Pikaprojekti: Golf III - Aero Twin pyyhkijät

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

weke
-
Viestit: 101
Liittynyt: 10.8.2004 13:49

Pikaprojekti: Golf III - Aero Twin pyyhkijät

ViestiKirjoittaja weke » 10.9.2007 18:34

Tulipa tuossa viikonloppuna tehtailtua tuollainen pikkuprojekti, niin pistetään tännekin vähän infoa. Eli tuollainen pikkupäivitys 2000 -luvulle on kyseessä eli Aero Twin "pyyhkijäpäivitys". Eikä siis mitään tarvikeosia vaan alkuper. VW -varaosia käytetään. Projektiin tarvittiin siis sekä sulat että varret. Kohteena oma projektikäyttis -94 VR6.. Soveltuvat osat toimitti näppärästi Slamit.net.

Kuplamuovikääröstä paljastui siis kaksi kpl varsia ja kaksi kpl sulkia. Kovin selkeästi ainakaan ei selvinnyt kummalle puolelle mikäkin osa oli tarkoitettu, mutta loogisesti ajatellen ja vanhoihin osiin vertailemalla jokainen palikka löysi paikkansa.

Tarvittavat työkalut:
1. Pieni tasapää ruuvari
2. 13mm hylsy + räikkä tms.

Työvaiheet (Voin lisätä työvaiheisiin kuvatkin, jos joku haluaa):
1. Konepelti auki.
2. Varret ovat kiinni 13mm muttereilla. Muttereiden päällä on muoviset peitelevyt, jotka saa kammettua vaikka pienellä tasapää ruuvimeisselillä.
3. Mutterit auki ja mutterien alla olevat prikat talteen.
Kuva
4. Varret lähti ainakin mulla helposti irti eli ei ollut havaittavissa minkäänlaista hapettumaa. Silleen varovasti nitkuttaen eli painaa varresta tuulilasiin päin vasemmalla kädellä ja oikealla kädellä vetää ulospäin sieltä varren juuresta.
5. Uudet varret kannattaa ehkä "kasata" valmiiksi eli se sulka kiinni siihen varteen ja sit vasta varsi kiinni autoon. Itse kyllä taisin laittaa ensin varret kiinni autoon ja sitten laitoin sulat.. En osaa sanoa, kummalla tavalla oikeesti menee helpommalla :-)
6. Aseta varret oikeaa asentoon ja prikat ja mutterit kiinni. Ja jos sulla oli tallella ne peitelevyt, niin nehän antaa sen viimeisen silauksen :-)
7. Konepelti kiinni ja eikun kokeilemaan.

Lopputulos on mielestäni varsin onnistunut. Ehkä hieman voisi modata tuota repsikanpuoleista pyyhintä että se menisi hieman alemmas... Saas ny nähdä..

Kuva

Kuva
Allaolevassa kuvassa näkyy myös toisen miniprojektin tulos eli Hellan Celis Upgrade (no okei, vain toinen umpio...)
Kuva
Viimeksi muokannut weke, 10.9.2007 22:01. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 10.9.2007 18:35

paljonko tuli osien hinnaksi?
toimiiko nuo aerotwinit paremmin kuin normisulat?

weke
-
Viestit: 101
Liittynyt: 10.8.2004 13:49

ViestiKirjoittaja weke » 10.9.2007 18:37

Setillä hintaa 99e. Löytyy nykyään ihan tuolta Slamit.net verkkokaupasta. Ja eilen sateella ajaessa kyllä ainakin tuntui pyyhkivän oikeen mallikkaasti. Oikein onnistunut pieni "modi".

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 10.9.2007 20:34

Tottakai uudet sulat pyyhkii hyvin;)
Itse mitä noita nelos golffeja olen katsellut, joissa siis uudesta asti tuollaiset lärpät sulat, niin olen huomannut että siinä kohtaa missä pelkääjän sulka käy kääntämässä kuskin puolella, on miljoonia pieniä naarmuja..:/ Vastaavaa en ole perinteisillä sulilla nähnyt, ainakaan vastaavilla kilometrimäärillä..

VariantR
-
Viestit: 625
Liittynyt: 26.1.2005 7:43

ViestiKirjoittaja VariantR » 10.9.2007 20:49

meillä on ventossa tollaset sulat ei voi muutakun kehua niitä ainkin talvella on paremmat kun normi sulat..

weke
-
Viestit: 101
Liittynyt: 10.8.2004 13:49

ViestiKirjoittaja weke » 10.9.2007 21:34

joo totta kai ne uutena pyyhkii hyvin, eipä siinä mitään erikoista.. Naapuri kehui kans noita että talvella ovat paremmat kuin "vanhanaikaiset".. Eipä ole vielä kokemusta. Samoin toi naarmuuntumisjuttu, saas nähdä käykö itsellä samalla tavalla..

Redown
-
Viestit: 143
Liittynyt: 17.8.2005 9:31

ViestiKirjoittaja Redown » 8.10.2007 9:56

Juu, mul on kans ventossa Boschin aerotwinit ja toimii kyllä loistavasti, hintaa oli 74e.. Tuntuu kestävänki paremmin ku normi sulat, ja onhan noi ennenkaikkea hienommat...

Moilanen1976
-
Viestit: 69
Liittynyt: 28.1.2004 18:23

ViestiKirjoittaja Moilanen1976 » 8.10.2007 16:51

Omat kokemukset ns. jälkiasennusmalleista myös positiiviset.

Selvähän se on ettei noi talvella jäädy kuten perinteiset nivelillä olevat.

Kesto ei mielestäni ollut sen pidempi kuin vakioissakaan. Onko noihin mahdollista vaihtaa pelkkää sulkaa vanhaan runkoon? Pelkän sulan kun sai puoli-ilmaiseksi ainakin noihin jälkiasennettaviin. Niissä vaan on se törkeä patti keskellä.

JouniH
-
Viestit: 199
Liittynyt: 26.11.2003 18:08

ViestiKirjoittaja JouniH » 9.10.2007 10:54

Kuinka paksu akseli on mihin pyyhkiä tulee kiinni? Onko siinä akselissa semmoinen pooritus? Muuten varret on vissiin metallia, että niitä voi tarvittaessa lyhentää ja maalata sitten uudestaan? Sitten vielä jos joku mittaisi pyyhkijöiden pituudet...

sigi
-
Viestit: 481
Liittynyt: 26.3.2004 22:46

ViestiKirjoittaja sigi » 9.10.2007 12:29

Itsekkin tuli vaihdettua aerot tuohon leoniin.. bolt-on homma mutta 3-4cm liian pitkät nuo varret.. pitäisi vissiin katkoa ja hitsata :)


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa