Golf gti iv +blow off ?
Valvoja: ffp jäsenet
Golf gti iv +blow off ?
Elikkä tietämättömänä kysäisisin tämmöstä. Kaverini hommasi gti iv golffin ja siinä oli valmiiksi asennettu tommonen "blow off" häsmäkkä ja olemmekin yrittäneet nyt ettiä tietoa semmosista, mutta kohta menee jo "by-pass, dumppi" ym sekaisin. Elikkä onko tossta blow off häsmäkästä haittaa autolle, hajottaako se sieltä mitään. Autossa on seos mittari mutta senkin tulkitseminen on hankalaa se normi ajossa heiluu laidasta laitaan ja kaasua polettaessa menee rikkaalle ja moottorijarrutuksessa taas sinne alkupäähän mikä siellä nyt lukikaan. Ja niin autoa ei ole lastutettu. Kiitoksia jos joku jaksaisi neuvoa tietämätöntä.... ? !!
Blow-off tarkoittaa että moottorille menevää ilmaa ohjataan pihalle kun kaasupoljinta nostetaan. By-pass tarkoittaa että ilma kiertää takaisin moottorin imuputkistoon kaasua nostettaessa.
Se miksi ilmaa kierrätellään turbomoottorissa johtuu siitä että kun turboahdin ylipaineistaa moottoriin syötettävää ilmaa kaasuläppää avattaessa, täydellä kaasulla tai puollella kaasulla ja kun vastaavasti kuormituksen jälkeen kaasuläppä suljetaan niin turboahdin yrittää työntää hetkenaikaa ilmaa tulppaa (suljettu kaasuläppä) vasten.
Tilanne jossa ahdin pyörii suurella nopeudella mutta ei pysty pumppaamaan ilmaa riittävästi (suljettua kaasuläppää vasten) sanotaan sakkaamiseksi. Sakkaaminen tapahtuu aina kaasua nostattaessa ellei kierrätystä ole järjestetty.
Ajoneuvon valmistaja käyttää By-pass tyyppisiä kierrätysventtiileitä koska moottoriin menevä ilmamäärä mitataan seoksenmuodostusta, sytytysennakkoa ym toimintoja varten.
Blow-off venttiilliä ei voisi mitenkään käyttää koska moottorinohjain ei pysty mittaamaan moottorin kuluttamaa ilmamäärää eikä säätämään polttoaineseosta ja sytytysenkkoa yms oikeaksi jos ilmaa virtaa suljetusta järjestelmästä ulos.
Viri-viri-tuning osina myytävät blow-off venttiilit on tämänvuoksi säädetty siten että venttiilin aukeaminen tapahtuu suurella paine-erolla. Yleensä ahdin sakkaa ennen venttiilin aukeamista. Käytännössä lopputulos Blow-off venttiilin asenuksen jälkeen on sama jos laittaisi puutapin venttiilin tilalle.
Se miksi ilmaa kierrätellään turbomoottorissa johtuu siitä että kun turboahdin ylipaineistaa moottoriin syötettävää ilmaa kaasuläppää avattaessa, täydellä kaasulla tai puollella kaasulla ja kun vastaavasti kuormituksen jälkeen kaasuläppä suljetaan niin turboahdin yrittää työntää hetkenaikaa ilmaa tulppaa (suljettu kaasuläppä) vasten.
Tilanne jossa ahdin pyörii suurella nopeudella mutta ei pysty pumppaamaan ilmaa riittävästi (suljettua kaasuläppää vasten) sanotaan sakkaamiseksi. Sakkaaminen tapahtuu aina kaasua nostattaessa ellei kierrätystä ole järjestetty.
Ajoneuvon valmistaja käyttää By-pass tyyppisiä kierrätysventtiileitä koska moottoriin menevä ilmamäärä mitataan seoksenmuodostusta, sytytysennakkoa ym toimintoja varten.
Blow-off venttiilliä ei voisi mitenkään käyttää koska moottorinohjain ei pysty mittaamaan moottorin kuluttamaa ilmamäärää eikä säätämään polttoaineseosta ja sytytysenkkoa yms oikeaksi jos ilmaa virtaa suljetusta järjestelmästä ulos.
Viri-viri-tuning osina myytävät blow-off venttiilit on tämänvuoksi säädetty siten että venttiilin aukeaminen tapahtuu suurella paine-erolla. Yleensä ahdin sakkaa ennen venttiilin aukeamista. Käytännössä lopputulos Blow-off venttiilin asenuksen jälkeen on sama jos laittaisi puutapin venttiilin tilalle.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa