Golf III akku tyhjenee
Valvoja: ffp jäsenet
Golf III akku tyhjenee
Jep. Eli otsikon mukainen kirous Golf III -94 1.4:ssa. Mistähän mahtaa vika noin niin kuin USEIMMITEN löytyä? Auto oli päivittäisessä ajossa (noin.30-50km/pvä) ja kun seisoi jokin aika sitten viikon niin ei pienintäkään saumaa käyntiin. Startti pyöri kuin 30 asteen pakkasella muutaman hullun kierroksen ja siihen loppui yritykset.
Laitoin toisen auton avituksella käyntiin ja ajoin ehkä 40 kilometriä ilman virtaa kuluttavia laiteita pienellä vaihteella isolla tiellä. Seuraavana iltana akku taas tyhjä! Nyt on seissyt tarpeettomana reilun viikon ja kävin piruuttaan ostamassa yleismittarin, joka ilmoitti akun sisällön olevan ruhtinaalliset 10.08 tai 10.8 V (Kun en nyt tarkkaan muista). Mutta TYHJÄ oli kuitenkin.
Auto on hankittu hiljattain kakkosautoksi ja sisältää Volkkareista yhtään mitään tietävänkin silmin nähden lukuisia sähkö ym. ranetuksia. Mitä nyt searchilla etsiskelin, niin mankka, takakontin valo tuntui olevan tulilinjalla. Takaluukun polttimon otin pois ja mankan sulakkeen samoin. En tiedä olisiko mankka mahdollinen syyllinen, kun taulussa oleva mankan sulake oli ohjelukemaa pienempi ja oli palanut. Liekö joku merkki vian aiheuttajasta...
Mitä luulette, lähteekö käyntiin 600A:n energia-aseman avulla ja onko akku nyt entinen. Voisin huomenna yrittää töiden jälkeen, kun ei oikein saa tuota toista autoa ujutettua naapurin auton paikalle.. Akku oli ulkoiselta olemukseltaan lähes uusi.
Kiitos vastauksista.
EDIT. Niin ja unohtui mainita että mankka toimii siis AINA, olipa autossa virta päällä tai ei.
JA EDIT 2. Jos sitten vielä joku osaisi opettaa tyhmää mittailemaan yleismittarilla mahdollisesti vian etsinnässä tärkeitä paikkoja. Kyllä, olen siis juuri sellainen tumpelo, joka ei tajua sähköstä yhtään mitään.. :D
Laitoin toisen auton avituksella käyntiin ja ajoin ehkä 40 kilometriä ilman virtaa kuluttavia laiteita pienellä vaihteella isolla tiellä. Seuraavana iltana akku taas tyhjä! Nyt on seissyt tarpeettomana reilun viikon ja kävin piruuttaan ostamassa yleismittarin, joka ilmoitti akun sisällön olevan ruhtinaalliset 10.08 tai 10.8 V (Kun en nyt tarkkaan muista). Mutta TYHJÄ oli kuitenkin.
Auto on hankittu hiljattain kakkosautoksi ja sisältää Volkkareista yhtään mitään tietävänkin silmin nähden lukuisia sähkö ym. ranetuksia. Mitä nyt searchilla etsiskelin, niin mankka, takakontin valo tuntui olevan tulilinjalla. Takaluukun polttimon otin pois ja mankan sulakkeen samoin. En tiedä olisiko mankka mahdollinen syyllinen, kun taulussa oleva mankan sulake oli ohjelukemaa pienempi ja oli palanut. Liekö joku merkki vian aiheuttajasta...
Mitä luulette, lähteekö käyntiin 600A:n energia-aseman avulla ja onko akku nyt entinen. Voisin huomenna yrittää töiden jälkeen, kun ei oikein saa tuota toista autoa ujutettua naapurin auton paikalle.. Akku oli ulkoiselta olemukseltaan lähes uusi.
Kiitos vastauksista.
EDIT. Niin ja unohtui mainita että mankka toimii siis AINA, olipa autossa virta päällä tai ei.
JA EDIT 2. Jos sitten vielä joku osaisi opettaa tyhmää mittailemaan yleismittarilla mahdollisesti vian etsinnässä tärkeitä paikkoja. Kyllä, olen siis juuri sellainen tumpelo, joka ei tajua sähköstä yhtään mitään.. :D
Akun iästä ei todellakaan mitään hajua. Huoltokirja tyssää kuin seinään vanhan papan luovutettua autonsa pois joku 5-6v sitten. Pappa oli kirjannut kaiken ylös kilometreineen ja päivämäärineen pyyhkijän sulista lähtien. Sen jälkeen ei siis todellakaan mitään merkintää esim. öljynvaihdoista, ainoatakaan kuittia varaosista, vaihdetuista osista tms. Se akku vaan todellakin näyttää uudelta, vaikka muuten konehuone ei todellakaan kiillä.. Merkki taisi olla tämä:
http://www.akkutalo.fi/data/index.php?o ... Itemid=109
Kajuutan sisävalo ei jää päälle, koska kytken sen tarpeettomana ja huomaamattomana akun syönnin "riskitekijänä" aina kokonaan pois autoista kesäaikaan ja takaisin päälle ei ole tullut vielä laitettua. Siis oven aukaistessa valo ei syty.
Tarkistin jo viikko sitten maadoitukset ja ainakin silmämääräisesti kaikki piuhat olivat hyvän näköiset ja löysiä liitoksia en huomannut. Laturin johdotuksia en muistanutkaan tsekata, hihnan kireyden vaan tarkistin. Pitänee tsekata sekin tässä viikonloppuna.
http://www.akkutalo.fi/data/index.php?o ... Itemid=109
Kajuutan sisävalo ei jää päälle, koska kytken sen tarpeettomana ja huomaamattomana akun syönnin "riskitekijänä" aina kokonaan pois autoista kesäaikaan ja takaisin päälle ei ole tullut vielä laitettua. Siis oven aukaistessa valo ei syty.
Tarkistin jo viikko sitten maadoitukset ja ainakin silmämääräisesti kaikki piuhat olivat hyvän näköiset ja löysiä liitoksia en huomannut. Laturin johdotuksia en muistanutkaan tsekata, hihnan kireyden vaan tarkistin. Pitänee tsekata sekin tässä viikonloppuna.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos latausvirtaa mittaat niin ei sitten todellakaan laiteta akun napoihin mittaria kiinni koska silloin mittarista sulaa jotain.Kun saat käyntiin niin mittaa latausvirta (n.14v pitää ladata kun tökkäät käydessä akun napohin yleismittarin kiinni).
Virta mitataan laittamalla mittari sarjaan ja jännite mitataan navoista.
Lepovirran saat varmaankin kotikäyttäjän yleismittarilla mitattua. Ota akkukenkä löysälle tai pidä kädellä sitä akun navassa kiinni. Virtamittarin piikit toinen siihen löysällä olevaan akkukenkään ja toinen siihen akun napaan missä sama kenkä on kosketuksessa. Sit irroita tää akunkenkä. Tää kuulostaa vähän monimutkaiselta mutta jotkut autot ottaa virtapiikkejä kun akku kytketään ja tällä menetelmällä mahdollinen virtapiikki ei vaikuta mittariin.
^Juu tuolloin kyse onkin _jännitemittauksesta_ eikä varsinaisen latausvirran mittauksesta. Ilmeisesti tästä olikin alunperin kyse, mutta virheellinen termi hämäsi (tai ärsytti :).
E: Akkuliikkeessä testaavat akun kunnon yleensä ilmaiseksi akkutesterillä ja kertovat onko vaihdon tarpeessa. Lisäksi ominaispainomittarilla voi päätellä jotain akun tilasta.
E2: Jos yleismittarin menee virtamittausalueella kytkemään akun napohin kiinni, sieltä yleensä palaa sulake eikä mikään sula. Näin jopa Bilteman mittarissa :)
E: Akkuliikkeessä testaavat akun kunnon yleensä ilmaiseksi akkutesterillä ja kertovat onko vaihdon tarpeessa. Lisäksi ominaispainomittarilla voi päätellä jotain akun tilasta.
E2: Jos yleismittarin menee virtamittausalueella kytkemään akun napohin kiinni, sieltä yleensä palaa sulake eikä mikään sula. Näin jopa Bilteman mittarissa :)
Taisi vaan olla kysymys siitä että virrasta puhuminen jännitteen sijaan herätti pakottavan ojentamisen tarpeen. Se nyt vaan on nieltävä, että ihmiset yleensä puhuu virran loppumisesta ynnä vastaavaa. Samassa lauseessa mainittiin kuitenkin 14V, joten eiköhän asia tullut selväksi ilman näsäviisastelujakin.
Samaan kategoriaan puhekielessä menee myös monta muuta asiaa, kuten "radioaktiivinen säteily", mutta turha niistä on hampaitaan kiristellä.
Samaan kategoriaan puhekielessä menee myös monta muuta asiaa, kuten "radioaktiivinen säteily", mutta turha niistä on hampaitaan kiristellä.
Joo tosiaan eilen tuli laitettua käyntiin energia-aseman avituksella ja heti perään ajettua n.40km. Auton sammuttamisen jälkeen akun jännite oli jotain 12.7-12.8V, mutta lähti saman tien laskuun. Äsken mittasin jännitteen akusta ja näytti taas 10.15V, joten karannut on yön aikana.
Akkukauppaan kai tässä on ensiksi lähdettävä, niin saavat testat kunnon. Niin ja huoltovapaa akku oli tämä, joten vettä ei voi lisätä/tarkistella.
Akkukauppaan kai tässä on ensiksi lähdettävä, niin saavat testat kunnon. Niin ja huoltovapaa akku oli tämä, joten vettä ei voi lisätä/tarkistella.
En nyt koko juttua lukenut ja voi olla että oli tämä mainittunakin jo mutta jos ei muuta selvinnyt niin soittimen kytkentä kannattaa tarkastaa. Tullut vastaan joskus väärin asennettuja soittimia joissa akulta tuleva 12V on kytketty soittimessa virtalukolta tarkoitetuksi tulevan liittimen päähän... Niissä tapauksissa ainakin yön aikana meni akku tyhjäksi. Tai on myös mahdollista että liittimessä vikaa. Toivottavasti tarpeeksi selvä selitys.
En nyt koko juttua lukenut ja voi olla että oli tämä mainittunakin jo mutta jos ei muuta selvinnyt niin soittimen kytkentä kannattaa tarkastaa. Tullut vastaan joskus väärin asennettuja soittimia joissa akulta tuleva 12V on kytketty soittimessa virtalukolta tarkoitetuksi tulevan liittimen päähän... Niissä tapauksissa ainakin yön aikana meni akku tyhjäksi. Tai on myös mahdollista että liittimessä vikaa. Toivottavasti tarpeeksi selvä selitys.
Eikös tuo mankan sulakkeen poistaminen auton sulaketaulusta pitäisi eliminoida akun tyhjeneminen mankan kytkentöjen kautta? Kuiviin meni siitäkin huolimatta.
Mitenkäs tuon akun jännitteen tulee käyttäytyä ajon jälkeen? Kun siis näytti ajon jälkeen mitattuna 12.7-12.8V ja lähti nopeahkoon laskuun kun seurasin sitä hetken. Alkuun ehkä -0.01V per 2 sekuntia kuitenkin pikkuhiljaa hidastuen. Siis tasaantuuko akun lepojännite normaalistikin johonkin tiettyyn lukemaan ajon jälkeen vai kuinka? Ja minkä lukeman alle ei saisi levossa mennä? Ajattelin, jos taas seuraavana vapaapäivänä alkaisi nyppimään sulakkeita pois ja hakuammuntana katsoisi löytyykö virtasyöppö tuurilla jostain.
Karmeita nämä sähköviat ja kun vapaa-aikakin on rajallista ja kerrostalon piha ei asennuspaikkana sieltä parhaasta päästä.. Kiitos jo auttaneille, mutta neuvoja tarvitaan edelleen.
PS. Minkäslainen perusakku tuohon 1.4 Golfiin riittää? Mitään ylimääräistä kuten vahvistimia ei ole.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No niinpäs onkin, sekoitin ulkomuistista latausjännitteen akkujännitteeseen.13,6-13,7 volttia on hyvä latausjännite, 12,7v on täyden akun jännitetila. 12,3v on tyhjän akun merkki.
Edit: G2:n vakioakku suomessa taitaa olla 55Ah, mutta kaupasta löytyy 60Ah akkuja saman kokoisina, hintaero ei ole järin suuri. Molemmilla pärjää, hyvällä tuurilla halvallakin.
Ei noita jännitteitä voi mitenkään seinään kirjoitettuna pitää: lyijyakun ns. kiehumisjännite kennoa kohti on 2.7V ja tyhjän akun kennojännite on 1.8V.
Itselleni on vuosien varrella pari kolmekin akkua sanonut yhden kennon sopimuksen irti. Inhottava vika, kun akun jännite levossa näyttäisi olevan ok, lataa ja pienellä kuormalla toimii. Lähtee kesälläkin käyntiin, mutta äärimmäisissä oloissa akku ei suostu antamaan koko kapasiteettiaan ulos. Lähin akkuliike auttaa suorittamalla kuormitustestin. Yleensä suosittelevat uuden akun hankintaa, joitten hinnat ovat ns. pompsahtaneet.
Jo vuosia ovat autoissani käyttämät akut olleet niin huoltovapaita, että nestepintaan ei pääse mitenkään käsiksi.
Itselleni on vuosien varrella pari kolmekin akkua sanonut yhden kennon sopimuksen irti. Inhottava vika, kun akun jännite levossa näyttäisi olevan ok, lataa ja pienellä kuormalla toimii. Lähtee kesälläkin käyntiin, mutta äärimmäisissä oloissa akku ei suostu antamaan koko kapasiteettiaan ulos. Lähin akkuliike auttaa suorittamalla kuormitustestin. Yleensä suosittelevat uuden akun hankintaa, joitten hinnat ovat ns. pompsahtaneet.
Jo vuosia ovat autoissani käyttämät akut olleet niin huoltovapaita, että nestepintaan ei pääse mitenkään käsiksi.
Ja taas pientä testiä takana. Laitoin taas apuvirralla käyntiin ja latausjännite oli noin 14.0-14.2V vähän riippuen oliko valoja ja puhallinta päällä. Laski jonnekin 13.8V:n tuntumaan kun vielä flektikin liittyi kuoroon. Eli laturi ilmeisesti pelaa niin kuin pitääkin?
Sammutin auton ja seurailin jännitettä -> alas meni ja lujaa. Jossain 12.3V:n kieppeillä yritin käyntiin -> pelkkä tuskainen jumpsaus startilta ja jännitteet alas 10.1V:iin. Lähti kyllä sitten vähän toipumaan ylöspäin pikkuhiljaa.
Ajattelin, että kokeillaan nyt vielä ja ajetaan kunnon lenkki. Moottori- ja maantieyhdistelmää isoilla kierroksilla ainakin 70km -> auto pihaan ja sammuksiin -> mittari kiinni ja yllätys -> ei laskenut enää niin jumalatonta vauhtia vaan kärsivällisyys jännitteen seuraamiseen loppui 12.54V:n kohdalla kun ei siitä enää liikkunut 5-10 minuuttiin ja sinnekin lasku kesti arviolta puoli tuntia. -> auto menestyksekkäästi käyntiin ilman takkuiluja
Olisikohan vaan ollut, että aikaisempi lenkki ei riittänyt täysin tyhjälle akulle latautumiseen?
Tyhjentymisen aiheuttajastakin melko vahva epäily. Revin hattuhyllyn pois, laitoin takakontin valon polttimon takaisin ja siellähän se valo loisti kontin ollessa kiinni. On varmaan mahdollista, että on palanut koko auton omistamisen ajan, mutta melkein päivittäinen ajo paikkasi virran menetyksen? Sitten seisoi reilun viikon, jokunen hallayökin ja akku finaaliin.
Akkukauppaan tästä lähdetään, jos akku vaan jatkaa tyhjenemistään, mutta ainakin jotain selvisi tutkiskellessa. Laturi toimii ja takakontin valo liiankin hyvin..
PS. Tuosta minunkaan akusta ei kyllä korkkeja nesteen lisäämiseksi/tarkistamiseksi aukaista, ei ainakaan minun yrityksillä.
Sammutin auton ja seurailin jännitettä -> alas meni ja lujaa. Jossain 12.3V:n kieppeillä yritin käyntiin -> pelkkä tuskainen jumpsaus startilta ja jännitteet alas 10.1V:iin. Lähti kyllä sitten vähän toipumaan ylöspäin pikkuhiljaa.
Ajattelin, että kokeillaan nyt vielä ja ajetaan kunnon lenkki. Moottori- ja maantieyhdistelmää isoilla kierroksilla ainakin 70km -> auto pihaan ja sammuksiin -> mittari kiinni ja yllätys -> ei laskenut enää niin jumalatonta vauhtia vaan kärsivällisyys jännitteen seuraamiseen loppui 12.54V:n kohdalla kun ei siitä enää liikkunut 5-10 minuuttiin ja sinnekin lasku kesti arviolta puoli tuntia. -> auto menestyksekkäästi käyntiin ilman takkuiluja
Olisikohan vaan ollut, että aikaisempi lenkki ei riittänyt täysin tyhjälle akulle latautumiseen?
Tyhjentymisen aiheuttajastakin melko vahva epäily. Revin hattuhyllyn pois, laitoin takakontin valon polttimon takaisin ja siellähän se valo loisti kontin ollessa kiinni. On varmaan mahdollista, että on palanut koko auton omistamisen ajan, mutta melkein päivittäinen ajo paikkasi virran menetyksen? Sitten seisoi reilun viikon, jokunen hallayökin ja akku finaaliin.
Akkukauppaan tästä lähdetään, jos akku vaan jatkaa tyhjenemistään, mutta ainakin jotain selvisi tutkiskellessa. Laturi toimii ja takakontin valo liiankin hyvin..
PS. Tuosta minunkaan akusta ei kyllä korkkeja nesteen lisäämiseksi/tarkistamiseksi aukaista, ei ainakaan minun yrityksillä.
Jos se akku on päässyt kokonaan tyhjäksi, vaatii se aika pitkän lenkin ennen kuin se on täynnä. Lisäksi se saattaa olla kärsinyt jos on jonkin aikaa tyhjänä seissyt.
E: Myöskään akkujänniteestä ei suoraan pysty päättelemään varaustilaa, on ihan normaalia että jännite on korkealla heti latauksen jälkeen, mutta valuu hiljalleen sille tasolle joka oikeasti kertoo varaustilan.
Kannattaa myös kokeilla, putoaako jännite yhtä rajusti jos ottaa akkukengän irti, siitähän sen näkee ottaako joku sitä sähköä reilusti.
E: Myöskään akkujänniteestä ei suoraan pysty päättelemään varaustilaa, on ihan normaalia että jännite on korkealla heti latauksen jälkeen, mutta valuu hiljalleen sille tasolle joka oikeasti kertoo varaustilan.
Kannattaa myös kokeilla, putoaako jännite yhtä rajusti jos ottaa akkukengän irti, siitähän sen näkee ottaako joku sitä sähköä reilusti.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa