Kitkat kesät talvet?
Valvoja: ffp jäsenet
Kitkat kesät talvet?
Mitenkäs on, meneekö kitkat jotenkin pilalle jos niillä ajelee kesällä?
Meinasin jos ostais uudet kitkat caravelleen ja ajeliskin niillä ympäri vuoden.
Jotkut taksit taitaa tehdä niin, mutta ne ostaakin varmaan pari-kolme rengassettiä vuodessa. Tekeeköhän renkailla enää mitään kesän jälkeen koittavilla liukkailla, epäilen jotenkin. Kitkojen kesäominaisuudet ei kyllä taida olla parhaasta päästä, jotkut on sanoneet että ovat liukkaat?
Olisiko kokemuksia / suosituksia?
Nastarenkaat on jotenkin rasittavat etenkin kun 95% talviajosta tapahtuu enemmän tai vähemmän kuivilla pääteillä.
Meinasin jos ostais uudet kitkat caravelleen ja ajeliskin niillä ympäri vuoden.
Jotkut taksit taitaa tehdä niin, mutta ne ostaakin varmaan pari-kolme rengassettiä vuodessa. Tekeeköhän renkailla enää mitään kesän jälkeen koittavilla liukkailla, epäilen jotenkin. Kitkojen kesäominaisuudet ei kyllä taida olla parhaasta päästä, jotkut on sanoneet että ovat liukkaat?
Olisiko kokemuksia / suosituksia?
Nastarenkaat on jotenkin rasittavat etenkin kun 95% talviajosta tapahtuu enemmän tai vähemmän kuivilla pääteillä.
Ensinnäkään kitkat ei ole kesärenkaat vaan talvirenkaat. (kunhan nyt ei taas puhuta niistä saksankitkoista niitä voi joku kutsua kesärenkaiksi, tai joku jopa talvirenkaiksi)
Toisekseen ne kuluu kyllä kesässä siihen kuntoon että ei talvella enää ainakaan itseäni kiinnoistaisi niillä liukastella
Ja Kolmannekseen ne on ihan perkeleen huonot ajaa kesällä. Löysät alla, pito heikko ja mikä pahinta, märällä kelillä jopa hengenvaaralliset. Ainakin mitä itse olen kitkoilla ajanut muutaman kerran kesällä niin lähtevät todella (korostan sanaa todella) herkästi vesiliirtoon.
Joten sanoisin kyllä että unohda moiset suunnitelmat. Kesä ja talvirenkaat kuuluu olla erikseen. Mutta suosittelen niitä kitkoja talvirenkaiksi. Itsellä ainakin vain positiivisia kokemuksia niistä.
Toisekseen ne kuluu kyllä kesässä siihen kuntoon että ei talvella enää ainakaan itseäni kiinnoistaisi niillä liukastella
Ja Kolmannekseen ne on ihan perkeleen huonot ajaa kesällä. Löysät alla, pito heikko ja mikä pahinta, märällä kelillä jopa hengenvaaralliset. Ainakin mitä itse olen kitkoilla ajanut muutaman kerran kesällä niin lähtevät todella (korostan sanaa todella) herkästi vesiliirtoon.
Joten sanoisin kyllä että unohda moiset suunnitelmat. Kesä ja talvirenkaat kuuluu olla erikseen. Mutta suosittelen niitä kitkoja talvirenkaiksi. Itsellä ainakin vain positiivisia kokemuksia niistä.
plus ne kuluu ihan törkeen nopeesti.
No itse olen kuluttanut Nokian Q:ta kesällä loppuun. Ajoin noilla 3 talvea ja sen päälle 2 kesää (ajan lähes 30tkm vuodessa). Vasta nyt pinta alkaa olemaan sakkorajoilla, kulutuskestävyys kesällä oli yllättävän hyvä!
Miinuksena renkaan vetelyys lämpöisillä keleillä ja huono märkäpito. Suurena plussana hiljaisuus, sileällä asvaltilla kuuluu vain tuulen humina.
Renkaan lamellin kuluessa rengas alkaa tuntumaan jämäkämmältä ja kuivan kelin kesäominaisuudet paranevat loppua kohti. Märällä ei, tuolloin täytyy ottaa hieman normaalia varovaisemmin.
Jos ajoa ei ole paljon ja ajo-ominaisuuksista on valmis tinkimään, voi kitka-vaihtoehtoa harkitakin. Ei se hyvä vaihtoehto ole, mutta tarvittaessa pärjännee.
E: Tarkkaa ajomäärää ja ostovuotta en noille Q:lle muista, saattaa olla 3:kin kesää takana. Joka tapauksessa paljon kilsoja. Vertailupohjana Nokian NRT:t kuluivat loppuun kahdessa kesässä samassa käytössä.
Talveksi kitkat, kesäksi kesärenkaat. Se on ainakin paras vaihtoehto.Nastarenkaat on jotenkin rasittavat etenkin kun 95% talviajosta tapahtuu enemmän tai vähemmän kuivilla pääteillä.
Sillä minä vähän tuota kitkahommaa mietinkin kun ajoa tulee aika vähän (10-15 tkm/v) ja toisekseen olen niiiiin laiska joten renkaanvaihdon väheneminen on aina plussaa. Nuo Nokian Q:t taitaa olla aika hintavat, mutta vahvasti harkittavissa (jos niitä saa vahvistettuina, autohan on T4).
Mutta mielenkiintoista että jollakin on myös varovaisen myönteisiä kokemuksia kitkojen kestosta ja ominaisuuksista kesäkäytössä. Entisessä autossa oli kitkat, ja ne oli paljon hiljaisemmat kun kesärenkaat. Kitkoilla menee melun puolesta niinkuin sukkasillaan, mutta märkäpitokin taitaa olla sitten samassa luokassa.
Mutta mielenkiintoista että jollakin on myös varovaisen myönteisiä kokemuksia kitkojen kestosta ja ominaisuuksista kesäkäytössä. Entisessä autossa oli kitkat, ja ne oli paljon hiljaisemmat kun kesärenkaat. Kitkoilla menee melun puolesta niinkuin sukkasillaan, mutta märkäpitokin taitaa olla sitten samassa luokassa.
toisekseen olen niiiiin laiska joten renkaanvaihdon väheneminen on aina plussaa
Kun kyse on turvallisuudesta niin kannattaisi sen verran ottaa itseään niskasta kiinni että jaksaa vaihtaa renkaat pari kertaa vuodessa. Mitään kovin merkittävää taloudellista säästöä kun tuossa nyt ei tule. Niitä renkaita kun vaan joutuu uusimaan nopeammin jos niillä ajaa kesät talvet.
Eikä taloudelliset säästötkään mulla ainakaan tiettyyn rajaan asti aja turvallisuuden edelle.
Itse ajellut nyt tämän kesän noilla Nokian RSi kitkoilla(koko 215/65/R15),kun ei niistä enää talvirenkaiksi ole, enkä ole suuremmin huomannut mitään vetelyä tai outoa käytöstä. Se vaan täytyy muistaa että lyö reilusti enemmän painetta kesällä kuin talvella niin toimii ihan OK. Tällä hetkellä paineet jotain 3,5 - 4 barin välillä.
Tää päivä on nyt tuupattu Blizzakeilla ja painetta 0,5 baaria enemmän ku bensatankin luukussa lukee. Ihan ok mitä nyt vähän ulisevat.
Sateella ajotuntuma muuttuu varmaankin ajotunnelmaksi..
Kai tässä sen verran säästää että seuraavaks kesäks voi ostaa merkkirenkaat Plingplongien sijaan "samalla rahalla".
Sateella ajotuntuma muuttuu varmaankin ajotunnelmaksi..
Kai tässä sen verran säästää että seuraavaks kesäks voi ostaa merkkirenkaat Plingplongien sijaan "samalla rahalla".
-
- -
- Viesti:
Oli kesä tai talvi, niin hemmetin mukava tuolla kumilla on ajella
Itselläni on kokemusta kolmesta autosta, kolmella eri CVC3 -koon renkaasta ja ei juuri tarvita lämpömittaria, kun tietää jo ajaessa, milloin keli on mennyt plussan puolelle. Mukavuus on mielipidekysymys, ajettavuus ei välttämättä.
Rouvan UrS4:ää oltiin myymässä viime vuoden kesällä. Autossa oli Konin madaltava sarja ja muutenkin alusta oli fiksattu vimosen päälle kuntoon. Alla oli hyvät Continentalin kolmosen kitkat. Yhden audikuskin koeajokommentti oli paljon puhuva: taitaa olla iskarit tai puslat lopussa kun niin vetelee. Niinhän se vetelikin.
kitkat on yhden talven ja yhden kesän renkaat jos tuolla mennään että ympäri vuoden. eli kesällä kesärenkaat ja talvella nastat.. näin rengasliikkeissä sanotaan ainaskin täällä kylmässä pohjolassa. ja en ollut asiakkaana sillon vaan vaihtamassa nakkeja asiakkaiden autoon eli ei ole varmastikkaan kusetusta ollu
Nyt en ymmärtänyt. Jos kulumista tarkoitit, niin sehän riippuu renkaasta, ajotavasta, auton painosta ja tietty ajomäärästä. Omat kokemukseni:kitkat on yhden talven ja yhden kesän renkaat jos tuolla mennään että ympäri vuoden
No itse olen kuluttanut Nokian Q:ta kesällä loppuun. Ajoin noilla 3 talvea ja sen päälle 2 kesää (ajan lähes 30tkm vuodessa). Vasta nyt pinta alkaa olemaan sakkorajoilla, kulutuskestävyys kesällä oli yllättävän hyvä!
Pohjoisessahan pärjää kitkoilla etelää paremmin kun etelää suurempi osa talvesta on lumista keliä. Ja tuollaisella kelillähän kitka pitää.näin rengasliikkeissä sanotaan ainaskin täällä kylmässä pohjolassa
Suomessa voi tulla ihan mitä vaan määräyksiä, kuten syyskuun alussa tuleva digijutska jossa myös kaapeliverkkolaiset pakotetaan hankkimaan boxi, muissa eu-maissa näin ei olla tehty.
Tälläisillä määräyksillä saadaan nämä pihit kitkarengas autoilijat ostamaan erikseen kesärenkaat/vanteet ja rahaa rengasliikkeisiin.
Tälläisillä määräyksillä saadaan nämä pihit kitkarengas autoilijat ostamaan erikseen kesärenkaat/vanteet ja rahaa rengasliikkeisiin.
no jos otetaan pois nämä uusiorenkaat niin kesärenkaista takuulla löytyy halvallaki paremmin pitäviä... mutta miksi säästää renkaissa? en ymmärrä.. no siis kitkat pitää lähinnä lumessa pinnalla jos ei ole jäätä alla... ja siihen sen pidot jää... ainut plussa mitä näen kitkoissa on just rengasmelu. ja mitä noita ihmisiä joilla on ollu kitkoja niin on ne uutena niitä kehunu mut sit ku alkaa oleen 10tkm ajettu niin kummasti on huonontunu...
Q:t ovat todella liukkaat märällä, sen myönnän. Kuitenkin esimerkiksi RSi:n tai muiden kuin Nokialaisten pito on huomattavasti parempi.
Alkaa kyllä keskustelu karkaamaan vaarallisesti kitka-nastaväittelyn puolelle :(
Höpö höpö, 10tkm ei ainakaan kakkosgolfin alla vaikuta renkaaseen mitenkään. Ei ainakaan noihin Q:ihin.a mitä noita ihmisiä joilla on ollu kitkoja niin on ne uutena niitä kehunu mut sit ku alkaa oleen 10tkm ajettu niin kummasti on huonontunu...
Kyllä ne karkealla jäälläkin (tiekarhun urat yms.) pitävät vähintäänkin nastojen veroisesti (kokemuksella), lähinnä märkä, sileä jää on ongelma.no siis kitkat pitää lähinnä lumessa pinnalla jos ei ole jäätä alla... ja siihen sen pidot jää...
Alkaa kyllä keskustelu karkaamaan vaarallisesti kitka-nastaväittelyn puolelle :(
no siis kitkat pitää lähinnä lumessa pinnalla jos ei ole jäätä alla... ja siihen sen pidot jää...
Kyllä ainakin mun kokemusten perusteella ainoastaan märällä jäällä pito on heikko. Kuiva pakkas jää on myös yllättävän pitävä alusta kitkoilla.
Ens talvi varmaan tulee ajeltua pitkästä aikaa nastoilla, kun sellaiset sattui tulemaan kaupassa mukana. Katsellaan pitkäänkö niillä viitsii rahistella.
Siihenhän tämä aina menee :D
Olen melko varma, että monella kitkarengaskokemukset ovat rajoittuneet yhteen merkkiin ja malliin autossa, jossa on valmiiksi huonot talviajo-ominaisuudet ja renkaatkin ovat jo vanhat ja kuluneet. Tosiasia on kuitenkin se, että kitkarenkaissa kehitys on ollut huikean nopeaa ja ero nastoihin on koko ajan kaventunut.
Aikanaan monet manailivat sitä, kun nastasäännökset muuttuivat ja kevytnastat otettiin käyttöön teiden kulumisen hidastamiseksi -taidettiinpa nastamäärääkin renkaassa rajoittaa. Silloin saattoi samaa nastarengasta saada vanhoilla, korkean pistovoiman nastoilla ja uudemmilla kevytnastoilla. Pitoero liukkaalla oli dramaattinen.
Turvallistako, ei varmaan. Kohta varmaan EU kieltää nastat Suomessakin Saksan ja Norjan malliin.
Aikanaan monet manailivat sitä, kun nastasäännökset muuttuivat ja kevytnastat otettiin käyttöön teiden kulumisen hidastamiseksi -taidettiinpa nastamäärääkin renkaassa rajoittaa. Silloin saattoi samaa nastarengasta saada vanhoilla, korkean pistovoiman nastoilla ja uudemmilla kevytnastoilla. Pitoero liukkaalla oli dramaattinen.
Turvallistako, ei varmaan. Kohta varmaan EU kieltää nastat Suomessakin Saksan ja Norjan malliin.
Kitkoja mollaa yleensä sellaiset, jotka eivät ole niillä juuri itse ajelleet. Jäällä pito on huonompaa, mutta ei se nastakaan kovin hyvä ole peilijäällä. Ja montakos päivää vuodesta onkaan ihan sellainen peilijäässä oleva tien pinta? Kaupungissa ei nastoja kaipaa, ja päätiet on taas aika kuivat talvellakin. Lumella kitkat pitävät varmaan paremmin, ja pakkasjäällä myös.
Mutta se miksi minä kitkoista pidän enemmän, johtuu lähinnä niiden hiljaisuudesta ja mukavuudesta.
10 tkm ei varmaan vielä vie renkaan ominaisuuksia ihan täysin. Entisessä fordissa oli aika kuluneet kitkat alla mutta kyllä niilläkin tiellä pysyttiin.
Tästä aiheesta voi varmaan jauhaa maailman tappiin saakka. Aikoinaan kun suoritin ajokorttia niin autokouluautossa oli kitkat alla, ja hyvin pysyttiin tiellä. Silloin oli sentään vuosi -95 ja kitkat taisi olla aika uusi keksintö. Rengastekniikka sentään kehittyy jatkuvasti, tämän päivän renkaat on varmaan valovuosia parempia kuin 10 vuotta sitten.
Mutta se miksi minä kitkoista pidän enemmän, johtuu lähinnä niiden hiljaisuudesta ja mukavuudesta.
10 tkm ei varmaan vielä vie renkaan ominaisuuksia ihan täysin. Entisessä fordissa oli aika kuluneet kitkat alla mutta kyllä niilläkin tiellä pysyttiin.
Tästä aiheesta voi varmaan jauhaa maailman tappiin saakka. Aikoinaan kun suoritin ajokorttia niin autokouluautossa oli kitkat alla, ja hyvin pysyttiin tiellä. Silloin oli sentään vuosi -95 ja kitkat taisi olla aika uusi keksintö. Rengastekniikka sentään kehittyy jatkuvasti, tämän päivän renkaat on varmaan valovuosia parempia kuin 10 vuotta sitten.
no mutta itselle ei voi mennä jakeluun että kumilla saadaan samat pidot mitä metallinastoilla... ehkä sit olen väärässä... ja nykyään renkaissa ei tuoda pitoa nastalla vaan itse kuviolla ja siihen viel nastat pienen lisän vaikeissa olosuhteissa... kyllä se on mahtava pito jos on vaan kunnolliset nastat...
Kannattaisi kokeilla joskus kunnollista kitkarengasta. Nastan ja kitkan kumihan on täysin erilaista ja kitkoissa enemmän lamellia. Nastarengas vaatii nastojen pysyvyyden takia kovempaa kumia ja lisäksi tasaiset palat nastojen sijoittamista varten. Tästä syystä nastarengas on väkisinkin tietyillä osa-alueilla kitkaa heikompi (ja joillakin parempi).no mutta itselle ei voi mennä jakeluun että kumilla saadaan samat pidot mitä metallinastoilla... ehkä sit olen väärässä... ja nykyään renkaissa ei tuoda pitoa nastalla vaan itse kuviolla ja siihen viel nastat pienen lisän vaikeissa olosuhteissa...
Nastat ovat nykyään niin pieniä, että alla saa olla kutakuinkin sileää jäätä jotta nasta saisi kunnnolla jostain pitoa. Silloin nastarengas onkin parempi. Mutta jos se jää on hiemankin karheaa tai jopa huurteessa, on kitkarenkaiden lamelleilla jotain mistä ottaa kiinni.
Lumella taas nastoista ei ole mitään iloa, tällä osa-alueella kitka yleensä pitääkin paremmin.
ja missä päin on oikeasti puhasta lunta tiellä? ei ainaskaan omasta mielestä täällä pohjolassa.. jäinen/kovettunu lumi tienpinta ja sit ku siihen nakkaa vähän puuterilunta niin hiphei ku pääsee luisteleen ja sillon juurikin nastat pitää...
mutta palataan alkuperäseen kysymykseen.. eli siis kannattaako kitkoilla ajaa kesät talvet... vastaus on ehdottomasti EI.... sanontahan menee näin että kitkat on yhden talven ja yhden kesän renkaat jos ajetaan ympärivuoden.. mut sit miten kauan ne kestää ku ajetaan pelkästään talvella?
ja olen tehnyt rengashommia että älkää alkako heti tuomitseen että tietämätöntä puhetta... suunnilleen jokainen rengasasentaja repeää nauruun jos joku haluaa ajaa kesänki kitkoilla.
mutta palataan alkuperäseen kysymykseen.. eli siis kannattaako kitkoilla ajaa kesät talvet... vastaus on ehdottomasti EI.... sanontahan menee näin että kitkat on yhden talven ja yhden kesän renkaat jos ajetaan ympärivuoden.. mut sit miten kauan ne kestää ku ajetaan pelkästään talvella?
ja olen tehnyt rengashommia että älkää alkako heti tuomitseen että tietämätöntä puhetta... suunnilleen jokainen rengasasentaja repeää nauruun jos joku haluaa ajaa kesänki kitkoilla.
^ Vinkkinä siellä sivussa on se "edit"-painike.
Ja myös pitkittäin tietyissä olosuhteissa kuten märällä jäällä.Ainoa osa-alue missä kitkarengas ottaa nastalta kunnolla turpiin, on jäisellä/kovalla alustalla sivuttaispito.
Riippuu rengasliikkeestä ja asentajasta, molempia kommentteja olen kuullut. Tämä kun on sellainen makuasia, ettei oikeaa kantaa ole olemassakaan.ei pysty käsittään.. tosin en osaa sanoa todellista mielipidettä mutta rengasliikkeissä sanoo asentajat että ilman muuta nastat... kun on kysytty paremmuudesta...
Siinä tapauksessa kannattaa vaihtaa alaa jos noin reagoi. Ei rengasmyyjän asia ole päättää, millaisilla renkailla kukin ajelee. Toki suosituksia ja omia mielipiteitään voi kohteliaasti ilmaista.suunnilleen jokainen rengasasentaja repeää nauruun jos joku haluaa ajaa kesänki kitkoilla
Moista en ole havainnut. Olen ajanut kitkoilla kesällä ja sen jälkeen niillä myös talvikeleillä. Ihan sormella tunnusteltunakin se kumi tuntuu yhtä pehmeältä kuin ennen kesää. Valoa ne kumit talvellakin saavat ja kovettuvat myös varastossa ajan mittaan.ss: ja en tarkottanu tuolla aikasemmin kulumista vaan sitä miten kumi kovettuu kesän aikana... eli renkaita pitäisi säilyttää aina valolta suojassa.. siis jos ei ole autossa alla...
Ennenkuin lukko napsahtaa, niin alkuperäiseen kysymykseen vastaan, niinkuin moni muukin, ettei kannata kesällä kitkoilla ajaa. Kyllä ainakin omalla kohdalla, kun keväällä kelit lämpenee, niin aika huojuvaksi ajo menee. Puhumattakaan huonosta märkäpidosta.
Ja iänikuiseen kitka-nasta -väittelyyn sen verran, ettei kukaan taida nastojen paremmuutta kiistääkään. Mutta kaikenkaikkiaan kitkat on vaan mukavemmat ajaa. Ja voi sanoa ettei ainakaan tuhoa tiestöä niillä prkleen piikeillä millä muut ajaa... ;-)
Ja iänikuiseen kitka-nasta -väittelyyn sen verran, ettei kukaan taida nastojen paremmuutta kiistääkään. Mutta kaikenkaikkiaan kitkat on vaan mukavemmat ajaa. Ja voi sanoa ettei ainakaan tuhoa tiestöä niillä prkleen piikeillä millä muut ajaa... ;-)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”