Ostin kaksikilpisen liikkeestä tietämättäni
Valvoja: ffp jäsenet
Ostin kaksikilpisen liikkeestä tietämättäni
No niin, olisi pitänyt tsekata rekisteriote ennen kaupantekoa. Sen tiedän nyt jälkiviisaana.
Ostin liikkeestä alle 15-vuotta vanhan auton hintaan 7000€. Auto oli perussiisti, tein siihen melko perusteellisen kuntochekin läheisen huoltoaseman nosturilla korjaajan avustamana. Auto miellytti, ja sain tingattua hinnasta 10% pyynnistä.
Auto on ollut nyt minulla kaksiviikkoa, ja tänään järkytyin kun katsoin rekisteriotetta jossa oli maininta edellisestä rekisteri kilvestä eli auto on kaksikilpinen.
Huomenna yritän tavoitella entistä omistajaa ja tiedustella onko auto kolaripeli ja millainen korjaus siihen on suoritettu.
Ainoa ongelma minkä olen havainnut, on airbag valon palaminen muutaman minuutin starttauksen jälkeen. Vika saattaa tosiaan olla suuri ja kallis. Valitettavasti huomasin ongelman jo autoa ostaessa josta mainitsin myyjälle. Hän ei osannut sanoa miksi valo palaa ja ostin kuitenkin auton. Tuo kaksikilpisyys saattaa olla vastaus kysymykseen miksi bagin valo palaa.
Suurin murheeni on se, että auton jälleenmyyntiarvo ei ole mitä kaupantekohetkellä oletin, lisäksi huonolla tuurilla autossa saattaa olla rakenteellisia virheitä.
Mikä mahtaa olla asemani auton ostajana jos haluan hinnanpalautusta autoliikkeeltä? Katson että olen maksanut liikaa koska auto on kolaripeli joka vaikuttaa oleellisesti jälleenmyyntiarvoon kun minun on aika myydä se.
Eli ei keskitytä arvuuttelemaan onko tämä kolariauto vai ei, vaan oletettakaamme että on, ja miettikäämme saanko minä poloinen mitään hyvitystä siitä että ostin auton arvoon negatiivisesti vaikuttavan kaksikilpisen auton liikkeestä tietämättäni.
Pikaisia vastauksia odotellessa.
Ostin liikkeestä alle 15-vuotta vanhan auton hintaan 7000€. Auto oli perussiisti, tein siihen melko perusteellisen kuntochekin läheisen huoltoaseman nosturilla korjaajan avustamana. Auto miellytti, ja sain tingattua hinnasta 10% pyynnistä.
Auto on ollut nyt minulla kaksiviikkoa, ja tänään järkytyin kun katsoin rekisteriotetta jossa oli maininta edellisestä rekisteri kilvestä eli auto on kaksikilpinen.
Huomenna yritän tavoitella entistä omistajaa ja tiedustella onko auto kolaripeli ja millainen korjaus siihen on suoritettu.
Ainoa ongelma minkä olen havainnut, on airbag valon palaminen muutaman minuutin starttauksen jälkeen. Vika saattaa tosiaan olla suuri ja kallis. Valitettavasti huomasin ongelman jo autoa ostaessa josta mainitsin myyjälle. Hän ei osannut sanoa miksi valo palaa ja ostin kuitenkin auton. Tuo kaksikilpisyys saattaa olla vastaus kysymykseen miksi bagin valo palaa.
Suurin murheeni on se, että auton jälleenmyyntiarvo ei ole mitä kaupantekohetkellä oletin, lisäksi huonolla tuurilla autossa saattaa olla rakenteellisia virheitä.
Mikä mahtaa olla asemani auton ostajana jos haluan hinnanpalautusta autoliikkeeltä? Katson että olen maksanut liikaa koska auto on kolaripeli joka vaikuttaa oleellisesti jälleenmyyntiarvoon kun minun on aika myydä se.
Eli ei keskitytä arvuuttelemaan onko tämä kolariauto vai ei, vaan oletettakaamme että on, ja miettikäämme saanko minä poloinen mitään hyvitystä siitä että ostin auton arvoon negatiivisesti vaikuttavan kaksikilpisen auton liikkeestä tietämättäni.
Pikaisia vastauksia odotellessa.
Viimeksi muokannut FFPM, 19.8.2007 1:52. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Hän ei osannut sanoa miksi valo palaa ja ostin kuitenkin auton.
Enpä näkis mitään syytä liikkeellä antaa mitään hyvitystä.
Tyhmästä päästä kärsii koko lompakko.
Viimeksi muokannut reynolds, 19.8.2007 0:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sanottakoon vielä että auto ei todennäköisesti ole kaksikilpinen johtuen siitä, että olisi haluttu tietynlaiset kilvet.
Vaikka auto olisi Suomi auto, ja siis uutena ollut luonnollisesti ei-eu-kilvillä, jos se on mällätty ja seisotettu on siihen tullut EU-kilvet väkisinkin jos oletetaan ettei sitä ihan uutena ole rusikoitu.
Tämä ei ole Suomi auto ja muutama vuosi sitten tuotu Suomeen. Eli autossa on ollut Suomessa siis aina EU-kilvet. Ne entiset sekä nykyiset.
Eli unohdetaan nyt sen spekulointi onko se mällätty vai ei, koska todennäköisesti on (selvinnee huomenna kun otan entiseen omistajaan yhteyttä). Kysymys kuuluukin vain että mitkä mahdollisuudet on saada hinnan alennusta autoliikkeltä koska minua ei tiedoitettu auton kaksikilpisyydestä (olettaen että on kolariauto) ostohetkellä? Vaikka autossa olisi viat korjattu täydellisesti, auton kaksikilpisyys pudottaa auton arvoa kun minä aikanaan sen taas myyn.
Vaikka auto olisi Suomi auto, ja siis uutena ollut luonnollisesti ei-eu-kilvillä, jos se on mällätty ja seisotettu on siihen tullut EU-kilvet väkisinkin jos oletetaan ettei sitä ihan uutena ole rusikoitu.
Tämä ei ole Suomi auto ja muutama vuosi sitten tuotu Suomeen. Eli autossa on ollut Suomessa siis aina EU-kilvet. Ne entiset sekä nykyiset.
Eli unohdetaan nyt sen spekulointi onko se mällätty vai ei, koska todennäköisesti on (selvinnee huomenna kun otan entiseen omistajaan yhteyttä). Kysymys kuuluukin vain että mitkä mahdollisuudet on saada hinnan alennusta autoliikkeltä koska minua ei tiedoitettu auton kaksikilpisyydestä (olettaen että on kolariauto) ostohetkellä? Vaikka autossa olisi viat korjattu täydellisesti, auton kaksikilpisyys pudottaa auton arvoa kun minä aikanaan sen taas myyn.
Tyhmästä päästä kärsii koko lompakko.
No niin, eiköhän se tullut jo heti aloituksessa ilmi että tein virheen kun en rekisteriotetta huomannut katsoa.
Jos on tarvetta päänaukomiselle, voi mennä ihan vapaasti muualle sitä harrastamaan.
Kysyn ainoastaan, onko kuluttajalla oikeus hinnanalennukseen jos on ostanut liikkeestä kaksikilpisen kolaroidun auton ilman että myyjä on tiedoittanut asiasta? En sitä, olenko Suomen viisain autonostaja.
Uskon että joku saattaisi tietää asiasta jotain, joten älkää kirjoittako tähän jollei ole muuta sanomista että "olisit tehnyt niin ja näin" tai "tyhmästä päästä kärsii koko lompakko" tyylisiä wnb nokkeluuksia koska kuten ensimmäisessä postauksessani jo totesin, minun olisi tullut tarkistaa rekisteriote ja olen siis tietoinen virheestäni. Tehty mikä tehty, nyt yritän kartoittaa nykyistä asemaani kuluttajana.
Joten cut the b.s ja asiaan. Kiitos niille jotka edes yrittävät auttaa.
Autot on kaksikilpisiä... vain prätkässä on yksi kilpi ;)
Kannattaa muistaa että voi olla yhtä hyvin kolmi- tai nelikilpinenkin... otteeseenhan merkitään vain viimeisin edellinen tunnus.
Kuluttajaasiamies tai mikäs se nyt olikaan, mutta kuitenki neuvoo varmasti tyylin kokeile perua kauppa tai oikeuteen... Itse ostin edellisen auto ja totesin se olleen kans ns. kaksi kilpinen ja selvitinpä syynki ihan kyselemättä, kun oli niin selvasti havaittavissa. Oli näet auto joskus "ryövätty" oikein rankalla kädellä (lasit sisään ja verhoilu pilattu täysin) Ja edellistä edellisen auton ostin kone vikaisena eikä myyjä sanonut mitään oston yhteydeszsä, mutta sain onneksi korjauksen myyjän piikkiin lähes mukisematta. Tuo kuluttaja asiamies on vaihtoehtona ihan varteenotettava sillä kyllä niille soitellaqan jos mistä
Olettaisin tuota justiin, että se asiamies jos siihen otat yhteyttä niin ehdottaa noin tai voithan tietenki käydä siellä liikkeessä suoraan kyseleen asiaa. Yrittänyttä ei laiteta kuuluu sananlasku (omakohtaisa kokemuksia)
Toivottavasti kirjoitin todella epäselvästi...
Olettaisin tuota justiin, että se asiamies jos siihen otat yhteyttä niin ehdottaa noin tai voithan tietenki käydä siellä liikkeessä suoraan kyseleen asiaa. Yrittänyttä ei laiteta kuuluu sananlasku (omakohtaisa kokemuksia)
Toivottavasti kirjoitin todella epäselvästi...
Voi olla et tosta ei tuu mitään hyvitystä tai hinnan alennusta.
En tiedä, mutta tohon että se on kolariauto ja kun myyt eteenpäin, niin sen hinta on alempi. Periaatteesshan liikekin voi sanoa tohon että ne möi auton halvemmalla. Toisaalta, mitäs jos se ei olekaan kolariauto, meinaatko että vielä saat rahojas takasin?
En tiedä voitko ees käyttää tota jälleenmyynti-ideaa ees perusteena hyvitykselle, koska auton arvohan voi pudota mistä tahansa syystä, vaikka että kivi lentää taivaalta katolle jne. Siinä tapauksessa, että tosta olisi käytäänön haittaa voisi tietenkin olla mahdollista saada hilloo takasin.
En tiedä, mutta tohon että se on kolariauto ja kun myyt eteenpäin, niin sen hinta on alempi. Periaatteesshan liikekin voi sanoa tohon että ne möi auton halvemmalla. Toisaalta, mitäs jos se ei olekaan kolariauto, meinaatko että vielä saat rahojas takasin?
En tiedä voitko ees käyttää tota jälleenmyynti-ideaa ees perusteena hyvitykselle, koska auton arvohan voi pudota mistä tahansa syystä, vaikka että kivi lentää taivaalta katolle jne. Siinä tapauksessa, että tosta olisi käytäänön haittaa voisi tietenkin olla mahdollista saada hilloo takasin.
EN tiedä meneekö tämä vierestä, mutta kaksikilpisyys ei tarkoita
aina mällättyä, yleensä kyllä.
Ainoa suht varma tapa varmistua, on soittaa auton edelliselle omistajalle,
jos autorekisterikeskuksesta saat henkilön selville. Sitten on taas kättä
pidempää vääntää liikkeen kanssa.
Kuten vissiin tuossa ylenpänä mainittiin, jos auto ei ole mennyt vakuutuksen
lunastuksen kautta, niin siitä ei jäisi mitään merkintää rekkariin, joten tuo ei
kerro kaikkea. Suoraan myyjän kautta voi olla hankala saada alennusta,
mutta kuluttajasuojan ja oikeuden kautta kyllä.
aina mällättyä, yleensä kyllä.
Ainoa suht varma tapa varmistua, on soittaa auton edelliselle omistajalle,
jos autorekisterikeskuksesta saat henkilön selville. Sitten on taas kättä
pidempää vääntää liikkeen kanssa.
Kuten vissiin tuossa ylenpänä mainittiin, jos auto ei ole mennyt vakuutuksen
lunastuksen kautta, niin siitä ei jäisi mitään merkintää rekkariin, joten tuo ei
kerro kaikkea. Suoraan myyjän kautta voi olla hankala saada alennusta,
mutta kuluttajasuojan ja oikeuden kautta kyllä.
Sanoisin, että olet vahvoilla tavoitellessasi hinnanalennusta. _Muistan_ jokunen vuosi sitten lukeneeni oikeustapauksesta (olisikohan ollut KKO), jossa lähtötilanne oli vastaava. Oikeuden päätöksen mukaan ostajan ei tarvitse liikkeestä ostaessaan tutkia rekisteriotetta. Tämä kaikki siis muistin pohjalta.
EDIT: Siis olettaen, että kyseessä on mällätty peli ja hinta on ollut siihen suhteutettuna liian korkea.
EDIT: Siis olettaen, että kyseessä on mällätty peli ja hinta on ollut siihen suhteutettuna liian korkea.
Kyllä minusta tuossa haiskahtaa lievän petoksen tunnusmerkki, jos noin vahvasti ajoneuvon arvoon vaikuttava seikka jätetään mainitsematta. Jotkut liikkeet eivät suostu ottamaan lainkaan 2-kilpisiä autoja vaihdossa, on kokeiltu.
Mutta tosiaan kuten jo monesti tässä on todettu, ei 2-kilpisyys tarkoita aina kolarioitua autoa. Eihän ne edelliset kilvet ole kenties olleet erikoiskilvet, eli joku on halunnut juuri tietyt kirjaimet/numerot? Ja joskus kilpiä vaihdetaan jos auto on ollut osallisena jossain ikävässä tapahtumassa (pankkiryöstö, pimeän viinan kaupustelu, heimoveljen entinen auto yms.) Jotain hämärää siellä saattaa olla, ei kilpiä kuitenkaan ihan huvikseen kukaan vaihtele. Joskus oli tosin joku kampanja jossa mm. GAY-xxx ja SEX-xxx kilpiä sai vaihtaa toisenlaisiin, olikohan peräti ihan ilman korvausta. Noita kilpiä ei varmaan kyllä ole jaettu enää vuosiin.
Airbag valon palaminen voi johtua ihan kosketusviastakin. Mulla oli joskus rellu laguna, jossa paloi aina silloin tällöin airbagin valo. Korjaus oli siinä kun putsaili ja rasvaili kuskin penkin alla olevaa liitintä. Kuuluu vähän niinkuin asiaan ranskalaisissa sähköliittimissä eriasteiset hapettumat.
Mutta tosiaan kuten jo monesti tässä on todettu, ei 2-kilpisyys tarkoita aina kolarioitua autoa. Eihän ne edelliset kilvet ole kenties olleet erikoiskilvet, eli joku on halunnut juuri tietyt kirjaimet/numerot? Ja joskus kilpiä vaihdetaan jos auto on ollut osallisena jossain ikävässä tapahtumassa (pankkiryöstö, pimeän viinan kaupustelu, heimoveljen entinen auto yms.) Jotain hämärää siellä saattaa olla, ei kilpiä kuitenkaan ihan huvikseen kukaan vaihtele. Joskus oli tosin joku kampanja jossa mm. GAY-xxx ja SEX-xxx kilpiä sai vaihtaa toisenlaisiin, olikohan peräti ihan ilman korvausta. Noita kilpiä ei varmaan kyllä ole jaettu enää vuosiin.
Airbag valon palaminen voi johtua ihan kosketusviastakin. Mulla oli joskus rellu laguna, jossa paloi aina silloin tällöin airbagin valo. Korjaus oli siinä kun putsaili ja rasvaili kuskin penkin alla olevaa liitintä. Kuuluu vähän niinkuin asiaan ranskalaisissa sähköliittimissä eriasteiset hapettumat.
Onko sillä mitään väliä onko se 15v vanha auto kolaroitu vaiko ei?? - Toki jos on ihan kieroksi vedetty, ja joku osaamaton kyläseppä parsinut kasaan, niin varmasti silloin vaikuttaa arvoon. Mutta jos on osaavissa käsissä korjattu kuten pitääkin, en ainakaan minä näkisi mitään syytä, ettei se auto olisi yhtä hyvä kuin kolaroimatonkin.
- Ja onko muuten tuollaiselle 15v ikäiselle autolle oikeata arvoa olemassakaan? Kunnon mukaan nämä wanhat on melkeen ostettava.
En tiedä, minkä auton olet ostanyt.. mutta. Tuo voi johtua siitä että vikakoodi järjestelmässä, muttei vaikuta toimintaan. Ainakn vanhanliiton Audissa tuon tempun tekee jos esim. akku päässyt tyhjäksi.
- Ja onko muuten tuollaiselle 15v ikäiselle autolle oikeata arvoa olemassakaan? Kunnon mukaan nämä wanhat on melkeen ostettava.
Ainoa ongelma minkä olen havainnut, on airbag valon palaminen muutaman minuutin starttauksen jälkeen.
En tiedä, minkä auton olet ostanyt.. mutta. Tuo voi johtua siitä että vikakoodi järjestelmässä, muttei vaikuta toimintaan. Ainakn vanhanliiton Audissa tuon tempun tekee jos esim. akku päässyt tyhjäksi.
Tässä tapauksessa ei välttämättä ole kyse siitä että olis "huvikseen" poistettu rekisteristä välillä.
Itsellä oli 2-kilpinen auto taannoin, ois ollu 3-kilpinen jos olisin kunnostanut ja uudelleen rekisteröinyt. Autolla ei oltu kolaroitu, vaan poistettu rekisteristä käytön puutteen takia kunnes ostin sen ja rekisteröin uudelleen. Taisi olla että ostin tuon 2001, rekisteristä se taisi olla poistettu 2000. Auto oli ~20 vuotta vanha.
Kannattaa edelliseltä omistajalta kysellä tuota kilpijuttua/mahdollista kolarointia.
Itsellä oli 2-kilpinen auto taannoin, ois ollu 3-kilpinen jos olisin kunnostanut ja uudelleen rekisteröinyt. Autolla ei oltu kolaroitu, vaan poistettu rekisteristä käytön puutteen takia kunnes ostin sen ja rekisteröin uudelleen. Taisi olla että ostin tuon 2001, rekisteristä se taisi olla poistettu 2000. Auto oli ~20 vuotta vanha.
Kannattaa edelliseltä omistajalta kysellä tuota kilpijuttua/mahdollista kolarointia.
Mun mielestäni itselleni tuli corradoon merkintä "vanhat kilvet" koska kun auto sai suomessa eka kilvet, niiden kanssa oli jotain hässäkkää eli mun olis pitänyt mennää a katsastuskonttorille kun tulli sanoi että mee b katsastuskonttorille.. siinä vaiheessa a katsastuskonttori oli jo mennyt kiinni joten otin b katsastuskonttorilta toiset kilvet ja sen takia luki "vanha rek.num.."
Pointti: syy voi olla hyvinkin mitätön minkä takia autossa on ollut kahdet kilvet. Ehkä ihan vielä ei kannata haastaa ketään oikeuteen ennekuin selviää syy nille kilville..
Pointti: syy voi olla hyvinkin mitätön minkä takia autossa on ollut kahdet kilvet. Ehkä ihan vielä ei kannata haastaa ketään oikeuteen ennekuin selviää syy nille kilville..
Kiitos kaikille vastanneille
Sain juuri entisen omistajan kiinni. Auto ei ole rusikoitu, vaan entiset kilvet ovat saksan kilvet. Syy miksi luulin entisiä kilpiä saksan kilviksi oli maininta rekisteriotteessa, joka oli muotoa abc-x123 eli tuo x kirjain oli tosiaan tuossa se x. Meinasin että se on vain joku katsastusaseman oma merkintä ja kilpi siis abc-123.
Hyvä homma
Sain juuri entisen omistajan kiinni. Auto ei ole rusikoitu, vaan entiset kilvet ovat saksan kilvet. Syy miksi luulin entisiä kilpiä saksan kilviksi oli maininta rekisteriotteessa, joka oli muotoa abc-x123 eli tuo x kirjain oli tosiaan tuossa se x. Meinasin että se on vain joku katsastusaseman oma merkintä ja kilpi siis abc-123.
Hyvä homma
Hyvä, että selvisi, mutta taas esimerkki siitä, että hutkitaan ennen kuin tutkitaan... Yksi lisä noista kaksikilpyyksistä tuontiautoissa: jos auto tuodaan tullataan esim Turun kautta, niin silloin siellä jo annetaan se uusi Suomen rekkari. Jos auto sitten kuitenkin leimataan ja käydään kilvittämässä Joensuussa niin tuleekin toiset suomi-kilvet autoon, jotenkin noin se meni. Tästä merkintä otteessa eli ed. tunnus: zj 1627 (ulkomaan kilpi), ja sitten vielä eri rivillä tuo toinen "ed.tunnus zxy-987". Näitäkin on tullut vastaan aiheuttanut mietintää..
Itselläni oli aikanaan auto, jolla ajelin kesäisin. Tuolloin oli kannattavaa poistaa auto syksyllä rekisteristä ja keväällä rekisteröintikatsastaa uudelleen. Omistusaikanani autolla ehti olla kolmet eri rekisteritunnukset.
Tuohon ABS -valon palaminen olisi oikeastaan pitänyt reklamoida jo ostotilanteessa.
Tuohon ABS -valon palaminen olisi oikeastaan pitänyt reklamoida jo ostotilanteessa.
no tuon ikäisessä autossa ei oikeastaan VOI olla mitään kallista. Tietty, kaikkihan on suhteellista, siis käsitteinä.
Heh, no jos marmoritiskille joutuu menemään niin silloin mikä tahansa VOI olla kallista :D
Esim -88 gti golfin moottorinohjausboksi vähän reilut 1000e...ei paljoa naurattanut sillon :D
jiisimula, sitä varten on ennakoiva huolto ;) Tai ainakin itse pyrin pitämään auton siinä kunnossa ettei se ole hajoamisen partaalla ja osat (jotka ovat menossa rikki tahi muuten jo vaihtokunnossa vaikka eivät täysin rikki olekaan) vaihdetaan jo ennalta.
Tietty, mahtuuhan sekaan sitäkin porukkaa joka linttaa kaasua pohjaan kun kolina alkaa, tahi vääntää mankkaa isommalle :-D
Mutta minäpä nyt lopetan tämän täyden OT:n jottei lukko napsahda.
Tietty, mahtuuhan sekaan sitäkin porukkaa joka linttaa kaasua pohjaan kun kolina alkaa, tahi vääntää mankkaa isommalle :-D
Mutta minäpä nyt lopetan tämän täyden OT:n jottei lukko napsahda.
-
- -
Täällä myöskin yksi kaksi kilpinen, ja vain siksi, että ostaessani auton, siinä oleva silloinen rekkari ei vaan tahtonut jäädä ikinä mieleen, niin otin sitten eu-kilpien myötä uudet tunnukset, jotka löytyi suoraa konttorin hyllyltä.. ja ikkunoissakin vielä turvamerkinnät vanhoilla kilvillä.. kai sekin on sitten vähintään 1000 euroa halvempi jos sen joskus myisin..
Mulla on kaksi kilpinen auto,siksi kun olin varannut rekisteröintikatsstukseen "vanhat" kilvet. Virkailija oli niin nopea,että kerkes lyömään uudet eu-kilvet otteeseen. Korjasi erheensä ja sain ne vanhat. Otteessa on merkintä edellisistä kilvistä,vaihdettu samana päivänä kun rekisteröintikatsastus suoritettu.
Automaatti askeista.
Ovat krantumpia noi automaatit.
Niihin pitää vaihtaa öljyt vähintään 60 00 km välein samalla puhdistaa ja vaihtaa suodatin, kun sellaisenkin aski sisältää. Myös tulee pitää aurinkoa tarkemmin huoli että öljyä on aina askissa riittävästi. Vieläpä oikeaa siihen laatikkoon tarkoitettua öljyä.
Huolto-ohjeesta viis, jos huollon tekee vähemmillä kilometreillä, ennen viimeistä ohjeen kilometrimäärää. Nyrkkipajassakin öljyn tyhjennys automaatista onnistuu, sekä myös uuden laitto, Automaatissa öljyn mittatikku kertoo, miten paljon sinne öljyä pitää laittaa. Automaatin öljyn vaihtamattomuuden syy ei saa olla tyhjennyspropun puuttuminen. Onhan siinä alapuolella mm. suodattimen sisältävä kansi, joka pitää irroittaa, että pääsee suodattimeen käsiksi. Sieltä hulahtaa öljyt samantien pois ja uudet öljyt saa valutettua vaikka mittatikun reijästä. ATF ei oo mitenkään kankeata tavaraa. Huomaa myös se, että MERKKILIIKE ei tee vaihteiston öljyn vaihtoa, ellei huolto-ohje sitä erikseen vaadi. Järjen käyttö on luvallista. Myös huolto-ohjelmaan tutustuminen kannattaa. Jos siinä ei vaihteiston öljyä koskaan suositella vaihtamaan, pitää asia hoitaa omatoimisesti, tai hankkia sellainen kulkuneuvo, jossa myös vaihteiston huolto kuuluu ohjelmaan. Öljyn vaihto laatikkoon ei poista siltä takuuta, kunhan käytät siihen kamppeeseen suositeltua öljylaatua.
Mutta jos on paksu kukkaro, niin eihän koko autoon tarvii huoltoja tehdä koskaan, sen kunhan ajaa niin kauan, kun tekniikka rysähtää. Pistää sit romun paaliin ja ostaa uuden. Uutta tavaraahan saa tiskiltä, kun pistää visan vinkumaan.
Naurettava väite on, että tekniikka pettää huonouttaan, jos huolloista ei oo huolehdittu. 30 sentin mittainen ratakiskokin pilaantuu ajan myötä, jos sitä ei edes viitsi säilyttää oikein.
Aina myös kannattaisi ostaa sellaisen hintaluokan kapistuksen, että siihen pystyy huollot tekemään, tai teettämään. Lahjaksikin saatuun ajoneuvoon se kannattaa.
Niihin pitää vaihtaa öljyt vähintään 60 00 km välein samalla puhdistaa ja vaihtaa suodatin, kun sellaisenkin aski sisältää. Myös tulee pitää aurinkoa tarkemmin huoli että öljyä on aina askissa riittävästi. Vieläpä oikeaa siihen laatikkoon tarkoitettua öljyä.
Huolto-ohjeesta viis, jos huollon tekee vähemmillä kilometreillä, ennen viimeistä ohjeen kilometrimäärää. Nyrkkipajassakin öljyn tyhjennys automaatista onnistuu, sekä myös uuden laitto, Automaatissa öljyn mittatikku kertoo, miten paljon sinne öljyä pitää laittaa. Automaatin öljyn vaihtamattomuuden syy ei saa olla tyhjennyspropun puuttuminen. Onhan siinä alapuolella mm. suodattimen sisältävä kansi, joka pitää irroittaa, että pääsee suodattimeen käsiksi. Sieltä hulahtaa öljyt samantien pois ja uudet öljyt saa valutettua vaikka mittatikun reijästä. ATF ei oo mitenkään kankeata tavaraa. Huomaa myös se, että MERKKILIIKE ei tee vaihteiston öljyn vaihtoa, ellei huolto-ohje sitä erikseen vaadi. Järjen käyttö on luvallista. Myös huolto-ohjelmaan tutustuminen kannattaa. Jos siinä ei vaihteiston öljyä koskaan suositella vaihtamaan, pitää asia hoitaa omatoimisesti, tai hankkia sellainen kulkuneuvo, jossa myös vaihteiston huolto kuuluu ohjelmaan. Öljyn vaihto laatikkoon ei poista siltä takuuta, kunhan käytät siihen kamppeeseen suositeltua öljylaatua.
Mutta jos on paksu kukkaro, niin eihän koko autoon tarvii huoltoja tehdä koskaan, sen kunhan ajaa niin kauan, kun tekniikka rysähtää. Pistää sit romun paaliin ja ostaa uuden. Uutta tavaraahan saa tiskiltä, kun pistää visan vinkumaan.
Naurettava väite on, että tekniikka pettää huonouttaan, jos huolloista ei oo huolehdittu. 30 sentin mittainen ratakiskokin pilaantuu ajan myötä, jos sitä ei edes viitsi säilyttää oikein.
Aina myös kannattaisi ostaa sellaisen hintaluokan kapistuksen, että siihen pystyy huollot tekemään, tai teettämään. Lahjaksikin saatuun ajoneuvoon se kannattaa.
Esim mersussa on vähän paha ite mennä vaihtamaan öljyjä.
Mittatikkua ei ole, sen tilalla on korkki joka on sinetöity. Sinetin toki saa rikki, mutta sitten tää korkki ei pysykään kiinni enää.
Musta suorastaan naurettavaa touhua, ettei voi itse tarkistaa laatikon öljyjä.
Sinettejä ja mittatikun saa ostaa varaosana mersulta, 100euroa tikku :D tai sit ebaysta...
Mittatikkua ei ole, sen tilalla on korkki joka on sinetöity. Sinetin toki saa rikki, mutta sitten tää korkki ei pysykään kiinni enää.
Musta suorastaan naurettavaa touhua, ettei voi itse tarkistaa laatikon öljyjä.
Sinettejä ja mittatikun saa ostaa varaosana mersulta, 100euroa tikku :D tai sit ebaysta...
^Uudemmissa sähköohjatuissa (n.vm.96->) puuttuu tuo mittatikku, vanhemmista löytyy. Tosiaan tyhmää ettei sitä ole, mutta sen voi itsekkin väsätä mistä vain kunhan tietää mitat mihin asti öljyä pitää olla. Tikku tökätään pohjaan asti joten itse tikun mitoilla ei ole niin väliä. Oikea mittatikku maksaa n.50€. Korkissa on tosiaan se sinettikin, mutta ei tarvitse sitä pysyäkseen kiinni.
No se siitä OT:sta, itse asiahan jo selvisi.
No se siitä OT:sta, itse asiahan jo selvisi.
täällä kans on kakskilpinen auto.. tosin edellinen omistaja otti pois liikenteestä ku ei enään lähteny käyntiin.. virranjakaja oli menny rikki.
eli itsellä ei kyllä ole kakskilpisiä mitään vastaan jos ne vaan toimii ja sama homma on tuontiautoissa. en arvostele hintaa sen mukaan onko kakskilpinen tai saksantuonti vai alkuperäisessä kunnossa oleva suomiauto alkuperäisillä kilvillä.. kuhan kaikki toimii niinku pitää
eli itsellä ei kyllä ole kakskilpisiä mitään vastaan jos ne vaan toimii ja sama homma on tuontiautoissa. en arvostele hintaa sen mukaan onko kakskilpinen tai saksantuonti vai alkuperäisessä kunnossa oleva suomiauto alkuperäisillä kilvillä.. kuhan kaikki toimii niinku pitää
-
- -
Tämä ei ole Suomi auto ja muutama vuosi sitten tuotu Suomeen.
Eli se on 100% varmasti kaksikilpinen. Niin joo, ja PISTE.
Siinä on ollut edelliset kilvet edellisessä kotimaassa, ja ne merkitään suomen rek. otteeseen.
Esim. mun ex. UrS4, jonka rekkari ruotsissa oli RYZ-052, ja se komeili suomalaisessa otteessa sitten FFA-790 -kilpien lisänä.
Välttämättä siis "no panic".
Laitetaan nyt tähän vähän lisää mietittävää, kun näitäkin on nähty:
Mr.X ajaa flänäpäissään autonsa ojaan ja kaataa samalla komean koivun. Keula painuu reilun puolenmetrin verran kasaan, mutta muutaman promillen virratessa veressä Mr.X ei halua asiaa tuoda esille, eikä vakuutusyhtiöön tehdä mitään ilmoitusta. Onneksi Mr.X:n serkkupojan kumminkaima on lähes autopeltiseppä ja hänen kantabaari sama lähiökuppila kuin Mr.X:n oma. Näin muutaman eurokossun avustuksella saadaankin autolle asianmukaisen kolarikorjaus kaverin tallissa ja kännipäisen töppäilyistä ollaan ihan hys-hys. Edes naapurit eivät asiasta sen enempää kuule, kun niin kovasti asianomaista hävettää ja ruttu kärsitään vähin äänin omissa nahoissa. Näin ollen parin viikon päästä auto onkin taas liikkeellä "entistä ehonpana" ja jatkaa elämäänsä edelleen yksikilpisenä. Puoli vuotta myöhemmin Mr.X vaihtaa autoa ja edellinen "helmi" menee käsirahana liikkeeseen jatkaen elämäänsä yksikilpisenä ja liikkeenkin mukaan "tietääksemme kolaroimattomana".
Kas, käytetyt autot on mitä on.
Mr.X ajaa flänäpäissään autonsa ojaan ja kaataa samalla komean koivun. Keula painuu reilun puolenmetrin verran kasaan, mutta muutaman promillen virratessa veressä Mr.X ei halua asiaa tuoda esille, eikä vakuutusyhtiöön tehdä mitään ilmoitusta. Onneksi Mr.X:n serkkupojan kumminkaima on lähes autopeltiseppä ja hänen kantabaari sama lähiökuppila kuin Mr.X:n oma. Näin muutaman eurokossun avustuksella saadaankin autolle asianmukaisen kolarikorjaus kaverin tallissa ja kännipäisen töppäilyistä ollaan ihan hys-hys. Edes naapurit eivät asiasta sen enempää kuule, kun niin kovasti asianomaista hävettää ja ruttu kärsitään vähin äänin omissa nahoissa. Näin ollen parin viikon päästä auto onkin taas liikkeellä "entistä ehonpana" ja jatkaa elämäänsä edelleen yksikilpisenä. Puoli vuotta myöhemmin Mr.X vaihtaa autoa ja edellinen "helmi" menee käsirahana liikkeeseen jatkaen elämäänsä yksikilpisenä ja liikkeenkin mukaan "tietääksemme kolaroimattomana".
Kas, käytetyt autot on mitä on.
Itsellänikin löytyy kaksikilpinen suomiauto, kilvet tosin vaihtuneet 3kk ennen auton käyttöönottoa. Tässä tapauksessa alkuperäinen autolle varattu tunnus ollut HYI-XXX. Myös tuontiautoista tulee kaksikilpisiä jos maahantuontikatsastus jostain syystä suoritetaan loppuun toisella katsastusasemalla millä aloitetaan. Näin ainakin joissain tapauksissa.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”