Golf III bensa -> TDI

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

manninen
-
Viestit: 253
Liittynyt: 31.12.2005 14:30

Golf III bensa -> TDI

ViestiKirjoittaja manninen » 13.8.2007 21:58

Käykö Boran tai IV Golfin 1.9 TDi tekniikka kuinka kivuttomasti kolmos variantin keulille?

Kannattaako tekniikkaa etsiä Suomesta vai ulkomailta, kolariautoista vai ehjistä?

Kiinnostaisi tuo TDi, sillä TD:hen ei vissiin saa lastua laitettua?

Käykö muista saman konsernin laitteista tuo TDi mylly Golfiin?

Meneekö muuta vaihtoon kun moottori, laatikko, bensatankki?

Pitäisi kouluun tehdä päättötyö, niin ajattelin että tuossa olisi ainakin tekemistä ko. aiheeseen.

Pajalle.comin sivuja tutkiskelin äsken, mutta siellä ei kovin yksityiskohtaisesti kerrottu noita osia mitä pitää vaihtaa yms.

Jos jollain on kokemuksia ko. operaatiosta, niin kommenttia vaan kehiin!

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 13.8.2007 22:23

No kyllä sinne voi heittää melkein minkä vain TDI-tekniikan, kunhan muistaa teho- ja tilavuusrajoitukset. Uudemmissa joudut kyllä laittamaan sitten normaalisti myös mittariston, jossa sijaitsee ajonestolaitteisto, muuten et sitä uudempaa moottoriasi käyntiin saa. Mittariston joudut kyllä muutenkin vaihtamaan. Mainitsemiesi asioiden lisäksi menee vaihtoon aika iso kasa sähköjohtoja, pakoputkisto ja luultavasti etujouset, tekniikasta riippuen ehkä myös jarrut. Moottorin ja vaihteiston kiinnityskorvat menee todennäköisesti uusiksi.

Helpoimmalla pääset kun laitat saman ikäluokan TDI-tekniikan, se on käytännössä "pulttaa kiinni"-muutos. Ja kyllä siitä TD-tekniikastakin tehoa saa ihan mukavasti vaikka ei lastuvirittää voikaan.

Tai sitten teet jotain mitä kovin moni ei ole tehnyt, ja heität sinne 170hv 2.0 TDI:n?

manninen
-
Viestit: 253
Liittynyt: 31.12.2005 14:30

ViestiKirjoittaja manninen » 13.8.2007 22:57

Ok. Eikös kolmosGolfia ole saanut TDI tekniikalla ennenkuin korimalli vaihtui neloseen?

Saako jostain hankittua ns. puolikkaita autoja, jossa on siis pelkkä keula jäljellä?

Rollehan hommasi sen IV GTi:n puolikkaan jostain päin maailmaa ja istutti sen tekniikan siihen ykkösavoon jos oikein muistan.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 13.8.2007 23:36

Kolmosgolfia on saanut TDI:nä. Jos luit noita meidän sivuja (pajalle.com) yhtään, niin sielläkin muutamassa projektissa vilahtelee alkuperäinen mk3 TDI.

Lukaise esim. tuo: http://pajalle.com/cars.php?id=014&lang=fi

Siinä vaihdetaan bensakoneen tilalle TDI, joka tosin on Ibizasta, mutta vastaava kuin G3 GTI TDI:n kone.

Kyllä niitä puolikkaita autojakin saa, Ruotsista niitä on ainakin muutama tuotu/tuotettu.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 14.8.2007 8:45

Helpommalla ja halvemmalla pääset kun hommaat suoraan 110-heppasen GT TDI:n kaikilla herkuilla ;)

MakeTku
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.1.2004 19:18

ViestiKirjoittaja MakeTku » 14.8.2007 9:50

Helpommalla ja halvemmalla pääset kun hommaat suoraan 110-heppasen GT TDI:n kaikilla herkuilla ;)


Se ei vaan oikein taida käydä lopputyöstä ;)

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 14.8.2007 11:58

Itsellä on kone Cordoba -99 mallista ja golf -96 mallinen

Vaihtoon meni
-Tankki (Purkaamolta) ja tankin putket jätin bensasta.
-Moottorin johtosarja (Seatista)
-Kytkin nestekytkimeksi ja mekaaninen vivusto -> Vaijerille (Seatista kummatkin)
-Mittaristo Seatista (Voi toimia bensan mittaristollaki)
-Mittariston johtosarja AAZ koneisesta ventosta (-95)
-Kaasupolkimen paikka piti muuttaa sähköiselle polkimelle sopivaksi
-Pakoputkisto DP & Katalysaattori Seatista ja siitä eteenpäin bensasta kun 90hp bensassa saman kokonen.
-Jarrut riitti itsellä kun oli valmiiks samat jarrut kun TDI mallissa
(256x20 jäähdytetyt ABS)

Ajonesto on Golffin alkuperänen jonka saa pelaamaan vag-com:lla yhteen boxin kanssa

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 14.8.2007 13:13

hups..tuo lopputyölause jäi huomaamatta :)

Mutta Kozel jo kertoili mitä kaikkea vähintään menee vaihtoon+ tekniikanvaihtoauton myymisen ihanuus tulevaisuudessa :)

Kelpaisiko lopputyöksi nykyisen TD:n viritys: isompaa turboa, pumpun muokkaus, cooleri jne niin ollaan reilusti 120 hepan paremmalla puolella.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 14.8.2007 13:16

Maikilta jäi vieläkin jotain huomaamatta. Kyseessä on pensa-Golffi eikä TD :)

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 14.8.2007 13:27

Oles nyt Maikki varovainen niiden särkylääkkeiden kanssa :D

manninen
-
Viestit: 253
Liittynyt: 31.12.2005 14:30

ViestiKirjoittaja manninen » 14.8.2007 16:17

kozel kirjoitti:Itsellä on kone Cordoba -99 mallista ja golf -96 mallinen

Vaihtoon meni
-Tankki (Purkaamolta) ja tankin putket jätin bensasta.
-Moottorin johtosarja (Seatista)
-Kytkin nestekytkimeksi ja mekaaninen vivusto -> Vaijerille (Seatista kummatkin)
-Mittaristo Seatista (Voi toimia bensan mittaristollaki)
-Mittariston johtosarja AAZ koneisesta ventosta (-95)
-Kaasupolkimen paikka piti muuttaa sähköiselle polkimelle sopivaksi
-Pakoputkisto DP & Katalysaattori Seatista ja siitä eteenpäin bensasta kun 90hp bensassa saman kokonen.
-Jarrut riitti itsellä kun oli valmiiks samat jarrut kun TDI mallissa
(256x20 jäähdytetyt ABS)

Ajonesto on Golffin alkuperänen jonka saa pelaamaan vag-com:lla yhteen boxin kanssa


Kuinka paljon ylläolevat osat kustanti, kerro vaikka yv:llä edes jotain suuntaa antavaa.

Oma auto siis todellakin on 1.8i bensakone, ja nyt pitäisi ennen ensi maaliskuuta saada sinne joko se TD tai TDi. TD:n kanssa joutuisi vissiin vähän vähemmän sähköjen kanssa ropaamaan.

Mites jarrut/ alusta? Vaatiko esim. TD levyjä taakse tai jäähd.levyt eteen?

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 14.8.2007 16:33

TD ei tarvi montaa johtoa moottorille. Jarruina on ollut edessä 239x12mm ja 256x13mm levyjä ja takana 200x40 rummut. TDI:ssä 256x13 levyt ja 200x40 rummut.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 15.8.2007 9:07

TDI:ssä on 256x20 jäähdytetyt levyt

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 15.8.2007 10:02

Etka antaa 1Z:lle 256x13 levyt. Näissäkin on näköjään sitten laitettu sikinsokin mitä on sattunut takavasemmalla olemaan. Aivan kuin AAZin kanssakin...

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 15.8.2007 10:14

Niinhän tuo tuntuisi tekevän, AHUn kanssa on ainakin itselläni tuo Maikin kuvaama sarja, eli jäähdytetyt 256x20 levyt. Jos vain ehdin, niin Jurvaan pitäisi saada 280x20 alle.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 15.8.2007 11:36

Itselläkin oli tuossa jo valmiiks 1.8 90hp bensakoneella 256x20 jäähdytetyt levyt..

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 15.8.2007 12:37

-96 TDI variantissa abs:lla oli noi jäähdytetyt levyt. Olisikohan joissain alkupään tuotannon autoissa ilman abseja ollut noita 256x13 levyjä?

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 15.8.2007 14:53

Itte olen sovittelemassa g60 levyjä ja p11 nissan primeran satuloita + kannakerautoja itselleni 256x20 jarrujen tilalle.
Tään kuun loppupuolella pitäsisi olla kiinni...
Noiden nissanin jarrujen pitäisi mennä bolt-on periaatteella, huomattavasti edullisemmat kuin g60 alkuperäiset jarrujen osat ja plussana i:n päälle, noissa nissanin satuloissa on 5mm isomman männät...

Eli jos joutuu päivittämään noita liian pieniä jarruja isompiin, siis motin vaihdon takia, kannattaa miettiä tänä mulle tulevaa pakettia. Jäi nimittäin alta 200€ tuo jarrujen päivitys uusilla levyillä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 37 vierailijaa