Laturin heräte -> ajovaloautomaatti?
Valvoja: ffp jäsenet
Laturin heräte -> ajovaloautomaatti?
Tuli vaan mieleeni, että olisko mahdollista väsätä laturin herätteen avulla golffiin ajovaloautomaatin eli kun auto olisi käynnissä, releet sulkeutuisi ja syöttäisi virtaa valoille vaikkei valokytkimeen koskisikaan (wnb uuden auton omistaja :)). No siis teinkin jo tämän systeemin ja hyvinhän se pelittää. Tuli vaan mieleeni, että onko tuossa laturin herätteessä _AINA_ se jännite? Vai loppuuko se esim. kun akku on täynnä? Eli onko tämä nyt hyvä ja toimiva systeemi pidemmän päälle? :) Olihan tuolla teksteissä tuo ajovaloautomaatti, mutta jotenkin tämä oma systeemi tuntuu paremmalta...
Tuolta voi lukea lisää valoautomaatista.
No kappas. Oma systeemi on tälläinen:
Eli käsittääkseni sulla on jotkut erilliset huomiovalot? Löytyykö tästä mun kytkennästä jotain "huonoja" puolia? Pimeän tullen voi pistää valokytkimen päälle, jolloin kaikki muut valot (mittari, sisä, rekisteri) menevät päälle. Lisäksi olen kytkenyt summerin, joka huutaa kun ovi on auki ja valokytkin painettuna (valot siis jäävät edelleen päälle, vaikka auton sammuttaa JOS valokytkin on painettuna) ja auto ei ole käynnissä.
Tarviiko tuo laturin heräte sulakkeen? Vai onko siinä jo jossain vakiona?
Eli käsittääkseni sulla on jotkut erilliset huomiovalot? Löytyykö tästä mun kytkennästä jotain "huonoja" puolia? Pimeän tullen voi pistää valokytkimen päälle, jolloin kaikki muut valot (mittari, sisä, rekisteri) menevät päälle. Lisäksi olen kytkenyt summerin, joka huutaa kun ovi on auki ja valokytkin painettuna (valot siis jäävät edelleen päälle, vaikka auton sammuttaa JOS valokytkin on painettuna) ja auto ei ole käynnissä.
Tarviiko tuo laturin heräte sulakkeen? Vai onko siinä jo jossain vakiona?
Ei minulla mitään erillisiä valoja vaan lähivaloja ohjataan samalla tavalla releellä kuin omassa kytkennässäsikin. Syöttöjohdossa on muutama diodi, joitten yhteenlaskettu kynnysjännite pudottaa polttimoiden jännitettä sopivasti. Parkitkin on itselläni kytketty diodien kautta, pieni jännitehäviöhän (0.6V) siitä syntyy, mutta sillä ei ole merkitystä.
Diodit erottavat lisäksi valojen oikean ja vasemman piirin toisistaan. Kaikissa volkkareissa sekä ajovalojen että pysäköintivalojen piirit on erotettu toisiltaan jo valokytkimeltä saakka, jotta mahdollinen oikosulku toisella puolella ei pimentäisi kaikkia ajovaloja/pysäköintivaloja. Kuvaamassasi kytkennässä piirit on kytketty yhteen.
Sulakekin voisi jossakin välissä olla. D+ piirissä ei normaalisti ole sulaketta ja voi olla, jos rele vaatii ison virran, lataus ei herää aivan tyhjäkäynnillä. Tuossa kytkennässä parkkien releen ohjaus kannattaisi ehkä ottaa lähivaloreleen ulostulosta.
Diodit erottavat lisäksi valojen oikean ja vasemman piirin toisistaan. Kaikissa volkkareissa sekä ajovalojen että pysäköintivalojen piirit on erotettu toisiltaan jo valokytkimeltä saakka, jotta mahdollinen oikosulku toisella puolella ei pimentäisi kaikkia ajovaloja/pysäköintivaloja. Kuvaamassasi kytkennässä piirit on kytketty yhteen.
Sulakekin voisi jossakin välissä olla. D+ piirissä ei normaalisti ole sulaketta ja voi olla, jos rele vaatii ison virran, lataus ei herää aivan tyhjäkäynnillä. Tuossa kytkennässä parkkien releen ohjaus kannattaisi ehkä ottaa lähivaloreleen ulostulosta.
Kiitoksia! Teen mainitsemasi muutokset, jotkan ovat tuiki tarpeelliset. Tyhjäkäynnillä valot kyllä syttyy, joten siinä ei ole ongelmaa.
Nyt ymmärrän miksi joka lampulta tulee oma johto valokytkimeen :) Ihmettelin sitä ennen, mutta tietysti ettei pimene kaikki lamput kun yhdessä sattuu oikosulku.
Eikös tuon diodisysteemin pysty korvaamaan myös sillä, että laittaa joka tuikulle oman releen?
Nyt ymmärrän miksi joka lampulta tulee oma johto valokytkimeen :) Ihmettelin sitä ennen, mutta tietysti ettei pimene kaikki lamput kun yhdessä sattuu oikosulku.
Eikös tuon diodisysteemin pysty korvaamaan myös sillä, että laittaa joka tuikulle oman releen?
Juu, toki tuollaisen kytkennän voi toteuttaa myös releillä, mutta diodit ovat halpoja ja helppo sijoittaa. Diodeilla on myös helppo toteuttaa tuo piirien erottaminen, koska diodi johtaa sähköä vain yhteen suuntaan.
Lisäksi halusin ajovaloille alennetun jännitteen, joka säästää sähköä ja polttimoita päiväkäytössä. Pudotettaessa polttimon käyttöjännite 85%:iin nimellisjännitteestään, käyttöikä laskennallisesti kymmenkertaistuu.
Lisäksi halusin ajovaloille alennetun jännitteen, joka säästää sähköä ja polttimoita päiväkäytössä. Pudotettaessa polttimon käyttöjännite 85%:iin nimellisjännitteestään, käyttöikä laskennallisesti kymmenkertaistuu.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa