan tiedä, millaiset varasto-olosuhteet ovat. Oikealla varastoinnilla vanhakin rengas voi olla uuden veroinen kun taas edellisen sesongin rengas väärissä olosuhteissa säilytettynä voi olla huomattavasti ikäänsä vanhempi.
Talvirenkaissa ainakin pätee sääntö, että osta aina uusinta sukupolvea oleva malli (joka ei ole ehtinyt vanheta varastossa) ja vaihda uuteen puoliksi kuluneena (jolloin vanhan saa kiertoon edes jollakin hinnalla).
eli joo noissa renkaan iässä kannattaa yrittää taistella uudet kumit alle... sillä mahdollista on että tehdas on muuttanu rengasta sen verran että kuvio on kuiteskin sama ja kumissa on eri seos..
no kitkat ja nastat menee tasoissa lumisella alustalla... ainut missä tulee eroja on juurikin jäiset pinnat.
no kitkat ja nastat menee tasoissa lumisella alustalla... ainut missä tulee eroja on juurikin jäiset pinnat.
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
Huomenna käyn hakemassa talvikiekot: Nokian HKPL 4:t tuli otettua. Tuskinpa nuo suurta pettymystä tuottaa. Pitää vielä varmistaa että ovat uutta tekoa. Hinta ratkaisi, yli 100€ halvemmat kuin edullisimmat Conti tai HKPL5 koossa 225/45-17.
Edit: Nastat vs. kitkat --> http://vianor.fi/nastatvaikitkat_fi
Edit: Nastat vs. kitkat --> http://vianor.fi/nastatvaikitkat_fi
Viimeksi muokannut sik, 9.10.2007 3:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
II Golfissa näyttäs vielä alla olevan viimetalven jäljeltä olevan nuo HKPL Q kitkat koossa 185/60/14", eli eiköhän ne siinä myös ensitalven vietä. Varastossa odottelee HKPL 4 nastat koossa 195/55/15" eli tarvittaessa raavitaan Cabriolla sitten noilla latua, prätkää ei talvirengaspakko koske, eli pärjännee ajamatta betonilattialla ihan MICHELIN-Sportiensa kanssa, pukeilla/puilla tietysti.
Alle tulee mitä luultavimmin Hakkapeliitta 4:t vuodelta 2003. Edelleen kaikki nastat jäljellä ja pintaa vaikka muille jakaa. Koko on 205/55/16" kuten vakio-kesärenkaissakin.
Pitoa tosin on enää nimeksi, mutta onneksi edes vetopidossa auttaa torseni. ;)
Kutkuttaisi tosin ostaa nastattomat tuohon nelariin kun talvet on täällä etelässä mitä on. Conteja ja RSi:tä olen katsellut "sillä silmällä" vaikka noista RSistä (17" koossa 4-veto Viton alla) ei ole niin mairittelevia kokemuksia; ovat melko venkurat lämpimämmällä säällä ainakin.
Pitoa tosin on enää nimeksi, mutta onneksi edes vetopidossa auttaa torseni. ;)
Kutkuttaisi tosin ostaa nastattomat tuohon nelariin kun talvet on täällä etelässä mitä on. Conteja ja RSi:tä olen katsellut "sillä silmällä" vaikka noista RSistä (17" koossa 4-veto Viton alla) ei ole niin mairittelevia kokemuksia; ovat melko venkurat lämpimämmällä säällä ainakin.
^^Viime talven oli ykköskopassa alla uudehkot 175/70-13" Daytonin DW 700. Aika uraherkkä oli, mutta kyllä ne muuten asiansa ajoivat, pito suht ok. Ainakin täällä pohjoisessa :)
185/55-15" HKPL 4:set odottelee kunnon talvikelejä, sulalla asfaltilla en ala noita kuluttaa. Siihen asti saa mennä vanhoilla GY:n 155/80 nastoilla (tai mitä niistä on jäljellä :)
185/55-15" HKPL 4:set odottelee kunnon talvikelejä, sulalla asfaltilla en ala noita kuluttaa. Siihen asti saa mennä vanhoilla GY:n 155/80 nastoilla (tai mitä niistä on jäljellä :)
Talvea ois odottamassa ihan liikaa ajetut Hakkapeliitta ykköset. Joutunee ostamaan uudet, kun noilla meni jo viime talvi aivan luisteluksi. Pitäisi vielä arpoa mitä ostaa ja mistä. Kleberit kiinnostaiis hinnan puolesta. Hakkapeliitat menee kyllä budjetista ulos. Vai ostaisko sittenkin kitkat. Päätöksiä päätöksiä :)
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
Ainakin rengasmaailmassa näyttäisi olevan vähän edullisempaa: http://www.rengasmaailma.fi/aohje.htm
Sivun lopussa työhinnasto.
edit: säätöä
Sivun lopussa työhinnasto.
edit: säätöä
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
^ koossa 175/65/14" ja 185/60/14"
ensimmäinen toimi II pallerossa itseasiassa paremmin, jälkimmäisen setti on siinä vieläkin.
Hiljaiset ja oikein mukavat ajaa-aluksi pito-ominaisuudet yllätti positiivisesti, mutta vuosien varrella lamellien reunat kulahtaa vaikka pintaa ois ku pienessä pitäjässä edelleen ja pito-ominaisuuksista ei juuri tänäpäivänä tarvitse rintaansa niiden osalta röyhistellä.
jokseenkin näin:
1.talvi - erinomaiset
2.talvi - hyvät
3.talvi - kohtalaiset
4.talvi - täyttää lain kirjaimen....
ensimmäinen toimi II pallerossa itseasiassa paremmin, jälkimmäisen setti on siinä vieläkin.
Hiljaiset ja oikein mukavat ajaa-aluksi pito-ominaisuudet yllätti positiivisesti, mutta vuosien varrella lamellien reunat kulahtaa vaikka pintaa ois ku pienessä pitäjässä edelleen ja pito-ominaisuuksista ei juuri tänäpäivänä tarvitse rintaansa niiden osalta röyhistellä.
jokseenkin näin:
1.talvi - erinomaiset
2.talvi - hyvät
3.talvi - kohtalaiset
4.talvi - täyttää lain kirjaimen....
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa