Päästö ja kulutusongelma. corradon vakiovika?
Valvoja: ffp jäsenet
Päästö ja kulutusongelma. corradon vakiovika?
Nyt on ollut ongelma jo liian kauan ja alkaa jo kyrsimään se.
Elikkäs nyt kaikki jolla olisi tietoa nii jakaisitteko sen, Kiitos.
Olen lueskellut että monella ollut samanlaista onkelmaa joten luulisi löytyvän ratkaisua.
Ongelmana on Corrado g60:sessani korkea kulutus (15l/100km) ja kova savutus (käy rikkaalla ja haistaa bensan katkun) samalla auto käy epätasaisesti tyhjäkäynnillä ja nykii hieman tasakaasulla
Lambdan piuhan kun ottaa irti niin savutus ainakin lakkaa ja nykiminenkin sekä tyhjäkäynti tasaantuu, mutta kulutuksesta en ole varma koska en ole uskaltanut ajella pitkiä matkoja ilman lambdaa.
Lambda vaihtamalla olettaisin vian posituvan mutta kun kyseessä taitaa olla 3:s lambda tänävuonna niin tuolla taitaa olla jokin joka rikkoo lambdan.
Olen löytänyt vanhoista topiceista samanlaisia onglemia ja ne ovat korjaantuneet joko lambdan vaihdolla, alipaineletkuista tai lämpöanturilla.
Mittasin eilen jotain arvoja niin jos joku ystävällinen corrado g60 omistaja voisi ottaa yleismittarin kauniiseen (tai asennusrasvaiseen) käteensä ja katsella muutamat johdot niin olisin kiitollinen.
1. Mittasin lambdan lämmitysvastuksen eilen 3,3 Ohm mutta sitä ed. päivänä minusta 150Ohm, tänään kävin uutta katsomassa varaosaliikkeessä niin oli 5,9Ohm (PuVa /RuVa 4joht tai Va/Va 3joht)
2. Sitten taas koneen lämpöanturin vastus arvo 1,955kOhm joka yllätti minut, kun olisi toinen johon verrata niin ei olisi hätää
3. Sitten mittasin vielä tuloilmaanturin niin näytti RuVa/SiVa 230Ohm, RuVa/Si 2,9kOhm ja Si/SiVa 2,7kOhm
Elikkäs nyt kaikki jolla olisi tietoa nii jakaisitteko sen, Kiitos.
Olen lueskellut että monella ollut samanlaista onkelmaa joten luulisi löytyvän ratkaisua.
Ongelmana on Corrado g60:sessani korkea kulutus (15l/100km) ja kova savutus (käy rikkaalla ja haistaa bensan katkun) samalla auto käy epätasaisesti tyhjäkäynnillä ja nykii hieman tasakaasulla
Lambdan piuhan kun ottaa irti niin savutus ainakin lakkaa ja nykiminenkin sekä tyhjäkäynti tasaantuu, mutta kulutuksesta en ole varma koska en ole uskaltanut ajella pitkiä matkoja ilman lambdaa.
Lambda vaihtamalla olettaisin vian posituvan mutta kun kyseessä taitaa olla 3:s lambda tänävuonna niin tuolla taitaa olla jokin joka rikkoo lambdan.
Olen löytänyt vanhoista topiceista samanlaisia onglemia ja ne ovat korjaantuneet joko lambdan vaihdolla, alipaineletkuista tai lämpöanturilla.
Mittasin eilen jotain arvoja niin jos joku ystävällinen corrado g60 omistaja voisi ottaa yleismittarin kauniiseen (tai asennusrasvaiseen) käteensä ja katsella muutamat johdot niin olisin kiitollinen.
1. Mittasin lambdan lämmitysvastuksen eilen 3,3 Ohm mutta sitä ed. päivänä minusta 150Ohm, tänään kävin uutta katsomassa varaosaliikkeessä niin oli 5,9Ohm (PuVa /RuVa 4joht tai Va/Va 3joht)
2. Sitten taas koneen lämpöanturin vastus arvo 1,955kOhm joka yllätti minut, kun olisi toinen johon verrata niin ei olisi hätää
3. Sitten mittasin vielä tuloilmaanturin niin näytti RuVa/SiVa 230Ohm, RuVa/Si 2,9kOhm ja Si/SiVa 2,7kOhm
Alipaineletkuista taitaa lähinnä merkkaa se, mikä menee eculle. Sen pitää lähtee sieltä kaasuläppäkotelo takaa ja olla 1m. Lambdaa en osaa kommentoida, kun käytän laajakaistaa, josta seosmittari antaa signaalin eculle. Lambdan irtiotto kyl taitaa heittää sen boxin johki vikamoodii ja se luultavasti pistää seosta rikkaammalle. Tarkista sytytys, että on kohdillaan. Ja katso lambdan johto ettei oo kuorta poikki yms.
Tarkistin noi lämpöanturit (mittari, "trmostaatin anturi" ja tuloilman anturi) korjausoppaasta ja niillä on ihan ok arvot, pitäisi olla kunnossa.
nyt vkl pitäis sitten ruveta hommiin oikein kunnolla jotta sais jotain aikaseksi
Ajattelin tarkistaa/putsata ne alipaineletkut, lambda irti ja ihmetellä, se tyhjäkäyntimoottori siitä kannen päältä yms. mitä mieleen juolahtaa
nyt vkl pitäis sitten ruveta hommiin oikein kunnolla jotta sais jotain aikaseksi
Ajattelin tarkistaa/putsata ne alipaineletkut, lambda irti ja ihmetellä, se tyhjäkäyntimoottori siitä kannen päältä yms. mitä mieleen juolahtaa
Tarkistus meni ulkomuistista näin:
1.Kone käyntiin
2. Sininen lämpötila-anturi irti
3. Kierrokset 2000-2500rpm
4. Sytkälampulla kattoo ennakon, siellä on kaksi merkkiä vauhtipyöräs, 0 ja 6 ast mielestäni, tai sit voi kattoo kannen päästä.
5. Säädä sytkää kääntämällä virrajakajaa
6. Veivaa 4 ja 5 kohtaa ees taas kunnes perusennakot 6ast (tai enemmän jos haluaa viriviriä, max 16ast)
7. anturi kii ja valmista
1.Kone käyntiin
2. Sininen lämpötila-anturi irti
3. Kierrokset 2000-2500rpm
4. Sytkälampulla kattoo ennakon, siellä on kaksi merkkiä vauhtipyöräs, 0 ja 6 ast mielestäni, tai sit voi kattoo kannen päästä.
5. Säädä sytkää kääntämällä virrajakajaa
6. Veivaa 4 ja 5 kohtaa ees taas kunnes perusennakot 6ast (tai enemmän jos haluaa viriviriä, max 16ast)
7. anturi kii ja valmista
Vielä ei ole ennättänyt ajotusta tarkastaa koska ei ole laitetta itselläni, mutta sekin aikanaan.
Olen koitellut irrottaa lambdaa ja vaihtaa siihen uutta mutta se on aika tiukassa tuolla alla. Ja kun työtilatkaan eivät ole parhaat mahdolliset niin minkäs teet.
Lambda on aika ilkeässä paikkaa tuossa ja nyt onkin 22mm kiintoavain laitettu muutamaan osaan jotta sinne saa edes jonkin työkalun...
Voi kun sen saisi vain vaihdettua niin voisi edes jonkin aikaa taas ajella "huolettomasti", vielä kun siellä on se "jokin" joka rikkoo lambdan.
Jos sitä ei vielä löydä niin kait se olis talven aikana katsottava...
Olen koitellut irrottaa lambdaa ja vaihtaa siihen uutta mutta se on aika tiukassa tuolla alla. Ja kun työtilatkaan eivät ole parhaat mahdolliset niin minkäs teet.
Lambda on aika ilkeässä paikkaa tuossa ja nyt onkin 22mm kiintoavain laitettu muutamaan osaan jotta sinne saa edes jonkin työkalun...
Voi kun sen saisi vain vaihdettua niin voisi edes jonkin aikaa taas ajella "huolettomasti", vielä kun siellä on se "jokin" joka rikkoo lambdan.
Jos sitä ei vielä löydä niin kait se olis talven aikana katsottava...
Gorro kirjoitti:Mulla tekee noin jos sattuu paha päivä.
siis jos auto on paikallaan tai muuten vapaalla.
Onko sulla muita oireita ilmenny?
Vähän kaikkee samalaista kun sulla.. eli tyhjäkäynnillä tuntuu käyvän välillä epätasasesti ja nykivästi. Kulutusmittari näyttää yleensä 15-20L/100km, joka johtuu osittain kyllä tänhetkisestä ajotavasta (:D) mutta edes matka-ajossa ei kulutus ole tainnut kertaakaan laskea alle 10L
Juu, ymmärrän sen täysin.
Omassa autossani kun on keväällä hommattu VW liikkeestä boschin oma niin ai paljoa hymyilytä kun nyt jo mennyt jonkin takia paskaksi :(
Ei paljo viitti autolla nyt ajella ennen ku saa jonkinlaisen lambdan niin sitten vasta taas kokeilee että lähtikö vika hetkeksi.
Toivotaan...
Omassa autossani kun on keväällä hommattu VW liikkeestä boschin oma niin ai paljoa hymyilytä kun nyt jo mennyt jonkin takia paskaksi :(
Ei paljo viitti autolla nyt ajella ennen ku saa jonkinlaisen lambdan niin sitten vasta taas kokeilee että lähtikö vika hetkeksi.
Toivotaan...
Sebastian kirjoitti:Pitää kyl ihmetellä ajotapaa,itse en "saa" millään tyylillä tollasia lukemia.
Tämänpä vuoksi uskon, että jossain on joku _pieni_ vika :D
Ja sitten toista asiaa.. eli tuntuu, että ahdin on alkanut huokailemaan enemmän kuin ennen. (Kiihdyttäessä kierrättää ~6000rpm ja kun kytkimen painaa pohjaan päästää ahdin melkosen kovan vingahduksen/suhahduksen) Onkohan lisääntynyt(?) huokailu taas luulotautia vai alkaako ahdin olemaan huollon tarpeessa?
Noniin.
Nyt on vaihdettu lambda ja kone koekäytetty. Ei vika ainakaan ollut siinä...
Eli nyt olen huomannut sen että kone käy ihan hyvin kylmänä mutta heti kun kone lämpiää noin 70-80*c niin ohjausyksikkö tjsp. vaihtaa säätöjä (MIKÄ ARVO MUUTTUU??? OHJELMA(LASTU) VAIKO JOKU ANTURI) siten että tyhjäkäyntikierrokset putoavat 900*c --> 750-800rpm paikkeille, ja nykii kokoajan tuon 750 ja 800 välillä, ja rupeaa haiskahtamaan bensa pakokaasussa sekä ahtopainemittarin neula käy "tärisemään" -0,3/-0,5 välillä kun "toimiessa oikein" pysyy tasaisesti -0,7bar:in paikkeilla.
Eli mitkäs kaikki tuohon vaikuttavat? Siis kun lämmöt nousevat tiettyyn pisteeseen niin muuttuu arvo.
Veden lämpöanturi ainakin, mutta arvot näyti olevan kuitenkin oikeat ohjekirjan mukaan. En tiedä siellä "oikeassa" lämpötilassa...
Nyt on vaihdettu lambda ja kone koekäytetty. Ei vika ainakaan ollut siinä...
Eli nyt olen huomannut sen että kone käy ihan hyvin kylmänä mutta heti kun kone lämpiää noin 70-80*c niin ohjausyksikkö tjsp. vaihtaa säätöjä (MIKÄ ARVO MUUTTUU??? OHJELMA(LASTU) VAIKO JOKU ANTURI) siten että tyhjäkäyntikierrokset putoavat 900*c --> 750-800rpm paikkeille, ja nykii kokoajan tuon 750 ja 800 välillä, ja rupeaa haiskahtamaan bensa pakokaasussa sekä ahtopainemittarin neula käy "tärisemään" -0,3/-0,5 välillä kun "toimiessa oikein" pysyy tasaisesti -0,7bar:in paikkeilla.
Eli mitkäs kaikki tuohon vaikuttavat? Siis kun lämmöt nousevat tiettyyn pisteeseen niin muuttuu arvo.
Veden lämpöanturi ainakin, mutta arvot näyti olevan kuitenkin oikeat ohjekirjan mukaan. En tiedä siellä "oikeassa" lämpötilassa...
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 13 vierailijaa