Virranjakajan stefan vaihto onkelma (KR)...
Valvoja: ffp jäsenet
Virranjakajan stefan vaihto onkelma (KR)...
Elikkäs söörtsin kanssa aikani pelailtua en vieläkään saanut vastausta siihen, että miten tämän KR-moottorin (16V Gti) virranjakaja puretaan stefan vaihtoa varten...?Pitääkös se pieni lukitustappi sieltä takapuolelta naputella jollain poies ja purkaantuuko jakaja siten?vai vieläkö sen takana on jotain lukitus sokkia tms...?Entäs tämä pyörijä sitten, lueskelin, että toi alkuperänen on jollain liimalla kiinni ja pitäisi näin ollen hajottaa, jotta uusi saadaan vaihdettua tilalle...?ruuvipenkkiin kiinni ja väännetään tarpeeksi tiukalle, että se hajoaa?Niin ja plussaa olisi tietenkin jos joku osaisi sanoa, että mistä täällä oulun seudulla voisi näitä stefoja kysellä:)...pörhöltä käväsin jo kyseleen, mutta kuten teksteistäkin kävi ilmi, ei stefaa saa varaosana, vaan tyrkyttivät uutta kokonaista jakajaa....
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Oulusta stefaa kyselisin tuolta ->
http://www.taunotasanto.fi/
http://www.taunotasanto.fi/
Jeps pitääpä alkaa purkamaan näillä neuvoilla:)...elikkäs niitä kolmea tasapää ruuvia ei tarvii alkaa irrotteleen sieltä virranjakajan pyörijän päästä...?lähtisikö toi pyörijä irti ehyenä jos sitä kokeilisi lämmittää ja sitten pihdeillä varovasti nitkutella, oletteko kokeilleet..?ajattelin vaan, että v-mäistä alkaa niitä pieniä palasia kihnuttaan irti siitä akselilta jos pyörijän hajoittaa palasiksi...Toi Tasannon Tauno kävikin mielessä, ja stefan mitathan näki tuolta tekstit-osiosta...
Milläs ihmeellä olette saaneet sen tapin poies, jotta jakaja purkaantuisi...!!?Itse yritin tänään saaha sitä pois tapilla varovaisesti taputtelemalla ja lämmitin jopa sitä tappia, että olisi lähtenyt irti...tiedän kyllä, että se lämmittäminen ei välttämättä tee hyvää sille jakajalle, mutta kun sattui olemaan yksi vanha rikkinäinen jakaja, niin testasin siihen:)....
Siis pyörijä kyllä irtoo, mutta se tappi sieltä jakajan toisesta päästä, joka pitää jakajaa kasassa...Siis ensinhän siitä lähtee se jousi systeemi pois ja sen alla on se tappi...siis se tappiha pitää irroittaa, jotta pääset vaihtamaan sen stefan, jos nyt olen oikein käsittänyt...vai onnistuuko purkaa toisesta päästä?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Sakaralevy on kyllä kiinteä. Siksipä 16v-jakajaan ei saa alkuperäisenä uutta hall-anturiakaan, ainoastaan kokonaisen jakajan.
Akselin kannen puoleisessa päässä on lyötynä pieni piste, jota voipi käyttää muistiapuna käyttöpyörää takaisin asentaessa. Lukitustappi on akselissa ns. tiukalla sovitteella ja lähtee kyllä lyömällä, mutta kannattaa unohtaa heti kärkeen kaikki 'vasaralla-ruuvarinpäähän' konstit. Kannattaa ottaa oikeat työkalut, joilla ei heti riko kallista jakajaa.
Akselin kannen puoleisessa päässä on lyötynä pieni piste, jota voipi käyttää muistiapuna käyttöpyörää takaisin asentaessa. Lukitustappi on akselissa ns. tiukalla sovitteella ja lähtee kyllä lyömällä, mutta kannattaa unohtaa heti kärkeen kaikki 'vasaralla-ruuvarinpäähän' konstit. Kannattaa ottaa oikeat työkalut, joilla ei heti riko kallista jakajaa.
tänään hakkasin osiksi oman virranjakajan, koska tiiviste pitää vaihtaa ja hall anturin sakaralevy murtunut (heh.. oli murtunut jo ennen tapin irroitus murjontaa. )
Stefan päällä oli ohut metalli "prikka" joka on reunoiltaan uritettu. Jotta stefan saisi poistettua jouduin kampeamaan tämän prikan pienoisella voimalla, joilloin se luonnollisesti meni hieman kieroksi.
saako näitä uusia prikkoja jostain?
Tässä herää kysymys vanhan jakajan kunnostamisen järkevyydestä.. vwheritage myy uutta hall anturia, mutta maksaa miltei 200e.. kun ebayssa myydään jotain tarvike jakajia n. 50e hintaan sisältäen hall anturin ja luultavasti uuden stefan :)
Onko noista halpis jakajista kokemuksia? tietty kyseessä osa joka saisi jopa toimia ;) mutta tämä hintaero.....
Stefan päällä oli ohut metalli "prikka" joka on reunoiltaan uritettu. Jotta stefan saisi poistettua jouduin kampeamaan tämän prikan pienoisella voimalla, joilloin se luonnollisesti meni hieman kieroksi.
saako näitä uusia prikkoja jostain?
Tässä herää kysymys vanhan jakajan kunnostamisen järkevyydestä.. vwheritage myy uutta hall anturia, mutta maksaa miltei 200e.. kun ebayssa myydään jotain tarvike jakajia n. 50e hintaan sisältäen hall anturin ja luultavasti uuden stefan :)
Onko noista halpis jakajista kokemuksia? tietty kyseessä osa joka saisi jopa toimia ;) mutta tämä hintaero.....
Uusi hall-anturi (Facet) n. 66e tänä aamuna Mikkelin AD-varaosaliikkeessä. Oli 1 kpl hyllyssä ja ostin sen pois :) Uusi jakaja on näiden paikallisten tarvikeliikkeiden hinnastoissa 130e ja siitä ylöspäin.
Kohta alan purkamaan tuota omaa jakajaa että saan tuon anturin vaihdettua, tai todettua että en saa purettua ja ostan uuden jakajan.
Kohta alan purkamaan tuota omaa jakajaa että saan tuon anturin vaihdettua, tai todettua että en saa purettua ja ostan uuden jakajan.
Hippi: jos sulla on se pyörivä sakaralevy murtunut niin ei silloin ehkä kannata korjailla mitään. Uusi jakaja ostoslistalle.
Hall vaihdettu, eikä edes tarvinnut lähteä ostamaan uutta jakajaa. Vaihto on sinällään helppo homma, kun vaan purkaa oikein.
Jakajan takapuolelta poistetaan ensin lukkorengas.
Lyödään sopivalla lyöntityökalulla lukitustappi irti.
Kun tapin saa napautettua pois paikoiltaan ja käyttöpyörä putoaa lattialle, muistat onneksesi että otit sentään kuvia kokoonpanosta ennen purkamista, jotta näet miten päin käyttöpyörä oli akselissa kiinni...
Vedetään akseli irti.
Ja nyt meillä on vanha Hall-anturi vaihdettavissa uuteen.
Kasaaminen on sitten vain äskeiset toimenpiteet käännetyssä järjestyksessä.
Hall vaihdettu, eikä edes tarvinnut lähteä ostamaan uutta jakajaa. Vaihto on sinällään helppo homma, kun vaan purkaa oikein.
Jakajan takapuolelta poistetaan ensin lukkorengas.

Lyödään sopivalla lyöntityökalulla lukitustappi irti.


Kun tapin saa napautettua pois paikoiltaan ja käyttöpyörä putoaa lattialle, muistat onneksesi että otit sentään kuvia kokoonpanosta ennen purkamista, jotta näet miten päin käyttöpyörä oli akselissa kiinni...
Vedetään akseli irti.

Ja nyt meillä on vanha Hall-anturi vaihdettavissa uuteen.


Kasaaminen on sitten vain äskeiset toimenpiteet käännetyssä järjestyksessä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 24 vierailijaa