Hiljaisin pakoputki/takavaimennin?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

J.N
-
Viestit: 773
Liittynyt: 23.7.2003 19:12

Hiljaisin pakoputki/takavaimennin?

ViestiKirjoittaja J.N » 23.10.2006 22:38

Onko se tehtaalla suunniteltu ja asennettu originel konversio se kaikista hiljaisin pakoputki? Vai onko mahdollista saada meteliä hiljaisemmaksi esim. jonkun muun tekniikkavaihtoehdon putkella?

Kyseessä siis tuollainen ihan perus kaksilitrainen kahdeksan venttiilinen maamoottori (AGG) ja mielestäni meteli on liian kova ihan vakio-kokoonpanossa. Tuossa kun on aika lyhyt 5-vaihteen välitys, tuppaa maantienopeuksissa (100km/h) olemaan jenkaa noin 3 tonnia ja sitä myöten myös meteliä. Ja sitä meteliä pitäisi saada pienemmäksi, vaikka sitten jollain muulla takavaimentimella...

Kataloogi näyttäisi pikaisesti katsottuna tarjoilevan mm. AAA-moottorille takavaimenninta ihan omalla osanumerolla, kuten myös ABF-moottorille on omalla osanumerollaan. Erona kuitenkin vain viimeinen kirjain, onko noilla jotain eroa ulkoisesti, vai sisäisesti? Sitten jo ihan eri numerolla on takavaimenninta, jota tarjotaan mm. noihin 8v 2.0 -moottoreihin (AGG, ADY, 2E, ym.), sekä esim. tuohon 8v 1.6 (AFT) koneeseen, ja olikohan vielä 8v 1.8 (ABS:ään)... Ja olihan siinä kai vielä jotain muitakin... Mutta eroaako tämä paljonkin ulkoisesti/sisäisesti noista ensin mainituista? Onko mahdollisuuksia pienempään meteliin noista jommallakummalla?

Sitten vielä kysymys sen poikittaisvälipöntön vaikutuksista meteliin. Elikkäs sen toiseksi viimeisen taka-akselin etupuolella olevan.

Tuossa AGG:ssähän siellä kuuluisi olla se epäsymmetrinen "litteähkö" vaimennin, mutta tuossa vajaa pari vuotta sitten tuli vaihdettua se sellaiseen perinteisemmän malliseen "soikeaan" vaimentimeen (rupesi pörisemään), joka taitaa tarkasti ottaen kuulua noihin 8v 1.8 moottoreihin (AAM, ABS). Varaosamyyjä oli sitä mieltä, että ei eroa siitä alkuperäisestä muuten, kuin ulkonäöltään ja edullisemmalla hinnallaan ja edullisempi hinta tietysti houkutteli... Mutta oliko se sitten huonompi ja meluisampi vaihtoehto...

Mutta että hankkiakko tuollainen uusi originel vai soveltaa jotain muuta pienemmän melun toivossa...?
Pienempi meteli = parempi.
Saa esittää kokemuksia ja tietoa aiheesta. Ja jos ei noista ole kumpaakaan, niin sitten saa esittää mielipiteensä. :)

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 24.10.2006 8:22

Taitaapi eniten vaikuttaa takapönttö ja ulostulon(tulojen) koko. Eikös sulla nimenomaan nyt ole paikallaan jonkun muun moottorivaihtoehdon takapönttö kuin originelli?

Vois olettaa, että villeriston ja 16V:n rööri saattais olla halkasijaltaan isompi ja/tai sisusikaluiltaan paremmin hengittävä kuin "kansanmallien" putket. AAM:n putki taitaa olla halkasijaltaan pienempi ja kenties sisuskaluiltaan ahistavampi kuin kakslitrasen originaali, ja kenties sitä kautta hiljaisempi. Edellämainittujen todellista vaikutusta melusaasteeseen 2.0 8V:n jatkona on mahdoton sanoa, sillä kokemukset rajoittuu TDI:n 2E:n, AAM:n originaaleihin putkistoihin sekä muutamaan eri versioon hand-made 2,5" putkistosta erimoisilla vaimentajilla AAM:n ja AFT:n jatkona. Mutta siis keskenään noita originaaliosia ei ole tullut sotkettua.
Liiallisella kaasunpoiston ahdistelulla saattaa saada aikaiseksi hiljaisuuden lisäksi muitakin AAM:n ominaisuuksia, ja sitä tuskin haluat!

Mitäs jos laittaa AGG:n oman takavaimentimen, ja miettii muita äänenvaimennuskohteita jos edelleen on liian kova meteli?

J.N
-
Viestit: 773
Liittynyt: 23.7.2003 19:12

ViestiKirjoittaja J.N » 24.10.2006 16:57

Eikös sulla nimenomaan nyt ole paikallaan jonkun muun moottorivaihtoehdon takapönttö kuin originelli?

Joo, Dieselmoottorin takavaimennin ei oikein sovellu tuollaiseen bensiinimoottoriin, vaikka TDi:n kaksi alas kaartuvaa putkea ovat kyllä huomattavasti asiallisemmat, kuin se vakio yhdellä isolla putkella. :)

Liiallisella kaasunpoiston ahdistelulla saattaa saada aikaiseksi hiljaisuuden lisäksi muitakin AAM:n ominaisuuksia

Niinpä. Vaikka onnettoman hidas pulkka onkin, niin ei niitä ihan viimeisiä menohaluja ole tarkoitus poistaa melutason pienennyksen kustannuksella.

Onko muilla kokemuksia/tietoa aiheesta?

-Tonza-
-
Viestit: 448
Liittynyt: 23.7.2003 8:15

ViestiKirjoittaja -Tonza- » 24.10.2006 22:50

Lykkäät sinne taka-akselin etupuolelle sellasen AAA-mallin "salkkuvaimentimen", niin putkenpäästä tulee ainoastaan lempeä hönkäys...
Tosin jotain sovitteita joutuu laittamaan, kun putkikoko ei täsmää.
Niitä salkkuja varmaan löytyy VR6 omistajilta, kun niitä on kuitenkin heivattu mäkeen parempien murinoiden ja teho/paino suhteen toivossa ;)

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 25.10.2006 12:30

Pykälää vanhemmassa mallissa eli umpikeulassa tuo "salkkuvaimennin" on vakiona jo 1.8 -mallissa (90 hp RP/ABS, 75 hp AAM oli ovaalilla). Kokemuksen mukaan salkkumallin ja ovaalimallin välillä on iso meluero, salkku on tosi hiljainen verrattuna ovaaliin. Eikö tuohon uudempaan 2.0-malliin sitten saa salkkumallia vaikka alkuperäisvaraosana?

EDIT: Kyllä siellä AGG-koneisessakin alunperin on se salkku ollut, ovaali on merkinnällä Alternate:

Kuva

EDIT II: Jostain syystä näissä facelift-malleissa on jätetty yksi vaimennin pois verrattuna aikaisempaan, melutaso voi olla alhaisempi umpikeulassa johtuen kolmesta vaimentimesta? Tässä esimerkiksi 1.8 RP/ABS/PB/PF -koneisen putkisto (ja näitä oli myös KATilla, ja silti kolmella vaimentimella eli KATin lisäys ei yhtä vaimenninta ole hävittänyt):

Kuva

J.N
-
Viestit: 773
Liittynyt: 23.7.2003 19:12

ViestiKirjoittaja J.N » 25.10.2006 16:19

Wolle kirjoitti:EDIT: Kyllä siellä AGG-koneisessakin alunperin on se salkku ollut, ovaali on merkinnällä Alternate

Niin on. Kuten tuolla yllä jo mainitsin se vaihtui tuossa pari vuotta sitten tuollaiseen "soikeaan", kun rupesi pörisemään. Säästi, kun osti soikean ja nyt hankkii sitten sellaisen uuden "salkkumallisen" takaisin? :) Voi vittu...

-Tonza- kirjoitti:Tosin jotain sovitteita joutuu laittamaan, kun putkikoko ei täsmää.

Onko tästä ihan faktaa, että AAA:n rööri on koko matkalta isompaa...?

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 25.10.2006 16:30

Lisää sinne tuon katalysaattorin jälkeisen suoran putken (7430 aiemmin postaamassani yläkuvassa) tilalle joku yleismallinen vaimennin, tai sovella tuollaisesta umpikeulan etuvaimentimesta (7340 alakuvassa).

J.N
-
Viestit: 773
Liittynyt: 23.7.2003 19:12

ViestiKirjoittaja J.N » 26.10.2006 20:47

Se "kardaanitunneli" voi käydä pian aika ahtaaksi jos sinne jotain muuta, kuin originellia rupeaa sovittelemaan, ei se kovin tilava ole. Ja sanon "ei kiitos" mahdollisuudelle, että putki sitten resonoi koriin koneen heiluessa.

Alkuperäisosa on kyllä vaihtoehto. Onko tietoa mitä tuollaisella käikäleellä on hintaa? Voisiko joku perhe-albumin (ja hinnaston) omaava katsoa tuon hinnan, itsellä ei nyt ole mahdollisuutta katsoa.

Taidan hankkia alkuperäisen yhdellä hännällä olevan takavaimentimen ja soveltaa tuollaisen KATin jälkeisen vaimentimen tuohon. Jos se ei riitä täytyy keksiä jotain muuta. Järkeviksi vaihtoehdoiksi sen jälkeen taitaa jäädä se "salkku"...

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 26.10.2006 21:25

Luulisin, että 96:sen AGG:n salkku on 357 253 409 C ja sille takapönttö 3A0 253 609 H. Katin ja salkun välistä vaimennin esim. '92 rumakeulasta 357 253 209 A joka on AAA:ssa ja long life versiona. Hinta lienee about 105e. 9E mosalle vastaava mutta viiminen kirjain E, 84,40. Noille kahelle ekalle AGG:n omille osille noin 115/kikkula.
Omalla vastuulla sitten ;)

J.N
-
Viestit: 773
Liittynyt: 23.7.2003 19:12

ViestiKirjoittaja J.N » 26.10.2006 21:56

Thänks. Noistahan saa jo hyvää ainakin suuntaa-antavaa tietoa.

Kai tätä pitää rueta sitte toteuttamaan, että melusaaste vähenisi...

temee
-
Viestit: 264
Liittynyt: 24.9.2006 22:30

ViestiKirjoittaja temee » 27.12.2006 6:45

Mitenhän kävi melun suhteen?

Putki vaihtokunnossa ja pienempi meteli kiinnostaisi minuakin :)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 12.8.2007 18:49

-
Viimeksi muokannut -jarkko-, 12.8.2007 21:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 12.8.2007 19:12

Joo, Dieselmoottorin takavaimennin ei oikein sovellu tuollaiseen bensiinimoottoriin, vaikka TDi:n kaksi alas kaartuvaa putkea ovat kyllä huomattavasti asiallisemmat, kuin se vakio yhdellä isolla putkella. :)

Mitä tällä tarkoitat? Eli eikö vaimennus toimi vai mikä on... Ihan siksi kyselen, että pitäis tuohon käyttikseen vaihtaa putkistoa kun on aika säälittävän näköisessä kunnossa, ja varastosta löytyy 'priima' tdin putkisto, minkä meinasin tarkoitukseen käyttää..Tässä kohdassa 1.9tdi->1.3 bensa.. Virtaavuus? Äänet?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 12.8.2007 19:21

Ainakin kolmoskopassa on sama päätevaimennin sekä bensa että diesel -malleissa.

J.N
-
Viestit: 773
Liittynyt: 23.7.2003 19:12

ViestiKirjoittaja J.N » 12.8.2007 23:09

zero kirjoitti:Mitä tällä tarkoitat? Eli eikö vaimennus toimi vai mikä on...

Se TDi:n häntäpönttö nosti metelin ihan eri tasolle ajossa (lähinnä maantiellä) verrattuna alkuperäiseen. Liekkö sitten vähemmän tavaraa sisällä tms. painoissa noissa ei tosin kyllä mainittavaa eroa ollut (molemmat olivat alkuperäisiä). Mutta tämä kokemus painottui nyt siis vain tuohon autoon/malliin.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 13.8.2007 9:21

Ok. Onhan kierrosalueet erit bensassa ja dieslissä eri nopeuksissa, joten voihan vaimentimet olla täysin erilaisia, vaikkei ilmeisesti mk3 golf. Mutta ei kun kokeilemaan vaan..

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 13.8.2007 19:54

Joskus aikoinaan laitoin diiselimersuun 220d takavaimentimen vastaavasta purkuautosta joka oli 230e bensa ja sillä pöntöllä diiseli ei kulkenut juuri mihinkään,vastusti aivan helkkaristi.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 18.12.2007 19:55

Kellään kokemuksia EUS -vaimentimista? Farkusta on takapönttö menossa ja sinne vois asentaa jonkin muun alkuperäisen tilalle jos sopivan hiljainen.

http://www.chromon.com/shop/catalog/pro ... ts_id=2135

http://www.chromon.com/shop/catalog/pro ... ts_id=2136

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 18.12.2007 22:27

Aika kovaäänisiä on nuo EUS pöntöt, vähän samanlainen ääni kuin Simons vaimentimissa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 27.12.2007 14:29

PRKLE! 95e farmarin tarvike takapönttö asennettuna! Täytyy vanha ottaa talteen ja paikata.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 27.12.2007 15:49

Takapönttö Variant 1,4/1,6 ja 1,8-55kW. . . . . . . . . . . 14-7419 49.90 ?
Takapönttö Variant 1,8-66kW ja 1,9TD/2,0 (ei 16V). . . . . 14-7420 42.00 ?

Ei kyllä paikkaamaan kannata alkaa, jos näkee vaivan vanhan irroittamiseksi niin samalla kannattaa heittää sinne uusi paikalleen. Ei se paikkaus kuitenkaan kauan kestä.

Jos itse et vaihda, niin haet vaikka Motonetista pöntön kainaloon ja vaihdatat jollain nyrkkipajalla.

E: Kannattaa kysäistä myös orkkiksen hintaa, kakkosgolfiin oli halvempi kuin tarvike.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 27.12.2007 16:17

PRKLE! 95e farmarin tarvike takapönttö asennettuna! Täytyy vanha ottaa talteen ja paikata.


Kiitä luojaas,ettei sun tarvi uusia takapönttöä transportteriin!!

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 27.12.2007 19:41

95e on töineen ja vien auton aamulla niin vaihtavat alle, on niin vittumaisessa paikassa että hankala tuo on tallin lattialla vaihtaa. Pönttö on putkineen muuten hyväkuntoinen mutta pöntön päällä nyrkin kokoinen reikä.

Kattelin noita pörinäpönttöjä mutta kun ei niistä tiedä kuinka humisevat.
Antaisin muuten olla ja pöristä mutta pitäis katsastaa helmikuun loppuun mennessä, jos tuota nyt enää leimataan.

Pöntön merkkiä en kysynyt mutta taitaa olla mufflex joka entisessä autossa kesta ainakin 5-6 vuotta ja koko putkisto vanhaan mersuun maksoi 100e asennettuna.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 38 vierailijaa