Golf 2 Junkyard Turbo

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

TfP-Motors
-
Viestit: 91
Liittynyt: 19.1.2005 20:45
Viesti:

Golf 2 Junkyard Turbo

ViestiKirjoittaja TfP-Motors » 10.9.2007 21:25

Kävin heinäkuussa kokeilemassa varttimailia vakiolla 1986 vuoden Gti golffilla. Matka taittui parhaillaan 16.45 aikaan. Elokuussa huomasin Gti-lehdessä olleen saman aikakauden Jetan menneen vartilla hiukan kovempaa. Siitäpä se leikkimielinen "veto" / idea sitten lähti. Tarkoitus olisi paukauttaa kovempi aika alle 2000:n euron budjetilla. (Toki se Jetta on aisallisesti rakennettu, ja hieman eri käyttöön, ettei nyt kellään menisi herneitä tai murroksenkuulia nenään, kilpailen vain itseäni vastaan.)

Kuva

Auton tuli vaihdossa minulle joskus tammi-helmikuussa 07, (Hinta-arvio 500e), ilmeisesti oli
alan miehillä :) Auton vetäisin yksiväriseksi, maalina punaisella maston-sprayllä jatkettu valkea peltikattomaali (27e/3l). Pohjia ei kummemmin hierottu. Mitänyt helmoja peiteltiin lasikuidulla :). Heinäkuussa 07 katsastusta varten täytyi laittaa jouset, etujarrulevyt, pari jarrukilpeä sekä muutama paikka pohjaan. (jouset 120e, jarrut 70e ja itse se katsastus ~50e+ 10e päästöt) Ulkonäköön tuli puolen auton parannus ostamalla vanteet ja renkaat (vanteet 100e, renkaat 170e)

Orkkis tekniikalla oli rullattu vaivaiset 408tkm, joten ostin noin 220tkm ajetun tekniikanluovuttaja / varaosa auton. (270e) Koppa on -85 1.3 tekniikanvaihto, ainakin kolmansilla rekisterikilvillä, ja 1.8 cl:n vaihdelaatikolla, määräjakajaa ja takajarrunjen remppaamista vaille pelikunnossa.

Syyskuussa sitten alkoi swappaus, tekniikka pois keltaisen nokalta. Pienehköä vesijäähdytteistä IHI turboahdinta ruettiin sovittelemaan koneen kylkeen, mutta laiskuus iski jo tässä vaiheessa ja päädyin hyödyntämään jo kertaalleen hitsatun valupakosarjan turbokäyttöön. Ja eihän se turbo sinne tietenkään suoraan käynyt. Tällaiseen asentoon lopulta sen kiinnitin. Oikealla oli hanakasti vastassa koneenkannake ja vasemmalla vaihdevivut. Paketti sovituksessa keltaisessa korissa, 1 ja 2. "Alaspiippu" näyttää tältä. (Rahaa meni Turboahdin laippoineen 120e, ahtoputkiston mutkat 30e ja suorat ja supparit "freebie", ahtoputkiston kumiletkut 9e)

Kun paketti oli hierottu viikon aikana suht valmiiksi (öljynpaluuta lukuunottamatta) aloitin lauantaiaamuna tekniikanvaihdon. Lauantai iltana olikin jo
tekniikka paikallaan, ja öljypohjaan hitsattu öljynpaluu. Letku ottaa vetariin kiinni kun auton tunkkaa ilmaan, mutta maassa maatessaan ei mitään onkelmaa.

Sunnuntaina vain kasasi keulan takaisin ja laittoi putkistoa konehuoneeseen. Ilman putkia, vain imuputki paikallaan ja molemmat putket.

Sitten pääsikin testiajulle, ja mahtavati nakutti. Korvakuulolta myöhästin sen verran aina että enää ei nakutusta tullut. Kytkin luistaa pirusti, edellinen omistaja oli levyn vaihtanut noin 10tkm sitten, mutta asetelma taitaisi olla poikaa vaihtaa myöskin. Välijäähdyttimen ja By-passin asennus siirtyi tuonnemas sillä välijäähyn päädyt olivat käymättömät, ja kierrätysventtiiliä ei tullut ajoissa hommattua. Kapeakaistalambdalla seos pysyy Ok, tosin ahtopaine on todella maltillinen 0.3. Seuraavaksi tiedossa siis kytkimen remppaus, välijäähy, by-pass, ja lisärikastus... Sitten olisi tarkoitus päästä penkittämään, vielä tämän vuoden puolella.

Talouskatsaus: 1236€
Viimeksi muokannut TfP-Motors, 10.9.2007 22:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 10.9.2007 21:47

Tuo keltainen taitaa olla meidän tekemiä ensimmäisiä tekniikanvaihtogolfeja, mitä on tullut tehtyä. Olikos siinä ulkoinen öljynlauhdutin ja mustaharmaat "recarot" sisällä? Ja hieno keltainen mittarinkehys :) Onnea vaan projektiin. Muistaakseni jouduin silloin vaihtamaan pariin kertaan kiertokangen laakerit kun nosti öljyn lämpöjä jostain syystä pirusti ja ei vielä silloin ymmärtänyt kunnolla täyssynteettisten öljyjen perään. Paljonkos meinasit ahtoja pistää kun tuo gti-pata on muutenkin kovemmalla puristussuhteella kuin normi 1.8?

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 10.9.2007 22:05

Aseenerojektia näköjään.

Ja jos siellä konehuoneessa on joku 1.8cl:n kytkin(ainakin laatikko oli?) niin ei ihme että luistaa. Omasta vaparikinderissä oli n. 150hp ja vakio kytkin luisti hieman. Nyt tilalla on muistaakseni vakio levy ja 16v paineasetelma. Tuntuu ainakin toistaiseksi pitävän. Eli tollasta raaseria kun olet tekemässä niin joudut kyllä jotain keksimään.

Pete``
-
Viestit: 157
Liittynyt: 6.3.2006 21:10

ViestiKirjoittaja Pete`` » 10.9.2007 22:16

Tästä tulee kyllä aikamoinen projekti. Ihan hyvä välillä nähdä miten rakennetaan pienellä budjetilla eikä laiteta rahaa kymmentä tonttua kiinni kakkakopan pataan. Jännää nähdä miten kestää tuollainen pata mikä omassakin on, tiedä sitä jos innostuu itsekkin kokeilemaan moista ;)

Tonba
-
Viestit: 211
Liittynyt: 29.12.2006 8:14

ViestiKirjoittaja Tonba » 10.9.2007 23:03

Nämä "ku halvalla sai" projektit on parhaita, vaikkei kaikkein pitkäikäisimpiä :)

TfP-Motors
-
Viestit: 91
Liittynyt: 19.1.2005 20:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja TfP-Motors » 11.9.2007 0:03

Peksi: Öljynjäähy täsmää, mutta penkit oli ihan perus cl:t ja nopeumittarinkehys musta. 99 tais olla tuo tekniikanvaihto tehty, tiukat 34.2%. No osaapahan varautua remppaamaan jos kyseessä sama pata :)

Anagonda: Olen ollut todistamassa nämä kytkimen ja laatikon vaihdot, mutta en nyt muista että pitikö sinne sittenkin laittaa se cl:n levy laatikon kaveriksi?

Paineet katsotaan että mitä "järkevillä" ennakoilla nakuttamatta saadaan.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 11.9.2007 1:21

Aika ohkaselta näyttää toi sun paluulinjas.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 11.9.2007 4:47

Edelliseen kirjoittajaan viitaten, tuon öljynpaluulinja on kyllä todella ohkainen. Voin kokemuksesta veikata ongelmia.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 11.9.2007 8:28

Mahtia! Erityisen hyvällä asenteella toteutettu protoilu.

Rivien välistä olin lukevani ja kuvasta katsomani, että ahtimen laippa on hitsattu suoraan valupakosarjaan?

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 11.9.2007 10:10

Tästähän saattaa tulla jotain vallan mielenkiintoista.
Saa nähdä että pysytkö budjetissasi :)

Ritke
-
Viestit: 237
Liittynyt: 6.11.2003 10:48

ViestiKirjoittaja Ritke » 11.9.2007 17:30

Vaikuttaa mielenkiintoiselta, kun on tuollainen budjetti ettei kaikki voi olla uutta, vaan joutuu "soveltaan". Pyri pitään kulut esillä.

Aurinkoinen_
-
Viestit: 72
Liittynyt: 5.10.2006 8:02

ViestiKirjoittaja Aurinkoinen_ » 12.9.2007 8:19

Kuulostaa mielenkiintoiselta projektilta. Mielenkiinnolla odotamme jatkoa.

Kari.L
-
Viestit: 1746
Liittynyt: 23.7.2003 21:48

ViestiKirjoittaja Kari.L » 12.9.2007 17:20

Nemiparka saa aina olla budjettirojektien armoilla =) Ostin sen turun seudulta kesäkuussa 05, kylkikolaroituna hintaan 300€. Piti laittaa lihoiksi ja myyntiin, mutta kaveri halusi väkisin ostaa sen pois ja lopulta budjetoi takasin kilpiin, ajeli sillä pirusti "huolettomia" kilometrejä =) Ovet siitä vaan oli kasassa, että ei huolta senpuoleen. Onnea rojektille! T:Alan miehet :D

TfP-Motors
-
Viestit: 91
Liittynyt: 19.1.2005 20:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja TfP-Motors » 17.9.2007 19:05

Ensiksi porsi alkuperäinen kumi kaasuläpän luolta. Normaalia kumiletkua ei varaosa liikkeissä ollut joten ajelin viikonlopun tuollaisella auton sisuskumista tehdyllä. Niitäkin puhkeili pari. Tänään kävin ostamassa sitten Professional Motorilta 83mm silinkoniletkua tuohon.

SergeyPRKL:n projektista apinoin "läppä mallisen" bypassin, eli kyseessä on weber merkkinen kaasuläppä jota aukaistiin solex merkkisellä alipainekellolla. Tulin kuitenkin Viriosaliikkeessä varsin liikuttuneeseen mielentilaan ja ostin Tommis Billet bypassin...

Rupesi muuten laite savuamaan aika rankasti ja syy löytyi alle katsomalla. Tein myös uuden alaspiipun, 60mm, jousto 57mm ja siitä jatkuu noin 50mm (gti orkkis takaosa) kuva 1 Kuva 2

By pass 105e, letku 10e; yht 1351e

Kytkintä kyselin, 16V:hen saisi vahvistetun paketin hintaan 250e. 8v:n ei sitten saanut mitään vahvistettua... Tosin varaosamies jatkaa etsintöjä. Ja Tuo cl:n laatikko on paljon pidemmällä välityksellä kuin gti:n, ennen 100kmh @ 3000, nyt 2500...

Voi olla että keskiviikkona henk. koht. ensimmäinen vw-miitinki on tosiasia :)

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 17.9.2007 19:44

Oon kyllä vähän pettynyt tuosta kullan arvoisesta tuuning bypassista, rompparilta olisi pitänyt kympillä hakea kunnon muovinen boschi ettei budjetti levii käsiin... kohta siinä on moottorissa ässästä sisuskalut, kuulalaakeriturbo, alumiinitakasiipi...

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 24.10.2007 12:37

Mikä on tsankjaard-turbon tilanne?

TfP-Motors
-
Viestit: 91
Liittynyt: 19.1.2005 20:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja TfP-Motors » 24.10.2007 22:37

Kerkesin ostaa kytkinpaketin mallia vahvistettu (240€), ja välijäähdytin tarvikkeita (6€), kunnes meni Ihistä akseli poikki. Swappasin orkkis padan takaisin, nyt olen pohtinut että miten pysyis parhaiten pudjetissa mutta meni silti sinne viidentoista puolelle vartilla.

1597€....

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 24.10.2007 23:51

Auts... Miten se IHI niin antautui? Luulisi että noita pilleriturboja löytyy pikkurahalla kunnon harrastajilta tälläisiin projekteihin? Tarjotkaapa miehelle turbo projektiin pikkurahalla! Tälläisiä projekteja ei ole kovin usein näkynyt!

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 25.10.2007 10:24

Tuosta

- Mitsu TD04-15g Saab 9000 Aerosta, hieman välystä, 250€

T:esa

TfP-Motors
-
Viestit: 91
Liittynyt: 19.1.2005 20:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja TfP-Motors » 17.4.2008 22:13

Turbotouhu loppui tosiaan lokakuussa siihen kun turbiinisiipi akseleineen löytyi pakoputkesta. No sitten mielenkiinnosta ohi varsinaisen laskelmoidun rojektin nokalle ajautui 8v gti pata pärrän läppärungoilla ja parjatulla moottorinohjauksella... Mutta pidon kasvaessa asfaltin esiintullessa tuli taas mieleen että josko sitä turbovoimaa...

Budjettirojektia varten hommasin nyt ihin, 120e, tälläkertaa alkuperänä Fiat Punto GT. Konetta aukaisin ja totesin sen olevan kunnossa. sorvasin männistä 1.5mm pois mäntä

Vaihdelaatikkon tein lautaspyöränpulttisarjan itse koska vw:n tiskillä ei ollut yhteistyöhalukkuutta selvittää onko niitit korvaavaa pulttisarjaa saatavilla.Yksi niitti oli jo katkennut, mutta jäänyt paikalleen, mutta irronnut kanta oli kyntänyt vähän siellä ja täälle ennen jumittumista magneettiin. Lautaspyörähomma
Jäihän sieltä laatikosta sitten pari käikälettäkin yli, totuttuun tyyliin. Toinen on pohjamagneetti, mutta tuolle jouselle en enää paikkaa muistanut. toinen samanlainen jousi pitää vaihteensiirtäjä-akselointia "pänningissä"...

ihi 120e
Lataspyöränpultti aihiot 13e
Yläpään tiivistesarja 31e

yht. 1761€

TfP-Motors
-
Viestit: 91
Liittynyt: 19.1.2005 20:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja TfP-Motors » 21.4.2008 22:07

Venttillit läppäsin, vaihdoin ohjurikumit ja vähän näytin virsikirjaa kanaviin.

Vauhtipyöritintä myös vähän yritettiinkeventää. Hiukan alta 4kg jäi vielä materiaalia.

Nokka-akseliakin olisi tarkoitus muuttaa säädettävämpään suuntaan, aihio uudelle päädylle.

Jospa vappuna suhautellaan tuninkiventtiilistä.

mcpete
-
Viestit: 170
Liittynyt: 27.7.2003 16:28

ViestiKirjoittaja mcpete » 22.4.2008 16:25

Respect. Mee like. Vielä lukko laatikkoon niin ei mene kaikki RAHAT savuna ilmaan.

TfP-Motors
-
Viestit: 91
Liittynyt: 19.1.2005 20:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja TfP-Motors » 23.4.2008 23:09

Nokkeluspyörään vetäsin tekstuurit firman mustesuihkulla.
Kuva

Sovituskorissa katsastin pakosarjan asennon. Kuva 2 Kuva 3

On vaan niin pitkä tuo kompurapuolen lähtö että ainoat suuntavaihtoehdot on suoraan ylös tai alaspäin...

TfP-Motors
-
Viestit: 91
Liittynyt: 19.1.2005 20:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja TfP-Motors » 7.5.2008 22:01

No niinhän siinä kävi että budjetit paukku yli... kun ei sitä tuuria aina matkassa ole.

kaksi ensimmäistä vaihdetta jaksaa sutia... VW-openissa ois takoitus käydä yrittämässä matalempaa 16:sta.
http://s58.photobucket.com/albums/g249/TfP-Motors/?action=view&current=Mvi_0613.flv

Sagg
-
Viestit: 392
Liittynyt: 9.7.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Sagg » 8.5.2008 10:36

Megasquirttikos tähän nyt sitten tuli?

TfP-Motors
-
Viestit: 91
Liittynyt: 19.1.2005 20:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja TfP-Motors » 8.5.2008 21:29

Juu, moottoripyörän läppärungot ja MS. Ihikin oli aivan p.a, joten siellä on nyt kkk.

TfP-Motors
-
Viestit: 91
Liittynyt: 19.1.2005 20:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja TfP-Motors » 24.5.2008 23:27

No openiin ei päästy. ei ollut kuin neljä mäntää halki ja yksi kiertokangenlaakeri kaput. Katsellaan heinäkuussa jos kesälomilla katiskalle jaksaisi tehdä jotain. voi olla että tarina loppuu....

TfP-Motors
-
Viestit: 91
Liittynyt: 19.1.2005 20:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja TfP-Motors » 24.8.2008 10:35

Kuva

No sittempä autosta tuli jokkisauto GTI-OEM-tekniikalla ja meni toisessa kilpailussa kaupaksi.

Loppu.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa