Paljonko on hinta tippunut...?
Valvoja: ffp jäsenet
Paljonko on hinta tippunut...?
Mua kiinnostaa sellanen asia että paljonko autokaupat saa voittoa esimerkiksi kun he ottavat vaihtoauton asiakkaalta. mulla on passat 1.8T vm 2000 ajettu 122000. maksoin siitää viime vuonna 16800€ ja nyt siitä on tarjottu monessa liikkeessä n. kymppitonnin luokkaa. Hämmästyttää vaan suuri hinnan lasku, vai olenko kenties maksanu siitä viime vuonna liikaa...?
Kertokaa kokemuksia omista autokaupoista ja etenkin jos joku on tehnyt samanlaisen auton kanssa kauppaa.
vaikuttaako jos on autorahoitus...?
Kertokaa kokemuksia omista autokaupoista ja etenkin jos joku on tehnyt samanlaisen auton kanssa kauppaa.
vaikuttaako jos on autorahoitus...?
Tarjositko pääkaupunkiseudulla vaihtoon?
Isäukko löysi pääkaupunkiseudulta vaatimukset täyttävän auton ja kysyi paljonko hyvittävät vanhasta vaihdossa. Hyvitys oli 6500€ kun taas täällä paikallisessa hyvittivät 9500€. Liikkeessä jossa tuon pienemmän hyvityksen tarjosivat oli samanlaisen auton pyynti taas 10500€.
Isäukko löysi pääkaupunkiseudulta vaatimukset täyttävän auton ja kysyi paljonko hyvittävät vanhasta vaihdossa. Hyvitys oli 6500€ kun taas täällä paikallisessa hyvittivät 9500€. Liikkeessä jossa tuon pienemmän hyvityksen tarjosivat oli samanlaisen auton pyynti taas 10500€.
Autoja ostaessa ja myydessä kannattaa tosiaan kysellä tarjouksia myös suurempien asutuskeskusten ulkopuolelta. Usein ainakin uusien autojen alennuksen ja hyvitykset paranevat ympäristökuntiin siirryttäessä. Ainakin Tampereella tällainen ilmiö on havaittavissa, autoja haetaan Pirkanmaan reuna-alueilta.
Yleisesti ottaenhan käytettyjen hinnat ovat jonkin verran pudonneet, joten muutaman tonnin tuossa taitaa väkisin hävitä.
Yleisesti ottaenhan käytettyjen hinnat ovat jonkin verran pudonneet, joten muutaman tonnin tuossa taitaa väkisin hävitä.
Voittoahan ne autokaupatkin koittaa tehdä joten tietenkin ne maksaa vähemmän mitä markkinahinta, miten ne muuten sen sais voitolla myytyä :)
Myyjän mielestä täysin arvoton asiakkaalta otettaessa ja halliin ajettaessa se on sitten taas loistoyksilö sekä hinta sen mukainen. Tietty jos kate on tuota luokkaa niin ei tarvi myydä kun yksi auto pääkaupunkiseudulla kun täällä maalla pitää sitten myydä viisi. Kumpiko on sitten kovempi kauppias?
ei tarvi myydä kun yksi auto pääkaupunkiseudulla kun täällä maalla pitää sitten myydä viisi.
Jep, ja tarvii maksaa toimintaan liittyviä kuluja viisi yksikköä kun maalla maksetaan yksi.
Mitä yleisesti kaupantekoon tulee, niin siinä pelaavat ihan selkeät markkinatalouden lait. Mitä sattuu ei autoliikekään voi pyytää tai tarjota, kartellit on sitten taas asia erikseen.
Näin automyyjänä täytyy todeta, että ainut mikä merkkaa on väliraha. Eli jos sen hyvitys hinnan perässä juoksee pelkästään, niin metsään menee. Tarjouksen kun voi esittää kahdella tapaa asiakkaalle, nettona tai bruttona.
Netto;
Uusi auto: 30000€
Alennus: -2000€
Vaihdokki: 10000€
--------------------------------------
Väliraha: 18000€
Brutto;
Uusi auto: 30000€
Vaihdokki: 12000€
---------------------------------------
Väliraha: 18000€
Eli annettu alennus näytetään "parempana" vaihdokin hyvityshintana. Riippuu ihan asiakkaasta/ rahoituskuvioista kumpaa tapaa sitä kannattaa käyttää. Siitä sitten pohtimaan kumpi vaihtoehto on parempi kauppa? ;)
Ja onhan noi autojen pyyntihinnatkin pääkaupunkiseudulla pääasiassa alhaisempia kuin maakunnassa, joten "hyvityksetkin" on siten pienempiä. Nämä 30% katteet on ihan täyttä paskapuhetta, katteet ei ole lähellekkään sinnepäin. Autoihin kun tuppaa tulemaan aina niitä kuluja, kun ne laitetaan myyntikuntoon.
Ja muistakaa, että sitä omaa peliä on turha verrata Nettiauton kalliimman pään pyynteihin, sillä ne on aina ihan lepässä. Ja edelleen autoliikkeet ei maksa mitään ekstraa niistä helvetin siivistä ja alustasarjoista jne. Tulipa tilitys, mutta järki käteen näissä hommissa...
Netto;
Uusi auto: 30000€
Alennus: -2000€
Vaihdokki: 10000€
--------------------------------------
Väliraha: 18000€
Brutto;
Uusi auto: 30000€
Vaihdokki: 12000€
---------------------------------------
Väliraha: 18000€
Eli annettu alennus näytetään "parempana" vaihdokin hyvityshintana. Riippuu ihan asiakkaasta/ rahoituskuvioista kumpaa tapaa sitä kannattaa käyttää. Siitä sitten pohtimaan kumpi vaihtoehto on parempi kauppa? ;)
Ja onhan noi autojen pyyntihinnatkin pääkaupunkiseudulla pääasiassa alhaisempia kuin maakunnassa, joten "hyvityksetkin" on siten pienempiä. Nämä 30% katteet on ihan täyttä paskapuhetta, katteet ei ole lähellekkään sinnepäin. Autoihin kun tuppaa tulemaan aina niitä kuluja, kun ne laitetaan myyntikuntoon.
Ja muistakaa, että sitä omaa peliä on turha verrata Nettiauton kalliimman pään pyynteihin, sillä ne on aina ihan lepässä. Ja edelleen autoliikkeet ei maksa mitään ekstraa niistä helvetin siivistä ja alustasarjoista jne. Tulipa tilitys, mutta järki käteen näissä hommissa...
Viimeksi muokannut POLOinen, 8.9.2007 0:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nämä 30% katteet on ihan täyttä paskapuhetta, katteet ei ole lähellekkään sinnepäin. Autoihin kun tuppaa tulemaan aina niitä kuluja, kun ne laitetaan myyntikuntoon.
Esim. Veho ja tämän tytäryhtiö Vaihto Plus laittaa "ostohintaan" 30% lisää sen myydessä. Eihän se tietenkään ole katetta mutta hinnoista tässä olikin puhe.
Joo, järki käteen näissä pyyntihinnoissa, mutta oikeasti joillain automyyjillä ei ole tosiaankaan sitä järkeä. Katotaan vaan suoraan jostain lapusta vuosimallin mukaan hyvitys, ei katota yhtään autoa ja sen todellista kuntoa tai lisävarustelistaa. Onneksi on vielä järkeviäkin myyjiä, jotka osaavat katsoa muutakin ku sitä listahintalappua.
Se on vaan niin, että ne varusteet maksetaan silloin kun auto ostetaan uutena. Ei niistä voi joka vaihtokerralla hyvittää ekstraa. Jos niistä meinaa rahastaa, pitää auto kyllä myydä suoraan itse. Mutta moni tietää, että se ole niin yksinkertaista, varsinkin jos on kyseessä vähänkin kaliimpi auto. Tästähän voi jumpata ikuisesti, mutta näin se menee aidan tällä puolen.
Nämä 30% katteet on ihan täyttä paskapuhetta, katteet ei ole lähellekkään sinnepäin. Autoihin kun tuppaa tulemaan aina niitä kuluja, kun ne laitetaan myyntikuntoon.
Esim. Veho ja tämän tytäryhtiö Vaihto Plus laittaa "ostohintaan" 30% lisää sen myydessä. Eihän se tietenkään ole katetta mutta hinnoista tässä olikin puhe.
Mielenkiinnolla kuulen mistä tällainen 30% hintojen päälle -käsitys tulee? Oletko itse työskennellyt kyseisissä puljuissa vai?
Eiköhän sen hinnoittelun tee kuitenkin vaihtoautopäällikkö markkinahintojen perusteella, niin että vaihdokista hyvitetään siten että tuleva pyyntihinta asettuu hintahaitarin alempaan puolikkaaseen. Tämä siksi, että vaihtoautohan pitää saada myös myytyä eteenpäin.
-necon
Tästähän me jii, puheltiinkin eilen. Suomessa olisi selkeästi tilausta paikalle, jossa vois elämän tilanteen muuttuessa vaihtaa sen sedanin esim saman ikäseen ja kuntoiseen farkkuun pienellä välillä. Luokkaa tonni tai kaks. Eikä näin, että oma auto ei ole minkään arvoinen ja joutuu pistämään 10 väliin vaihtaessaan samanlaiseen.
Mielenkiinnolla kuulen mistä tällainen 30% hintojen päälle -käsitys tulee? Oletko itse työskennellyt kyseisissä puljuissa vai?
Muutama auto hommattu Vaihtoplussalta ja ohimennen myyjän suusta tullut. Ja kun vertaa auton hyvityshintaa ja myyntihintaa niin ei tarvitse nero olla huomatakseen "katteen"... :)
Ihan oikeesti ei niistä autoista jää korkeintaa kuin se 5% nousu, joskus käy tuuri ja saa enemmän. Siitä vaan perustamaan liike ja kokeilemaan kannattaako niitä autoja vaihdella tonnin välirahalla, ei se nyt ihan ilmaista ole pitää jumalattomia autotaloja pystyssä ja maksella ihmisille myös palkkaa. Autojen vaihtelu usein vaan maksaa, piste.
Ihan oikeesti ei niistä autoista jää korkeintaa kuin se 5% nousu, joskus käy tuuri ja saa enemmän. Siitä vaan perustamaan liike ja kokeilemaan kannattaako niitä autoja vaihdella tonnin välirahalla, ei se nyt ihan ilmaista ole pitää jumalattomia autotaloja pystyssä ja maksella ihmisille myös palkkaa. Autojen vaihtelu usein vaan maksaa, piste.
Tottakai maksaa. Mutta eikö se liikkeelle olisi kannattavaisempaa tehdä paljon kauppaa vaikka sillä tonnin parin välillä, kuin makuuttaa samoja autoja kuukausitolkulla ja ootella sitä isompaa katetta..
Alkuperäiseen kysymykseen: vertaa esim. autoliikkeiden hintoja vastaavista autoista (esim. km: -+20-30tkm, varusteet;ilmastointi tms., ja korimalli jne) katso mitä pyytävät. Hyvitys ei yleensä poikkea paljon halvimmista pyynneistä (tai ei kuuluisi, jos haluavat kauppaa tehdä), jos on useita tuhansia halvempi, niin kysy miksi noin huono tai sitten kysy toisesta liikkeestä..
Sitten OT mielipiteitä, asiaa, bsää..
Kyllä maksavat alvit kaikista kikottimista. Vähentää eivät saa alveja kuin niistä mitä tulevat yrityksiltä eli ovat ostaessa alvillisia. Sama koskee kaikki yrityksiä: yritys A ostaa käyttöönsä pakettiauton yksityiseltä, käyttää sitä työssään ja myy pois. Maksaa myydessään alvit hinnasta, vaikka ei saanut niitä hyvitykseksi kun osti. Noin menee periaatteessa, jotain käytönnön eroja voi olla, mut ei niistä enempää..
Auton ostossa on paska juttu kun pakkaavat penteleet kulumaan ja vanhentumaan käytössä, tulee km:iä, ihmiset alkaa vaihtaan uudempaan malliin, kysyntä loppuu, sitten tunget vielä sen auton täyteen spoilereita ja poppivehkeitä, jotka aiheuttavat sen että sen käytönnöllisyys hieman huononee->ostajakunta vähenee. Viet liikkeeseen niin myyjä kysyy, "Miksikäs tuon perä roikkuu?" (on käynyt madalletulle jetalleni, sitä paitsi se oli vielä tasassa, eikä roikkunut..prkl..). Sitten ihmetellään miksi tälle ei löydy ostajaa näiden kaikkien osien yhteishinnalla? Siksi oon ainakin joko myynyt itse laitettuna yksityiselle tai purkanut kaiken pois ja tyhjentänyt varastosta ne vakio-osat takaisin autoon, ja antanut liikkeeseen vakiona-> hyvitys sama tai jopa _parempi_ kuin lisäosilla. Ja saat vielä 'tilin' kun myyt ne osat pois. On sopinut paremmin autoliikkeellekin niin, sen ovat sanoneet suoraan.
Erikseen alkaa olemaan liikkeitä, jotka erikoistuvat erikoisempiin autoihin ja myyvät niitä varusteltuina->osaavat arvostaa osia, koska heidän asiakaskuntansakin arvostaa. Silloin voi laskea arvoa alustoille, vanteille, poppivehkeille, yms. Mutta kun tavallinen mattimeikäläinen kun ei halua kovia veteleviä renkaita ja mökkitiellä maahan kolisevaa alustaa..niin mikäs teet.
Vähän voisin myös kuvitella, että Astraalin kuulema 30% on ollut tod.näk. jätkien puhetta, jolla on yritetty peittää pettymystä siitä 3% katteesta mikä loppujen lopuksi on jäänyt. Jos olisi toisin, niin tuskin muutamat suuret autoliikkeet(merkkiketjut) tekisivät niin naurettavia voittoja (tai häviöitä) liikevaihdostaan..
Ihan samanlailla autoliikkeen pitä saada joka vekottimesta enemmän kuin millä on tullut, muuten se ei elä, maksa palkkoja, tms..
Sama juttu meidän/teidän jokaisen työpaikassa (yleistäen yksityiset yritykset): työnantajan pitää saada meidän työstä enemmän hyötyä siitä kuin mitä maksaa meille, muuten toiminta ei ole kannattavaa.
Sitten OT mielipiteitä, asiaa, bsää..
Eikös muuten autokauppa maksa käytetyistäkin 22% alvin myyntivoitosta?
Kyllä maksavat alvit kaikista kikottimista. Vähentää eivät saa alveja kuin niistä mitä tulevat yrityksiltä eli ovat ostaessa alvillisia. Sama koskee kaikki yrityksiä: yritys A ostaa käyttöönsä pakettiauton yksityiseltä, käyttää sitä työssään ja myy pois. Maksaa myydessään alvit hinnasta, vaikka ei saanut niitä hyvitykseksi kun osti. Noin menee periaatteessa, jotain käytönnön eroja voi olla, mut ei niistä enempää..
Auton ostossa on paska juttu kun pakkaavat penteleet kulumaan ja vanhentumaan käytössä, tulee km:iä, ihmiset alkaa vaihtaan uudempaan malliin, kysyntä loppuu, sitten tunget vielä sen auton täyteen spoilereita ja poppivehkeitä, jotka aiheuttavat sen että sen käytönnöllisyys hieman huononee->ostajakunta vähenee. Viet liikkeeseen niin myyjä kysyy, "Miksikäs tuon perä roikkuu?" (on käynyt madalletulle jetalleni, sitä paitsi se oli vielä tasassa, eikä roikkunut..prkl..). Sitten ihmetellään miksi tälle ei löydy ostajaa näiden kaikkien osien yhteishinnalla? Siksi oon ainakin joko myynyt itse laitettuna yksityiselle tai purkanut kaiken pois ja tyhjentänyt varastosta ne vakio-osat takaisin autoon, ja antanut liikkeeseen vakiona-> hyvitys sama tai jopa _parempi_ kuin lisäosilla. Ja saat vielä 'tilin' kun myyt ne osat pois. On sopinut paremmin autoliikkeellekin niin, sen ovat sanoneet suoraan.
Erikseen alkaa olemaan liikkeitä, jotka erikoistuvat erikoisempiin autoihin ja myyvät niitä varusteltuina->osaavat arvostaa osia, koska heidän asiakaskuntansakin arvostaa. Silloin voi laskea arvoa alustoille, vanteille, poppivehkeille, yms. Mutta kun tavallinen mattimeikäläinen kun ei halua kovia veteleviä renkaita ja mökkitiellä maahan kolisevaa alustaa..niin mikäs teet.
Vähän voisin myös kuvitella, että Astraalin kuulema 30% on ollut tod.näk. jätkien puhetta, jolla on yritetty peittää pettymystä siitä 3% katteesta mikä loppujen lopuksi on jäänyt. Jos olisi toisin, niin tuskin muutamat suuret autoliikkeet(merkkiketjut) tekisivät niin naurettavia voittoja (tai häviöitä) liikevaihdostaan..
Ihan samanlailla autoliikkeen pitä saada joka vekottimesta enemmän kuin millä on tullut, muuten se ei elä, maksa palkkoja, tms..
Sama juttu meidän/teidän jokaisen työpaikassa (yleistäen yksityiset yritykset): työnantajan pitää saada meidän työstä enemmän hyötyä siitä kuin mitä maksaa meille, muuten toiminta ei ole kannattavaa.
30% kate huuhaata.
Jep, juuri niinkuin POLOinen ja zero sanoivat, siitä vaan kokeilemaan jos homma näyttää helpolta ja massia tulee ku "myis vaan tonnin katteella enempi".
Nykypäivänä autokaupan, joka myy sekä uusia että käytettyjä, suurimpana haasteena pidän vaihtoautokauppaa. Siinä onnistuminen takaa varmuudella toiminnan jatkuvuuden, mutta vaihtoautotoiminnoissa epäonnistuminen syö helposti kaiken mitä jälkimarkkinointi (sis. korjaamo, pelti, maalaus, varaosat, huollot) ja uuden kauppa kykenee viivan alle tekemään.
Katteet ohenee vaihtoautoissa juurikin kuluista ja kovasta kilpailusta johtuen jatkuvasti. Ei ole yksi tai kaksi isompaa liikettä, jotka ovat myyneet kesän pulleita varastoja juurikin elokuun lopussa pitkällä miinuksella pihalle.
6kk virhevastuu ajaa autoliikkeet laittamaan autot kuntoon, mikäli niissä jotain on. Asiakkaat ovat myös nykyään erittäin tietoisia tästä.. eli osataan vaatia. 10% hyvä kate hukkuu nopeasti, kun autosta onkin yllättäen juuri se 120tkm huolto tekemättä tai siihen pitää uusia renkaat.
Tällasta tänään, saa nähdä miten autokauppaa tehdään 5 vuoden päästä.
Nykypäivänä autokaupan, joka myy sekä uusia että käytettyjä, suurimpana haasteena pidän vaihtoautokauppaa. Siinä onnistuminen takaa varmuudella toiminnan jatkuvuuden, mutta vaihtoautotoiminnoissa epäonnistuminen syö helposti kaiken mitä jälkimarkkinointi (sis. korjaamo, pelti, maalaus, varaosat, huollot) ja uuden kauppa kykenee viivan alle tekemään.
Katteet ohenee vaihtoautoissa juurikin kuluista ja kovasta kilpailusta johtuen jatkuvasti. Ei ole yksi tai kaksi isompaa liikettä, jotka ovat myyneet kesän pulleita varastoja juurikin elokuun lopussa pitkällä miinuksella pihalle.
6kk virhevastuu ajaa autoliikkeet laittamaan autot kuntoon, mikäli niissä jotain on. Asiakkaat ovat myös nykyään erittäin tietoisia tästä.. eli osataan vaatia. 10% hyvä kate hukkuu nopeasti, kun autosta onkin yllättäen juuri se 120tkm huolto tekemättä tai siihen pitää uusia renkaat.
Tällasta tänään, saa nähdä miten autokauppaa tehdään 5 vuoden päästä.
itsellä ei muuta omakohtaista kokemusta ole kuin tässä keväällä autokuume vaivasi,joten kyseiseen etelä-pohjalaiseen merkkiliikkeeseen kyselemään oman autoni arvoa. automyyjä otti tiedot ylös jne...
soitteli muutaman päivän päästä ja sanoi suoraan ettei oikein kehtaa sanoa autoni hyvityshintaa. lopulta kuultuani mikä olisi ollut autoni arvo, olivat vanhat karvaiset korvaparkani tipahtaa. hyvityshinta x minun autostani+kyseisessä liikkeessä myynnissä vastaava auto kuin minulla sama vuosimalli,samat varusteet suurinpiirtein, 40tkm vähemmän ajettu,mutta tuontiauto. liikkeessä olleen auton hinta oli minun autoni hyvityshinta+10000e! ei menny jakeluun ei sitte millään...
soitteli muutaman päivän päästä ja sanoi suoraan ettei oikein kehtaa sanoa autoni hyvityshintaa. lopulta kuultuani mikä olisi ollut autoni arvo, olivat vanhat karvaiset korvaparkani tipahtaa. hyvityshinta x minun autostani+kyseisessä liikkeessä myynnissä vastaava auto kuin minulla sama vuosimalli,samat varusteet suurinpiirtein, 40tkm vähemmän ajettu,mutta tuontiauto. liikkeessä olleen auton hinta oli minun autoni hyvityshinta+10000e! ei menny jakeluun ei sitte millään...
Sitä täytyy ihmetellä miksi jengi usein kauppaa netissä autoaan järjettömällä ylihinnalla ja sitten kun ei saada myydyksi viedään liikkeeseen pilkkahinnalla.
Samaa ihmettelen... Allekirjoittaneella on ollut ilmoitus jonkun aikaa nimeltämainitsemattomalla mp myyntipalstalla ja täytyy vaan ihmetellä pyyntihintoja. Ne ei ole tästä maailmasta. Seinäjoella paikallinen varsin suuri kauppa on kunnostautunut tässä lajissa. Tässä tapauksessa uusi ajamaton mp on merkkiliikkeessä ~11500€, näillä sankareilla viisi vuotta ja yli 30tkm ajettu ~9000€. Siihen vedoten yksityiset vedettää omia hintojaan "kun liikkeessä maksaa näin paljon" ja sitten itketään kun ei kauppa käy... Ei hyvää päivää! Tosin ei tuota mopoa tuolta tallista ole vielä viety, mutta renkaanpotkijoita tuntuu olevan riesaksi asti.
no eikö lähinnä ole autoliikkeilä ongelma vaihtoautoissa että niiden pitää piettää kovempaa hintaa koska autoliike on vastuussa myydystä autosta... eli ne takaa sen että jos vikaa tulee niin joutuu maksamaan... tosin maksamisessaki sit tulee ongelmia... eli ymmärrän täysin jos autoliike ottaa halvalla myy kalliilla...
ps. ja se ei ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa ;)
ps. ja se ei ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa ;)
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa