Moottoriöljyn pinta nousee mittatikussa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

a7071
-
Viestit: 126
Liittynyt: 20.6.2005 14:21

Moottoriöljyn pinta nousee mittatikussa

ViestiKirjoittaja a7071 » 18.9.2007 19:56

ARL Golffi kyseessä.

Käytin viime viikolla öljynvaihdossa, uutta öljyä luruteltiin 4,5l tilalle uuden suodattimen kanssa.

Tänään katsoin mittatikusta ja näytti olevan n. 1cm yli normaalin keskirajan. Huoltsikalla tätä sit pohdittiin ja otettiin 0,5l pois, jos oliskin vahingos tullut liikaa lisättyä epähuomios. Mittatikussa öljynpinta asettui oikealle kohdalle nyt.

Myöhemmin tarkastin jäähtyneestä koneesta tason, ja oli jo noussut tästä selvästi, n. 5mm yli keskirajan.

Tarkkaillaan vielä tilannetta miten kehittyy, mutta onko mahdollista että öljyn joukkoon pääsisi löpöä tai jäähdytinnestettä?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 18.9.2007 20:10

Peltilehmien kanssahan on kaikki mahdotonkin mahdollista..

Jos sinne jäähdytysnestettä/löpöä menisi, niin pitäs siinä tikun kärjessä näkyä merkkejä muustaki tökötistä kuin itse mustasta kullasta. Samaten korkissa venttiilikopassa.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 18.9.2007 20:15

Jak3, ei välttämättä. Tosin, jos jäähdytinnestettä menisi niin sitten VOISI olla mahdollista että kerääntyy jopa tikkuun töhnäksi, monesti ei ole niin tehnyt eikä välttämättä venttiilikopan korkkiinkaan ole kerääntynyt.

Kysyjälle; Et sattunut haistelemaan miltä se pois laskettu öljy haisi?

a7071
-
Viestit: 126
Liittynyt: 20.6.2005 14:21

ViestiKirjoittaja a7071 » 18.9.2007 20:34

Vanhan öljyn hajusta ei tietoa.

Mitä koitin haistella täyttökorkin kautta, ei huomautettavaa.

Oli hieman tosin vuotanut öljyä öljypohjan propusta. Kierteet menevät ensi kerralla uusiksi/holkitus.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 19.9.2007 17:16

En tiedä millainen tuossa koneessa on öljypohjan irroitus mutta itse sen kyllä tekisin jos on niinkin helppo kuin jokaisessa vastaan tulleessa VAG-kulkineessa. Näkee heti ainakin sen että onko jäähdytysnesteet ja öljyt sekaisin, välttämättä kun ei venttiilikopan irroituksella näe.
Ja samalla voi toki tehdä ns. sormitestin öljylle ja vertaa sitä varmasti ei-diisselöityneiseen öljyyn. Eron periaatteessa kyllä huomaa melko helposti.

Jessup
-
Viestit: 286
Liittynyt: 21.8.2003 13:13

bensan määrän lisääntyminen

ViestiKirjoittaja Jessup » 19.9.2007 22:45

Moi

Itselläni oli scirocossa aikoinaan sama ongelma. Tulin siihen tulokseen että kone on niin VÄLJÄ että moottoriöljyn sekaan sekoittui bensaa kun kone kävi. Varmaankin valui sylinterin seinää pitkin.

Öljy myös haisi bensalle. En uskaltanut enää koneella ajella. Jos on käyntihäiriöitä ym. niin haistelepa miltä öljy haisee ja lopeta ajo ennenkuin possahtaa=)

edit: siis kyseessähän olikin diisseli eikä bensa mutta sen toteaminen hankalampaa

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 20.9.2007 9:11

Öljyn väri voi myös muuttua kermamaisen vaaleaksi, jos on tarpeeksi vettä seassa.
Heti sammuttamisen jälkeen kun katsoo, niin näkee parhaiten jos ovat sekottuneet..

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 20.9.2007 9:59

PD koneissa on ollut ongelmia että tandem pumppu työntää dieseliä öljyn sekaan.. kyllä sen sitten viimeistään huomaa kun nokat menevät sileiksi =O

eli kannattaa kyllä selvittää jos se on dieseliä.

a7071
-
Viestit: 126
Liittynyt: 20.6.2005 14:21

ViestiKirjoittaja a7071 » 20.9.2007 21:57

Aamulla katsoin yön seisoneesta koneesta että öljy oli mittatikussa valunut keski- ja alarajan välille. Myöhemmin kun moottori oli lämmennyt, oli öljyn raja taas noussut mittatikun "A-tasolle", eli keskialueen yläpuolelle, jolloin manuaalin mukaan öljyä ei enää saa lisätä.

En pysty hajun perusteella itse sanomaan olisiko joukossa diisseliä. Kuinkas tämä olisi todettavissa käytännössä? Näyte labraan koeputkessa? :P

Corvette, mainitsit tästä tandempumpusta. Mikä on ko. pumpun tehtävä moottorissa, ja onko tämä miten vaihdettavissa/korjattavissa jos aiheuttaa ko. ilmiön? Kuinka todeta onko tandempumppu viallinen/aiheuttaja?

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 20.9.2007 23:01

Tandempumppu tekee esipaineen pumppusuuttimille, kyseinen kilke löytyy siitä sylinterikannen päästä.
Pumppu on vaihdettavissa/korjattavissa. Voi olla että selviää pelkällä tiivisteen vaihdolla.
Volsulta löytyy oma laite tuohon tandempumpun testaukseen, mutta kyllähän tuohon voi itsekkin väsäillä laitteen jolla tota paineistaa.
Tarkista myös naftasuodin, siellä saataa olla öljyä jolloin suodatin sisältä aivan musta.

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

ViestiKirjoittaja helix » 10.9.2009 22:15

edit: siirsin kysymykseni tuonne diesel puolelle "sorrry"


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 12 vierailijaa