Tuulilasivakuutus - kannattaako?
Valvoja: ffp jäsenet
Tuulilasivakuutus - kannattaako?
Tuossa muutamat puolitutut hehkutelleet jonkinmoista tuulilasivakuutusta, kannattaako siis moinen vakuutus? Itsellekin sen verran tulee ajoa pääosin maantiellä.. ja aina silloin tällöin lasiin lentää kivi tai toinenkin.
Mikä on moisessa lasivakuutuksessa omavastuu? Entäs miten tuollainen siis oikeasti toimii? Pitääkö tuulilasin mennä pillun päreiksi ennen kuin saa uutta tilalle, vai riittääkö useampi särö?
Mikä on moisessa lasivakuutuksessa omavastuu? Entäs miten tuollainen siis oikeasti toimii? Pitääkö tuulilasin mennä pillun päreiksi ennen kuin saa uutta tilalle, vai riittääkö useampi särö?
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Eri yhtiöiden lasivakuutuksisa on eroja ja osasta yhtiöitä ei saa edes ko. vakuutusta.
Eroja on myös saman yhtiön sisällä riippuen milloin on vakuutuksen ottanut.
Itsellä on Fenniassa tällä hetkellä vakuutukset ja siellä ehdoissa on korvauksen edellytyksenä lasin hajoaminen tieliikenne kelvottomaksi - omavastuu 0€ ja vuosimaksu T5:ssa 50€ ennen alennuksia.
Vielä ei ole selvinnyt mitä tuo tieliikenne kelvoton tarkoittaa :)
Mutta järkeilin tuon niin että kyllä tuo lasi kuitenkin hajoaa tarpeeksi jo muutaman vuoden aikana, joten halvemmaksi tuo vakuutus tulee kuin 450€ maksaminen itse.
Eli itsellä tuo vakuutus ei korvaa mitään porauspaikkauksia tms. vaan vain pelkästään hajonneen lasin vaihdoni.
Eroja on myös saman yhtiön sisällä riippuen milloin on vakuutuksen ottanut.
Itsellä on Fenniassa tällä hetkellä vakuutukset ja siellä ehdoissa on korvauksen edellytyksenä lasin hajoaminen tieliikenne kelvottomaksi - omavastuu 0€ ja vuosimaksu T5:ssa 50€ ennen alennuksia.
Vielä ei ole selvinnyt mitä tuo tieliikenne kelvoton tarkoittaa :)
Mutta järkeilin tuon niin että kyllä tuo lasi kuitenkin hajoaa tarpeeksi jo muutaman vuoden aikana, joten halvemmaksi tuo vakuutus tulee kuin 450€ maksaminen itse.
Eli itsellä tuo vakuutus ei korvaa mitään porauspaikkauksia tms. vaan vain pelkästään hajonneen lasin vaihdoni.
Lähivakuutuksessa vuosimaksu luokkaa 20€ ja omavastuu oli vielä keväällä 126€. Mä vaihdatin heti, ku tuli sellanen 10 sentin halkeama kiveniskusta lasin yläosaan keskelle. Katastuksessa käytin vielä rikkinäisellä lasilla, mutta ei ollu näkökentässä, eikä olisi heikentänyt korin jäykkyyttäkään. Mikään vakuutustarkastaja ei lasia tarkastanu, pelkästään vahinkoilmoituksen kävin tekemässä ja sen jälkeen korjaamolle. Ehtoina vakuutukselle on ulkoisen iskun mihinkä tahansa lasiin.
Kyllä itselläni ainakin sellainen tulisi samantien jos firma jossa vakuutukseni on sitä tarjoaisi.
Ei kai niissä ehdoissa hirveesti muuta edellytystä ole kuin että lasi on kunnossa kun vakuutus otetaan ja siitä korvataan äkillisestä iskusta rikkoutuneen auton ikkunalasit.
Jos en kuitenkaan väärin muista myös joku tarjosi sellaista turvaa että jos lasi ei ole tuhannen piparin päreenä jollain omavastuulla saat siihen ostettua uuden lasin..
(korjatkaa jos olen väärässä)
Ei kyllä mikään halvin vakuutusturva ole mutta jos esim motareita joutuu paljon ajamaan kyllä suosittelen.
Ei kai niissä ehdoissa hirveesti muuta edellytystä ole kuin että lasi on kunnossa kun vakuutus otetaan ja siitä korvataan äkillisestä iskusta rikkoutuneen auton ikkunalasit.
Jos en kuitenkaan väärin muista myös joku tarjosi sellaista turvaa että jos lasi ei ole tuhannen piparin päreenä jollain omavastuulla saat siihen ostettua uuden lasin..
(korjatkaa jos olen väärässä)
Ei kyllä mikään halvin vakuutusturva ole mutta jos esim motareita joutuu paljon ajamaan kyllä suosittelen.
Ei kannata, jos ei tuulilasi mene rikki ;-)
Mutta vararengastakaan en tarvinnut ennen kuin tässä touranissa jossa sitä ei sitten ollut :(
Takasin aiheeseen.
Tapiolan vakuutuksessa omavastuu korjauksessa 0 € ja vaihdossa 151 €.
Hyvä puoli tässä on se, että ensin voi yrittää korjata ja jos ei onnistu niin sitten voi viedä vaihdettavaksi. (eli halkeaa korjauksesta huolimatta)
Minulla riitti kun korjaamolta lähettivät kuvat tuulilasista vakuutusyhtiöön.
Kiven osuma oli oikeassa alanurkassa lasin mustallareunalla (sisältä näkymättömissä) ja siitä halkeama pystysuunnassa oikeaa reunaa pitkin.
Ainakin näissä uusissa autoissa tuon lasin vaihto sen verran arvokasta että suosittelen. Tuulilasihinnasto
Mutta vararengastakaan en tarvinnut ennen kuin tässä touranissa jossa sitä ei sitten ollut :(
Takasin aiheeseen.
Tapiolan vakuutuksessa omavastuu korjauksessa 0 € ja vaihdossa 151 €.
Hyvä puoli tässä on se, että ensin voi yrittää korjata ja jos ei onnistu niin sitten voi viedä vaihdettavaksi. (eli halkeaa korjauksesta huolimatta)
Minulla riitti kun korjaamolta lähettivät kuvat tuulilasista vakuutusyhtiöön.
Kiven osuma oli oikeassa alanurkassa lasin mustallareunalla (sisältä näkymättömissä) ja siitä halkeama pystysuunnassa oikeaa reunaa pitkin.
Ainakin näissä uusissa autoissa tuon lasin vaihto sen verran arvokasta että suosittelen. Tuulilasihinnasto
Mulla on melkein kaikki vakuutukset Nordeassa ja keskittämisetuna sain ilmaisen lasivakuutuksen. Jouduin pari kuukautta sitten kokeilemaan vakuutuksen toimivuutta, kun lasiin paukahti kivi ja tuli 20 cm railo. Soitelin tietysti ensimmäisenä Nordeaan ja he käskivät viedä auton mihin tahansa lasiliikkeeseen (ei välttämättä edes merkkiliikkeeseen) ja käskeä tehdä lasku ja lähettää se Nordeaan. Omavastuu oli 150 € ilman bonusten menetystä. Jos lasin olisi pystynyt korjaamaan, omavastuuta ei olisi mennyt. Ja homma toimi juuri näin. Lasiliikkeessä vähän ihmeteltiin, kun ei tarvinnut vakuutustarkastajaa vaivata.
Mulla on molemmissa autoissa tuo vakuutus ja passat:ssa tuota jo tarvitsinkin, huvittavinta oli et kun mulle tuota tarjosivat niin 4päivää sen jälkeen napsahti keskelle lasia kivi ja siitä "silmästä" rupes lähtemään 1cm railot molempiin suuntiin ja ei muuta kuin vaihtoon, omavastuu on muistaakseni 150eur mut kun vaihtopäivältä saa korvauksen jää summa 100euroon.
Lasi maksoi pikkasen yli 200eur. ja jos vanhan pystyy korjaamaan niin sen saa ilman omavastuuta
Lasi maksoi pikkasen yli 200eur. ja jos vanhan pystyy korjaamaan niin sen saa ilman omavastuuta
tuppu kirjoitti:Mulla on melkein kaikki vakuutukset Nordeassa ja keskittämisetuna sain ilmaisen lasivakuutuksen. Jouduin pari kuukautta sitten kokeilemaan vakuutuksen toimivuutta, ku......
Huomasin myös pari päivää sitten omissa Nordean vakuutuspapereissa, että hintaan kuuluu tuulilasivakuutus. Mietinkin, että mitä se mahtaa käsittää.. Hyvä kuulla, että toimii Nordealla noin näppärästi.
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
Esim. Pohjolalla ei ole lasivakutusta, mutta voihan lasin korjaamiseen käyttää kaskoa. Minulle vakuutustäti neuvoi että jos lasi menee rikki, niin korjautat sen, ja jos ei korjautus onnistu, niin vaihada uusi lasi kaskon piikkiin. Omavastuu ~250€ (vrt. uuden lasin hinta n.650€, lämmittettävä, sadetunnistimella). Ja koska vakuutukseni on ns. bonukseton, niin bonuksetkaan ei laske. Näppärää.
Tuli kesän alussa koitettua mitä tarkoittaa tieliikenne kelvoton ja parilla suurella halkeamalla ainakin vaihto onnistui. Lasku oli 620€ (joka meni lasivakuutuksen piikkiin) ja itselle tupsahti tilille 100€ kahdelta seisontapäivältä. Eli aika monta vuotta tuota lasivakuutusta taas makselee tuon 'edestä'.
Kahdessa vuodessa T5:n tuulilasi oli niin huonossa kunnossa, että olisi varmaan ollut tieliikenne kelvoton jo ilman halkeamia.
Kahdessa vuodessa T5:n tuulilasi oli niin huonossa kunnossa, että olisi varmaan ollut tieliikenne kelvoton jo ilman halkeamia.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
hei woot, eikös siinä oo omavastuu jos lasin joutuu vaihtamaan uuteen? näin ainakin tapiolalla; jos lasin saa kuntoon "korjaamalla" niin ei ole omavastuuta, ei mitään, mutta jos lasi joudutaan vaihtamaan uuteen niin rapsahtaa omavastuu (vielätä muistaakseni se normi 151€).. o_O
mla, missä puljus sul oikein on vakuutukset?
mla, missä puljus sul oikein on vakuutukset?
Pohjolasta tiedustelin niin 150 omavastuu ja bonuksista lähtee 20% pois. Ei oikein kannattanut kun on 70 ja 70 jo saanut kertymään. Omakustanteisesti vaihdatin lasin 220€.
Kun autoa käytin seuraavaksi neljän päivän päästä niin motarilla tuli joku nyrkin kokoinen mosa repsikan puolen alakulmaan...Onneksi paikallisen Prisman pihalla oli korjausheppulit ja korjasivet sen häränsilmän(halkaisija n. 7 cm.). Hieman nostatti voimakkaita tunteita esiin..
Kun autoa käytin seuraavaksi neljän päivän päästä niin motarilla tuli joku nyrkin kokoinen mosa repsikan puolen alakulmaan...Onneksi paikallisen Prisman pihalla oli korjausheppulit ja korjasivet sen häränsilmän(halkaisija n. 7 cm.). Hieman nostatti voimakkaita tunteita esiin..
Jos ei ekasta napsusta paukahda halki niin riittää yleensä kun käy vaan paikkaa sen mahd. nopeesti ja koettaa olla altistamatta autoa lämpötilavaihteluille (esim. pesu kylmällä vedellä lämpimällä säällä). Maksaa sen jokusen kympin korjaus ja esim. prisman parkkipaikoilla on noita heppuja jotka korjaa laseja ja tekee turvauria, antavat jonkinmoisen takuunkin työlle (?)
Päätöntä tässä vakuutuksessa on se, että sitä ei suhteuteta auton todelliseen lasinvaihtohintaan. Corradossa maksoi 240€ ja lasivakuutuksen omavastuu 150€ ja bonukset päälle, menisi enemmän rahaa vakuutukseen. Ja listat kannattaa vaihdattaa vakuutuksen piikkiin joka kerta, nehän ovat kertakäyttötavaraa useimmissa laitteissa. Liikkeessä sanoi, että mm. Avensikseen maksaa listat enemmän kun lasi itse.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Nyt myös IF tarjoaa (1.7-06 alkaen) tuulilasivakuutusta.
Focukseen 48euroa/vuosi. Lasinkorjaukset ilmaisia.
Lasinvaihdossa omavastuu 150 euroa.
Focuksen lämmitettävä tuulilasi maksaa n.600 euroa.
Paljon moottoritiellä ruuhkaikoina ajavalla lasi menee helposti
parin vuoden välein uusintakuntoon.
Ventoon taas tuulilasi maksoi 200 euroa,
joten 150 omavastuulla ei vakuutuksesta olisi paljoakaan iloa ollut.
IF.n lasivakuutuksessa ei bonuksia pudoteta.
Focukseen 48euroa/vuosi. Lasinkorjaukset ilmaisia.
Lasinvaihdossa omavastuu 150 euroa.
Focuksen lämmitettävä tuulilasi maksaa n.600 euroa.
Paljon moottoritiellä ruuhkaikoina ajavalla lasi menee helposti
parin vuoden välein uusintakuntoon.
Ventoon taas tuulilasi maksoi 200 euroa,
joten 150 omavastuulla ei vakuutuksesta olisi paljoakaan iloa ollut.
IF.n lasivakuutuksessa ei bonuksia pudoteta.
Esim. Audi 100 C4 -koriseen tai kolmosgolffiin saa kaksivärilasin asennettuna kahteensataan. Kannttaa miettiä maksaako 40-50€ naarmuisen lasin paikkauksesta. Rikkoutuneen lasin uusimisen omavastuukin on aika kova.
Skenaario: autossa on nyt uusi lasi ja lasivakuutus. Lasi hajoaa viiden vuoden päästä, jolloin lasi muutoinkin olisi vaihtokunnossa. Olet jo maksanut vakuutusyhtiölle lasin uusimista vastaavan summan vakuutusmaksuina. Tämä on vain yksilötapaus.
Skenaario: autossa on nyt uusi lasi ja lasivakuutus. Lasi hajoaa viiden vuoden päästä, jolloin lasi muutoinkin olisi vaihtokunnossa. Olet jo maksanut vakuutusyhtiölle lasin uusimista vastaavan summan vakuutusmaksuina. Tämä on vain yksilötapaus.
Skenaario: autossa on nyt uusi lasi ja lasivakuutus. Lasi hajoaa viiden vuoden päästä, jolloin lasi muutoinkin olisi vaihtokunnossa. Olet jo maksanut vakuutusyhtiölle lasin uusimista vastaavan summan vakuutusmaksuina
Ja tämä on väärin koska...?
Isäukkokin aina haastelee että mikäli ei olisi eläessään maksanut vakuutusmaksuja autoista ja talostaan niin olisi nyt yli 50000 markkaa rikkaampi. Ja hänelle on (omien sanojensa mukaan) sattunut vahinkoja enemmän kuin yhdelle ihmiselle olisi kohtuullista. Tyhmänä pitää itseään kun on pitänyt moisella summalla vakuutusyhtiön omistajaa rikastuttaa.
Vakuutukset, ja vakuutusyhtiöt varsinkin ovat toki kaiken pahan alku ja juuri, ja ne pitäisi kieltää lailla yhteiskuntajärjestystä järkyttävinä rikollisorganisaatioina.
*tähän tarpeellinen määrä hymiöitä*
Luulisin, että tuo If:n tarjoama tuulilasivakuutus koskee koskee pelkästään Fordeja, ns. FordVakuutus. Mulla on tuo "super-kasko" FordVakuutus Mondeossani. Tätä lasiturvaa ei ole erikseen hinnastossa eritelty.
150 euron omavastuulla korvataan äkilliset auton liikenneturvallisuuteen vaikuttavat vahingot (ts. lasi uusiksi), jotka on kohdistunu tuulilasiin, sivuikkunoihin tai takalasiin lasin äkillisestä ja ennalta arvaamattomasta rikkoutumisesta kun lasiin on ulkoapäin suoraan kohdistunut isku. Korvauksestä vähennetään omavastuu. Lasin korjauksesta ei vähennetä omavastuuta. Ei bonusmenetystä.
Fordvakuutuksessa on myös "Pysäköintiturva", joka korvaa parkkipaikalla kolhitun auton kun tekijä ei ole tiedossa, ilman bonuksen menetyksiä... hehe.
150 euron omavastuulla korvataan äkilliset auton liikenneturvallisuuteen vaikuttavat vahingot (ts. lasi uusiksi), jotka on kohdistunu tuulilasiin, sivuikkunoihin tai takalasiin lasin äkillisestä ja ennalta arvaamattomasta rikkoutumisesta kun lasiin on ulkoapäin suoraan kohdistunut isku. Korvauksestä vähennetään omavastuu. Lasin korjauksesta ei vähennetä omavastuuta. Ei bonusmenetystä.
Fordvakuutuksessa on myös "Pysäköintiturva", joka korvaa parkkipaikalla kolhitun auton kun tekijä ei ole tiedossa, ilman bonuksen menetyksiä... hehe.
Ja tämä on väärin koska...?
Pointtini on se, että ennen lasivakuutuksen ottamista, kannattaa selvittää, mitä maksaa uusi lasi autoon ja mikä on vakuutuksen omavastuu. Jos uusi lasi on 200€ ja vakuutuksen omavastuu 150€, vakuutuksen mielekkyys kaikkoaa. Vaikka vakuutus korvaisi kiveniskun veloituksetta, vanhan lasin korjaaminen ei ole aina mielekästä, koska naarmuinen tuulilasi ei korjaamalla tule uudenveroiseksi.
Pihallamme seisoo kaksi autoa, 22 -vuotias Audi, johon lasi maksaa 300€ ja yhdeksän vuotta vanha golf, johon lasi maksaa 200€. Silti kummassakaan ei ole lasivakuutusta. Kannan riskin.
Vakuutus on eräs riskienhallintakeinoista, siirretään vahinkoriski jollekin toiselle ja maksetaan siitä tietty korvaus. Riskin voi myös kantaa, mutta aina pitää tehdä riskianalyysi eli laskea, mitä "worst case scenario" tuo mukanaan riskinottajalle.
Luulisin, että tuo If:n tarjoama tuulilasivakuutus koskee koskee pelkästään Fordeja, ns. FordVakuutus. Mulla on tuo "super-kasko" FordVakuutus Mondeossani. Tätä lasiturvaa ei ole erikseen hinnastossa eritelty.
1.7.2006 alkaen saanut kaikkiin merkkeihin IF.n lasivakuutuksen.
Itselläni on se Ducatossa ja Focuksessa.
Lukkarin kanssa samoilla linjoilla.
Ite ajelen käytetyillä autoilla ja niissä on aina enempi/vähempi naarmuinen lasi. Ajatusmaailma on se, että jos halkeaa niin olishan se pitänyt naarmujen takia vaihtaa kummiski. Ja kun se ei ilmaiseksi vaihdu vaikka vakuutus oliskin, niin parempi ottaa riski ja vaihtaa sitten kun on tarpeen.
Muutenkin saa maksaa vakuutusyhtiöille sievoisen summan vuodessa, niin joku tollanen parin-kolmesadan lasi pari kertaa vuosikymmenessä ei kattaisi vuosittaista lasivakuutusta, etenkin kun kalusto vaihtuu noin kerran vuoteen...
Ite ajelen käytetyillä autoilla ja niissä on aina enempi/vähempi naarmuinen lasi. Ajatusmaailma on se, että jos halkeaa niin olishan se pitänyt naarmujen takia vaihtaa kummiski. Ja kun se ei ilmaiseksi vaihdu vaikka vakuutus oliskin, niin parempi ottaa riski ja vaihtaa sitten kun on tarpeen.
Muutenkin saa maksaa vakuutusyhtiöille sievoisen summan vuodessa, niin joku tollanen parin-kolmesadan lasi pari kertaa vuosikymmenessä ei kattaisi vuosittaista lasivakuutusta, etenkin kun kalusto vaihtuu noin kerran vuoteen...
Oikeastiko laseja jotkut vaihtavat kulumisesta, ellei katsastusmies anna hylkyä? Kaiken maailman autonpuunareita tunnen, ja koskaan en ole moisesta kuulluut, vaikka autot kiiltää muiltaosin, niin lasit on mitä on. Kyllä siinä eroa on, mutta että 5 vuoden välein vaihtaisi? Monessa jenkkilotjassa alkuperäinen lasi vm. 195x-196x.
Mitä olen itse vag -laitteilla ajellut, kaikissa orkkis tuulilasi on ollut vaihtokunnossa 250-300tkm lukemissa. Kuluminen ei ole katsastuksessa huomautuksen aihe ollut, mutta viimeistään siinä vaiheessa, kun on vaihtanut uuden lasin, on huomannut oikeasti, miten huono se entinen oli.
Vuoden pimein aika on tulossa. Räntäsade, musta tie, vastaantulevien autojen valot, heikot lasinpyyhkijät, tupakointi autossa, kuljettajan mahdollisesti heikentynyt näkökyky... Kulunut ja kristallin lailla heijasteleva tuulilasi lisää riskitasoa.
Menee aivan saarnaamiseksi, mutta monet laittavat silmää räpäyttämättä pari satasta esim. subbariin, vaikka samalla rahalla saisi syksykeleille uuden tuulilasin taikka pari uutta rengasta sakkorajalle kuluneitten tilalle.
Vuoden pimein aika on tulossa. Räntäsade, musta tie, vastaantulevien autojen valot, heikot lasinpyyhkijät, tupakointi autossa, kuljettajan mahdollisesti heikentynyt näkökyky... Kulunut ja kristallin lailla heijasteleva tuulilasi lisää riskitasoa.
Menee aivan saarnaamiseksi, mutta monet laittavat silmää räpäyttämättä pari satasta esim. subbariin, vaikka samalla rahalla saisi syksykeleille uuden tuulilasin taikka pari uutta rengasta sakkorajalle kuluneitten tilalle.
Nordeasta vielä sen verran, että siellä tosiaan tuntui asia toimivan edelleen. Minne vaa sai viedä ja kuuluu automatic kaupanpäälle, jos muita vakuutuksia.
Vieläpä tuli muistutus, että tulee vielä sen vaihtopäivän osalta korvaus, kun en sitä itse tajunnut kysellä ;-)
150€ omavastuu ja esim tuon Golf4 pilkkington lasi vaihtoineen maksoi ~300€.
http://fvwa.sitefactory.fi/data/6873.jpg
Vieläpä tuli muistutus, että tulee vielä sen vaihtopäivän osalta korvaus, kun en sitä itse tajunnut kysellä ;-)
150€ omavastuu ja esim tuon Golf4 pilkkington lasi vaihtoineen maksoi ~300€.
http://fvwa.sitefactory.fi/data/6873.jpg
Omakohtanen kokemus tuulilasivakuutuksesta.
Leonissa lasi apparin ja kuskinpuolen alareunoista halki. Soitin Pohjolaan ja kerroin tilanteen, sieltä sain vahinkonumeron.
Sitten autoa näyttämään laakkoselle ja jonkun piti tulla sieltä kattomaan että on vaihto kunnossa => vaihtoon.
Huollon yhteydessä lasivaihdettiin => Maksoin omavastuun ja hetkenpäästä tuli tilille viellä rahaa pohjolasta ku oli auto päivän käyttämättä.
Myöskin lappu että paljo on vaihto tullu maksamaan. Ainakin tää toimi hyvin.
Leonissa lasi apparin ja kuskinpuolen alareunoista halki. Soitin Pohjolaan ja kerroin tilanteen, sieltä sain vahinkonumeron.
Sitten autoa näyttämään laakkoselle ja jonkun piti tulla sieltä kattomaan että on vaihto kunnossa => vaihtoon.
Huollon yhteydessä lasivaihdettiin => Maksoin omavastuun ja hetkenpäästä tuli tilille viellä rahaa pohjolasta ku oli auto päivän käyttämättä.
Myöskin lappu että paljo on vaihto tullu maksamaan. Ainakin tää toimi hyvin.
Lasivakuutuksesta ei mene boonuksia.
Tuo vakuutus "kannattaa" seuraavilla ehdoilla: Sinulla on kaskossa keskeytysturva (eli saat rahaa kun auto on pajalla) tai autosi tuulilasi on poikkeuksellisen kallis (mm. lämmitettävät lasit).
Itselläni lasin vaihto taisi maksaa noin 300e ja tuossahan on laskutuksessa vakuutusyhtiölisä eli maksamalla itse suoralla rahalla tuon hinta on varmasti 250e tai alle (ainakin ilman kuittia). Mikäli vakuutusyhtiön kautta vaihtaa lasin, autoa tarvitsee yleensä käydä näyttämässä vahinkotarkastajalla (paikat auki huonosti eikä välttämättä ole edes lähellä), niin tällekin reissulle tulee hintaa kilometrit + aika joka ollaan töistä pois. Itselläni lasivakuutuksen hinta oli 20e/vuosi ja tuohon sitten vahingon sattuessa vähintään 20e auton näyttämisen vaivasta eli 4 vuoden välein voi omalla rahalla vaihdattaa lasia 150+4*20+20=250e.
Itse sain 10e rahaa kun vaihdatin tuulilasin (keskeytys korvaus 80e/päivä ja 2 päivältä maksettiin), ei huono kauppa 8). Nyt minulla ei enään ole lasivakuutusta, koska ei ole keskeytysturvaakaan...
Tuo vakuutus "kannattaa" seuraavilla ehdoilla: Sinulla on kaskossa keskeytysturva (eli saat rahaa kun auto on pajalla) tai autosi tuulilasi on poikkeuksellisen kallis (mm. lämmitettävät lasit).
Itselläni lasin vaihto taisi maksaa noin 300e ja tuossahan on laskutuksessa vakuutusyhtiölisä eli maksamalla itse suoralla rahalla tuon hinta on varmasti 250e tai alle (ainakin ilman kuittia). Mikäli vakuutusyhtiön kautta vaihtaa lasin, autoa tarvitsee yleensä käydä näyttämässä vahinkotarkastajalla (paikat auki huonosti eikä välttämättä ole edes lähellä), niin tällekin reissulle tulee hintaa kilometrit + aika joka ollaan töistä pois. Itselläni lasivakuutuksen hinta oli 20e/vuosi ja tuohon sitten vahingon sattuessa vähintään 20e auton näyttämisen vaivasta eli 4 vuoden välein voi omalla rahalla vaihdattaa lasia 150+4*20+20=250e.
Itse sain 10e rahaa kun vaihdatin tuulilasin (keskeytys korvaus 80e/päivä ja 2 päivältä maksettiin), ei huono kauppa 8). Nyt minulla ei enään ole lasivakuutusta, koska ei ole keskeytysturvaakaan...
Iffin vakuutusvirkailija sai keväällä myytyä lasivakuutuksen. Kivi tms. tuli viime lauantaina vastaantulevan rekan mukana Caravellen lasiin ja teki korjaamattomat jäljet. Eihän kaksivärilasi kallis tuohon ole, mutta käytetään vakuutusta, kun ei bonuksetkaan mene. 14 vuotta vanha lasi ei ehkä ollut vielä vaihtokunnossa, mutta sen tietää oikeasti vasta sitten, kun uusi lasi on paikallaan.
Muutenkin saa maksaa vakuutusyhtiöille sievoisen summan vuodessa, niin joku tollanen parin-kolmesadan lasi pari kertaa vuosikymmenessä ei kattaisi vuosittaista lasivakuutusta, etenkin kun kalusto vaihtuu noin kerran vuoteen...
Jos paljon maantieajoa ajaa, niin helposti menee jopa yli viisi tuulilasia vuosikymmenessä. Jos lasi on vielä lämmitettävä ja/tai sadetunnistimella, niin saattaa riittää lasirikko kerran vuosikymmenessä siihen että vakuutus kannattaa.
Paljonko täytyy ajaa, että laseja menee joka toinen vuosi? Itse ajan sellaiset vajaat 30tkm ja 2 kertaa olen lasin 10 vuoden aikana vaihdattanut. Eka oli kulunut ja toinen hajosi, aika harvoin noita menee.helposti menee jopa yli viisi tuulilasia vuosikymmenessä
Ehkä vakuutus kannattaa jos ajaa paljon ja lasi on kallis (>500e), voittoahan vakuutusyhtiötkin noilla tekevät.
Ajelen pakulla Hki-Tre motaria edes-takaisin vuosittain 30-40tkm verran ja lasi menee pahimmillaan vaihtoon kahdesti vuodessa - viimeksi lasku oli 650€ ja kaksi päivää seisoi auto merkkiliikkeessä. Kun lasivakuutus pakuun on 50€/v ilman omavastuuta ja seisontapäiviltä saa 50€/vrk myös ilman omavastuuta (lisähinta vakuutuksessa n. 50€/v) niin ei tuo kalliiksi ole tullut - minulle siis :)
Ja seuraavaksi joku sanoo, että älä roiku toisten perässä niin lasi pysyy ehjänä - no ei pakulla voi rokkua perässä kun jää jalkoihin nopeusrajoituksien vuoksi. Ohittavista ja rampista kiihdyttävistä nuo lasin halkaisevat objektit yleensä lentävät.
Ja seuraavaksi joku sanoo, että älä roiku toisten perässä niin lasi pysyy ehjänä - no ei pakulla voi rokkua perässä kun jää jalkoihin nopeusrajoituksien vuoksi. Ohittavista ja rampista kiihdyttävistä nuo lasin halkaisevat objektit yleensä lentävät.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa