Ostin kaksikilpisen liikkeestä tietämättäni

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

FFPM
-
Viestit: 8
Liittynyt: 18.8.2007 23:44

Ostin kaksikilpisen liikkeestä tietämättäni

ViestiKirjoittaja FFPM » 18.8.2007 23:55

No niin, olisi pitänyt tsekata rekisteriote ennen kaupantekoa. Sen tiedän nyt jälkiviisaana.

Ostin liikkeestä alle 15-vuotta vanhan auton hintaan 7000€. Auto oli perussiisti, tein siihen melko perusteellisen kuntochekin läheisen huoltoaseman nosturilla korjaajan avustamana. Auto miellytti, ja sain tingattua hinnasta 10% pyynnistä.

Auto on ollut nyt minulla kaksiviikkoa, ja tänään järkytyin kun katsoin rekisteriotetta jossa oli maininta edellisestä rekisteri kilvestä eli auto on kaksikilpinen.

Huomenna yritän tavoitella entistä omistajaa ja tiedustella onko auto kolaripeli ja millainen korjaus siihen on suoritettu.

Ainoa ongelma minkä olen havainnut, on airbag valon palaminen muutaman minuutin starttauksen jälkeen. Vika saattaa tosiaan olla suuri ja kallis. Valitettavasti huomasin ongelman jo autoa ostaessa josta mainitsin myyjälle. Hän ei osannut sanoa miksi valo palaa ja ostin kuitenkin auton. Tuo kaksikilpisyys saattaa olla vastaus kysymykseen miksi bagin valo palaa.

Suurin murheeni on se, että auton jälleenmyyntiarvo ei ole mitä kaupantekohetkellä oletin, lisäksi huonolla tuurilla autossa saattaa olla rakenteellisia virheitä.

Mikä mahtaa olla asemani auton ostajana jos haluan hinnanpalautusta autoliikkeeltä? Katson että olen maksanut liikaa koska auto on kolaripeli joka vaikuttaa oleellisesti jälleenmyyntiarvoon kun minun on aika myydä se.
Eli ei keskitytä arvuuttelemaan onko tämä kolariauto vai ei, vaan oletettakaamme että on, ja miettikäämme saanko minä poloinen mitään hyvitystä siitä että ostin auton arvoon negatiivisesti vaikuttavan kaksikilpisen auton liikkeestä tietämättäni.
Pikaisia vastauksia odotellessa.
Viimeksi muokannut FFPM, 19.8.2007 1:52. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 18.8.2007 23:59

Eihän se välttämättä ole kolaripeli. Jos on vaihdettu eu-kilvet eri tunnuksilla tai ollut poissa rekisteristä tulee silloinkin merkintä edellisestä tunnuksesta.

Vikakoodin lukemisella varmaan alkaa selvitä tuo airbag ongelma.

FFPM
-
Viestit: 8
Liittynyt: 18.8.2007 23:44

ViestiKirjoittaja FFPM » 19.8.2007 0:03

Autossa on EU kilvet joten kilpien vaihto epätodennäköistä.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 19.8.2007 0:07

Meinaatko että vuonna 92 jo ruuvattu EU kilvet paikalleen. :D
Viimeksi muokannut Matti M, 19.8.2007 0:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

reynolds
-
Viestit: 922
Liittynyt: 23.7.2003 16:35

ViestiKirjoittaja reynolds » 19.8.2007 0:16

Auto on ollut nyt minulla kaksiviikkoa, ja tänään järkytyin kun katsoin rekisteriotetta jossa oli maininta edellisestä rekisteri kilvestä eli auto on kaksikilpinen.

Hän ei osannut sanoa miksi valo palaa ja ostin kuitenkin auton.

Enpä näkis mitään syytä liikkeellä antaa mitään hyvitystä.
Tyhmästä päästä kärsii koko lompakko.
Viimeksi muokannut reynolds, 19.8.2007 0:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

FFPM
-
Viestit: 8
Liittynyt: 18.8.2007 23:44

ViestiKirjoittaja FFPM » 19.8.2007 0:18

Sanottakoon vielä että auto ei todennäköisesti ole kaksikilpinen johtuen siitä, että olisi haluttu tietynlaiset kilvet.

Vaikka auto olisi Suomi auto, ja siis uutena ollut luonnollisesti ei-eu-kilvillä, jos se on mällätty ja seisotettu on siihen tullut EU-kilvet väkisinkin jos oletetaan ettei sitä ihan uutena ole rusikoitu.

Tämä ei ole Suomi auto ja muutama vuosi sitten tuotu Suomeen. Eli autossa on ollut Suomessa siis aina EU-kilvet. Ne entiset sekä nykyiset.

Eli unohdetaan nyt sen spekulointi onko se mällätty vai ei, koska todennäköisesti on (selvinnee huomenna kun otan entiseen omistajaan yhteyttä). Kysymys kuuluukin vain että mitkä mahdollisuudet on saada hinnan alennusta autoliikkeltä koska minua ei tiedoitettu auton kaksikilpisyydestä (olettaen että on kolariauto) ostohetkellä? Vaikka autossa olisi viat korjattu täydellisesti, auton kaksikilpisyys pudottaa auton arvoa kun minä aikanaan sen taas myyn.

reynolds
-
Viestit: 922
Liittynyt: 23.7.2003 16:35

ViestiKirjoittaja reynolds » 19.8.2007 0:19

Mitäs sielä otteessa lukee entisenä rekisteritunnuksena? Ettei olis se tuontimaan rekkari...

FFPM
-
Viestit: 8
Liittynyt: 18.8.2007 23:44

ViestiKirjoittaja FFPM » 19.8.2007 0:29

Tyhmästä päästä kärsii koko lompakko.


No niin, eiköhän se tullut jo heti aloituksessa ilmi että tein virheen kun en rekisteriotetta huomannut katsoa.

Jos on tarvetta päänaukomiselle, voi mennä ihan vapaasti muualle sitä harrastamaan.

Kysyn ainoastaan, onko kuluttajalla oikeus hinnanalennukseen jos on ostanut liikkeestä kaksikilpisen kolaroidun auton ilman että myyjä on tiedoittanut asiasta? En sitä, olenko Suomen viisain autonostaja.

Uskon että joku saattaisi tietää asiasta jotain, joten älkää kirjoittako tähän jollei ole muuta sanomista että "olisit tehnyt niin ja näin" tai "tyhmästä päästä kärsii koko lompakko" tyylisiä wnb nokkeluuksia koska kuten ensimmäisessä postauksessani jo totesin, minun olisi tullut tarkistaa rekisteriote ja olen siis tietoinen virheestäni. Tehty mikä tehty, nyt yritän kartoittaa nykyistä asemaani kuluttajana.

Joten cut the b.s ja asiaan. Kiitos niille jotka edes yrittävät auttaa.

FFPM
-
Viestit: 8
Liittynyt: 18.8.2007 23:44

ViestiKirjoittaja FFPM » 19.8.2007 0:31

Oli kolminumeroinen ja -kirjaiminen. Eli Suomen rekkari koska tuontimaa Saksa.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

Autot on kaksikilpisiä... vain prätkässä on yksi kilpi ;)

ViestiKirjoittaja Ike » 19.8.2007 0:36

Kannattaa muistaa että voi olla yhtä hyvin kolmi- tai nelikilpinenkin... otteeseenhan merkitään vain viimeisin edellinen tunnus.

FFPM
-
Viestit: 8
Liittynyt: 18.8.2007 23:44

ViestiKirjoittaja FFPM » 19.8.2007 0:39

Juu niin saattaa.

wicce
-
Viestit: 172
Liittynyt: 22.6.2007 2:02

ViestiKirjoittaja wicce » 19.8.2007 0:43

Kuluttajaasiamies tai mikäs se nyt olikaan, mutta kuitenki neuvoo varmasti tyylin kokeile perua kauppa tai oikeuteen... Itse ostin edellisen auto ja totesin se olleen kans ns. kaksi kilpinen ja selvitinpä syynki ihan kyselemättä, kun oli niin selvasti havaittavissa. Oli näet auto joskus "ryövätty" oikein rankalla kädellä (lasit sisään ja verhoilu pilattu täysin) Ja edellistä edellisen auton ostin kone vikaisena eikä myyjä sanonut mitään oston yhteydeszsä, mutta sain onneksi korjauksen myyjän piikkiin lähes mukisematta. Tuo kuluttaja asiamies on vaihtoehtona ihan varteenotettava sillä kyllä niille soitellaqan jos mistä

Olettaisin tuota justiin, että se asiamies jos siihen otat yhteyttä niin ehdottaa noin tai voithan tietenki käydä siellä liikkeessä suoraan kyseleen asiaa. Yrittänyttä ei laiteta kuuluu sananlasku (omakohtaisa kokemuksia)

Toivottavasti kirjoitin todella epäselvästi...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 19.8.2007 1:22

kannattaa käydä liikkeessä jos ei ala millekkään yhteydenotto kuluttajasuojamieheen ja jos käy sitten liike hankalaksi niin käräjille...

FFPM
-
Viestit: 8
Liittynyt: 18.8.2007 23:44

ViestiKirjoittaja FFPM » 19.8.2007 1:41

kannattaa käydä liikkeessä jos ei ala millekkään yhteydenotto kuluttajasuojamieheen ja jos käy sitten liike hankalaksi niin käräjille...


Ehkä ensimmäinen vastaus itse kysymykseen jota koko topic käsittelee. Kiitos

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 19.8.2007 2:22

Voi olla et tosta ei tuu mitään hyvitystä tai hinnan alennusta.
En tiedä, mutta tohon että se on kolariauto ja kun myyt eteenpäin, niin sen hinta on alempi. Periaatteesshan liikekin voi sanoa tohon että ne möi auton halvemmalla. Toisaalta, mitäs jos se ei olekaan kolariauto, meinaatko että vielä saat rahojas takasin?

En tiedä voitko ees käyttää tota jälleenmyynti-ideaa ees perusteena hyvitykselle, koska auton arvohan voi pudota mistä tahansa syystä, vaikka että kivi lentää taivaalta katolle jne. Siinä tapauksessa, että tosta olisi käytäänön haittaa voisi tietenkin olla mahdollista saada hilloo takasin.

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13

ViestiKirjoittaja malfean » 19.8.2007 3:32

EN tiedä meneekö tämä vierestä, mutta kaksikilpisyys ei tarkoita
aina mällättyä, yleensä kyllä.

Ainoa suht varma tapa varmistua, on soittaa auton edelliselle omistajalle,
jos autorekisterikeskuksesta saat henkilön selville. Sitten on taas kättä
pidempää vääntää liikkeen kanssa.

Kuten vissiin tuossa ylenpänä mainittiin, jos auto ei ole mennyt vakuutuksen
lunastuksen kautta, niin siitä ei jäisi mitään merkintää rekkariin, joten tuo ei
kerro kaikkea. Suoraan myyjän kautta voi olla hankala saada alennusta,
mutta kuluttajasuojan ja oikeuden kautta kyllä.

M.H.
-
Viestit: 289
Liittynyt: 20.11.2003 0:41

ViestiKirjoittaja M.H. » 19.8.2007 10:07

Sanoisin, että olet vahvoilla tavoitellessasi hinnanalennusta. _Muistan_ jokunen vuosi sitten lukeneeni oikeustapauksesta (olisikohan ollut KKO), jossa lähtötilanne oli vastaava. Oikeuden päätöksen mukaan ostajan ei tarvitse liikkeestä ostaessaan tutkia rekisteriotetta. Tämä kaikki siis muistin pohjalta.

EDIT: Siis olettaen, että kyseessä on mällätty peli ja hinta on ollut siihen suhteutettuna liian korkea.

busdriver
-
Viestit: 91
Liittynyt: 8.8.2007 14:37

ViestiKirjoittaja busdriver » 19.8.2007 11:33

Kyllä minusta tuossa haiskahtaa lievän petoksen tunnusmerkki, jos noin vahvasti ajoneuvon arvoon vaikuttava seikka jätetään mainitsematta. Jotkut liikkeet eivät suostu ottamaan lainkaan 2-kilpisiä autoja vaihdossa, on kokeiltu.

Mutta tosiaan kuten jo monesti tässä on todettu, ei 2-kilpisyys tarkoita aina kolarioitua autoa. Eihän ne edelliset kilvet ole kenties olleet erikoiskilvet, eli joku on halunnut juuri tietyt kirjaimet/numerot? Ja joskus kilpiä vaihdetaan jos auto on ollut osallisena jossain ikävässä tapahtumassa (pankkiryöstö, pimeän viinan kaupustelu, heimoveljen entinen auto yms.) Jotain hämärää siellä saattaa olla, ei kilpiä kuitenkaan ihan huvikseen kukaan vaihtele. Joskus oli tosin joku kampanja jossa mm. GAY-xxx ja SEX-xxx kilpiä sai vaihtaa toisenlaisiin, olikohan peräti ihan ilman korvausta. Noita kilpiä ei varmaan kyllä ole jaettu enää vuosiin.

Airbag valon palaminen voi johtua ihan kosketusviastakin. Mulla oli joskus rellu laguna, jossa paloi aina silloin tällöin airbagin valo. Korjaus oli siinä kun putsaili ja rasvaili kuskin penkin alla olevaa liitintä. Kuuluu vähän niinkuin asiaan ranskalaisissa sähköliittimissä eriasteiset hapettumat.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 19.8.2007 12:11

Onko sillä mitään väliä onko se 15v vanha auto kolaroitu vaiko ei?? - Toki jos on ihan kieroksi vedetty, ja joku osaamaton kyläseppä parsinut kasaan, niin varmasti silloin vaikuttaa arvoon. Mutta jos on osaavissa käsissä korjattu kuten pitääkin, en ainakaan minä näkisi mitään syytä, ettei se auto olisi yhtä hyvä kuin kolaroimatonkin.
- Ja onko muuten tuollaiselle 15v ikäiselle autolle oikeata arvoa olemassakaan? Kunnon mukaan nämä wanhat on melkeen ostettava.

Ainoa ongelma minkä olen havainnut, on airbag valon palaminen muutaman minuutin starttauksen jälkeen.


En tiedä, minkä auton olet ostanyt.. mutta. Tuo voi johtua siitä että vikakoodi järjestelmässä, muttei vaikuta toimintaan. Ainakn vanhanliiton Audissa tuon tempun tekee jos esim. akku päässyt tyhjäksi.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 19.8.2007 12:58

Tässä tapauksessa ei välttämättä ole kyse siitä että olis "huvikseen" poistettu rekisteristä välillä.
Itsellä oli 2-kilpinen auto taannoin, ois ollu 3-kilpinen jos olisin kunnostanut ja uudelleen rekisteröinyt. Autolla ei oltu kolaroitu, vaan poistettu rekisteristä käytön puutteen takia kunnes ostin sen ja rekisteröin uudelleen. Taisi olla että ostin tuon 2001, rekisteristä se taisi olla poistettu 2000. Auto oli ~20 vuotta vanha.
Kannattaa edelliseltä omistajalta kysellä tuota kilpijuttua/mahdollista kolarointia.

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juissi » 19.8.2007 13:42

Mun mielestäni itselleni tuli corradoon merkintä "vanhat kilvet" koska kun auto sai suomessa eka kilvet, niiden kanssa oli jotain hässäkkää eli mun olis pitänyt mennää a katsastuskonttorille kun tulli sanoi että mee b katsastuskonttorille.. siinä vaiheessa a katsastuskonttori oli jo mennyt kiinni joten otin b katsastuskonttorilta toiset kilvet ja sen takia luki "vanha rek.num.."

Pointti: syy voi olla hyvinkin mitätön minkä takia autossa on ollut kahdet kilvet. Ehkä ihan vielä ei kannata haastaa ketään oikeuteen ennekuin selviää syy nille kilville..

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 19.8.2007 13:52

Minun näkemykseni mukaan "alle 15 vuotta vanhassa autossa", jonka ostohinta on ollut 7000 euroa, ei voi puhua mistään kovin suunnattomista jälleenmyyntiarvoista muutenkaan, vai mitenkä? Lienee aika sama saako siitä viiden vuoden ajojen jälkeen kaksi vai kolme tonnia?

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13

ViestiKirjoittaja malfean » 19.8.2007 14:44

No tonneja se alennus voi olla.

Mutta kannattaisi ekana nyt ottaa selvää esim edelliseltä omistajalta,
MIKSI auto on kaksikilpinen. Koko homma voi selvitä parhainpäin.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 19.8.2007 14:52

Pointti: syy voi olla hyvinkin mitätön minkä takia autossa on ollut kahdet kilvet.


Aivan,turha noita on jännittää. Itsellekin kilpi vaihtui Golfiin kun konttori hukkasi tilaamani alkuperäiset kilvet kun otin liikenteeseen takas. Jaksanu kolmea viikkoa odottaa niin otin toiset kilvet.

FFPM
-
Viestit: 8
Liittynyt: 18.8.2007 23:44

ViestiKirjoittaja FFPM » 19.8.2007 14:54

Kiitos kaikille vastanneille

Huomenna yritän tavoitella entistä omistajaa ja tiedustella onko auto kolaripeli ja millainen korjaus siihen on suoritettu.


Sain juuri entisen omistajan kiinni. Auto ei ole rusikoitu, vaan entiset kilvet ovat saksan kilvet. Syy miksi luulin entisiä kilpiä saksan kilviksi oli maininta rekisteriotteessa, joka oli muotoa abc-x123 eli tuo x kirjain oli tosiaan tuossa se x. Meinasin että se on vain joku katsastusaseman oma merkintä ja kilpi siis abc-123.

Hyvä homma

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 19.8.2007 15:19

Noniih... siinähän se sitten. Kauhee melu ja pirun kuvien maalailu noin pienestä jutusta. Kaduttiko tekemäsi kauppa, kun monessa postauksessa puhuit et jos saisit rahoja takasin?

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 19.8.2007 17:57

Flashmn, noita ostokrapulaisia tuntuu välillä olevan liikenteessä..
Tämäkin olisi selvinnyt YHDELLÄ soitolla AKE:lle, ilman edellisen omistajan kiusaamista, tahi jo sillä että ostaja olisi pitänyt silmät auki rek.otetta lukiessa.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 19.8.2007 17:58

Hyvä, että selvisi, mutta taas esimerkki siitä, että hutkitaan ennen kuin tutkitaan... Yksi lisä noista kaksikilpyyksistä tuontiautoissa: jos auto tuodaan tullataan esim Turun kautta, niin silloin siellä jo annetaan se uusi Suomen rekkari. Jos auto sitten kuitenkin leimataan ja käydään kilvittämässä Joensuussa niin tuleekin toiset suomi-kilvet autoon, jotenkin noin se meni. Tästä merkintä otteessa eli ed. tunnus: zj 1627 (ulkomaan kilpi), ja sitten vielä eri rivillä tuo toinen "ed.tunnus zxy-987". Näitäkin on tullut vastaan aiheuttanut mietintää..

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 19.8.2007 20:02

Itselläni oli aikanaan auto, jolla ajelin kesäisin. Tuolloin oli kannattavaa poistaa auto syksyllä rekisteristä ja keväällä rekisteröintikatsastaa uudelleen. Omistusaikanani autolla ehti olla kolmet eri rekisteritunnukset.
Tuohon ABS -valon palaminen olisi oikeastaan pitänyt reklamoida jo ostotilanteessa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 19.8.2007 20:21

^ se oli airbag. toivottavasti ei mitään kallista...

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 19.8.2007 21:04

kilpijoki, no tuon ikäisessä autossa ei oikeastaan VOI olla mitään kallista. Tietty, kaikkihan on suhteellista, siis käsitteinä. Mutta eiköhän yhden airbag-valon (ja järjestelmän) toimimaan saa max 200e:llä.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 19.8.2007 22:24

no tuon ikäisessä autossa ei oikeastaan VOI olla mitään kallista. Tietty, kaikkihan on suhteellista, siis käsitteinä.

Heh, no jos marmoritiskille joutuu menemään niin silloin mikä tahansa VOI olla kallista :D

Esim -88 gti golfin moottorinohjausboksi vähän reilut 1000e...ei paljoa naurattanut sillon :D

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 19.8.2007 23:31

No jos marmoritiskiltä lähtee hakemaan niin maksaa polttimotkin kivasti. Mutta jos osaa vähänkään järkeä käyttää osahankinnoissa niin sitten..

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 20.8.2007 1:13

Ja yleensä, jos käyttöautosta jotain hajoaa, niin sekin myös on kallista jos autolle olisi käyttöä joka päivä, eikä oikeasti ole aikaa etsiä halvinta korjausvaihtoehtoa. Etenkin jos toisessa päässä painona vuokra-auto tai taksi..

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 20.8.2007 14:21

jiisimula, sitä varten on ennakoiva huolto ;) Tai ainakin itse pyrin pitämään auton siinä kunnossa ettei se ole hajoamisen partaalla ja osat (jotka ovat menossa rikki tahi muuten jo vaihtokunnossa vaikka eivät täysin rikki olekaan) vaihdetaan jo ennalta.
Tietty, mahtuuhan sekaan sitäkin porukkaa joka linttaa kaasua pohjaan kun kolina alkaa, tahi vääntää mankkaa isommalle :-D

Mutta minäpä nyt lopetan tämän täyden OT:n jottei lukko napsahda.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 20.8.2007 15:00

jep. Mutta niitä on paljon vikoja jotka voivat yllättää kuin salama kirkkaalta taivaalta. Esim. Itsellä kun tuo automaattiaski laukesi, se ei ilmoitellut mitään ennen kuin laukesi. Tietty, olisihan se varmaan kuulunut jo vaihtaa kun kerran ainakin 150k tuollakin askilla jo takana:)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 20.8.2007 16:41

No jos marmoritiskiltä lähtee hakemaan niin maksaa polttimotkin kivasti. Mutta jos osaa vähänkään järkeä käyttää osahankinnoissa niin sitten..

Vaan joitain osia kun ei saa muualta kuin marmoritiskiltä. Ja niistä ne yleensä sitten osaavatkin ottaa kaiken rahan irti minkä saavat.

Diesel inside
-
Viestit: 628
Liittynyt: 23.7.2003 17:18

ViestiKirjoittaja Diesel inside » 20.8.2007 17:06

Täällä myöskin yksi kaksi kilpinen, ja vain siksi, että ostaessani auton, siinä oleva silloinen rekkari ei vaan tahtonut jäädä ikinä mieleen, niin otin sitten eu-kilpien myötä uudet tunnukset, jotka löytyi suoraa konttorin hyllyltä.. ja ikkunoissakin vielä turvamerkinnät vanhoilla kilvillä.. kai sekin on sitten vähintään 1000 euroa halvempi jos sen joskus myisin..

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 20.8.2007 17:26

Mulla on kaksi kilpinen auto,siksi kun olin varannut rekisteröintikatsstukseen "vanhat" kilvet. Virkailija oli niin nopea,että kerkes lyömään uudet eu-kilvet otteeseen. Korjasi erheensä ja sain ne vanhat. Otteessa on merkintä edellisistä kilvistä,vaihdettu samana päivänä kun rekisteröintikatsastus suoritettu.

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 20.8.2007 17:33

Mulla kävi samantyyppinen homma edellisen auton kanssa. Ostin tosin yksityiseltä. Auto oli mennyt uutena ahvenanmaalle ja siksi kahdet kilvet.

Pekopee
-
Viestit: 79
Liittynyt: 13.8.2007 21:38

Automaatti askeista.

ViestiKirjoittaja Pekopee » 27.9.2007 12:54

Ovat krantumpia noi automaatit.

Niihin pitää vaihtaa öljyt vähintään 60 00 km välein samalla puhdistaa ja vaihtaa suodatin, kun sellaisenkin aski sisältää. Myös tulee pitää aurinkoa tarkemmin huoli että öljyä on aina askissa riittävästi. Vieläpä oikeaa siihen laatikkoon tarkoitettua öljyä.

Huolto-ohjeesta viis, jos huollon tekee vähemmillä kilometreillä, ennen viimeistä ohjeen kilometrimäärää. Nyrkkipajassakin öljyn tyhjennys automaatista onnistuu, sekä myös uuden laitto, Automaatissa öljyn mittatikku kertoo, miten paljon sinne öljyä pitää laittaa. Automaatin öljyn vaihtamattomuuden syy ei saa olla tyhjennyspropun puuttuminen. Onhan siinä alapuolella mm. suodattimen sisältävä kansi, joka pitää irroittaa, että pääsee suodattimeen käsiksi. Sieltä hulahtaa öljyt samantien pois ja uudet öljyt saa valutettua vaikka mittatikun reijästä. ATF ei oo mitenkään kankeata tavaraa. Huomaa myös se, että MERKKILIIKE ei tee vaihteiston öljyn vaihtoa, ellei huolto-ohje sitä erikseen vaadi. Järjen käyttö on luvallista. Myös huolto-ohjelmaan tutustuminen kannattaa. Jos siinä ei vaihteiston öljyä koskaan suositella vaihtamaan, pitää asia hoitaa omatoimisesti, tai hankkia sellainen kulkuneuvo, jossa myös vaihteiston huolto kuuluu ohjelmaan. Öljyn vaihto laatikkoon ei poista siltä takuuta, kunhan käytät siihen kamppeeseen suositeltua öljylaatua.

Mutta jos on paksu kukkaro, niin eihän koko autoon tarvii huoltoja tehdä koskaan, sen kunhan ajaa niin kauan, kun tekniikka rysähtää. Pistää sit romun paaliin ja ostaa uuden. Uutta tavaraahan saa tiskiltä, kun pistää visan vinkumaan.

Naurettava väite on, että tekniikka pettää huonouttaan, jos huolloista ei oo huolehdittu. 30 sentin mittainen ratakiskokin pilaantuu ajan myötä, jos sitä ei edes viitsi säilyttää oikein.

Aina myös kannattaisi ostaa sellaisen hintaluokan kapistuksen, että siihen pystyy huollot tekemään, tai teettämään. Lahjaksikin saatuun ajoneuvoon se kannattaa.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 27.9.2007 14:49

Esim mersussa on vähän paha ite mennä vaihtamaan öljyjä.
Mittatikkua ei ole, sen tilalla on korkki joka on sinetöity. Sinetin toki saa rikki, mutta sitten tää korkki ei pysykään kiinni enää.
Musta suorastaan naurettavaa touhua, ettei voi itse tarkistaa laatikon öljyjä.

Sinettejä ja mittatikun saa ostaa varaosana mersulta, 100euroa tikku :D tai sit ebaysta...

AM
-
Viestit: 34
Liittynyt: 2.10.2005 23:25

ViestiKirjoittaja AM » 27.9.2007 17:52

^Uudemmissa sähköohjatuissa (n.vm.96->) puuttuu tuo mittatikku, vanhemmista löytyy. Tosiaan tyhmää ettei sitä ole, mutta sen voi itsekkin väsätä mistä vain kunhan tietää mitat mihin asti öljyä pitää olla. Tikku tökätään pohjaan asti joten itse tikun mitoilla ei ole niin väliä. Oikea mittatikku maksaa n.50€. Korkissa on tosiaan se sinettikin, mutta ei tarvitse sitä pysyäkseen kiinni.

No se siitä OT:sta, itse asiahan jo selvisi.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 27.9.2007 22:44

täällä kans on kakskilpinen auto.. tosin edellinen omistaja otti pois liikenteestä ku ei enään lähteny käyntiin.. virranjakaja oli menny rikki.

eli itsellä ei kyllä ole kakskilpisiä mitään vastaan jos ne vaan toimii ja sama homma on tuontiautoissa. en arvostele hintaa sen mukaan onko kakskilpinen tai saksantuonti vai alkuperäisessä kunnossa oleva suomiauto alkuperäisillä kilvillä.. kuhan kaikki toimii niinku pitää

Calle
-
Viestit: 128
Liittynyt: 3.9.2003 22:12

ViestiKirjoittaja Calle » 28.9.2007 10:26

Jos sallinette, pieni välikevennys aiheeseen lienee paikallaan:

" Ostin punaisen auton vaikka olin menossa ostamaan mustaa, musta sen piti oikeesti olla! Saanko korvauksen jostakin, voinko palauttaa auton ja saada pääomasta korkoa."

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 28.9.2007 13:23

^ Et

:p

</välikevennys>

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 30.9.2007 21:33

AM, mä en kysyny neuvoa, kyl mä osaan omat autoni fiksata :)

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 30.9.2007 22:45

Tämä ei ole Suomi auto ja muutama vuosi sitten tuotu Suomeen.


Eli se on 100% varmasti kaksikilpinen. Niin joo, ja PISTE.
Siinä on ollut edelliset kilvet edellisessä kotimaassa, ja ne merkitään suomen rek. otteeseen.

Esim. mun ex. UrS4, jonka rekkari ruotsissa oli RYZ-052, ja se komeili suomalaisessa otteessa sitten FFA-790 -kilpien lisänä.

Välttämättä siis "no panic".

AM
-
Viestit: 34
Liittynyt: 2.10.2005 23:25

ViestiKirjoittaja AM » 1.10.2007 13:25

Flashmn kirjoitti:AM, mä en kysyny neuvoa, kyl mä osaan omat autoni fiksata :)


Korjasinpahan vain väärät väitteesi ja puutteet yleis-sivistyksessä :)

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 1.10.2007 17:47

Jaa kuten mitkä niistä? 100euroa tikusta vai se ettei pysy kiinni sinetillä, vai se että en eritellyt missä vuosimallissa mittatikku on unohdettu? mut se sitä.

AM
-
Viestit: 34
Liittynyt: 2.10.2005 23:25

ViestiKirjoittaja AM » 1.10.2007 21:28

Huoh..no pitääpä nyt vääntää tuostakin. Tikku maksaa n.50€ ja pysyy kiinni ilman sinettiäkin..

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 2.10.2007 2:57

Laitetaan nyt tähän vähän lisää mietittävää, kun näitäkin on nähty:
Mr.X ajaa flänäpäissään autonsa ojaan ja kaataa samalla komean koivun. Keula painuu reilun puolenmetrin verran kasaan, mutta muutaman promillen virratessa veressä Mr.X ei halua asiaa tuoda esille, eikä vakuutusyhtiöön tehdä mitään ilmoitusta. Onneksi Mr.X:n serkkupojan kumminkaima on lähes autopeltiseppä ja hänen kantabaari sama lähiökuppila kuin Mr.X:n oma. Näin muutaman eurokossun avustuksella saadaankin autolle asianmukaisen kolarikorjaus kaverin tallissa ja kännipäisen töppäilyistä ollaan ihan hys-hys. Edes naapurit eivät asiasta sen enempää kuule, kun niin kovasti asianomaista hävettää ja ruttu kärsitään vähin äänin omissa nahoissa. Näin ollen parin viikon päästä auto onkin taas liikkeellä "entistä ehonpana" ja jatkaa elämäänsä edelleen yksikilpisenä. Puoli vuotta myöhemmin Mr.X vaihtaa autoa ja edellinen "helmi" menee käsirahana liikkeeseen jatkaen elämäänsä yksikilpisenä ja liikkeenkin mukaan "tietääksemme kolaroimattomana".
Kas, käytetyt autot on mitä on.

Juza
-
Viestit: 30
Liittynyt: 5.11.2003 8:53

ViestiKirjoittaja Juza » 4.10.2007 12:26

Itsellänikin löytyy kaksikilpinen suomiauto, kilvet tosin vaihtuneet 3kk ennen auton käyttöönottoa. Tässä tapauksessa alkuperäinen autolle varattu tunnus ollut HYI-XXX. Myös tuontiautoista tulee kaksikilpisiä jos maahantuontikatsastus jostain syystä suoritetaan loppuun toisella katsastusasemalla millä aloitetaan. Näin ainakin joissain tapauksissa.

Kari.L
-
Viestit: 1746
Liittynyt: 23.7.2003 21:48

ViestiKirjoittaja Kari.L » 4.10.2007 17:33

Itse ajoin kerran yhden auton hakureissulta suoraan konttorille ja uudet kilvet kiinni. Vanhat oli senverran hintahtavat, että en vaan pystynyt elämään niiden kanssa =P


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa