Golf IV probleemoita
Valvoja: ffp jäsenet
Golf IV probleemoita
Tervehdys.
Eka postaus forumille ja alkaa heti kysymyksillä :P
No, tuli tuossa hankittua vuoden -98 Golf IV 1.6 SRi ja heti alkoi onkelmia ilmetä.
Ensimmäisenä huomasin auton nykivän omituisesti. 4- tai 5-vaihteella autoa ei kierrä kuin hädintuskin 4500rpm. Myös normaalissa kiihdytyksessä auto nykii ja kun kierrokset menevät pienillä vaihteilla yli 4000rpm -> auton vedot tuntuvat palaavan ja kiihtyvyys muuttuu normaaliksi. Palstaa lukiessani ongelman lähteenä mahtaa olla ilmamäärämitari, mutta täytyy vielä varmistaa asia teiltä viisaammilta.
Toisena ongelmana on takalasin pyyhkijän toimimattomuus. Pissapoika antaa nestettä, mutta pyyhkijä ei lähde skulaamaan. Missä vika? Moottori rikki, hapettuneet johtimet vai jotain siltä väliltä?
Kolmas ongelma on apukuskin puoleinen lukko, jossa avain pyörii ympäri. Mahtaako kukaan olla tietoinen paljonko lukon korjauttaminen maksaa? Autossa ei ole keskuslukitusta (vielä) joten lukon toimivaksi saattaminen olisi tervetullut.
Siinäpä niitä onkelmia. Muutama muukin on lisäksi, mutta niistä kyllä selviän.
Kiitän kaikkia, joiden hermot eivät pala samoista kysymyksistä ja ongelmista valittavien ihmisten kanssa.
Eka postaus forumille ja alkaa heti kysymyksillä :P
No, tuli tuossa hankittua vuoden -98 Golf IV 1.6 SRi ja heti alkoi onkelmia ilmetä.
Ensimmäisenä huomasin auton nykivän omituisesti. 4- tai 5-vaihteella autoa ei kierrä kuin hädintuskin 4500rpm. Myös normaalissa kiihdytyksessä auto nykii ja kun kierrokset menevät pienillä vaihteilla yli 4000rpm -> auton vedot tuntuvat palaavan ja kiihtyvyys muuttuu normaaliksi. Palstaa lukiessani ongelman lähteenä mahtaa olla ilmamäärämitari, mutta täytyy vielä varmistaa asia teiltä viisaammilta.
Toisena ongelmana on takalasin pyyhkijän toimimattomuus. Pissapoika antaa nestettä, mutta pyyhkijä ei lähde skulaamaan. Missä vika? Moottori rikki, hapettuneet johtimet vai jotain siltä väliltä?
Kolmas ongelma on apukuskin puoleinen lukko, jossa avain pyörii ympäri. Mahtaako kukaan olla tietoinen paljonko lukon korjauttaminen maksaa? Autossa ei ole keskuslukitusta (vielä) joten lukon toimivaksi saattaminen olisi tervetullut.
Siinäpä niitä onkelmia. Muutama muukin on lisäksi, mutta niistä kyllä selviän.
Kiitän kaikkia, joiden hermot eivät pala samoista kysymyksistä ja ongelmista valittavien ihmisten kanssa.
"4- tai 5-vaihteella autoa ei kierrä kuin hädintuskin 4500rpm. "
Jaahas, sitä ollaan heti koitettu huippuja ;). Tarkasta jarrutehostimen alipaineputken kunto, saattaa vetää ilmaa siitä ja sen takia käynti rötää. Onhan tulpat vaihdettu ajallaan? Ne on tässä moottorissa vähän keljut vaihtaa. Jos ei selkeesti mitään löydy, niin vikamuisti kannattas luetuttaa. Ei täällä voida kuin arvailla, testeri kertoo missä vika piilee.
Lukkopatruunan korjaussarjan (kieli poikki) saat marmoritiskiltä mukaan, ei maksa paljoa.
Takalasin pyyhkijänmoottorille pääset käsiksi takaluukun verhoilun poistamalla (pari ruuvia käsiaukosta ja reipas nykäisy). Jos et aio p-moottoria kunnostaa/vaihtaa, niin varmista ettei p-moottori vuoda pissanestettä lukon päälle. Tarvittaessa tuki letku.
Jaahas, sitä ollaan heti koitettu huippuja ;). Tarkasta jarrutehostimen alipaineputken kunto, saattaa vetää ilmaa siitä ja sen takia käynti rötää. Onhan tulpat vaihdettu ajallaan? Ne on tässä moottorissa vähän keljut vaihtaa. Jos ei selkeesti mitään löydy, niin vikamuisti kannattas luetuttaa. Ei täällä voida kuin arvailla, testeri kertoo missä vika piilee.
Lukkopatruunan korjaussarjan (kieli poikki) saat marmoritiskiltä mukaan, ei maksa paljoa.
Takalasin pyyhkijänmoottorille pääset käsiksi takaluukun verhoilun poistamalla (pari ruuvia käsiaukosta ja reipas nykäisy). Jos et aio p-moottoria kunnostaa/vaihtaa, niin varmista ettei p-moottori vuoda pissanestettä lukon päälle. Tarvittaessa tuki letku.
Joo lamppu vaihtui ekan kerran ihmetelyineen viidessä minuutissa "vaikeammalle" kuskinpuolelle. Pienikäsinen mahtui hyvin sinne väliin. Tuli taas vain luettua jonkun jenkin kasaamat ohjeet, joissa taas liioiteltiin amerikan mitalla koko homman vaikeutta. Seuraavaksi voisi alkaa ihmettelemään kattoluukun aurinkosuojan ongelmia. Se menee ilmeisesti kattoverhoilun purkuhommiksi.
Nyt on nykimisviat poissa, mutta...
Käytin autoa tänään katsastuksessa ja leimaa ei tullut. Syynä ovat päästöt. En tiedä tämän vehkeen päästöarvojen haarukkaa, joten kirjoittelen arvot tähän (arvot Tyhjäkäynnillä/Kierroksilla).
CO: 0.47 / 0.64
CO2: 13.4 / 13.4
HC: 165 / 65
O2: 1.39 / 1.17
Lambda: 1.04
Mistähän noita vikoja alkais metsästämään? Katti ainakin tuntuu kaasua antaessa helisevän, joten siinäkö mahdollinen syy? Entäs tuo Lambda, anturi vaihtoon?
Hyvin alkoi tämäkin VW-ura...Ensin määräaikaishuollon hinta 623.85e ja vielä lisäksi tällaista pientä "kivaa". Autoilu on halpaa...
Käytin autoa tänään katsastuksessa ja leimaa ei tullut. Syynä ovat päästöt. En tiedä tämän vehkeen päästöarvojen haarukkaa, joten kirjoittelen arvot tähän (arvot Tyhjäkäynnillä/Kierroksilla).
CO: 0.47 / 0.64
CO2: 13.4 / 13.4
HC: 165 / 65
O2: 1.39 / 1.17
Lambda: 1.04
Mistähän noita vikoja alkais metsästämään? Katti ainakin tuntuu kaasua antaessa helisevän, joten siinäkö mahdollinen syy? Entäs tuo Lambda, anturi vaihtoon?
Hyvin alkoi tämäkin VW-ura...Ensin määräaikaishuollon hinta 623.85e ja vielä lisäksi tällaista pientä "kivaa". Autoilu on halpaa...
Jokaisessa mun ranskalaisessa joiden kanssa oli päästöongelmia, niin Lambada oli paskana. Toi helinä tosin ei kyl viittaa yhtään hyvään...
Ostat halvan 150e katin ja teet liitokset vanhasta tai bongaat romikselta hyväkuntoisen. Samalla nyrkkipajalla jossa katti vaihdetaan, pyydät heitä tarkastamaan Lambadan kunto.
Varmasti selvis myös jos lyötäis Vag-Com koneeseen kiinni, et antaako Lambda virhekoodeja, mut tän tarkistaminen jossain VW huollossa on musta turhan kallista (miltei saman verran kun uuden ostaminen ja vaihtaminen). Tuon pystyy vaihtaa ihan itsekin...
Ostat halvan 150e katin ja teet liitokset vanhasta tai bongaat romikselta hyväkuntoisen. Samalla nyrkkipajalla jossa katti vaihdetaan, pyydät heitä tarkastamaan Lambadan kunto.
Varmasti selvis myös jos lyötäis Vag-Com koneeseen kiinni, et antaako Lambda virhekoodeja, mut tän tarkistaminen jossain VW huollossa on musta turhan kallista (miltei saman verran kun uuden ostaminen ja vaihtaminen). Tuon pystyy vaihtaa ihan itsekin...
Kävin tänään tutun autokorjaajan luona ja luettiin vikakoodit. Vikoja ei löytynyt. Tosin mielenkiintoista oli se, että lambda-arvo säätyi todella hitaasti (kerran puolessa minuutissa). Tästä voisi melkein tyhmäkin päätellä, että p*skana se on.
Katti tosiaan helisee, joten ajattelin ostaa jonkun ~100e yleismallin ja hitsata kiinni. Joten jospa se siitä.
Katti tosiaan helisee, joten ajattelin ostaa jonkun ~100e yleismallin ja hitsata kiinni. Joten jospa se siitä.
Antvarh: Kerrotko kuinka sait nykimisvian pois? Mulla on samanlainen 1.6 SRi golffi ja sama vika tuntuu olevan?
Joo meni vähän myöhään tämä vastaaminen kun ei oo forumia kerenny lukemaan.
Nykiminen läks kun autoon vaihdettiin uudet tulpat ja ilmamäärämittari 180tkm määräaikaishuollon yhteydessä. Eipä ole nykimistä sen jälkeen ollut ja kuitenkin n. 5tkm tullut sen jälkeen mittariin.
Se laiskistunut lambda on saattanut olla osasyynä myös sen katin hajoamiseen. Bosch määrittelee lambda-anturin kestoiäksi ~150 tkm. Ettei vaan pakoputken revennyt keskikannatin kilisis siellä putkessa...?
Eipä ollut laiskistunut kannatin. Putken helinä johtui siitä, että vanhan keraamisen katalysaattorin sisälmykset ovat tällä hetkellä takimmaisessa pöntössä. Tällähetkellä, kun autossa on ehkä katti paikoillaan helinää ei kuule juuri ollenkaan.
Lambda tuli tosiaan vaihdettua katin yhteydessä ja nyt on auto pelannut nou problemos.
Tein omaan golffiin niin, että irroitin tuon ilmamäärämittarin ja huomasin, että noissa metalliosissa mitä siellä sisällä on oli likakerros päällä. Putsasin crc:n avulla ja laitoin takaisin paikalleen. Tämän jälkeen 60km:n lenkki ja ei mitään vikaoireita... Olisikohan tuo auttanut. Täytyy vielä seurata tilannetta...
En alkanu uutta aihetta tekeen niin löysinpä tästä sopivan topicin kun olis muutama perus kysymys.
Eli auto on Golf IV 1.6 -00 vuosimallia. Kysymys ois että aina kun kuskin oven aukaisee niin kuuluu noin 2sekunttia surinaa. Mistähän tämä surina on lähtösin?
Toinen juttu on kun valokatkasiaa painaa nolla asennossa melkeen pohjaan niin kaikki virrat ja ajovalot syttyy. Mikähän idea tässä on?
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Eli auto on Golf IV 1.6 -00 vuosimallia. Kysymys ois että aina kun kuskin oven aukaisee niin kuuluu noin 2sekunttia surinaa. Mistähän tämä surina on lähtösin?
Toinen juttu on kun valokatkasiaa painaa nolla asennossa melkeen pohjaan niin kaikki virrat ja ajovalot syttyy. Mikähän idea tässä on?
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Taitaa olla aika yleinen vika täs AKL 1.6 nuo nykimiset... mikähän nyt avuksi kun A) Toyotan liike huolto näytti ensiksi lamdballe vika koodin sitte ku menin uurestaan näyttämään niin näytti ilmamassaanturille vian? auto nykii aivan kauheasti tasakaasulla ajaessa ja kiihdytyksissä. tulpat vaihdettu 2v sitten, Lambda+katti+koko alkupään pakoputki vaihdettu viime syksynä ja ilmamääräanturin putsasin anturiri sprayllä mutta silti nykiminen jatkuu eikä tullu leimaa päästöje takia.. elikkä mistä seuraavaksi vian etsintään?
Ja jos se MAF (ilmamassamittari) on oikeasti rikki, niin ei sitä millään puhdistusspraylla saa enää elvytettyä. Tuollainen tasakaasulla nyhtäminen (veikkaan, että aika rajuakin nyhtämistä välillä?) viittaisi vähän MAFiin. Mulla rytkytti 1.8T hajonneella MAFilla välillä niin, että tuntu et kohta hajoaa jotain a) autosta b) kuskista. :D Ja välillä katkesi veto ihan kokonaan sekunnin-parin ajaksi.
En kehrannu tehrä uutta aihetta ja en ainakaa pikaisella ettimisellä löytäny golffin vikaa; Ajonesto on ruvennu oireilemaan, auto lähtee käyntiin vasta kolmanella startteuksella(kahdella erellisellä vilkuttaa vain ajoneston kuvaa). Eli itse kysymys, Riittääkö pelkkä avaimen uusinta vai pitääkö uusia koko virtalukko?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa