Golf III akku tyhjenee

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Volokki
-
Viestit: 9
Liittynyt: 28.4.2007 13:21

Golf III akku tyhjenee

ViestiKirjoittaja Volokki » 14.9.2007 15:43

Jep. Eli otsikon mukainen kirous Golf III -94 1.4:ssa. Mistähän mahtaa vika noin niin kuin USEIMMITEN löytyä? Auto oli päivittäisessä ajossa (noin.30-50km/pvä) ja kun seisoi jokin aika sitten viikon niin ei pienintäkään saumaa käyntiin. Startti pyöri kuin 30 asteen pakkasella muutaman hullun kierroksen ja siihen loppui yritykset.

Laitoin toisen auton avituksella käyntiin ja ajoin ehkä 40 kilometriä ilman virtaa kuluttavia laiteita pienellä vaihteella isolla tiellä. Seuraavana iltana akku taas tyhjä! Nyt on seissyt tarpeettomana reilun viikon ja kävin piruuttaan ostamassa yleismittarin, joka ilmoitti akun sisällön olevan ruhtinaalliset 10.08 tai 10.8 V (Kun en nyt tarkkaan muista). Mutta TYHJÄ oli kuitenkin.

Auto on hankittu hiljattain kakkosautoksi ja sisältää Volkkareista yhtään mitään tietävänkin silmin nähden lukuisia sähkö ym. ranetuksia. Mitä nyt searchilla etsiskelin, niin mankka, takakontin valo tuntui olevan tulilinjalla. Takaluukun polttimon otin pois ja mankan sulakkeen samoin. En tiedä olisiko mankka mahdollinen syyllinen, kun taulussa oleva mankan sulake oli ohjelukemaa pienempi ja oli palanut. Liekö joku merkki vian aiheuttajasta...

Mitä luulette, lähteekö käyntiin 600A:n energia-aseman avulla ja onko akku nyt entinen. Voisin huomenna yrittää töiden jälkeen, kun ei oikein saa tuota toista autoa ujutettua naapurin auton paikalle.. Akku oli ulkoiselta olemukseltaan lähes uusi.

Kiitos vastauksista.

EDIT. Niin ja unohtui mainita että mankka toimii siis AINA, olipa autossa virta päällä tai ei.

JA EDIT 2. Jos sitten vielä joku osaisi opettaa tyhmää mittailemaan yleismittarilla mahdollisesti vian etsinnässä tärkeitä paikkoja. Kyllä, olen siis juuri sellainen tumpelo, joka ei tajua sähköstä yhtään mitään.. :D

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 14.9.2007 15:56

Milloin akku on uusittu viimeksi? Kun ulkonäkö ei välttämättä kerro mitään akun iästä. Akut alkavat vanhemmiten purkautumaan itsekseenkin. Kokeile ainakin ensin toisella, varmasti ehjällä akulla ja jos vielä purkaa, niin autossa on silloin jotain häikkää.

Eihän esim sisävalot jää päälle?

Rannis
-
Viestit: 357
Liittynyt: 8.5.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Rannis » 14.9.2007 18:04

takakontin valo voi jäädä päällä,,, aika yleinen vika

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 14.9.2007 20:12

Kun saat käyntiin niin mittaa latausvirta (n.14v pitää ladata kun tökkäät käydessä akun napohin yleismittarin kiinni). Tarkista maajohdot (moottorin, korin, akun ja laturin).
Johdot ja katkaisimet ovat joskus sulaneet yhteen ja kuluttavat virtaa, myös vesi tekee samoin.

Volokki
-
Viestit: 9
Liittynyt: 28.4.2007 13:21

ViestiKirjoittaja Volokki » 15.9.2007 7:08

Akun iästä ei todellakaan mitään hajua. Huoltokirja tyssää kuin seinään vanhan papan luovutettua autonsa pois joku 5-6v sitten. Pappa oli kirjannut kaiken ylös kilometreineen ja päivämäärineen pyyhkijän sulista lähtien. Sen jälkeen ei siis todellakaan mitään merkintää esim. öljynvaihdoista, ainoatakaan kuittia varaosista, vaihdetuista osista tms. Se akku vaan todellakin näyttää uudelta, vaikka muuten konehuone ei todellakaan kiillä.. Merkki taisi olla tämä:

http://www.akkutalo.fi/data/index.php?o ... Itemid=109

Kajuutan sisävalo ei jää päälle, koska kytken sen tarpeettomana ja huomaamattomana akun syönnin "riskitekijänä" aina kokonaan pois autoista kesäaikaan ja takaisin päälle ei ole tullut vielä laitettua. Siis oven aukaistessa valo ei syty.

Tarkistin jo viikko sitten maadoitukset ja ainakin silmämääräisesti kaikki piuhat olivat hyvän näköiset ja löysiä liitoksia en huomannut. Laturin johdotuksia en muistanutkaan tsekata, hihnan kireyden vaan tarkistin. Pitänee tsekata sekin tässä viikonloppuna.

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

ViestiKirjoittaja Toitsu » 15.9.2007 8:28

Monissa akuissa on semmoinen pieni tarra, josta raaputetaan kuukausi ja vuosi pois kun otetaan käyttöön. Katso löytyykö semmoista. Lisäksi tarkasta, että akkuvettä on tarpeeksi. Veikkaan kuitenkin, että akku on vanha ulkonäöstään huolimatta ja ei enää pidä virtaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.9.2007 11:03

Kun saat käyntiin niin mittaa latausvirta (n.14v pitää ladata kun tökkäät käydessä akun napohin yleismittarin kiinni).
Jos latausvirtaa mittaat niin ei sitten todellakaan laiteta akun napoihin mittaria kiinni koska silloin mittarista sulaa jotain.

Virta mitataan laittamalla mittari sarjaan ja jännite mitataan navoista.

Lepovirran saat varmaankin kotikäyttäjän yleismittarilla mitattua. Ota akkukenkä löysälle tai pidä kädellä sitä akun navassa kiinni. Virtamittarin piikit toinen siihen löysällä olevaan akkukenkään ja toinen siihen akun napaan missä sama kenkä on kosketuksessa. Sit irroita tää akunkenkä. Tää kuulostaa vähän monimutkaiselta mutta jotkut autot ottaa virtapiikkejä kun akku kytketään ja tällä menetelmällä mahdollinen virtapiikki ei vaikuta mittariin.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 15.9.2007 14:49

^eipä oo ykskään mittari vielä sulattanu mitään sisällöstään? ? ?

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 15.9.2007 14:57

Jos latausvirtaa mittaat niin ei sitten todellakaan laiteta akun napoihin mittaria kiinni koska silloin mittarista sulaa jotain.

Ei minulla ole vielä mittari hajonnut? aina olen mitannut suoraan akun navoista, mittari "20" alueella? ja 14.4 lukemia sieltä suunnilleen on tullut laturin toimiessa?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 15.9.2007 15:10

^Juu tuolloin kyse onkin _jännitemittauksesta_ eikä varsinaisen latausvirran mittauksesta. Ilmeisesti tästä olikin alunperin kyse, mutta virheellinen termi hämäsi (tai ärsytti :).

E: Akkuliikkeessä testaavat akun kunnon yleensä ilmaiseksi akkutesterillä ja kertovat onko vaihdon tarpeessa. Lisäksi ominaispainomittarilla voi päätellä jotain akun tilasta.

E2: Jos yleismittarin menee virtamittausalueella kytkemään akun napohin kiinni, sieltä yleensä palaa sulake eikä mikään sula. Näin jopa Bilteman mittarissa :)

TeVo
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 11.9.2007 0:13

ViestiKirjoittaja TeVo » 15.9.2007 16:07

Jos on jälkiasennettu varashälytin, niin se on ollut monellakin akun zippaaja.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 15.9.2007 21:44

Taisi vaan olla kysymys siitä että virrasta puhuminen jännitteen sijaan herätti pakottavan ojentamisen tarpeen. Se nyt vaan on nieltävä, että ihmiset yleensä puhuu virran loppumisesta ynnä vastaavaa. Samassa lauseessa mainittiin kuitenkin 14V, joten eiköhän asia tullut selväksi ilman näsäviisastelujakin.

Samaan kategoriaan puhekielessä menee myös monta muuta asiaa, kuten "radioaktiivinen säteily", mutta turha niistä on hampaitaan kiristellä.

Volokki
-
Viestit: 9
Liittynyt: 28.4.2007 13:21

ViestiKirjoittaja Volokki » 16.9.2007 12:10

Joo tosiaan eilen tuli laitettua käyntiin energia-aseman avituksella ja heti perään ajettua n.40km. Auton sammuttamisen jälkeen akun jännite oli jotain 12.7-12.8V, mutta lähti saman tien laskuun. Äsken mittasin jännitteen akusta ja näytti taas 10.15V, joten karannut on yön aikana.

Akkukauppaan kai tässä on ensiksi lähdettävä, niin saavat testat kunnon. Niin ja huoltovapaa akku oli tämä, joten vettä ei voi lisätä/tarkistella.

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

ViestiKirjoittaja Toitsu » 16.9.2007 12:32

Kyllä niistä huoltovapaistakin saa korkin auki ja voi akkuvettä lisätä. Ainakaan vastaan ei ole tullut vielä yhtään akkua johon ei olisi pystynyt, eikä tarvi mitään kikkailujakaan.

wvsampsa
-
Viestit: 25
Liittynyt: 13.1.2007 16:10

ViestiKirjoittaja wvsampsa » 16.9.2007 17:03

itsellä oli 4 golfissa sama tosi veemäinen vika eikä tarvinu seistä ku kaks päivää ni aina kaapeleilla käyntiin... muuten lähti aina normaalista mut piti joka päivä käydä ajamassa vähän et pysy virta. vikaa ei koskaan löytynyt...

Marko T
-
Viestit: 80
Liittynyt: 21.2.2007 10:34

ViestiKirjoittaja Marko T » 17.9.2007 10:41

En nyt koko juttua lukenut ja voi olla että oli tämä mainittunakin jo mutta jos ei muuta selvinnyt niin soittimen kytkentä kannattaa tarkastaa. Tullut vastaan joskus väärin asennettuja soittimia joissa akulta tuleva 12V on kytketty soittimessa virtalukolta tarkoitetuksi tulevan liittimen päähän... Niissä tapauksissa ainakin yön aikana meni akku tyhjäksi. Tai on myös mahdollista että liittimessä vikaa. Toivottavasti tarpeeksi selvä selitys.

Volokki
-
Viestit: 9
Liittynyt: 28.4.2007 13:21

ViestiKirjoittaja Volokki » 17.9.2007 12:51

En nyt koko juttua lukenut ja voi olla että oli tämä mainittunakin jo mutta jos ei muuta selvinnyt niin soittimen kytkentä kannattaa tarkastaa. Tullut vastaan joskus väärin asennettuja soittimia joissa akulta tuleva 12V on kytketty soittimessa virtalukolta tarkoitetuksi tulevan liittimen päähän... Niissä tapauksissa ainakin yön aikana meni akku tyhjäksi. Tai on myös mahdollista että liittimessä vikaa. Toivottavasti tarpeeksi selvä selitys.


Eikös tuo mankan sulakkeen poistaminen auton sulaketaulusta pitäisi eliminoida akun tyhjeneminen mankan kytkentöjen kautta? Kuiviin meni siitäkin huolimatta.

Mitenkäs tuon akun jännitteen tulee käyttäytyä ajon jälkeen? Kun siis näytti ajon jälkeen mitattuna 12.7-12.8V ja lähti nopeahkoon laskuun kun seurasin sitä hetken. Alkuun ehkä -0.01V per 2 sekuntia kuitenkin pikkuhiljaa hidastuen. Siis tasaantuuko akun lepojännite normaalistikin johonkin tiettyyn lukemaan ajon jälkeen vai kuinka? Ja minkä lukeman alle ei saisi levossa mennä? Ajattelin, jos taas seuraavana vapaapäivänä alkaisi nyppimään sulakkeita pois ja hakuammuntana katsoisi löytyykö virtasyöppö tuurilla jostain.

Karmeita nämä sähköviat ja kun vapaa-aikakin on rajallista ja kerrostalon piha ei asennuspaikkana sieltä parhaasta päästä.. Kiitos jo auttaneille, mutta neuvoja tarvitaan edelleen.

PS. Minkäslainen perusakku tuohon 1.4 Golfiin riittää? Mitään ylimääräistä kuten vahvistimia ei ole.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 17.9.2007 19:12

Edullisin mikä löytyy ja sopii vaan kiinnityksiin.
12,4v on huonnon akun alaraja (ei lähde talvella käyntiin).

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 17.9.2007 19:39

^Ei sitä noin tarkkaan voi sanoa, riippuu autosta ja akusta. 13,6V on muuten teoriassa täyden akun jännite.

Ei suomen talveen mitään 60Ah pienempää akkua kannata ostaa, kapasiteetti kun heikkenee kylmässä aika rajusti.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 17.9.2007 21:31

13,6-13,7 volttia on hyvä latausjännite, 12,7v on täyden akun jännitetila. 12,3v on tyhjän akun merkki.

E. itellä on 55 ampeeritunnin akku ja hyvin on pörähtäny tallista kylläkin ilman lohkolämppäriä käyntiin talvella.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.9.2007 21:45

Kannattaa katsoa myös sitä kylmäkäynnistysvirtaa mitä akulle luvataan. Hyvässä Exidessä saattaa olla 800 A ja jossain nimettömässä kiinalaisessa 350 A...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 17.9.2007 22:56

13,6-13,7 volttia on hyvä latausjännite, 12,7v on täyden akun jännitetila. 12,3v on tyhjän akun merkki.
No niinpäs onkin, sekoitin ulkomuistista latausjännitteen akkujännitteeseen.

Edit: G2:n vakioakku suomessa taitaa olla 55Ah, mutta kaupasta löytyy 60Ah akkuja saman kokoisina, hintaero ei ole järin suuri. Molemmilla pärjää, hyvällä tuurilla halvallakin.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 18.9.2007 7:59

Ei noita jännitteitä voi mitenkään seinään kirjoitettuna pitää: lyijyakun ns. kiehumisjännite kennoa kohti on 2.7V ja tyhjän akun kennojännite on 1.8V.

Itselleni on vuosien varrella pari kolmekin akkua sanonut yhden kennon sopimuksen irti. Inhottava vika, kun akun jännite levossa näyttäisi olevan ok, lataa ja pienellä kuormalla toimii. Lähtee kesälläkin käyntiin, mutta äärimmäisissä oloissa akku ei suostu antamaan koko kapasiteettiaan ulos. Lähin akkuliike auttaa suorittamalla kuormitustestin. Yleensä suosittelevat uuden akun hankintaa, joitten hinnat ovat ns. pompsahtaneet.

Jo vuosia ovat autoissani käyttämät akut olleet niin huoltovapaita, että nestepintaan ei pääse mitenkään käsiksi.

Volokki
-
Viestit: 9
Liittynyt: 28.4.2007 13:21

ViestiKirjoittaja Volokki » 18.9.2007 15:24

Ja taas pientä testiä takana. Laitoin taas apuvirralla käyntiin ja latausjännite oli noin 14.0-14.2V vähän riippuen oliko valoja ja puhallinta päällä. Laski jonnekin 13.8V:n tuntumaan kun vielä flektikin liittyi kuoroon. Eli laturi ilmeisesti pelaa niin kuin pitääkin?

Sammutin auton ja seurailin jännitettä -> alas meni ja lujaa. Jossain 12.3V:n kieppeillä yritin käyntiin -> pelkkä tuskainen jumpsaus startilta ja jännitteet alas 10.1V:iin. Lähti kyllä sitten vähän toipumaan ylöspäin pikkuhiljaa.

Ajattelin, että kokeillaan nyt vielä ja ajetaan kunnon lenkki. Moottori- ja maantieyhdistelmää isoilla kierroksilla ainakin 70km -> auto pihaan ja sammuksiin -> mittari kiinni ja yllätys -> ei laskenut enää niin jumalatonta vauhtia vaan kärsivällisyys jännitteen seuraamiseen loppui 12.54V:n kohdalla kun ei siitä enää liikkunut 5-10 minuuttiin ja sinnekin lasku kesti arviolta puoli tuntia. -> auto menestyksekkäästi käyntiin ilman takkuiluja

Olisikohan vaan ollut, että aikaisempi lenkki ei riittänyt täysin tyhjälle akulle latautumiseen?

Tyhjentymisen aiheuttajastakin melko vahva epäily. Revin hattuhyllyn pois, laitoin takakontin valon polttimon takaisin ja siellähän se valo loisti kontin ollessa kiinni. On varmaan mahdollista, että on palanut koko auton omistamisen ajan, mutta melkein päivittäinen ajo paikkasi virran menetyksen? Sitten seisoi reilun viikon, jokunen hallayökin ja akku finaaliin.

Akkukauppaan tästä lähdetään, jos akku vaan jatkaa tyhjenemistään, mutta ainakin jotain selvisi tutkiskellessa. Laturi toimii ja takakontin valo liiankin hyvin..

PS. Tuosta minunkaan akusta ei kyllä korkkeja nesteen lisäämiseksi/tarkistamiseksi aukaista, ei ainakaan minun yrityksillä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 18.9.2007 16:10

Jos se akku on päässyt kokonaan tyhjäksi, vaatii se aika pitkän lenkin ennen kuin se on täynnä. Lisäksi se saattaa olla kärsinyt jos on jonkin aikaa tyhjänä seissyt.

E: Myöskään akkujänniteestä ei suoraan pysty päättelemään varaustilaa, on ihan normaalia että jännite on korkealla heti latauksen jälkeen, mutta valuu hiljalleen sille tasolle joka oikeasti kertoo varaustilan.

Kannattaa myös kokeilla, putoaako jännite yhtä rajusti jos ottaa akkukengän irti, siitähän sen näkee ottaako joku sitä sähköä reilusti.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa