Madallusjouset + isot vanteet = prosentit?
Valvoja: ffp jäsenet
Madallusjouset + isot vanteet = prosentit?
Kävin tänään muutoskatsastamassa toledoon 18" vanteet, jouset oli jo ennestään leimattu. Operaation jälkeen hämmästelin rekisteriotetta jossa luki: Autoon vaihdettu etu ja takajouset sekä etu ja takavanteet. Vaihdettujen osien osuus: 3.2% Enpä ole ainakaan ennen moista käytäntöä huomannut. Kysyin vielä et jos laitan orkkisjouset ja renkaat, meneekö %:it nolliin. Ei kuulemma mene. Outoa vaiko eikö?
Käy kyllä pikkasen hermoon tuo pelleily! "Ei voida todistaa alkuperäisiksi" .....
Entäs se pointti että huonostihan sinne menee muun mallinen iskari/jousi kuin mikä sinne kuuluu?Pitää sit hitto vie vissiin pistä rosentit siitäkin, jos vaihdat uudet vakiot vanhojen tilalle.Eihän nekään ole sit alkuperäiset...
Entäs se pointti että huonostihan sinne menee muun mallinen iskari/jousi kuin mikä sinne kuuluu?Pitää sit hitto vie vissiin pistä rosentit siitäkin, jos vaihdat uudet vakiot vanhojen tilalle.Eihän nekään ole sit alkuperäiset...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mitäs merkitystä sillä nyt on vaikka siellä otteessa muutama prosentti lukisikin.
Eihän siinä olekaan kuin marginaalinen merkitys, mutta silti. Aika harvalla varmaan on suomiauto jossa prosentit on lähempänä 50% (Tai tuontiauto 33%) jossa ei olisi jo laskettu mukaan alustaa. Mutta tuo saattaa joillekin tuottaa yhtäkkiä pienen ongelman kun prosentit ylittyy 20v harrasteauton rakentamisen/tuonnin jälkeen. Se on potentiaalinen sudenkuoppa.
Samalla se oikeuttaa merkkaamaan muita asioita autossa. Esim autot joissa on esim tuulilasi osana kantavaa rakennetta, eli tuolla perusteella siitäkin pitäis vaihdon yhteydessä laittaa prosentit. Tosin yksittäinen lasi on mainittuna erikseen että sitä ei tarvitse merkata kuten muutkin välittömästi turvallisuuteen vaikuttavat osat (jouset). Vai eikö AKE laske jousia turvallisuuteen vaikuttaviksi? Akellahan kuitenkin sanotaan että täsmälleen samanlaiset osat... eli millä se mitataan että se o täsmälleen sama? Silmämääräisesti? Kauppias sanoo että se on sellainen? Toimintaperiaate? TÜV-paperi?
Spekulaatiota... Mutta kun tällänen hyväksytään mukisematta, joudutaan ens vuonna hyväksymään taas vähän lisää jne. Ja sitten 15v päästä ihmetellään "Miten tässä nyt näin kävi?". Ite ainakin haluan perustelut sille miksi jousista ja vanteista menee prosentit vaikka ne on mainittu kulutusosiksi.
Väsyttää.
Niinpä. Taas alkaa sapettamaan tämä koko paska perseestä oleva valtio..
Oikeesti, kohta kielletään autolla ajaminen kokonaan.. Olkoot ihmiset kotonaan.
Mitenkähän päättäjät saataisiin ymmärtämään että se on hyvä asia monessakin suhteessa kun autoja laitellaan? Vanhoistakin paskoista tulee turvallisempia, samalla kun porukka ostaa kaupasta palikkaa niin raha taas kiertää.
Suomessa tuntuu pääsevän 400tkm ajetulla corollalla, joka syö ölppää 2litraa sadalla, puslista ei edes hajua, helpommin katsastuksesta läpi kuin kovalla rahalla rakennetulla autolla, johon on vaihdettu alustasarja.
Oikeesti, kohta kielletään autolla ajaminen kokonaan.. Olkoot ihmiset kotonaan.
Mitenkähän päättäjät saataisiin ymmärtämään että se on hyvä asia monessakin suhteessa kun autoja laitellaan? Vanhoistakin paskoista tulee turvallisempia, samalla kun porukka ostaa kaupasta palikkaa niin raha taas kiertää.
Suomessa tuntuu pääsevän 400tkm ajetulla corollalla, joka syö ölppää 2litraa sadalla, puslista ei edes hajua, helpommin katsastuksesta läpi kuin kovalla rahalla rakennetulla autolla, johon on vaihdettu alustasarja.
Ei kuulemma voi todistaa että takaisinvaihdetut jouset ovat juuri ne alkuperäiset...
No v****. Sanoo inssille että se alustasarja on alkuperäinen, aina ollut alla tehtaalta lähtien ja rullattu jo 400tkm, eilen vaan pestiin kurat jousien ja iskarien päältä pois. Milläs nekään sitä todistaa että joku osa _ei_ ole alkuperäinen?
Ilmeisesti autoihin ei saa nykyään tehdä mitään muutoksia. Ajetaan ilmeisesti se 90tkm ensimmäiseen remminvaihtoon ja ajetaan suoraan paaliin? Ihmeellinen kertakäyttöyhteiskunta.
Siis tarkentakaas ny onko jollain siis mennyt vanteista prosentteja.
Yhdessäkään mun autoista ei oo prosetteja noista vanteista ikinä merkattu, noihin molempiin nyt hallussa oleviin autoihin on vaihdettu alustasarjatkin, eikä niistäkään ole mitään merkintöjä otteisiin tehty, ei siis edes muutoskatsastusta vaikka esim. passatin kohdalla mainitsin et korkeus-säädettävä siellä alla nyt on.
Paanu kirjoitti:Kyllä. Ja se oli myös hauska pointti että jos panee vakiojouset takaisin, pitää taas muutoskatsastaa (40 eur), ja silti prosentit jää voimaan. Kohta varmaan pitää muutoskatsastaa aina kesä -ja talvirenkaat erikseen...
Juuri tuota kesä talvirengas juttua itsekkin rupesin miettimään että jos sanoo että nämä ovat kesärenkaat jotka auton mukana tulivat. Koska se on täysin mahdollista varsinkin uudessa autossa (koska välillä toinen vannekierros voi maksaa yli 1500€) että auto on ostettu liikkeestä vain yhdellä vanne kierroksella. Ja toinen on sitten ostettu regasliikkeestä uuteen autoon. Eli ei muutakuin surimmasta osasta autoista mitä suomessa on ympärivuotisessa liikenteessä leimaamaan prosentit.
Ja tästäkin varmaan joku voisi kysellä aken virallista kantaa ja sitten ottamaan iltapäivälehtiin yhteyttä :)
Tuokin on vähän merkillistä,että säädettävää alustaa pitäs olla katsastelemassa jos muuttaa säätöjä?
Eikö se nyt luulisi olevan tärkeämpää vaan katsoa että ne osat KUULUU siihen autoon?
Siihen tuo katsastus myöskin pitkälti perustuu,eikö?
Eikö olis parempi niin, että alusta leimataan siihen alimpaan lailliseen säädettyyn korkeuteen ja sitten talveksi saisi korottaa normaalisti VAKIOKSI jos huvittaa.Sehän on se funktio noiden kanssa just on!
Siten olen itse suunnitellut tekeväni jos alustan vaihdan ja niin varmasti moni muukin.
Parashan olisi jos sen saisi leimattua "säädettävänä" jolloin ei merkittäisi mitään tiettyä mittaa.
Tuollainen alusta äkkiä on parempi kuin se tehtaan alusta, mutta nyt se onkin niin paha asia että sitä pitää alkaa kyttäämään.
Sitten vielä tuo että prosentteja ei saisi pois vakion alustan vaihtaessa.....on se ny ^%&kele!
Eikö se nyt luulisi olevan tärkeämpää vaan katsoa että ne osat KUULUU siihen autoon?
Siihen tuo katsastus myöskin pitkälti perustuu,eikö?
Eikö olis parempi niin, että alusta leimataan siihen alimpaan lailliseen säädettyyn korkeuteen ja sitten talveksi saisi korottaa normaalisti VAKIOKSI jos huvittaa.Sehän on se funktio noiden kanssa just on!
Siten olen itse suunnitellut tekeväni jos alustan vaihdan ja niin varmasti moni muukin.
Parashan olisi jos sen saisi leimattua "säädettävänä" jolloin ei merkittäisi mitään tiettyä mittaa.
Tuollainen alusta äkkiä on parempi kuin se tehtaan alusta, mutta nyt se onkin niin paha asia että sitä pitää alkaa kyttäämään.
Sitten vielä tuo että prosentteja ei saisi pois vakion alustan vaihtaessa.....on se ny ^%&kele!
Alustasarja 2%
Mulle lähettivät oikein jälkeenpäin uuden rek.otteen , mihin oli merkattu vaihdettuja osia 2%, kun alunperin eivät olleet huomanneet sitä madallusjousien muutoskatsastuksessa tehdä. Laki muuttui muistaakseni 2007 alusta tai maaliskussa, jolloin tuli pakolliseksi merkitä noi pienetkin muutokset reksiteriotteeseen. Kaikki katsastajat ei varmaan ole vielä noin toimineet kuitenkaan. Vanteiden prosenteista en tiedä, lienevät luokkaa 1-2%. Tarkempia tietoja löytyy esim. AKE:N sivuilta, uskoisin....
Onneks tuo kakkis on jo niin vanha ettei katsarilla tainnu kiinnostaa turhuudet, vaikka autossa ns. "puhdas" rek.ote, värikin oli väärä otteessa :)
autosta kuiten löytyy alustaa,isoa puskuria,vannetta ja tuuninki valoja. renkaitakaan tarvinu muutoskatastaa kun meni sopivasti siihen tuuman sisään minkä saa kasvaa vaihtoehtosesta koosta.
autosta kuiten löytyy alustaa,isoa puskuria,vannetta ja tuuninki valoja. renkaitakaan tarvinu muutoskatastaa kun meni sopivasti siihen tuuman sisään minkä saa kasvaa vaihtoehtosesta koosta.
Mitäs merkitystä sillä nyt on vaikka siellä otteessa muutama prosentti lukisikin.
No niinpä. Prosenttien laskenta ei kuitenkaan ole muuttunut - vaihtamalla vaikkapa alustan ja valaisimet on jo saanut aikaiseksi autoonsa muutosprosentteja, nyt ne vaan lukee otteella, sou not. Prosenttiosuudet kuitenkin muuttuivat vajaa vuosi sitten siten että jotain tuning-osia ja tekniikkapalikoita vaihtelemalla saa ihan oikeasti yrittää että pääsee yli 50 prosentin - siinä vaiheessa on sitten jo vaihdettu lähes kaikki muu paitsi kori.
periaatteessa eikö se oo sama ku ei ne voi todistaa etteikö niitä olisi ollut vakiona tehtaalla? eli matalempi ja puskurit ja muut vastaavat? näin olen kuullut että voisi onnistua että sanoa että ne on ollu aina siinä? ja HUOM tämä perustuu täysin kuultuun asiaan eikä välttämättä pidä paikkaansa
Voi vaan olla hankala todistaa että jossain kakkakopassa on ollut lasikuituinen tuningpuskuri ja coiloverit tehtaalta lähtien. :D
Eipä nuo TÜV-jutut liity prosentteihin millään tavalla.
Ihan selvä se on että auton joutuu muutoskatsastamaan jos sitä olennaisesti muuttaa (jo onko joku sitä mieltä että alustasarjalla ja isoilla palloilla ei ole ratkaisevaa merkitystä auton ajettavuudelle?) ja osien vaihtamisesta tulee prosentteja otteeseen. Ihan yhtä lailla ne prosentit on ennenkin mennyt, silloin niitä ei ehkä vähäisissä määrin merkattu, mutta se nyt on aivan samantekevää jos niitä osia on sen 3-4% vaihdettu. Uusilla prosenttisäädöksillä saa tosiaan ihan urakalla vaihtaa osia että se 50% alkaisi lähestyä.
Ihan selvä se on että auton joutuu muutoskatsastamaan jos sitä olennaisesti muuttaa (jo onko joku sitä mieltä että alustasarjalla ja isoilla palloilla ei ole ratkaisevaa merkitystä auton ajettavuudelle?) ja osien vaihtamisesta tulee prosentteja otteeseen. Ihan yhtä lailla ne prosentit on ennenkin mennyt, silloin niitä ei ehkä vähäisissä määrin merkattu, mutta se nyt on aivan samantekevää jos niitä osia on sen 3-4% vaihdettu. Uusilla prosenttisäädöksillä saa tosiaan ihan urakalla vaihtaa osia että se 50% alkaisi lähestyä.
On toista ollu juttua, mutta ilmeisesti liian helppo unohtaa koko asia...
http://www.mintc.fi/scripts/cgiip.exe/W ... annelid=55
Ja minkä takia niitä alustoja niin tarkkaan tutkitaan, just siks ku kaikkien pitää niitä pirun madalluksia laittaa ja kohta seki kai kielletään parin vuoden sisään niinku mersumiesten takia korinvaihdot aikoinaan... Kiitos jo etukäteen :D
http://www.mintc.fi/scripts/cgiip.exe/W ... annelid=55
Ja minkä takia niitä alustoja niin tarkkaan tutkitaan, just siks ku kaikkien pitää niitä pirun madalluksia laittaa ja kohta seki kai kielletään parin vuoden sisään niinku mersumiesten takia korinvaihdot aikoinaan... Kiitos jo etukäteen :D
Saas nähä mitenkä sitten autoliikkeet rupee suhtautumaan näihin 'prosenttipommeihin' kun usealla liikkeellä on politiikkana että 0% auto oltava!
Ja toinen homma sitten vak.yhtiöt, eräät kun ovat suoraan sanoneet että jos autossa prosentit ei onnaa kaskon otto ja Tapiola muistaakseni pätkäisi vielä kaskon eräästä autostani juuri tuolla verukkeella (tosin, kiesissä oli 47% vaihdettuja osia mutta silti).
Ja toinen homma sitten vak.yhtiöt, eräät kun ovat suoraan sanoneet että jos autossa prosentit ei onnaa kaskon otto ja Tapiola muistaakseni pätkäisi vielä kaskon eräästä autostani juuri tuolla verukkeella (tosin, kiesissä oli 47% vaihdettuja osia mutta silti).
Joku sisäinen virkamies mulla on tässä valloilleen pääsemässä, mutta en ihan vieläkään ymmärrä mikä tuossa on muka överiksi menossa. Onhan tuossa aika kova hinta 10 minuutin työlle, mutta jos autoon on jo sovittanut parilla tonnilla fillarit ja alustan niin eiköhän sen 73 euroa voi laskea mukaan samoihin kuluihin. Tuskinpa alkavat autoliikkeetkään paljoa virsuttamaan jostain kolmesta-neljästä muutosprosentista, varsinkin jos samat prosentit ovat jatkossa kaikissa niissä autoissa joihin on alusta ja pyörät vaihdettu.
Aika tyyristä on pojilla ollut. Oman pirssin alustan ja pyörien muutoskatsastus pari viikkoa sitten maksoi 31 euroa. Inssiä ei pahemmin kiinnostanut syynätä; katsoi madalluksen valmistajan papereista, kysyi rengaskoon minulta, ja laittoi muutokset otteeseen ilman prosenttimerkintöjä.
Ja vaikka niitä prosentteja ei otteessa ole, kyllä se kanta-auton osuus on silti vähentynyt ja numerot voidaan lisätä otteeseen koska vain, jos joku niin haluaa. Jos autoliike alkaa narisemaan prosenteista, niin voi sanoa, että ainakin on laillinen. :)
Ja vaikka niitä prosentteja ei otteessa ole, kyllä se kanta-auton osuus on silti vähentynyt ja numerot voidaan lisätä otteeseen koska vain, jos joku niin haluaa. Jos autoliike alkaa narisemaan prosenteista, niin voi sanoa, että ainakin on laillinen. :)
Kaverini on katsastus miehenä täällä Turussa ja kertoi että AKE:ta tällainen aloite on lähtenyt ja tullut voimaan jossa vuoden vaihteen jälkeen. Ainoa ongelma tässäkin asiassa on se että AKE ei ole määrittänyt merkittävien % määrää kyseisessä tapauksessa ja esim. täällä Turussa ne vaihtelevat 1-2% konttorista riipuen
Mulla maksoi alustan korotuksen muutoskatsastus 35€ täällä Oulussa. Ei mitannut mitään korkeuksia. Merkkas vain sen mitä laput ilmoitti korotukselle. Soitin tosiaan etukäteen ja kyselin hintaa, niin sanoivat tuollainen on se pienempitöinen "urakka" eli halvempi. Mun mielestä kannattas jo käydä "nurisemassa" asiasta jos ovat sen korkeamman hinnan mukaan velottaneet hommasta.
edit: hinta korjattu
edit: hinta korjattu
AKE:n mukaan muutoskatsastus lähtee aina puhtaalta pöydältä. Jos joskus on jätetty jotain kirjaamatta, se ei tarkoita etteikö sitä enää koskaan merkattaisi. Kanta-auton osuus vähentyy aina kun osia vaihdetaan - jotkut inssit vaan jättävät mielestään vähäpätöiset seikat merkkaamatta, minkä takia saattaa tulla ikäviä yllätyksiä myöhemmin.
Koska lähdetään puhtaalta pöydältä, kannattaa muistaa myös se, että jos auto on muutoskatsastettu vanhojen prosenttisääntöjen mukaan, lasketaan prosentit uusiksi nykyisten sääntöjen mukaan, jos käy muutoskatsastuksessa.
Tuo on vain selventämässä sitä, että prosentit muuttuvat vain kerran per osa. Eli vaikka autoon olisi vaihdettu joskus 80-luvulla esim. moottori ilman prosentteja, ja siihen muutoskatsastetaan nyt erilainen kone, tulee otteeseen prosentit.
Koska lähdetään puhtaalta pöydältä, kannattaa muistaa myös se, että jos auto on muutoskatsastettu vanhojen prosenttisääntöjen mukaan, lasketaan prosentit uusiksi nykyisten sääntöjen mukaan, jos käy muutoskatsastuksessa.
jo vaihdetut osat saa vaihtaa ilman kanta-auto osuuden muutosta
Tuo on vain selventämässä sitä, että prosentit muuttuvat vain kerran per osa. Eli vaikka autoon olisi vaihdettu joskus 80-luvulla esim. moottori ilman prosentteja, ja siihen muutoskatsastetaan nyt erilainen kone, tulee otteeseen prosentit.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eikä kukaan ole vielä tarkentavasti edes mutuillut (kun en ole kerennyt AKE:lle soittamaan) että mitä tapahtuu jos alla vaikka kv-peli jossa prosentit 47%, akselisto ja alusta kanta-autosta ja nyttemmin veivaa alle vaikka KW1/2 säädettävän satsin ja orkkis 14" tahi 15" alujen tilalle 16-17%. Prosentit lähentelee melko rankasti jo 50%:tä, ellei mene yli jos vaikkapa 47%:n sijaa otteessa 49%
(kuten allekirjoittaneella yhdessä, tosin kv-pöytäkirja oli melko sekava kun akselisto/moottori/vaihteisto -osastoilla oli merkintä 'osittain vaihdettu' ;) Noh, pommihan oli tämän 'kuuluisan' Iisalmelaisen BMW-korinvaihtajan kätöstys, tehty neljässä päivässä jne.. auton kun kävi läpi niin yhtäkään palikkaa ei löytynyt kanta-autosta, tai siis jos yhteensopimattomia osia oli 90% autosta ja ne yhteensopivat oli merkitty osittain vaihdetuiksi tai kokonaan vaihdetuiksi kuten kone. Kone B23 -> B25 jossa hilut vaihdettu ja stroukattu, akselistot non-ABS -> ABS, ja kun kerran kone oli vaihdettu niin sääntöjen mukaanhan perä+laatikkokin pitää vaihtaa vaikka kyllä B23:nin passaavat. Tiedä sitten, mutta itse kun autoa tutki niin kyllä ne kaikki palikat oli Saksanmaalta, liekkö vain perinteinen runkonumeron meisto tehty :D Kovakattoisen neljäovisen peltiosatkin kun sopivat huonosti avoautoon.. ;) Mutta se on eri tarina se.
Ja muutoskatsastamattomista renkaista, sakkojahan nuo ovat jakaneet mutta samoten myös huomautuksia sekä kirjoitelleet otteen taakse tarinoita. Melkeempä täysin omasta suhtautumisesta ja melkeempä naama&auto -kertoimesta :D
(kuten allekirjoittaneella yhdessä, tosin kv-pöytäkirja oli melko sekava kun akselisto/moottori/vaihteisto -osastoilla oli merkintä 'osittain vaihdettu' ;) Noh, pommihan oli tämän 'kuuluisan' Iisalmelaisen BMW-korinvaihtajan kätöstys, tehty neljässä päivässä jne.. auton kun kävi läpi niin yhtäkään palikkaa ei löytynyt kanta-autosta, tai siis jos yhteensopimattomia osia oli 90% autosta ja ne yhteensopivat oli merkitty osittain vaihdetuiksi tai kokonaan vaihdetuiksi kuten kone. Kone B23 -> B25 jossa hilut vaihdettu ja stroukattu, akselistot non-ABS -> ABS, ja kun kerran kone oli vaihdettu niin sääntöjen mukaanhan perä+laatikkokin pitää vaihtaa vaikka kyllä B23:nin passaavat. Tiedä sitten, mutta itse kun autoa tutki niin kyllä ne kaikki palikat oli Saksanmaalta, liekkö vain perinteinen runkonumeron meisto tehty :D Kovakattoisen neljäovisen peltiosatkin kun sopivat huonosti avoautoon.. ;) Mutta se on eri tarina se.
Ja muutoskatsastamattomista renkaista, sakkojahan nuo ovat jakaneet mutta samoten myös huomautuksia sekä kirjoitelleet otteen taakse tarinoita. Melkeempä täysin omasta suhtautumisesta ja melkeempä naama&auto -kertoimesta :D
Sebastian, nimeä en nyt tähän hätään muista mutta sanotaanko näin että korinvaihtaja/todistaja/katsuri omasivat saman sukunimen ;)
Ja tehtaillut ~20 BMW kv:tä, AINAKIN. Toissa kesänä vai kolme kesää sitten ratsasivat ko. jannut kv-pelejä urakalla, ainakin kuusi kpl otettiin 'ajosta' kiinni ja samantien konttorille prosentteja laskemaan (kyttäsivät pirulaiset, siis poliisi ja tullinmies, kotinurkilla uhreja), yllättäen jokaisesta löytyi vähintään 65% vaihdettuja osia ja loppuja ei pystytty varmentamaan vaihdetuiksi -> kilvet poiiis (tai silloin oli vielä mahdollisuus maksaa jäätävä uuden auton maahantuontivero mutta ymmärrettävistä syistä sitä ei käsittääkseni kukaan maksanut).
Kun asia tuli julki hankkiuduin omasta avostani eroon äkkiä ennen leimaa. Kuulemma on isolla tietojärjestelmässä 'erityistarkastus vuosikatsastuksen yhteydessä' kun ko. jantterin tekemän pommin katsastaa (muutama oli tuttavapiirissä), kaikista siis käytännössä vaan kerrottu että osat vaihdettu mutta todellisuudessa kanta-autosta ei ole käytetty kuin runkonumero.
Taitaapi olla nykyäänkin vielä ajossa mutta melko raiskatun oloinen on valitettavasti (tai oli jo kolme vuotta sitten), meni hyvä Hartge-tekniikka mukana (pelkkä tekniikka jo monta tonnia, pelkkä putkisto pakosarjoineen 3ke..). Noh, ennen mua oli ns. viimesen päälle hierojalla ja mä pidin kuin kipeetä p*llua mutta sittenhän se meni seuraavalta omistajalta jollekkin teinarille -> tanssimista konepellillä, polkemista kylmällä koneella jnejnejne, ei kestä korkealla viritysasteella oleva peänvee r6 sellaista.
kotu, konttoriltahan tuota on vähän huono kysyä kun tuntuu että jokaisella on oma käytäntö asian suhteen. Suoraan AKE:lle pitäisi pirauttaa.
Ja tehtaillut ~20 BMW kv:tä, AINAKIN. Toissa kesänä vai kolme kesää sitten ratsasivat ko. jannut kv-pelejä urakalla, ainakin kuusi kpl otettiin 'ajosta' kiinni ja samantien konttorille prosentteja laskemaan (kyttäsivät pirulaiset, siis poliisi ja tullinmies, kotinurkilla uhreja), yllättäen jokaisesta löytyi vähintään 65% vaihdettuja osia ja loppuja ei pystytty varmentamaan vaihdetuiksi -> kilvet poiiis (tai silloin oli vielä mahdollisuus maksaa jäätävä uuden auton maahantuontivero mutta ymmärrettävistä syistä sitä ei käsittääkseni kukaan maksanut).
Kun asia tuli julki hankkiuduin omasta avostani eroon äkkiä ennen leimaa. Kuulemma on isolla tietojärjestelmässä 'erityistarkastus vuosikatsastuksen yhteydessä' kun ko. jantterin tekemän pommin katsastaa (muutama oli tuttavapiirissä), kaikista siis käytännössä vaan kerrottu että osat vaihdettu mutta todellisuudessa kanta-autosta ei ole käytetty kuin runkonumero.
Taitaapi olla nykyäänkin vielä ajossa mutta melko raiskatun oloinen on valitettavasti (tai oli jo kolme vuotta sitten), meni hyvä Hartge-tekniikka mukana (pelkkä tekniikka jo monta tonnia, pelkkä putkisto pakosarjoineen 3ke..). Noh, ennen mua oli ns. viimesen päälle hierojalla ja mä pidin kuin kipeetä p*llua mutta sittenhän se meni seuraavalta omistajalta jollekkin teinarille -> tanssimista konepellillä, polkemista kylmällä koneella jnejnejne, ei kestä korkealla viritysasteella oleva peänvee r6 sellaista.
kotu, konttoriltahan tuota on vähän huono kysyä kun tuntuu että jokaisella on oma käytäntö asian suhteen. Suoraan AKE:lle pitäisi pirauttaa.
[OT]Vähän tuntuu siltä, että autonvalmistajille rakennetaan eräänlaista monopolia. Siis sellasta, missä auton omistajalla ei ole oikeutta omaan autoon muuta kuin ajaa, muiden asioiden oikeus kuuluu pelkästään auton valmistajalle, joka voi auton omistajaa laskuttaa näistä vapaasti.
[/OT]
Emmä tota iskarien prosenttihommaa niin pahana pitäis, prosentit ei tosta lisäänny vaikka jälkeepäi vaihtelis iskareita uudelleen. Ainoa on ne muutosmaksut, mutta auton omistamisesta pyritään muutenkin nykyisen ympäristöpolitiikan mukaan tekemään mahdollisimman kallista.
[/OT]
Emmä tota iskarien prosenttihommaa niin pahana pitäis, prosentit ei tosta lisäänny vaikka jälkeepäi vaihtelis iskareita uudelleen. Ainoa on ne muutosmaksut, mutta auton omistamisesta pyritään muutenkin nykyisen ympäristöpolitiikan mukaan tekemään mahdollisimman kallista.
Samaan asiaan törmäsin itsekin, tosin loppujen lopuksi selvisin ilman prosentteja.
Samat kysymykset, eli millä todistat että ovat alkuperäiset? Sanoin että ovat alkuperäistä vastaavat, jonka jälkeen alkoi kysely jousien "erikoisesta" väristä. Hieman hermostuttuani aloin kuulustelemaan inssiä. "Muistatko nyt varmasti minkä väriset ovat -91 Civicin alkuperäiset jouset?, Miten todistat että nämä eivät ole alkuperäiset? jne.." Hermothan sillä meni, mutta pienellä v*ttuilulla selvisin kuitenkin. Iskareista tai vanteista ei sanottu sanaakaan.
Samat kysymykset, eli millä todistat että ovat alkuperäiset? Sanoin että ovat alkuperäistä vastaavat, jonka jälkeen alkoi kysely jousien "erikoisesta" väristä. Hieman hermostuttuani aloin kuulustelemaan inssiä. "Muistatko nyt varmasti minkä väriset ovat -91 Civicin alkuperäiset jouset?, Miten todistat että nämä eivät ole alkuperäiset? jne.." Hermothan sillä meni, mutta pienellä v*ttuilulla selvisin kuitenkin. Iskareista tai vanteista ei sanottu sanaakaan.
Tuttua inssiä tänään porisutin niin sanoi tosiaan että akelta tuo ohje on tullut ja samoin kun muutetaan henkilö-auto pakettiautoksi pitäisi poistetuista penkistä merkitä prosentit. Pelleilynä piti itsekkin kun kyseessä ovat kuitenkin kuluvia osia joita vaihdellaan muutenkin. Eivät kuulemma kaikilla konttoreilla merkkaa prosentteja vaikka niin kuuluisi tehdä.
Tuota... Tarkoituksena kai tuolla prosenttisäännöstelyllä on, ettei veronkiertomielessä kukaan kasaa autoa täysin uusista osista ja katsasta sitä vanhan auton papereilla. Jos sen sijaan autosta poistaa osia, ei prosentteja voi vähentää, koska esim. juurikin takapenkin poistamalla lopputuloksena olisi vain 98-prosenttinen auto. Eiköhän tuollaisessa tapauksessa vain määritellä uudelleen osuudet sisustan osille? Jos poistat autosta lokasuojat, on lopputulos edelleen 100-prosenttisesti auto, mutta jos vaihdat autosi kaikki koripaneelit uusiin, olet tehokkaasti välttynyt ostamasta uutta autoa vanhan, ruostuneen tilalle. Ju nou?
pitäisi poistetuista penkistä merkitä prosentit. Pelleilynä piti itsekkin kun kyseessä ovat kuitenkin kuluvia osia joita vaihdellaan muutenkin.
Jos penkki poistetaan, miten sitä voidaan verrata kuluvan osan vaihtamiseen?
Ei kai poistetuista osista sentään voi sentään merkitä prosentteja?? Autoa on enää jäljellä 97 %...?
Jos sen sijaan autosta poistaa osia, ei prosentteja voi vähentää, koska esim. juurikin takapenkin poistamalla lopputuloksena olisi vain 98-prosenttinen auto.
Prosenteilla tarkoitetaan sitä paljonko alkuperäistä ajoneuvoa on jäljellä. On aivan sama vaihdatko osia toisenlaiseksi vai poistatko niitä kokonaan, kanta-auton osuus pienentyy, jolloin otteeseen merkitään muutosprosentit.
PostPosted: 13.10.2007 1:30 Post subject:
Tämä etäisesti liippaa aihetta, eli mitä siitä on seurannut jos on muutoskatsastamattomilla renkailla ajettu?
Ei kai siitä vankilaan viedä eikä autoa takavarikoida? :)
Mun audin poliisit=(ne joilla ei ole muuta tekemistä kun kytätä viattomia auto rakentelijoiden aikaansaannoksia ja vittuilla joka asiasta) laitto ajokieltoon kun oli 3" liian isot vanteet ja renkaat... että näin Joensuussa!!
Tämä etäisesti liippaa aihetta, eli mitä siitä on seurannut jos on muutoskatsastamattomilla renkailla ajettu?
Ei kai siitä vankilaan viedä eikä autoa takavarikoida? :)
Mun audin poliisit=(ne joilla ei ole muuta tekemistä kun kytätä viattomia auto rakentelijoiden aikaansaannoksia ja vittuilla joka asiasta) laitto ajokieltoon kun oli 3" liian isot vanteet ja renkaat... että näin Joensuussa!!
RT kirjoitti:Prosenteilla tarkoitetaan sitä paljonko alkuperäistä ajoneuvoa on jäljellä. On aivan sama vaihdatko osia toisenlaiseksi vai poistatko niitä kokonaan, kanta-auton osuus pienentyy, jolloin otteeseen merkitään muutosprosentit.
En kyllä tiedä mikä AKEn virallinen kanta tähän on, mutta mietis nyt. Kanta-autosta ei ehkä ole jäljellä kaikkia osia, mutta jos penkit on poistettu, eikä vaihdettu, niin nimenomaan se kanta-auton OSUUS on edelleen täydet 100%. Pointti koko prosenttisysteemissä on, ettei autoveroa kierretä korvaamalla autosta liikaa osia toisen auton osilla, tai tyystin uusilla osilla. Penkit kun poistaa niin kanta-auton osuus jäljelle jäävästä autosta ei muutu yhtään mihinkään.
(edit) AKEn prosenttitaulukkoa kun katsoo, ja lomaketta johon vaihdetut osat listataan, niin tosiaan siinä listataan kanta-auton osuus sekä VAIHDETTUJEN osien osuus. Toisekseen siellä mainitaan, että istuinten osuus on yhteensä 2%, kaksipaikkaisessa 1%/penkki ja muutoin 0,5%/etupenkki ja 1% koko takapenkille, eli jos autosta takapenkki poistetaan niin ainoa muutos on etupenkkien kasvanut osuus autosta.
Ei kyllä mitenkään mahdu mun olemattomaan oikeustajuuni, että prosentit voi laskea osien poistosta. Jos laskis hypoteettisesti että autosta sais poistettua 51 % osista, lakkaako se olemasta auto? Joo tiedän ettei se ole mahdollista, mutta jos on poistettu esim. 10 %, pitäisikö esim. Käyttömaksun olla saman verran pienempi? Tiedän et tää kuulostaa ihan pölöltä, mut niin kyllä kuulostaa toi AKE:n virallinen kantakin. Tää Suami on hullu maa...
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa