Bensa Vs Diesel? ( Mk3 Golffin dieselöinti?)

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

Bensa Vs Diesel? ( Mk3 Golffin dieselöinti?)

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 17.9.2007 18:55

Aihetta on varmaan käsitelty aiemminkin, mutta haulla ei löytynyt oikein sopivaa topickia.

Kumpikohan alkaa olla kannattavampi vaihtoehto, bensa vai diesel auto?
Eli kilometrejä tulee suunnilleen 55 000 vuodessa.
Nykyään siis käyttiksenä tuo Golf III 1.8 ABS koneella. Ei se nyt paljoa kuluta, ~ 5.4 - 6.5 litraa/100km, mutta bensa tuntuu aika kalliilta Dieseliin verrattuna, kun pienillä tuloilla joutuu pärjäämään. Mitenhän paljon niitä kilometrejä pitäisi tulla, että kannattaisi vaikka vaihtaa TD Golffi alle? Ja miten suuri Diesel-vero noissa kolmoskorin TD golffeissa suunnilleen on?
Viimeksi muokannut EscMk3, 17.9.2007 19:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 17.9.2007 18:59

mitä toi bensa on???=) diisseli on se oikee vaihtoehto....eiköhän 25-30tuhatta kilsaa taida riittää luulisin mä...

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 17.9.2007 19:00

Sen enempiä laskematta, tuolla km määrällä kannattaa se dieseli. Diesel vero lienee 500e paikkeilla Golffissakin... (ihan hatusta vetäen)

sambe
-
Viestit: 102
Liittynyt: 23.7.2003 15:23

ViestiKirjoittaja sambe » 17.9.2007 19:01

RS Fabia varmaan painaa suht samanverran ja siinä on diiseli vero 444€/v

Jarok
-
Viestit: 355
Liittynyt: 5.8.2006 1:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarok » 17.9.2007 19:17

Tämänhetkinen pelisi kuluttaa about 3300 litraa 55000 kilometrissä, jos kulutus on 6 litraa / 100 km.
Bensan hinta on suurin piirtein 1,30e/litra, eli vuodessa menee noin 4290e bensaan.

Jos Dieselillä ajaa saman verran vuodessa, ja diesel kuluttaisikin aivan hulppeat 6 liraa / 100km, dieselin hinnan pyöriessä noin eurossa, vuodessa menisi 3300e dieseliin. Eli verot kestäisivät olla jopa 990e/vuosi, että ajelu olisi samoissa hinnoissa.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 17.9.2007 19:20

Kyllähän se tulisi sitten halvemmaksi.
Miten iso homma tuohon olisi toteuttaa Dieselöinti, vai kannattaako vain suosiolla vaihtaa koko auto?

mije
-
Viestit: 39
Liittynyt: 14.7.2006 17:37

ViestiKirjoittaja mije » 17.9.2007 19:48

Huoltojen/varaosien hinnat vaikuttaa myös tuohon.

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 17.9.2007 19:53

Onhan nuita dieselöity hulluuteen asti.
jos pidät omaa yksilöäsi keskivertoa parempana kulkineena korin ja muun tekniikan puolesta niin dieselöi se. helpoimmalla pääsee kun vaihtaa auton mutta alkaa kolmoskorisissa kilometrit näkyä ainakin alkupään mallien pohjasssa.

COH
-
Viestit: 62
Liittynyt: 21.6.2004 16:42

ViestiKirjoittaja COH » 17.9.2007 21:37

^^ Mikäs niissä maksaa enemmän? Ei sytytystulpat ainakaan. Maksaahan nuo huollot ja varaosat bensiiniautossakin. Eipä meikäläinen ole vielä konkurssiin joutunut vaikka dieselillä ajelen. Tosin huoolot teen pääosin itse kun auto on vanha raiska, mutta empä ole varaosien hinnassa hirveästi eroja huomannut.

Alkuperäiseen kysymykseen sen verran että itsellä tulee kilometrejä vuodessa noin 20tkm ja koen dieselillä ajelun vielä halvemmaksi. Kuukaudessa menee polttoaineeseen noin 100 euroa/2000km, kun taas samoilla ajoilla bensa-autolla rahaa meni noin 200 euroa/2000km.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 17.9.2007 22:00

Onhan nuita dieselöity hulluuteen asti.
jos pidät omaa yksilöäsi keskivertoa parempana kulkineena korin ja muun tekniikan puolesta niin dieselöi se.


Tuo tosiaan on koriltaan täydellisessa iskussa, äänenvaimenneltu, ja melkein kaikki kuluvat osat on vaihdettu uusiin. (täysi jarruremontti eteen ja taakse, kaikki nivelet, suojakumit, puslat, alustasatsi ja valtavasti muuta osaa) Sen takia ei viitsisi vaihtaa. Mistähän löytäisi kohtuullisesti ajettuja diesel motteja, mikä tuonne keulalle käy? Mitä muuta siinä menee vaihtoon, jos sinne TD motin istuttaa? Varmaankin sähköt joutuu vaihtamaan, miten vaihdelaatikko, vetarit ym? Riittääkö nuo takana olevat rumpujarrut TD motille, vai pitääkö olla levyt takanakin? Kolariauto diesel olisi ehkä järkevä, saa varmaankin kaiken tarvittavan siitä?

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 17.9.2007 22:06

Kolariauto, tai miksei ihan suomikilpinen td sopuhintaan? Johon laittaisit wanhan bensatekniikan ja myyt pois..

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 17.9.2007 22:21

No sekin ois ihan järkevä ratkaisu.
Pitää alkaa katella sopivaa aihiota....

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 17.9.2007 22:24

Tuot jonku ruosteisen ruottin herkun tai benecarsista pelkkä tekniikka. Itse kyllä hommaisin kokonaisen auton osia luovuttamaan.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 18.9.2007 1:30

En näe syytä miksi tarvisi olla kokonainen auto, ellei ole pakko saada tdi. TD mekaanisella pumpulla tarvii ne kuuluisat 2 sähköjohtoa, syöttösolenoidille ja hehkuille.
Kakkikseen dieselswappi menee lähes bolt on, varmaan kolmoseenkin. Ei tarvi päivitellä jarruja eikä vaihdella vetareita. Esim. AAZ vakiona 75hv. Hehkuille rele ja valo on tietty kiva mittaristossa, itselläni ei ollut sitäkään. Jos haluaa kierroslukumittarin toimimaan, niin täytyy olla dieselin mittaristo tai kehitellä muunlainen patentti. Esim. triggerilevy nokan päähän ja induktioanturi sitä haistelemaan.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 18.9.2007 7:42

Uudemmissa malleissa on sitten ajonesto, joka aiheuttaa jotain toimenpiteitä tekniikanvaihdon yhteydessä.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 18.9.2007 12:45

AAZ :ssä vakiona vain 75hp ?
Mikähän diisseli motti sinne istahtaisi kivuttomasti, jossa olisi minimissään 90hp? . Joku TDI? Mitenkäs noiden TDI koneiden kanssa sitten tuo jarrupuoli, ja muut?
Ja mistä autosta se kone passais sitten kohtuudella, niin tietäisi etsiä sitä tekniikan luovuttajaa?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 18.9.2007 12:50

Ja mistä autosta se kone passais sitten kohtuudella, niin tietäisi etsiä sitä tekniikan luovuttajaa?


Golf ja Vento. =D

Itse päivittelisin jarrut samantien siihen kuntoon että niitä ei tarvi olla heti päivittämässä koska TDi:hin on käsittääkseni suht helppo saada lisää löylyä. Jarrut ei ikinä ole liian hyvät. GTi/VR6/G60 palikat alle.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 18.9.2007 16:48

Ite en lähtis tdi-jumppaan, ku AAZiin saa kymmenessä minuutissa vähintään tuon 90hv, jos omistaa ruuvarin, 13mm lenkin ja viilan. Ylipäätään jos haluaa tehdä tuommoista pikkuviriä, tai vähän isompaakin, niin kammiokone ei ole yhtään sen huonompi vaihtoehto kuin tdi.
Mitään osia vaihtamatta tehopotentiaali AAZissa lienee siellä 100-110hv hujakoilla. Ahdin, nestepää, cooleri ja asialliset putkitukset niin liikutaan jo 150-180hv haarukassa. Tai yli, mutta nyt kai tarkoitus oli tehdä käyttöauto. :)

mije
-
Viestit: 39
Liittynyt: 14.7.2006 17:37

ViestiKirjoittaja mije » 18.9.2007 22:08

^^ Mikäs niissä maksaa enemmän? Ei sytytystulpat ainakaan. Maksaahan nuo huollot ja varaosat bensiiniautossakin. Eipä meikäläinen ole vielä konkurssiin joutunut vaikka dieselillä ajelen. Tosin huoolot teen pääosin itse kun auto on vanha raiska, mutta empä ole varaosien hinnassa hirveästi eroja huomannut.

Ei siinä lukenut et just dieseliin olis kalliimmat huollot ja osat. Meinasin vaan sitä että jos vertaillaan vuosikustannuksia niin vaikuttaahan siihen muutkin asiat kuin polttoaineen hinta ja verot.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 19.9.2007 9:54

Ite en lähtis tdi-jumppaan, ku AAZiin saa kymmenessä minuutissa vähintään tuon 90hv, jos omistaa ruuvarin, 13mm lenkin ja viilan. Ylipäätään jos haluaa tehdä tuommoista pikkuviriä, tai vähän isompaakin, niin kammiokone ei ole yhtään sen huonompi vaihtoehto kuin tdi.
Mitään osia vaihtamatta tehopotentiaali AAZissa lienee siellä 100-110hv hujakoilla. Ahdin, nestepää, cooleri ja asialliset putkitukset niin liikutaan jo 150-180hv haarukassa. Tai yli, mutta nyt kai tarkoitus oli tehdä käyttöauto. :)


Saahan siitä AAZ:stä näköjään ihan sopivasti tehoa sitten irti.
Pitää alkaa etsiä edullista AAZ Ventoa tai golffia.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 19.9.2007 12:28

Mitään osia vaihtamatta tehopotentiaali AAZissa lienee siellä 100-110hv hujakoilla

Mitään osia vaihtamatta (tai no, kyllä se noin vanhoissa pitää se piiri sinne ECU:uun vaihtaa) tehopontentiaaali 1Z:ssa (siis 90hv TDI) on siellä 120hv paikkeilla.

Tai sitten hommaat heti GTI TDI:n tekniikan, jossa 110hv vakiona. Muutamasta swapistä löydät jotain infoa www.pajalle.com. En mä tuota TDI-tekniikkaa yhtään arastelisi, ei se sen vaihtaminen sen erikoisempi juttu ole, bolt-on konversio sekin on.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 19.9.2007 12:39

^ mitään osia vaihtamatta 1.9TDI (90hp AHU) + 3e vastuksiin = 118hp ;)

Kefeidi
-
Viestit: 7
Liittynyt: 20.12.2010 22:20

ViestiKirjoittaja Kefeidi » 21.1.2011 10:56

Kysymys, mitä kaikkea tarvitsee siirtää dieselistä bensakoneiseen koneswapin yhteydessä?
Käykö johdot tyylillä liitin kiinni ja hehkun ja syötönkatkaisun johdotuksen siirto?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 21.1.2011 12:05

Bensan moottoritilan johtosarja pois, ja diiselin tilalle. Kaikki liittimet on samanlaisia, ja niille löytyy vain yksi paikka, joten väärin niitä ei voi laittaa kuin väkisin. Tämä siis koskee ainakin mk3 golfia/ventoa mitä itse olen tässä nyt muutamaan kertaan jumpannut.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa