Passat 1.9 TDi (AHU) ei lämpene normaalisti?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

Passat 1.9 TDi (AHU) ei lämpene normaalisti?

ViestiKirjoittaja Arska » 1.9.2007 23:12

Eli tollanen 66kw masiina kyseessä. Pihalla asteita noin 5 astetta ja kun lähtee ajamaan että laittaa lämmöt täysille ei meinaa moottorinlämmöt nousta. Ajoin 10km ja vieläkin lämpömittari niillä alaviivoilla mitkä on vähän tiheempänä. Laitoin lämppärin puhaltamaan kylmää ja noin 1km matkalla nousi lämmöt sitten 90 asteeseen. Kokeilin laittaa taas lämmöt täysille ja lämmöt pysyi kumminkin sielä 90 asteessa. Onko tossa nyt termostaatti menossa? Jos on niin onko helppo itse vaihtaa ja mistä se löytyy?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 2.9.2007 1:00

Ei taida olla mitään vikaa, valitettavasti. Niin se vaan on että joko lämpiää kuski tai sitten kone. Paljon vaatetta vaan päälle kun kelit kylmenee.

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 2.9.2007 9:06

mulla 1z kone lämpenee tosi nopeesti...viikolla ku oli aamulla +3 ni pari kilsaa ja alko lämpöä tulemaan ihan hyvin...voiskohan mulla olla ns:talvitermari vai kansi halki...=)

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 2.9.2007 10:52

Kyllä noiden AHUjen pitäisi lämmetä.
Kaksi niitä ollu ja molemmat oli termarin vaihdon jälkeen 90asteessa jo puolivälissä 13km:n työmatkaa.
Työmatka on tosin maantietä, kaupunkipäristelyssä lämpiäminen voikin olla hitaampaa.

Termari on helppo vaihtaa, se löytyy koneen etuosasta. Samalla puolella konetta kun paisari ja löpösuodatin.
Koneen pohjamuovi pois ja kuusiokoloavaimella putkihässäkkä alakautta irti jonka alla termari on koneen kyljessä kiinni.
Eli periaatteessa työkaluina ei tartte kun ruuvarin ja kuusiokoloavaimen.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 2.9.2007 11:10

VAG-COMin kanssa on helppo testata onko vika termarissa vai ei. Ja tosiaan kyllähän lämpöä tulee kabiiniin jos haluaa mutta moottorin lämmöt pysyy silloin alamaissa pitkään.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 2.9.2007 11:16

heh.. odotas vaan kun tulee pakkasta se liki -30 celsiusta =)

Mulla kyllä näillä keleillä lämpenee ihan hyvin ~10astetta per kilometri johonkin 70 asteen tietämille ja sitten hieman hidastuu kun ptc vastukset tippuvat pois pelistä.

AHUssa ei taida vastuksia olla ollenkaan?

EGR auttaa aika paljon sitten sysi talvella saamaan moottorin lämmöt ylös ja matka-ajossa voi pitää jopa kakkosella jos ei omista sitten webastoa.

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 2.9.2007 11:29

Jep,eipä toi itseä haittaa,mutta on vanhempien auto:) Sitä tuossa eilen mietinkin että täytyy olla jotain pielessä kun kaverin isällä on täysin samanlainen auto ja se lämpenee tosi nopeesti. Mites sitten kun nesteitä tulee pihalle kun sen termarin vaihtaa,ilmaako tuo itse itsensä ja käykö sinne mikä vaan punainen neste?

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 2.9.2007 12:53

Termari on helppo vaihtaa, se löytyy koneen etuosasta. Samalla puolella konetta kun paisari ja löpösuodatin.
Koneen pohjamuovi pois ja kuusiokoloavaimella putkihässäkkä alakautta irti jonka alla termari on koneen kyljessä kiinni.
Eli periaatteessa työkaluina ei tartte kun ruuvarin ja kuusiokoloavaimen.


Eli onnistuuko tuo vaihto ollenkaan ilman monttua/nosturia? Itsellä ei ole mahdollisuutta mennä auton alle...

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 2.9.2007 14:58

Kyllä se onnistuu, jos autoa ei ole madallettu.
Ja voihan siitä etukulman tunkata ylös. Maassa joudut kyllä makailemaan sitten mutta noin minä vaihdoin 3B Passatista kerran termarin.

COH
-
Viestit: 62
Liittynyt: 21.6.2004 16:42

ViestiKirjoittaja COH » 2.9.2007 15:04

Onkos pohjapanssari paikallaan? En tiedä vaikuttaako näillä lämpötiloilla vielä, mutta kovemmilla pakkasilla ilman panssaria ajelu kyllä viilentää tehokkaasti öljypohjaa.

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 2.9.2007 15:25

Ei ole pohjapanssaria paikallaan eikä ole sitä olemassakaan,edellisen omistajien jäljillä.. Autoa ei ole madallettu että luulis sitten onnistuvan. Vielä kun tietäis varmuudella että missä se termari on...

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 2.9.2007 18:56

Kuva tietysti kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa mutta koita seurailla alavesiletkua lohkon kylkeen.
Siinä lohkon kyljessä on muovinen termarikotelo kahdella kuusiokoloruuvilla kiinni.
Helposti se löytyy.

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 4.9.2007 18:30

Kuva tietysti kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa mutta koita seurailla alavesiletkua lohkon kylkeen.
Siinä lohkon kyljessä on muovinen termarikotelo kahdella kuusiokoloruuvilla kiinni.
Helposti se löytyy.


Jep,hyvin löytyi ja sain sen maasta vaihdettua kun ajoin auton "notkon" reunalle:)
pitää tuossa illalla kokeilla kuinka nopeesti se lämpenee.. Ei kyllä vanha ollu jumittunu auki..

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 4.9.2007 18:40

liekkö agr:ssä samassa kohti ja yhtä simppeli vaihtaa?

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 4.9.2007 19:49

epäilen koska agr:ssä on kone poikittain,mutta viisaammat tietää...

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 4.9.2007 22:54

No niin,kävin kokeilemassa ja 9 kilsan jälkeen oli lämmöt normaalissa kun heti starttauksesta laitoin puhaltamaan niin kuumaa kun saa. Kyllä toi ainaki lämmintä puhaltaa näillä keleille tosi hyvin,mutta saa nähdä kun pakkasta se -30:) Tuntuu että jotain hyötyä oli tuosta termarin vaihdosta.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 5.9.2007 9:56

Vaihdoin myös AGR:n viime syssynä ihan OEM termarin.. lämpeneminen ei nopeutunut juuri nimeksikään.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 5.9.2007 12:49

Kyllä toi AHU on kovillakin pakkasilla hyvä lämpeämään.
Tosin kaupungissa sitäkin on turha yrittää saada lämpeämään mutta maantieajossa lämpeää kyllä.
Toki en tiedä mitä se pohjapanssarin puuttuminen vaikuttaa, itsellä se oli molemmissa AHUissa paikallaan eikä koskaan tullu kylmä hytissä.

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 5.9.2007 14:03

no tuossa matkassa jonka kokeilin oli noin puolet sellasta 60km/h köröttelyä. Mites muuten,kuuluuko AHU:ssa flektin pyöriä kokoajan? Tossa porukoitten autossa se pyörii kokoajan..

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 5.9.2007 14:48

Jos on vain yksi flekti eli visko, niin sehän pyörii aina kun on remmikäyttöinen.
Ilmastoiduissa on sitten kaksi flektiä joista toinen on sähköinen ja se pyörii vain ilmastoinnin ollessa päällä.

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 6.9.2007 16:39

heh.. odotas vaan kun tulee pakkasta se liki -30 celsiusta =)
onnex meillä etelässä ei oo ollu tollasia pakkasia enään vuosiin...=DDD


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa