Sammutus ääni

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

Sammutus ääni

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 10.9.2007 18:34

Normaaliajon jälkeen kun sammutan auton, niin sammutushetkestä eteenpäin muutaman sekunnin sisällä kuuluu konehuoneesta kevyt possahdus.
Äänen syntymäpaikkaa en ole onnistunut paikallistamaan, voimakkuutta voisi verrata siihen kun vanhassa traktorissa imuputkistoon sijoitettu hehkutulppa saa dieselhöyryt syttymään, eli melko kevyt Puff-ääni siis kyseessä?

Katsoin haku toiminnan antamat aiheet lävitse ja mitään vastaavaa ei löytynyt.
ALH kone ja seat leon.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 10.9.2007 18:46

Sama ominaisuus täälläkin, kone myöskin ALH. Semmoinen "poff"-ääni, ihan niinkuin joku läppä sulkeutuisi... Välillä kuuluu selvästi, joskus ei...

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 10.9.2007 18:50

Egr:n "kaasuläppä" menee sammutettaessa hetkeksi kiinni, ja kun se taas aukeaa niin kuuluu tuo ääni.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 10.9.2007 19:03

Kiitosta nopeasta vastauksesta, olisi aika kätevää kun nämä Aiheet joissa on kysymys ja suora vastaus saataisiin jonnekkin erilliseen "tiesitkö että" tyyliseen foorumin osa alueeseen.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 10.9.2007 21:20

Kun nyt oikein aloin miettimään, niin ennen ääni kuului paljon selvemmin... Niin... nyt kun tuo egr on umpilaipalla tukittu, ei kuulu niin selvästi =)...

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 10.9.2007 21:26

Eikö ton EGR:n saa kokonaan pois pelistä kun tulppaa sen alipaineletkun?
Näin olen ainakin käsittänyt tätä forumia lukiessani?

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 10.9.2007 21:51

Mun käsittäkseni EGR on (vanhemmissa systeemeissä) jousikuormitteinen venttiili, joka aukeaa, kun imu- ja pakosarjan välinen paine-ero kasvaa riittävästi pakopuolen hyväksi. Pakopuolen painetta jeesataan kalvon jousen puoleisella imulla (alipaineella). Täten pelkkä alipaineletkun tulppaaminen ei välttämättä tapa tuota pakokaasujen takaisinkierrätystä ainakaan kokonaan, joskin luulisi sen ainakin heikentävän sitä.

Jos EGR:n jousi on täydessä iskussa, voi hyvinkin olla, että tuo alipaineletkun irroitus ja tulppaaminen riittää pitämään venttilin kiinni. Sama operaatio kiinnostaisi itseäkin, joten jos jollakulla on kokemusta asiasta, saa raportoida. XD

Kävi joskus mielessä rakentaa EGR:n alipaineletkuun magneettiventtiilillä toimiva sähköinen päälle/pois-toiminto, jotta sen saisi talvella käyttöön ja pois päältä näppärästi kabiinista käsin. Ei tarvitsisi odotella kärryn lämpiämistä kymmenien kilometrien ajan ja saisi silti pakokaasut pois imusarjaa paskaamasta, kun kone on lämmin.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 10.9.2007 23:05

Mää luulin että se läppä on siellä vaan sammutusta varten turvallisuus syistä jos vaikka pumppu sekoaa tjsp. Mutta se siis toimii ilman rajoittimena kun pakokaasua syötetään??

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 10.9.2007 23:21

Jep.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 11.9.2007 22:07

Anti shudder valve (tms.)

Elikkä poistaa sammutuksessa turhat tärähtelyt.

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 11.9.2007 22:29

68Corvette kirjoitti:Mää luulin että se läppä on siellä vaan sammutusta varten turvallisuus syistä jos vaikka pumppu sekoaa tjsp. Mutta se siis toimii ilman rajoittimena kun pakokaasua syötetään??


Mä ymmärsin EGR:n toiminnan näin:

Kun imuilman sekaan ajetaan pakokaasuja, saadaan sylinteriin sama täytös pienemmällä ilmamäärällä ja puristus säilyy korkeana, jolloin palaminen on täydellisempää. Kun ilmaa on vähemmän, ei tarvitse syöttöäkään niin paljon, jolloin säästyy myös polttoainetta. Samalla palamislämpötila ja sitä kautta NOx-päästöt pienenee. Jos olen käsittänyt oikein ja tuo kaikki pitää kutinsa, EGR:n eliminoinnin pitäisi kasvattaa polttoaineen kulutusta jonkin verran?
Haittapuolet taitaa kaikki jo suurinpiirtein tietääkkin..

Viisaammat voi tarkentaa ja korjata.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 14.9.2007 18:58

Pakokaasu pienentää palamis lämpötilaa, mutta hidastaa ja heikentää palamista vähäisemmän hapen takia.
TDi koneessa kun ei ole kaasuläppää, niin EGR ei vaikuta puristuksiin millään tavalla.. jollei sitten ahtopaineen määrä pienene kun EGR on käytössä.

Ilman EGR kulutuksen pitäisi pienentyä, mutta ilmeisimmin ECU on säädetty toimimaan EGR kanssa joten kulutuksen pienentyminen ei toteudu.. paitsi talvella EGR kanssa kulutus on pienempi ja sekin johtuu siitä että palotilan lämpötila pysyy kuumempana eikä ole alilämpöinen.

Varsinaisesti EGRllä en tiedä olevan haittapuolia jos ei oteta TDI koneessa lukuun imusarjan lämpenemistä joka pienentää ilman tiheyttä täydelläkin kaasulla.. mitkä ne ovat?

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 14.9.2007 21:00

suurin yksittäinen lienee imusarjan likaantuminen.. Ja ninkuin mainitsit, palamisen luulisi olevan epätäydellisempää. Tosin tiedä sitten, jos seos on edelleen optimi, vaikuttaako tuo palamiseen miten paljon.

Edit:

Pakokaasu sekoitettuna palavaan seokseen tasaa lämpöpiikkejä, jolloin hyötysuhde paranee, kun palamisenergiaa ei käytetä sylinteriputkien lämmittämiseen.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 15.9.2007 10:26

Jos huohotusputkeen on laitettu öljyn eroitin, niin imusarja ei likaannu EGR toiminnasta edes TDi koneessa.
Jos tarkastellaan paljon ajetun TDi moottorin kanavia, niin pakopuolella on niin ohut kerros diesel pöllyä että kerran kun rätillä pyyhkäisee niin tulee jo kirkas pinta alta.. Mutta koska huohotusölju poltetaan pakokaasuilla kanavien sisäpinnalle imupuolella niin kanavissa voi olla useamman millin karsta kerros ja esim imulautasen päällä voi olla 5mm kerros karstaa jolloin voisi karkeasti arvioida että venttiilin nostosta jää puolet puuttumaan =O

Edelleen väittäisin että hidas palaminen huonontaa hyötysuhdetta koska näin maksimi sylinteripaine jakautuu suuremmalle ajalle.. osittain tästä syystä ruiskutuksen ennakkoja on säädetty toimimaan EGR kanssa eikä sen poistamalla saada hyötyjä nopeammasta palamisesta.

Itse huomasin EGR poistamisella että moottorijarrutus hieman voimistui ja matka ajossa ei ollut niin kumilankamainen ajettava. Päättelin että jos kone menee vakuumille tai lähes, niin koneeseen syötetään roimasti pakokaasua jolloin se voisi hieman vähentää pumppaushäviötä imun osalta.. kuitenkaan kulutus ei muuttunut miksikään, eli voisi olettaa että palaminen tehostui koska pumppaushäviöt suurenivat.

Polttoaine suihkut tapahtuvat männän poteroon, joten sylinteriputkien lämmittämisellä en näkisi tuossa kohtaa mitään tekemistä?

Talvella kyllä kone lämpenee nopeammin matka ajossa kun EGR syöttää koneen läpi kuumaa ilmaa verrattuna pakkasilmaan ulkona.. eli palotapahtuma on itsessään kylmempi, mutta imukanava kannessa on isolla pinta-alalla ja palotila pysyy kuumempana kun koneen läpi muuten huuhdeltaisiin pakkas ilmalla ja matka ajossa polttoainetta syötetään niin vähän että koneella on vaikeuksia saada itseään käyntilämpöön.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 15.9.2007 14:22

Jos huohotusputkeen on laitettu öljyn eroitin, niin imusarja ei likaannu EGR toiminnasta edes TDi koneessa.


Onko toi erotin se pyöreä lieriö siinä koneen päällä... josta sit menee imuputkeen lämmittimen kautta?

http://tos.pp.fi/koukku/DSC00033.JPG (yl 2 megaa kokoa)
^tollaselta näytti omassa 160tkm, ei taida siis olla öljyn erotin ;)

Minimoin vag-comilla EGR:n ja käytän vähätuhkaista öljyä, jos auttas.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 15.9.2007 17:36

On se erään sortin öljyn erotin, mutta jos tutkailet esim välijäähyn pohjalle tai alimpaan ahtoputkeen niin sieltä löytyy aimo määrä huohotus öljyä.
Eli se oma erotin ei toimi ihan hirveän hyvin =(

Minulla kuluttaa öljyä 30tkm vaihtovälillä litran verran, niin omaan "kokispullo erottimeeni" kertyi ehkä about puolet tuosta määrästä.
Syksyllä sinne kertyi hemmetisti vettä ja öljyn / veden sekaista mörjää, niin että kun pullo oli miltei täysi ja yli puolet oli vettä niin vaikka pullon käänsi ympäri niin vesi ei tullut pois ennen kuin mörjän sai ravistttua liikkella.
Tota skeidaa siellä on sitten välijäähy tursollaan =(

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 15.9.2007 23:15

Eli EGR on kehitetty siis lähinnä NOx-päästöjen vähentämistä silmällä pitäen? Vaikka aiemmista jutuistani saattoi päätellä muuta, olen EGR:n tulppaamisen kannalla. Muiden kokemusten perusteella nuo haitat nousevat kovemmiksi, kuin EGR:llä tavoitettu hyöty, ilmeisesti.

BTW, ois kiva nähdä kuvia noista itse väsätyistä huohotusöljyn keräimistä. Myös kokemukset toimivuudesta olis mukava kuulla. Oma ratsu on sen verran kovalla käyttöasteella, ettei joka vuotinen imusarjan ja muun putkiston putsaus oikeen houkuttele. Ei ole oikeen aikaa moisella, eikä viitsisi tossa rivarin pihassa purkaa puolta pannua kerran kesässä..

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 15.9.2007 23:36

Kyllä toi EGR on pelkästään päästöjen takia sinne laitettu.

Minä ajattelin tässä huomenissa vielä kokeilla säätää EGR arvot normaaleiksi ja jättää letkun edelleen tulpatuksi, kun ameriikav voorumilla väittävät että adaptaatio vaikuttaa myös ruiskutusaikaan.. ja näin ollen lisää kulutusta.

Viime talven mulla oli EGR kytkettynä ja adaptaatio tapissaan, mutta silti siellä oli kertynyt jonkin verran mönjää imusarjaan tässä ~60tkm aikana.. voi olla että toi mun huohotusöljyn kerääjä ei ole ihan viimosen päälle =(

Itse tein vain Y haaran peltiputkesta joka sitten oli liimattu puolen litran kokis pullon korkkiin (tosi pro).
Eli painovoima hoiti että öljy valui pääosin alas pulloon.. mutta parempi olisi jos huohotus tulisi sisään eri reijästä kuin lähtisi takaisin ja vieläpä vaikka joku metalliverkko välissä.
Muistaakseni Holysmokella oli jotain valmiita pönttöjä myynnissä.

Kyllähän tota imusarjaa putsailee, mutta venttiileiden päältä sitä skeidaa ei saa millään pois.. tosin onneksi suurin osa karstasta jää heti siihen EGR taakse imusarjaan.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 16.9.2007 9:40

On se erään sortin öljyn erotin, mutta jos tutkailet esim välijäähyn pohjalle tai alimpaan ahtoputkeen niin sieltä löytyy aimo määrä huohotus öljyä.


Joo viime vuoden talvena ne ahtoputket oli irti, niin sieltä lirisi ainaki kahvikupillinen öljyä.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 16.9.2007 9:48

Eikös dieseleistä uskalla poistaa karstoja esim. ruiskuttamalla vettä imupuolelle hienona sumuna?
Kuulemma karstat lähtee myös kun ajelee bensaseoksella, mutta sitä en uskaltaisi kyllä kokeilla, edes 2t öljyseoksella.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 16.9.2007 22:22

^Olihan tuossa taanoin autobildissä hurja saksalainen joka käytti vesi-dieseliä mm. vw lupossa ja bmw:ssä.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 17.9.2007 7:33

Siinä on työ ja tuska että karstan saa irti liuottimen kanssakaan, niin epäilen että sellainen öljymuhju liukenee veteen.. palotila on eriasia, mutta se on yleensä näissä TDi koneissa lähes täysin karstaton.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 17.9.2007 8:32

^Liottimen tehokaan (tai omat hermot) ei riittäny, turvauduin tehokkaaseen höyrypesuriin.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 17.9.2007 17:24

Imuventtiileistä luulisi lähtevän ainakin vähän karstaa pikkuhiljaa jos vettä ruiskuttaisi, eikö tuo perustu juuri lämpötilavaihteluihin?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa